Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.47/20-04-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 10-04-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2007

23. Dezbaterea Propunerii legislative privind reorganizarea terenurilor agricole (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 70/2007

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Propunerea legislativă privind reorganizarea terenurilor agricole.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Nu dorește.

Din partea comisiei sesizate în fond.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă prezint raportul asupra Propunerii legislative privind reorganizarea terenurilor agricole.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu Propunerea legislativă privind reorganizarea terenurilor agricole.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare instituirea unor proceduri privind reorganizarea terenurilor agricole, comasare, în scopul realizării unei agriculturi performante și competitive pe suprafețe mai mari.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi, înregistrându-se 21 de voturi pentru și un vot împotrivă, în ședința din 27.03.2007.

Propunerea legislativă este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Comisia propune admiterea cu modificări a propunerii legislative privind reorganizarea terenurilor agricole.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Am înțeles că la dezbateri generale nu dorește nimeni să ia cuvântul.

Da, vă rog, mă scuzați, n-am observat!

Domnul Sandor Tamas:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Reorganizarea terenurilor agricole nu este o problemă nouă în România, și nici în Europa.

Cu permisiunea domniilor voastre, aș face o recapitulare foarte sumară, prima dată în țara noastră.

În secolul al XIX-lea și începutul secolului XX au avut loc reorganizări prin comasare, care au contribuit la crearea gospodăriilor de elită, unde au fost folosite cele mai noi realizări din domeniul agricol.

Aceste terenuri reorganizate au făcut posibilă mecanizarea agriculturii, ridicând productivitatea muncii în aceste ferme constituite prin comasări. Aceste restructurări de domenii agricole au făcut posibile dezvoltarea agriculturii mecanizate.

În cursul secolului al XX-lea, datorită creșterii populației, precum și a succesiunilor, aceste terenuri comasate au fost fărâmițate, până la colectivizarea forțată a agriculturii.

În vederea creării unor gospodării viabile, este necesară o unificare, prin reorganizarea terenurilor agricole de suprafețe reduse, obținând loturi de teren pe care să fie posibilă desfășurarea unei agriculturi care să poată face față exigențelor competiției interne și internaționale.

Aceste cerințe sunt reglementate, într-adevăr, dar numai parțial, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.108/2001 privind exploatațiile agricole, precum și prin Legea nr.36/1991 privind societățile comerciale și alte forme de asociere în agricultură.

La nivel european, este arhicunoscut faptul că numai 4% din populația Uniunii Europene se ocupă de agricultură. Comparativ, trebuie să subliniem că, în România, oficial 35% din populație se ocupă de agricultură, iar neoficial estimăm peste 50% din populație care se ocupă de agricultură.

Revenind la partea mai dezvoltată a Europei, cunosc și domniile voastre foarte bine exemplul Elveției, de pildă, țară care practică la un nivel ridicat, eficient agricultura, datorită și practicii regrupării terenurilor agricole.

Trebuie să subliniem și faptul că plenul Consiliului Europei a adoptat anul trecut o rezoluție care încurajează regruparea terenurilor agricole. Câteva fragmente, dacă-mi permiteți, din formularea acestei rezoluții: "Adunarea consideră ", adică Adunarea Consiliului Europei, "că regruparea terenurilor crește eficiența exploatării agricole a terenurilor, optimizează folosința lor și îmbunătățește condițiile și standardele de viață ale comunităților rurale".

În consecință, Grupul parlamentar al U.D.M.R. susține această inițiativă legislativă, desigur cu propunerile adoptate de către Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul domnul Dumitriu, din partea Grupului parlamentar al P.R.M.

S-au mai înscris la cuvânt domnul Amarie, domnul Tabără, domnul Giurgiu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Stimați colegi,

În primul rând, aș dori să-mi exprim respectul pentru inițiatorii acestei legi, în primul rând pentru domnul Kelemen Attila, pe care, de altfel, am făcut și public faptul că l-aș fi dorit să fie ministrul agriculturii, chiar dacă eu sunt de la P.R.M., evident.

De asemenea, sunt de acord că ideea acestei reorganizări a terenurilor agricole este bună. Dar, ca orice altă idee în ceea ce privește reorganizări ale terenurilor, reîmpărțirea terenului, s-a adeverit, încă odată, proverbul că "iadul este pavat cu intenții bune".

De ce spun asta? Pentru că acestui proiect de lege îi lipsește, în primul rând, o susținere guvernamentală. Un asemenea proiect de lege, o asemenea intenție necesită un efort guvernamental conjugat, deci nu numai din partea Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, dar și din partea administrației și din partea justiției.

Atât timp cât nici măcar Ministerul Agriculturii, în vechea sa formulă, nu și-a dat un acord favorabil pentru o asemenea inițiativă legislativă, cred că ea cade de la sine.

Trebuie să avem în vedere și faptul că în fruntea Ministerului Agriculturii, se află o persoană cu un caracter aparte, un om puternic, un ministru care desigur va dori să fie întrebat și să-și dea acordul cu privire la această lege, care va modifica poate fundamental, ar putea modifica fundamental dezvoltarea agriculturii.

Deci, atât timp cât nu avem și o colaborare din partea domniei sale, măcar un punct de vedere al acestui nou ministru, nu cred că putem vota această lege.

Fac, totodată, precizarea că susținerea mare de care s-a bucurat legea în comisie s-a cam obținut, după cum bine știm, pe ultima sută de metri, probabil din același respect și față de idee, dar și față de inițiatori.

Or, eu nu cred că este cazul să generăm un nou scandal cu privire la reorganizarea terenurilor în zona agriculturii.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul domnul Valeriu Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Stimați colegi,

Fără să vin în contradicție cu colegul Dumitriu, eu îi recunosc această atitudine și ca poziție, pentru că, și o spun și eu, chiar în calitate de coautor al acestei legi, că ea nu rezolvă toate problemele, cum nu va rezolva toate problemele nici legea anterioară. Dar ele se corectează, se completează reciproc, și eu aș spune că una dintre problemele viitoare, pentru a realiza această construcție de exploatații agricole, poate că ar trebui să fie modificarea Codului civil, tocmai moștenire, așa cum au făcut-o unele landuri din Germania.

Cert este că nicio măsură care prevede această comasare și această adunare la un loc a terenurilor destinate agriculturii nu este prea puțin făcut. Eu zic că trebuia mai demult timp asigurate surse financiare și, mai ales, un management al comunităților locale. Și aici joacă un rol important, inclusiv primăriile și administrațiile locale, care trebuie să se implice mai mult în ceea ce înseamnă schimburile de teren și mai ales comasarea și reorganizarea producției din jurul localității. Este sistemul german aplicat din 1953.

Acesta este motivul pentru care susținem această inițiativă legislativă, și cred că ea va completa și va contribui într-o oarecare măsură, sigur și în funcție de mijloacele financiare care vor fi puse la dispoziție, la comasarea de terenuri și la reformularea exploatațiilor agricole cu un grad mai mare de performanță.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc.

Are cuvântul domnul deputat Giurgiu.

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc.

Noi am avut mai multe proiecte și inițiative legislative la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice în ceea ce privește comasarea terenurilor, fiindcă este necesar. În România avem peste 45 de milioane de parcele și evident că va trebui să vedem cum facem ca să venim în sprijinul proprietarilor.

Evident că nu mai putem să-i obligăm să se asocieze, să comaseze terenurile, decât să creăm un cadru legal prin care să poată să intre, de bunăvoie și nesiliți de nimeni, să participe la o comasare.

Chiar dacă va fi greu să credem că acest proiect de lege rezolvă problema, totuși este un pas înainte și pe parcurs poate o să venim în completare, și încet, încet să încercăm să facem în așa fel încât parcelele din România să fie mult mai mari, și să poată să fie lucrate modern. Dar pentru asta trebuie fonduri, trebuie, într-adevăr, așa cum au spus și colegii mei, să fie o implicare mai mare a Ministerului Agriculturii.

Noi, cei din comisie, întotdeauna o să fim de acord cu propunerile care duc la îmbunătățirea situației, dar evident că o să mai avem mult de lucru.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul domnul deputat Amarie, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnul Constantin Amarie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Dacă nu greșesc, cred că este a doua intenție de a se promova acest proiect de lege, și de ambele dăți s-a subliniat faptul că ideea este excelentă, dar nu se poate.

Acum, eu nu sunt specialist în chestiuni de agricultură, și împreună cu colegii din grupul parlamentar, care se pricep foarte bine la aceasta, am dezbătut problema. Sunt, într-adevăr, o serie de lucruri care, prin aplicarea acestui proiect, ar da naștere la multe, multe alte probleme.

Totuși, în practică, noi ne confruntăm la ora aceasta cu următoarea situație, pe care eu vreau să v-o aduc la cunoștință, din realitatea județului Teleorman, al cărui deputat sunt, în sensul că, dacă a funcționat libera circulație a terenurilor, o serie de oameni bine intenționați au cumpărat diferite suprafețe de teren agricol, în parcela "X", "Y", "Z" ș.a.m.d., tarlaua, sola, așa cum este organizată.

La ora actuală, mai în toate comunele, satele, funcționează asociații agricole. În cel mai bun caz, printr-o convenție verbală, poate chiar scrisă uneori, dar fără valoare juridică, a avut loc o înțelegere între proprietarul a 30 - 50 sau 100 ha de teren, al cărui proprietar își are hectarele respective în zona asociației pe suprafața a 2.500 ha, și atunci a putut să facă ceva.

Dar știți foarte bine că pentru a accesa un program guvernamental, mai întâi de toate trebuie să se prezinte cu suprafața compactă și cu titlul de proprietate.

De asemenea, vă este cunoscut faptul cât costă o schiță cadastrală, întabularea, cartea funciară și actele notariale.

Ei bine, vorbim de promovarea fermei mici și mijlocii, vorbim de exploatații agricole, dar, din păcate, exploatațiile agricole la noi se reduc numai la marile asociații agricole pe scheletul fostelor C.A.P.-uri sau ale unor întreprinzători care au venit și au arendat mii și mii de suprafețe de teren, nelăsând nicio șansă unui proprietar de bună-credință, care posedă la ora asta între 30 și 100 ha și care ar putea să organizeze o asemenea exploatație.

Eu nu susțin că nu există probleme, dar presupun că ar fi foarte util ca specialiștii din toate partidele să se întrunească dacă doresc să facă ceva într-adevăr, și să cadă de comun acord asupra unui proiect care ar fi fezabil și pentru Guvern, și care ar fi aplicabil și ar duce la certa îmbunătățire a sistemului de proprietate în România.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Mai sunt și alte intervenții la dezbateri generale?

O nouă intervenție pe procedură.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere că toți vorbitorii au subliniat caracterul imperfect sau perfectibil al acestei legi, și având în vedere și faptul că noua reprezentare a ministerului lipsește, eu aș propune, totuși, reîntoarcerea acestui proiect de lege, a acestei propuneri legislative la comisie, pentru ca să ascultăm și un punct de vedere documentat al noului ministru.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, este dreptul dumneavoastră să solicitați acest lucru.

Supun la vot propunerea Grupului parlamentar al P.R.M., de reîntoarcere la comisie a acestui proiect de lege.

Cine este pentru? 6 voturi pentru.

Este insuficient pentru a trece.

Deci, trecem la dezbaterea pe articole.

La titlul legii, dacă sunt obiecții, observații? Nu există.

Adoptat.

Pozițiile 1 până la poziția 10, cu modificările adoptate de către comisie.

Dacă există obiecții, observații? Nu există.

Adoptate.

Pozițiile 11 - 14.

Dacă există obiecții, observații? Nu există.

Adoptate.

Legea va fi supusă votului final într-o ședință ulterioară.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 17:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro