Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.6/22-02-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-02-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2007

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.354/2004 pentru modificarea și completarea Legii învățământului nr.84/1995 (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 882/2006

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Trecem la următorul punct înscris pe ordinea de zi, tot o propunere legislativă, tot la Legea învățământului se referă, tot propunere de respingere din partea comisiei.

(Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.354/2004 pentru modificarea și completarea Legii învățământului nr.84/1995)

Îi dau cuvântul doamnei președinte să prezinte raportul la pct. 6.

Prezentați dumneavoastră, că-i vorba de o propunere de respingere, și pe urmă o să se refere inițiatorii și la conținutul și motivația propunerii dumneavoastră.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea Legii învățământului, în sensul instituirii unui mecanism de finanțare a unităților de învățământ din sistemul de învățământ obligatoriu de stat și particular, prin acordarea anuală a unui vaucer care este depus de către elev în momentul înscrierii la școala pe care acesta dorește să o frecventeze.

Face parte din categoria legilor organice.

Suntem primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii comisia, cu 16 voturi pentru respingere și o abținere propune plenului respingerea propunerii legislative, din următoarele motive.

În perioada 01.09.2006-31.12.2007, Ministerul Educației și Cercetării derulează un proces de pilotare a 50 de unități școlare în trei județe, respectiv Dolj, Iași și Harghita, scopul fiind experimentarea unei formule de finanțare per elev, concluziile urmând a fi baza unei metodologii de calcul pentru finanțarea per elev aplicabilă la nivel național.

Aplicarea mecanismului de finanțare propus de inițiativa legislativă prin titlul nominal și la purtător, inclusiv în învățământul preuniversitar privat, ar implica finanțarea învățământului preșcolar și preuniversitar privat de la bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea inițiatorilor, domnul Varujan Pambuccian dorește să intervină. Poftiți!

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Când am făcut această propunere legislativă, și este bine să spun aici că ideea a fost a colegului meu, a domnului Ibram, adică este o propunere armeano-turcă, ceea ce este inedit în sine, am avut în vedere câteva chestiuni.

În primul rând, faptul că în România învățământul preuniversitar este obligatoriu și este gratuit; este finanțat de la bugetul de stat.

În aceste condiții, finanțarea poate fi gândită pe elev și poate să fie dusă pe un mecanism de competiție, printr-un vaucer la purtător, către școlile care doresc și pot să pregătească mai bine elevii. Este un lucru benefic și ne scutește de imobilizarea elevului, prin arondarea lui la o anumită școală.

Mecanismul acesta îl lasă pe elev și pe părinte să opteze pentru varianta pe care dorește să o urmeze în viitor elevul respectiv, în funcție de oferta care există. Și sunt convins că dacă această inițiativă va fi adoptată, vom vedea încetul cu încetul o diversificare a ofertei existente din partea școlilor. În același timp, ea nu mai este o inițiativă exotică, nici măcar în peisajul european.

Doresc să amintesc aici faptul că pentru prima dată, în Germania, acum s-a ajuns la o formulă de finanțare complet diferită în sistemul universitar, și probabil că lucrul acesta va fi dus mai departe și în sistemul preuniversitar.

Credem că prin adoptarea unei asemenea inițiative reușim, pe de o parte, să le dăm elevilor și părinților libertatea de opțiune, posibilitatea urmării unui anumit tip de carieră încă de la început, și, în același timp, reușim să creăm o competiție reală între școli, acolo unde lucrurile în momentul de față, știm foarte bine că sunt într-o degradare continuă.

Cu speranța că plenul va revizui punctul de vedere al comisiei, vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

La dezbateri generale s-a înscris domnul profesor Andea, din partea Partidului Social Democrat.

V-aș ruga să vă manifestați din timp și ceilalți colegi dorința de a participa la dezbaterile generale.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

După cum constatați, suntem puși în fața unei inițiative a doi colegi care doresc să modifice ceva în finanțarea în preuniversitar.

Comisia, după cum a spus doamna președintă Olguța Vasilescu, a respins această propunere.

Aș vrea să adaug câteva considerații la motivația comisiei.

Acest sistem de finanțare nu este o noutate în România. El funcționează în învățământul superior de aproape un deceniu. Vreau să spun că nu s-a ajuns ca să funcționeze pe bază de vaucere, și funcționează foarte bine. De îndată ce un student s-a înscris la o facultate fără taxă, automat banii vin la acea universitate, prin alt mecanism decât cel al vaucerelor.

Nu discut faptul că experimentul este în curs de derulare, de aproape doi ani și, în câteva județe ale țării, și că încă ministerul nu a putut să prezinte concluzii vizavi de oportunitatea acestui sistem de finanțare.

De ce sunt discuții? Pentru că și în învățământul superior, dincolo de avantaje și de efecte pozitive, au apărut și efecte negative: mă refer la goana după banii pe care-i poartă fiecare student.

Dar să ne gândim puțin la chestiunea birocratică pe care o incumbă această metodă. În primul rând, vor trebui tipărite, anual, câteva milioane de vaucere. Vom avea aceeași problemă ca și cu tichetele de masă: ce firme le vor tipări, cât vor costa aceste vaucere, cum vor fi distribuite?

Nu îndrăznesc să mă întreb: ce se întâmplă dacă un elev își pierde vaucerul? Mai poate sau nu să urmeze cursurile? Pentru că, dacă le dăm la purtător, la copii, este foarte posibil ca o bună parte din aceste vaucere să se piardă ș.a.m.d.

Noi credem că acest principiu al finanțării per elev, în care banii urmează elevul, este în principiu bun. Așteptăm rezultatele experimentului pe care ministerul îl derulează, dar recunosc că avem serioase dubii dacă vaucerul la purtător este soluția, sau repartizarea directă la școli, pe baza elevilor înscriși. Nu înscriși cu forța elevii; fiecare se înscrie unde dorește, pentru că ceea ce dorește domnul Pambuccian este să eliminăm arondarea, ceea ce nu ține de vaucer neapărat. Se înscrie fiecare unde dorește, și dacă a ajuns la aceeași școală, pe altă filieră îi vine vaucerul virtual, care poartă suma respectivă cu care statul finanțează elevul.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Doamna deputat Ecaterina Andronescu.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Evident că ideea finanțării pe elev este una care trebuie salutată și trebuie susținută probabil și în viitorul proiect legislativ.

Mai este însă un aspect care ne-a determinat să dăm votul de respingere în comisie în acest moment, și anume că odată cu introducerea acestui mecanism este necesar să modificăm și alte componente ale Legii învățământului. În speță, modul în care se realizează titularizarea, modul în care intră profesorii în școală, flexibilitatea pe care trebuie s-o dăm acestui sistem, modul în care vor trece de la o școală la alta spațiile de învățământ.

Deci, eu cred că acest mecanism trebuie gândit în ansamblul său și că viitorul proiect al Legii învățământului preuniversitar trebuie să aibă în vedere inclusiv acest aspect, dar într-un context mai extins și cu toată problematica de rigoare.

De aceea, și eu vă adresez rugămintea să nu votăm această inițiativă acum, cu angajamentul comisiei că vom discuta atunci când Legea învățământului preuniversitar va ajunge pe masa comisiei noastre.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Dumitriu.

Domnul Mihai Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ideea este extraordinară; într-adevăr, ideea a luat-o înaintea vremurilor. Trebuie reținut acest lucru! Este un lucru foarte bun.

Ceea ce a spus doamna ministru am vrut să accentuez și eu. Este vorba de locație, este vorba de cadre didactice, e vorba de cazare, este vorba de masă, este vorba de spații, de distanța de acasă până la școală și așa mai departe.

Dar, eu cred că această ideea ne-ar ajuta să dezvoltăm școlile particulare privind învățământul obligatoriu. Aici trebuie să o avem în vedere și pentru aceasta am venit aici.

Ministerul educației și cu noi toți trebuie să avem în vedere pentru viitor să cuprindem în lege acesst lucru, adică elevii care urmează școlil particulare în învățământul obligatoriu, să meargă cu acea parte de finanțare obligatorie de la stat, adică să urmeze elevul.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Îl rog pe domnul deputat Anghel Stanciu să ia cuvântul și să se refere și la textul din regulament cu privire la dezbaterile generale.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnilor miniștri,

Domnule Nicolăescu,

Există o vorbă: "Dacă nu e putirință, degeaba chichirez gâlceavă!".

Eu vreau să-i felicit pe inițiatori, pe care-i cunosc și-i respect, dar, așa cum am spus și în plenul comisiei, degeaba facem noi gâlceavă aici, pentru că problema este practic rezolvată în actualul text al Legii învățământului, unde s-a introdus, prin similitudine cu finanțarea per capita a învățământului universitar și finanțarea per capita în învățământul preuniversitar. Este un alineat în care se spune că suma aferentă unui elev va fi transferată acolo unde se înscrie elevul.

Deci, este clar, în momentul în care am stabilit care este partea din finanțarea de bază care revine unui elev, dacă el se duce și se înscrie la o școală, suma va fi dirijată spre acea școală.

În momentul de față există un pilotaj într-un număr de școli și județe, deoarece este greu de stabilit, deci noi am indicat în lege, la vremea respectivă, criteriile și standardele, datorită eterogenității sistemului nostru de învățământ și al școlilor.

Ca atare, ideea există, urmează, însă, să vedem cum se va putea materializa în urma concluziilor rezultate în urma pilotajului și să nu uităm un lucru, că există o vorbă, sper că domnul președinte al Comisiei pentru drepturilor omului și minorități nu este aici și, chiar dacă nu este, nu se supără, există o anumită vorbă românească care spune că: "Teoria ca teoria, dar practica ne omoară". Nu uitați că este vorba de cel puțin trei milioane și ceva de elevi care, prin absurd, se duc toți la Liceul "Negruzzi" din Iași, că este cel mai bun din țară, cu suma respectivă.

Deci, nu are sens să insistăm, pentru că este, pe undeva, o anumită utopie. Ea se va implementa practic, văzând care sunt neajunsurile și avantajele sistemului.

De aceea, așa cum au spus colegii noștri, o vom respinge, chiar dacă, să spunem, este un ideal la care nu se știe când vom ajunge.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea inițiatorilor, și apoi aș vrea să ascult și cuvântul reprezentantului Guvernului, domnul secretar de stat Matei.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu sunt inițiator, sunt doar vicepreședintele comisiei pentru învățământ. Sincer vorbind, nu aveam intenția să iau cuvântul la această dezbatere, dar ceea ce mă face, totuși, să-mi exprim punctul meu de vedere este acea originalitate prin care noi interpretăm texte legislative, interpretăm și facem trimitere la texte existente în actuala Legea a învățământului.

Stimatul meu coleg, domnul Stanciu, spunea: "Domnilor, ideea e bună, dar de ce trebuie să facem noi o treabă care deja este rezolvată în Legea învățământului"? Fiindcă acolo este un capitol separat, prin care se descrie foarte frumos ce înseamnă această finanțare per elev.

Dar, domnilor, diferența între acest text la care face trimitere domnul Stanciu și colegii mei antevorbitori și intenția colegilor noștri inițiatori este una esențială. Fiindcă acea finanțare care se experimentează în momentul de față în trei județe și deocamdată, într-adevăr, nu putem spune "este bună sau nu este bună, funcțională sau nefuncțională", se referă doar la acei elevi care învață în instituții de stat. Or, inițiatorii acestui proiect vorbesc despre toți copiii din România, indiferent dacă părintele a optat pentru învățământ particular sau a optat pentru un învățământ de stat. Iată diferența!

Iar dacă noi dorim să nu facem discriminări, și nu doresc să vin cu trimiteri concrete la textul Constituției, atunci, zic eu, am putea accepta această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Poftiți, domnule deputat. Vă rog să mai așteptați, să ascultați și opinia colegului nostru de la P.N.L.

Domnul Cristian Silviu Bușoi:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

O să fiu foarte scurt.

Eu, personal, și o parte dintre colegii mei liberali, deoarece nu este neapărat punctul de vedere al întregului grup, credem că aceasta este o idee foarte generoasă, foarte bună. Cred că prin acest demers avem o șansă ca învățământul privat din România să aibă condiții egale de dezvoltare cu învățământul de stat, pentru că dacă fiecare elev, indiferent dacă optează către o școală privată sau de stat, primește o sumă de bani, atunci vom reuși să creăm un climat competițional care va duce la creșterea calității în învățământul preuniversitar.

Este, însă, foarte adevărat că învățământul românesc s-ar putea să nu fie încă pregătit pentru o astfel de idee revoluționară, care a pornit din Statele Unite ale Americii. Este, de fapt, ideea lui Millton Friedman, care este părintele libertalianismului în Statele Unite ale Americii, și care, după știința mea, pentru că am scris și un articol la momentul respectiv, acum câțiva ani, nu se aplică deocamdată decât în Danemarca, Suedia și în Canada.

Prin urmare, cred cu tărie că acesta este viitorul spre care trebuie să se îndrepte învățământul preuniversitar în România. Aceasta este metoda prin care se poate introduce competiție în școala românească, care se află încă cuprinsă și stăpânită de imobilism, dar poate că momentul este puțin cam devreme.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat Bușoi. Dacă doriți să difuzați acel material, ca probă a ceea ce susțineți, aveți posibilitatea să o faceți, în casetele colegilor dumneavoastră.

Domnule ministru, vă rog să vă spuneți punctul de vedere al ministerului și al Guvernului.

Domnul Dumitru Matei:

Procesul de finanțare este un proces complex în învățământul preuniversitar. În concluzie, nu susținem această inițiativă legislativă în forma în care a fost prezentată.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Pambuccian, procedură, ce aveți? Ultimul cuvânt al inițiatorului.

Domnul Varujan Pambuccian:

O remarcă.

Mulțumesc, domnule președinte.

Tocmai aceasta este și ideea. Este complex și vrem să-l facem simplu, este, într-adevăr, debalansat între învățământul de stat și cel privat și vrem să înlăturăm o discriminare, este făcut în așa fel încât elevii să fie legați de glie și vrem să facem pasul acesta, să scoatem legătura aceasta de glie, și este făcut în așa fel încât competiția între școli nu există, și noi chiar credem în competiție.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna Olguța Vasilescu, președinta comisiei, dorește să se refere la toate intervențiile care s-au făcut în cadrul dezbaterilor în plen. Vă rog.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

Nu vroiam să mai intervin, dar provin dintr-un județ, Doljul, care este un județ-pilot pe descentralizare. Și la acest lucru se referă și unul dintre aspectele descentralizării, așa cum a fost prevăzut el de Ministerul Educației și Cercetării.

Vreau să vă spun că de un de zile, de când se aplică acest proiect pilot, am stat de vorbă cu foarte mulți directori care reclamă toți același lucru. Și o să vă spun cât se poate de simplu, ca să înțelegeți foarte exact despre ce este vorba. În momentul în care se primește finanțarea pe cap de elev, atunci școala respectivă dorește să aibă cât mai mulți elevi, pentru a avea, bineînțeles, o finanțare cât mai mare, și nu vrea să piardă nici unul dintre elevi. Or, aici s-a ajuns deja, în județul Dolj, cel puțin, în cazurile pe care le cunosc eu, la situații în care sunt elevi care ar trebui exmatriculați, chiar ajung la bătăi în cadrul școlilor, le vedeți și dumneavoastră la televizor, nu mai trebuie să vă spun, iar directorii la interzic profesorilor să-i exmatriculeze, tocmai pentru că se aplică asemenea proceduri.

Sigur că este bine să ajungem într-un final la ceea ce au urmărit inițiatorii, la scopul nobil pe care l-au urmărit inițiatorii. Dar, pe de altă parte, stimați colegi, vă rog să vă gândiți la un singur lucru: s-a experimentat timp de 16 ani în școala românească și s-a ajuns la tot felul de rezultate.

Haideți să nu mai experimentăm! Acum nu este momentul, trebuie întâi să vedem concluziile care se extrag din aceste trei județe-pilot, să vedem cum funcționează acolo descentralizarea, urmând ca după aceea să luăm o măsură referitoare la aest lucru. Pentru că dacă bulversăm din nou sistemul de învățământ, nu știu unde ajungem până la urmă.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Vă rog să constatați, stimați colegi, o dată cu mine, că s-au epuizat dezbaterile generale la propunerea Comisiei pentru învățământ, de respingere a acestui proiect de lege.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 14:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro