Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 decembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.188/15-12-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 06-12-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 decembrie 2006

7. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea articolului 158 alin.(1) din Legea învățământului nr.84/1995, republicată (retrimisă comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 777/2006

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Propunerea legislativă pentru modificarea articolului 158 alin.(1) din Legea învățământului nr.84/1995, republicată.

Din partea inițiatorului, dacă dorește cineva? Dacă nu dorește, doamna președintă a comisiei.

Vă rog. Vă rog să mă iertați, domnule deputat, doream o Cameră mai dinamică și nu v-am observat. Este vina mea. Poftiți!

Domnul Horia-Victor Toma:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă cu care venim în fața dumneavoastră se referă la o modificare în Legea învățământului, care vizează, în principal, reducerea numărului de elevi la toate nivelurile formațiunilor de învățământ din învățământul preuniversitar.

Practica a arătat că, la ora actuală, formațiunile de învățământ, grupele, clasele din învățământul preuniversitar au, în foarte multe cazuri, un număr foarte mare de elevi. Acest lucru îngreunează foarte mult activitatea cadrelor didactice, în special în ceea ce privește un principiu de bază al didacticii, și anume tratarea diferențiată a elevilor, și un al doilea principiu, care vizează evaluarea continuă a elevilor. Cu un număr mare de elevi la clasă și cu un număr mic de ore pe săptămână alocate unei discipline, acest lucru devine foarte anevoios.

Și, în această idee, inițiatorii acestui proiect de lege vin să vă propună o reducere a numărului de elevi la grupele și la clasele din învățământul preuniversitar. Această reducere vine și în sprijinul comunităților cu număr mic de elevi, chiar și a comunităților sau a grupelor de elevi aparținând minorităților naționale, în sensul de a le permite să organizeze clase și grupe de elevi chiar cu un număr mai mic față de actuala lege.

Acest proiect a fost discutat în Comisia pentru învățământ, are susținerea unanimă a Comisiei pentru învățământ și un punct de vedere favorabil al Ministerului Educației și Cercetării, având în vedere că noi, inițiatorii, am ținut cont de observațiile pe care ministerul ni le-a făcut.

acestea fiind spuse, vă adresez respectuos rugămintea de a susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Doamna președintă a comisiei, vă rog.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Nu voi mai face precizările pe care le-a făcut colegul Toma, vizavi de obiectul de reglementare. Vreau doar să precizez că proiectul a trecut în unanimitate de Comisia pentru învățământ, face parte din categoria legilor organice și a fost, așadar, adoptat de comisie, cu câteva amendamente pe care le veți supune votului.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, vă rog, imediat.

Domnule deputat, sunteți înscris.

Domnul Pantelimon Manta:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Foarte pe scurt, maximum un minut. Proiectul de lege are în vedere, după părerea mea, rezolvarea unei probleme care a constituit, ani la rând, o deficiență a învățământului românesc. Prea mult timp ne-am bătut joc de școală, prea am scos elevi pe bandă rulantă, uneori câte 35-40 de elevi în clasă.

Aș mai face doar o mențiune. În comisie s-a acceptat - și proiectul prevedea - componența să fie variabilă, așa încât nu avem un număr bătut în cuie, ci un minim și maxim, care pot ține cont, pe lângă - dacă vreți, obiectivul numărul unu, acela de a putea pregăti elevi buni și educatorul, profesorul să poată să evalueze constant, dar, repet având în vedere că este variabil, ține cont și de oportunitățile, de specificul local, de nevoile locale ș.a.m.d. vom vota acest proiect de act normativ.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat, imediat, vă rog să poftiți.

Domnul Slavomir Gvozdenovici:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Grupul parlamentar al minorităților consideră că, dacă în prima parte a proiectului se aduc anumite îmbunătățiri, adică scade numărul maxim de elevi, în rest, acest proiect, în mare parte, dezavantajează, prin prevederile cu minimumul de elevi, localitățile mai mici, mai îndepărtate de centrele de comună și, în mod deosebit, dezavantajează minoritățile naționale.

Atunci când am venit, acum o lună, două, cu un proiect prin care am cerut să se facă o excepție și să poată lucra un învățător și cu minimum de trei elevi, când este vorba de școlile cu predare în limba minorităților, ni s-a spus că noi îngrădim drepturile... minoritățile îngrădesc drepturile minorităților, că pot lucra și cu un elev. Nici o garanție nu ni s-a dat.

Acum întâmpinăm trei situații. La preșcolari minimum cinci elevi, apoi la școli minimum șapte și minimum zece. Nu este logic. Trebuie să existe, dacă este la preșcolari cinci, logic, presupunem că cei cinci se vor înscrie în clasa întâi. Atunci noi cerem zece, automat am desființat și clasa și școala și, de aceea, din aceste considerente, vreau să vă spun că, în mod sigur, noi vom veni cu amendarea acestei legi în perioada următoare, tot Grupul parlamentar al minorităților, iar astăzi vă spun că Grupul parlamentar al minorităților, ca grup, nu poate sprijini această lege, acest proiect, probabil anumiți colegi vor vota fiecare în parte, dar grupul parlamentar nu poate sprijini acest proiect. Pentru că, încă o dată spun, ne creează, în plus, o serie de greutăți. Și așa am avut. De câte ori am tras semnale de alarmă și aici, și în fața președintelui țării, și în fața primului-ministru, și în fața tuturor miniștrilor cu care ne-am întâlnit în toți acești ani am semnalat că ne lovim de o serie de probleme groaznice și ne paște ceva ce nu ni s-a întâmplat nici pe timpul lui Ceaușescu, de a pierde și ultimele școli pe care le avem în limba maternă.

De aceea, spun încă o dată, vom proceda așa cum am zis, iar în perioada următoare vom veni cu niște amendamente, cu o nouă propunere, rugându-vă respectuos să ne înțelegeți și teama și poziția.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Iertați-mă că intervin, dar era foarte simplu de făcut un singur amendament la acest proiect de lege, în care să se scrie trei cuvinte: "cu excepția școlilor minorităților".

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Desigur că substanța acestei inițiative legislative a constituit subiectul multor dezbateri în Comisia pentru învățământ, întrucât a fost o succesiune din inițiative legislative pe această temă.

Nu numai ce a prezentat colegul deputat din partea minorităților, dar și alte argumente au tărăgănat, ca să spun așa, luarea unei decizii în această materie. Spre exemplu, faptul că scăderea numărului de elevi cert poate să ducă la creșterea calității, dar, în același timp, crește și cheltuielile din sistemul de învățământ, întrucât, evident, crește numărul de posturi didactice care trebuie alocate în acest scop.

Sigur că, o vreme îndelungată, ministerul, reprezentat acum aici, a avut o altă opinie. Și acesta a fost un motiv pentru care decizia a întârziat atât de mult.

Ceea ce aș vrea, însă, să spun este următorul lucru. Acest proiect reprezintă o sinteză sau o consecință a tuturor dezbaterilor, el reprezintă, fără îndoială, un pas înainte, ceea ce înseamnă asigurarea calității în procesul didactic, cu toate că exemplul pe care-l avem, mai ales în școlile din mediul rural, arată că acolo sunt foarte multe formațiuni de elevi care nu au numărul nici maxim, nici mediu, ci sunt la limita inferioară, fără ca să crească calitatea procesului didactic. Se leagă direct de calitatea personalului didactic și, bineînțeles, calitatea personalului didactic este legată direct de problema salarizării.

Am ținut să subliniez acest aspect pentru că vom continua dezbaterea legii bugetului de stat, vom ajunge și la partea referitoare la salarizarea personalului didactic, or, această lege, pe care Grupul PSD o susține astăzi și o votează, este condiționată și de aplicarea unei salarizări corespunzătoare în învățământ.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog.

Domnul Király Andrei-Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să spun, de la bun început că proiectul legislativ prezentat de colegii noștri liberali este un proiect bun, fiindcă propune creșterea calității învățământului printr-o măsură organizatorică, prin fixarea numărului mediu, numărului minim și maxim din grupele de preșcolari, clase din învățământul primar, gimnazial, liceal și școli de arte.

Față de legislația actuală, inițiatorii propun cifre mai mici, și marele câștig va fi că numărul maxim din învățământul primar până la cel liceal se fixează la 25 de elevi. În acest fel, se poate aștepta, într-adevăr, la îndeplinirea sarcinilor complexe în procesul de predare-învățare și educare a elevilor.

Din aceste motive, Grupul UDMR susține proiectul legislativ și poate că nu eu ar trebui să dau răspunsul domnului coleg de la Grupul minorități, dar este un ordin al Ministerului Educației care fixează la numărul patru, minimum, pentru învățământ simultan.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat. Este o replică, este o revenire.

Domnul Slavomir Gvozdenovici:

Eu, în parte, nu-i înțeleg pe colegii de la UDMR, în parte nu-i înțeleg, pentru că am spus și noi de aici că numărul maxim prevăzut prin acest proiect, deci scăzând numărul maxim, vine în sprijinul calității învățământului.

În rest, probabil că dânșii, fiind peste 1 milion, nu întâmpină aceste greutăți pe care le întâmpină 10 mii sau câteva zeci de mii de alți minoritari în învățământul în limba lor maternă.

Dincolo de toate acestea, s-a invocat aici un motiv cu care nu pot fi de acord, și nu putem fi de acord tot Grupul parlamentar al minorităților, că presupune și anumite costuri în plus.

Vreau să vă spun că, dacă s-ar aplica acest minim de elevi și dacă s-ar reglementa, într-un fel, cinci de la preșcolari cu șapte, cu zece, eu vorbesc de minimum, asta nu înseamnă că, eu știu, câțiva zeci de învățători în plus în toată țara, pentru toate minoritățile, nu o să sărăcească această țară de 22 de milioane; dar nouă să ne rezolve o mare problemă și o mare durere.

Și de aceea vin cu propunerea, în numele Grupului parlamentar al minorităților, de a retrimite acest proiect la comisie, ca să putem discuta și aceste aspecte pe care le-am invocat aici, în numele a 18 organizații minoritare și a 19 minorități din România.

Și vă rog frumos să supuneți apoi la vot și retrimiterea aceasta la comisie.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Nu sunt obligat să supun la vot.

Doamna președintă a comisiei.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Și stimați colegi,

Comisia nu dorește să se reîntoarcă acest proiect la noi și o să vă spun și un motiv cât se poate de concret, și chiar am o rugăminte la Biroul permanent să nu ne mai dea termene atât de scurte pentru legi, pentru că nu mai facem față. O zi o avem blocată de Statutul minorităților - marțea; miercurea rămâne toată ziua pentru proiecte de lege și probabil că observați și dumneavoastră, pe ordinea de zi, că cele mai multe sunt de la Comisia pentru învățământ. Efectiv nu mai facem față.

A doua chestiune pe care vreau să v-o supun atenției și pentru care ne opunem, comisia, să primim acest proiect de lege, este aceea că nu mai are nici un rost să intervenim în el. Poate domnul Gvozdenovici să facă o inițiativă legislativă separată pentru minorități, o vom discuta. Mai avem câteva la comisie, tot pe această temă, a minorităților, deci nu are nici un rost să mai intervenim aici.

Noi am votat în unanimitate proiectul respectiv de lege, am avut amendamentele domnului Gvozdenovici, le-am supus votului, deci este clar că nu vom mai ajunge la altă concluzie.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, doamna președintă.

Vă reamintesc, termenul constituțional pentru aprobare tacită expiră pe data de 8 și, de principiu, eu refuz să restitui la comisie proiecte de lege care urmează să fie adoptate tacit prin această restituire.

În al doilea rând, nu ne aflăm în prezența unei probleme care să permită restituirea prin votul plenului, pentru că din dezbateri nu au apărut consecințe grave cu privire la proiectul de lege în sine. Cred că este cazul să se elaboreze o propunerea legislativă pentru reglementarea acestei probleme în cazul minorităților naționale, altele decât cea maghiară.

Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale, vă rog.

Domnul Ion Preda:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu am înțeles patima cu care a vorbit domnul Gvozdenovici în numele Grupului minorităților, altele decât cea maghiară, nu înțeleg lucrul acesta, pentru că la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a participat printre alții și domnul Radan, membru al acestui grup al minorităților. Domnul Radan este și secretarul comisiei noastre și a votat și dânsul pentru această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dați-mi voie să vă spun că eu înțeleg această patimă și cred că punctul de vedere este justificat, dar se poate realiza numai printr-un alt proiect de lege.

Vă rog, domnule.

Domnul Mártón Árpád Fráncisc:

Doamnelor și domnilor colegi,

Stimați colegi din Grupul parlamentar al minorităților naționale,

Aici, într-adevăr, ne aflăm într-o situație foarte grea. Eu personal și cred că tot grupul nostru am fi de acord cu retrimiterea la comisie pentru a fi modificată legea. Dar, dacă o retrimitem la comisie, nu mai avem când să modificăm legea și ea va trece și va fi aprobată tacit în formă nemodificată. Deci, tot acolo ajungem.

Eu văd singura soluție ca în Senat să se facă modificările solicitate de dumneavoastră. Găsim o formulare și noi o vom susține în Senat.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dacă îmi permiteți să iau și eu cuvântul, în calitate de deputat. (Vorbește de la tribună.)

În mod categoric, nu putem neglija problemele minorităților naționale altele decât cea maghiară, căreia i s-a acordat suficientă atenție până în prezent. În aceste condiții, propun formal, în calitate de deputat, prelungirea termenului constituțional de adoptare tacită prevăzut de articolul 75 alin.(2) din Constituția României la limita maximă de 60 de zile Problema este complexă și importantă, întrucât privește pe cetățenii români aparținând minorităților naționale care au nevoie de ocrotirea Parlamentului României. (Câteva aplauze)(Revenind la tribună.)

Domnule deputat, dacă nu doriți să pun la vot propunerea mea, nu mai luați cuvântul.

Domnul Slavomir Gvozdenovici:

Vă rog să-mi permiteți să spun doar atâta. Nu am vorbit cu patimă, vă asigur de acest lucru, am vorbit îngrijorat, foarte îngrijorat că ni s-a întâmplat că am pierdut. Nu există o minoritate din cele 19 pe care le-am invocat și în numele cărora am vorbit, să nu fi pierdut în acești ani o școală, mai multe școli sau mai multe clase. Și de aici vine și îngrijorarea noastră și rugămintea de a ne înțelege.

În rest, sunt de acord cu cele spuse adineauri. Iar colegul Radan, probabil, a votat puțin și în necunoștință de cauză, din păcate, spun, în lipsa domniei sale.

Nu au croații, zișii croați, că nu sunt toți croați, cei care sunt declarați acolo, asta este altă...

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat, v-am blocat microfonul.

Dacă mai sunt intervenții pentru propunerea de prelungire a termenului?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte de ședință,

În numele Grupului parlamentar al minorităților naționale, vreau să exprim mulțumirea pentru gestul dumneavoastră ca lider al Partidului România Mare, de a face această propunere de prelungire a termenului. Pentru noi este încă o dovadă a faptului că ceea ce se spune despre o anumită formațiune politică, nu întotdeauna este adevărat.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnilor deputați.

Fără nici un fel de conotații politice, supun votului dumneavoastră propunerea de restituire formulată de deputatul Lucian Bolcaș. Propunerea de prelungire a, pardon, a termenului.

Cine este pentru prelungirea termenului constituțional?

Este cineva împotrivă? Cu un vot împotriva prelungirii termenului, s-a adoptat această măsură.

În aceste condiții, supun votului dumneavoastră restituirea la comisie pentru analizarea situației din școlile minorităților naționale, altele decât cea maghiară.

Cine este pentru restituire? Vă rog să votați. Vă mulțumesc.

Împotrivă? Un vot împotrivă.

Abțineri? O abținere. Un vot împotrivă, propunerea a fost adoptată.

Doamna președinte, să ne consultăm asupra termenului. Trei săptămâni însemnează 21 de zile, noi am mărit cu 15 zile.

Doamna președinte a comisiei, ieșiți din termenul constituțional de adoptare tacită cu 3 săptămâni.

Bun, în acest condiții, fixez un termen de două săptămâni, termeni maxim... nu vă dau cuvântul, domnule deputat. (Adresându-se domnului Adrian Moisoiu care cere cuvântul.)

Nu v-am dat cuvântul, domnule deputat.

Deci fixez un termen de 2 săptămâni, 14 zile, nu pot să dau decât 10 zile. Deci, termen 10 zile, până în 16, raportul comisiei și înscrierea pe ordinea de zi.

Vă mulțumesc.

Dacă aveți o problemă de procedură, domnule deputat Moisoiu?

 

Domnul Adrian Moisoiu:

Nu. Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Nu. Vă mulțumesc.

Fixarea termenului este atribut exclusiv al președintelui, eventual cu consultarea președintelui comisiei.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 21 septembrie 2018, 15:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro