Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 10, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.47/20-04-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 10-04-2007 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 10, 2007

24. Dezbaterea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.104/2006 pentru modificarea alin.(3) al art.190 din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 137/2007

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.104/2006 pentru modificarea alin. (3) al art.190 din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Punctul de vedere al inițiatorului, vă rog.

Domnul Ervin-Zoltan Szekely (secretar de stat, Ministerul Sănătății Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

În urma aplicării Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, au apărut câteva probleme practice, pe care Guvernul dorește să le soluționeze.

Una dintre acestea este că sistemul se confruntă cu lipsa medicilor și se impune acordarea posibilității medicilor să lucreze până la 65 de ani.

O altă problemă a fost caracterul neclarificat al statutului directorului medical din unitățile sanitare cu paturi.

Celelalte modificări aduse acestui act normativ sunt de ordin tehnic, care nu vizează fondul reglementării, motiv pentru care solicităm să-l adoptați în forma pe care a adoptat-o comisia.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea comisiei sesizate în fond, vă rog.

Iar la sfârșit, să propuneți și timpii pentru dezbatere, vă rog.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru sănătate și familie este de acord cu această modificare a legii, întrucât este absolut benefică pentru sistemul de sănătate, așa după cum sublinia și domnul ministru Szekely.

Ca atare, vă propunem și vă rugăm să adoptați forma care a trecut prin comisie.

Iar ca timp de dezbatere propunem 5 minute, 1 minut de fiecare luare de cuvânt.

Domnul Eugen Nicolicea:

Supun la vot propunerea pentru timpul de dezbatere.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Cu unanimitate de voturi, timpul a fost aprobat.

La dezbateri generale, din partea grupurilor parlamentare, există înscrieri?

Da, domnul deputat Nechita, vă rog.

Domnul Aurel Nechita:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Așa cum comentam și cu un an în urmă, exact în aprilie 2006, Legea nr.95 este de fapt pachetul de reformă în sănătate, pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea, conține numeroase omisiuni, și cu această ocazie, prin această Ordonanță de Guvern, plus amendamentele prezentate de comisie, încercăm să cârpim Legea nr.95 de fapt.

În acest sens, aș vrea să menționez doar câteva lucruri: în afară de opinia ministrului sănătății pentru modificarea statutului managerului, inclusiv a plății lui, am susținut împreună cu colegul meu, Ovidiu Brânzan, și am inițiat de acum un an o propunere la care au aderat foarte mulți colegi de-ai noștri, și anume ca medicii să fie pensionați la vârsta de 65 de ani, să aibă această opțiune. Dacă nu, să revină la prevederile Legii nr.19.

Am susținut acest lucru, pentru simplul motiv că sunt medic și știu că Facultatea de Medicină durează cel mai mult 6 ani, împreună cu cea de Arhitectură; știu foarte bine că rezidențiatul durează între 4 și 7 ani; și știu foarte bine că un medic iese specialist abia la 32 - 34 de ani, și nu are nici măcar loc de muncă, pentru că trebuie să dea un concurs și să ocupe undeva, într-un spital sau într-o unitate sanitară, un loc de muncă.

Vă dați seama că o femeie, conform actualei legi, o femeie medic ieșea la pensie după 25 de ani de meserie, deși țara aceasta învestea foarte mult în pregătirea lor ca medici.

Un medic bărbat avea marea șansă să iasă la 30 de ani de meserie, în așa fel încât la 60 de ani, ne-am confruntat întregul sistem sanitar, și pot să vă dau câteva exemple din țară, cu lipsa totală a unor medici specialiști în spitale.

Mi-aduc aminte, în 2004 eram secretar de stat, și în orașul Măcin, la spitalul respectiv, erau 9 medici, toți pensionabili. Deci, se închidea spitalul peste noapte. Și pot să vă dau multe exemple de acest gen. De aceea, susțin prevederile acestui proiect de lege care, practic, completează multe articole din Legea nr.95, legea reformei în sănătate.

Vă rog să o votați. Oricum, grupul nostru parlamentar al Partidului Social Democrat a susținut foarte multe amendamente și va vota pentru acest proiect de lege.

Asta nu înseamnă că nu sunt niște prevederi care poate ar trebui studiate mai cu atenție, în sensul în care merge spre descentralizarea sistemului de sănătate și, în același timp, centralizăm, să spunem, conducerea spitalelor, Ministerului Sănătății Publice în mod excesiv.

Probabil că moda în România este să centralizăm, întâi, și după aceea să descentralizăm.

Așa facem noi, românii.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Domnul Crăciunescu.

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Fără discuție că orice lege este perfectibilă. Este și cazul Legii nr.95.

Ceea ce este pentru mine foarte important, este că n-au trecut nici 5 ani, nici 7, ci foarte repede am încercat să îndreptăm acele lucruri care la vremea respectivă poate n-au fost sesizate, nici într-un caz făcute cu rea intenție.

N-aș face decât o completare sau poate o precizare la ceea ce spunea colegul meu, domnul deputat Nechita, și anume că medicii pot ieși la 65 de ani la pensie, dar cei care doresc se pot pensiona, conform Legii nr.19, adăugându-se în fiecare an acele 6 luni la vechime.

Aș spune că acest proiect de lege mai face un lucru foarte bun. Știm cu toții cum arată unitățile sanitare, începând de la cabinetele medicale din mediul rural, dispensarele medicilor de familie, până la unitățile spitalicești mari, din marile orașe.

Deși noi am votat anul trecut Legea vânzării cabinetelor medicale pentru medicii de familie, vă pot spune că această lege se aplică foarte puțin, ca să nu spun că nu se aplică.

Am participat la multe ședințe în consiliile locale, la comune, și există reticențe, mai ales din partea consilierilor. Supus la vot, deși legea este imperativă, și anume că dacă medicul a făcut cerere să-și cumpere cabinetul medical, Primăria este obligată, prin lege, să facă acest lucru, în județul Iași, a trecut aproape un an de zile, nu s-a finalizat niciun caz de vânzare a cabinetelor medicale.

Și atunci, modificarea alin. (3) din art. 190 din Legea nr. 95, care prevede posibilitatea ca aceste consilii locale și consilii județene să poată investi în unitățile sanitare, pentru reparații capitale, pentru extinderi, pentru dotare cu aparatură, este un lucru foarte bun, pentru că de foarte multe ori primarii spuneau: "Am ceva bani, aș da pentru spitalul X, să-l pot moderniza, să-i pot face fațada sau să fac o extindere, dar legea nu-mi permite". Pentru că, până acum, erau posibile numai investiții pentru utilități, pentru servicii, lucruri care, prin această modificare adusă, vor permite consiliilor județene și consiliilor locale să facă și investiții la nivelul unităților sanitare.

Vă mulțumesc.

Noi, Grupul Partidului Național Liberal, vom susține acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, vă rog.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

În urmă cu aproape un an, Guvernul României, condus de premierul Călin Popescu-Tăriceanu, își asuma răspunderea, cu un curaj deosebit, în plenul Parlamentului, pentru Legea reformei sanitare, că așa se numește legea asta. Elementul esențial al acestei reforme sanitare viza tocmai legea și funcționarea spitalelor și elementul cheie în funcționarea acestor spitale era profesionalizarea actului managerial, respectiv, stabilirea unor incompatibilități pentru directori, care să le permită să își aloce întreg timpul pentru aceste instituții deosebit de importante ale societății românești.

Au curs valuri de cerneală, sute de ore de talk-show-uri, s-a ajuns la procese, la invective și Guvernul a rezistat cu tărie.

Astăzi, printr-o ordonanță de urgență, modificată în Camera Deputaților, dar cu acordul Ministerului Sănătății, cu acordul din plen, ca să nu spun chiar la inițiativa Ministerului Sănătății, chiar dacă în proiect apar o serie întreagă de deputați ca fiind autori, această incompatibilitate este scoasă. Altfel spus, dacă vă veți da votul, de mâine, directorii de spitale vor putea fi din nou și medici și profesori universitari, vor cumula și salariul. Eu, personal, m-am zbătut ca salariul acestor manageri să treacă de 1.000 de euro, s-a întâmplat acest lucru, acum or să-l cumuleze cu salariul de profesor universitar, care, și acela, a ajuns la 1.000 de euro, o să-l cumuleze cu salariul de medic primar, care, și acela, tinde către 1.000 de euro, și-l plătim cu 3.000 de euro, iarăși ne întoarcem de unde am plecat.

Reforma sanitară a murit! Și, cu această ocazie, îl acuz public pe ministrul Nicolăescu de cea mai gravă fățărnicie pe care am văzut-o vreodată, în viața mea!

Vă mulțumesc.

Eu vă solicit totuși să propuneți retrimiterea la comisie, ca această anomalie, să spun, să mai poată fi totuși corectată.

Domnul Mircea Ifrim:

Tot la dezbateri generale, în numele Grupului P.R.M., vreau să precizez două lucruri.

Foarte pertinent, domnul ministru Nechita a vorbit, problema cu 65 de ani, sub raportul autorilor, a fost rezolvată, așa încât cei care au propus acest lucru la vremea cuvenită, de acord cu Ministerul Sănătății, sunt autorii amendamentului în acest sens. Fapt pentru care și eu consider, ca membru al comuniunii medicale din România, că este foarte pertinent.

Privind faptul că managerii vor putea, de acum, să facă ce vor, aș vrea să precizez că în amendamentul respectiv este foarte bine stipulat: este vorba de activitate didactică, activitate de creație, și nu este vorba de activitate medicală în cadrul aceluiași spital.

Vreau să precizez că aceste modificări sunt modificări pertinente, prin această lege nu se dă înapoi, ci se dă înainte reforma, iar Ministerul Sănătății aduce un plus și face bine, pe baza unei experiențe, vieții medicale. Nimic nu este perfect, totul este perfectibil, probabil, peste o perioadă de timp vom veni cu alte modificări.

Așa încât vreau să subliniez caracterul foarte bun al acestei legi și să spun că Grupul Partidului România Mare votează această lege, care reprezintă un plus pentru sistemul de sănătate.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Urmează domnul Movilă, din partea Grupului Partidului Democrat.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este clar că, acolo unde reforma are părți bune, mergem înainte, unde nu, nu. Și vreau să vă spun că textul la care ne referim azi are foarte multe neclarități, sunt foarte multe lucruri care ne fac să ne punem semne de întrebare, dacă avem o gândire coerentă, logică și dacă dorim să fim clari în ceea ce presupune sistemul de sănătate.

Și vreau să vă dau un exemplu, referitor la manageri. Managerii au dat concurs, au semnat contract de management, contract fix, cu o retribuire fixă, cu o indemnizație fixă, și, la art. 178, se propune o modificare de genul următor: "Pe perioada executării contractului de management, managerul persoană fizică beneficiază de un salariu de bază, sporuri ș.a.m.d."

Și atunci, avem o situație dublă: ori este angajat, primește salariu, cu sporuri și toate celelalte cuvenite, ori este manager și are un contract de management, responsabilități clare și răspunderi clare.

Din acest punct de vedere - și nu este prima și singura neclaritate în acest text de lege - Grupul parlamentar al Partidului Democrat solicită retrimiterea la comisie, pentru că, într-adevăr, și noi susținem reforma în sistemul de sănătate, chiar dacă suntem un partid în Opoziție, dar dorim ca această reformă să fie o reformă sau măcar textele de lege care trec prin Parlamentul României să fie texte clare, corecte, care să poată fi aplicate. Cine le aplică mai departe, vom vedea.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Orice lege e perfectibilă, știm asta. Totodată știm și faptul că în cazul oricărei legi, când ea se aplică, putem constata că anumite prevederi, în viața reală, nu concordă cu situația reală și dăunează mai mult decât sunt în favoarea acelui element pe care am dorit să-l apărăm prin forța legii.

Mi se pare că au existat astfel de greșeli în acea lege invocată aici. Două dintre ele, la vremea respectivă, chiar eu am anunțat că sunt greșeli, sunt erori, că aceasta va dăuna însuși actului medical, spitalelor. Au fost pensionate doamne doctor la vârsta de 58 de ani și au rămas specialități în care nu avem profesioniști, că nu sunt specialități prea interesante, au rămas neacoperite chiar în spitale județene. Acesta este adevărul.

Și atunci, salutăm că, în sfârșit, s-a trezit la realitatea din România și s-a făcut acea modificare, cu posibilitatea continuării activității, și pentru domni, și pentru doamne, până la vârsta de 65. Deci, salutăm această modificare. Și credem că trebuie să ne dăm seama, dacă viața practică demonstrează altfel decât ne-am gândit noi aici, când am legiferat.

La fel, e aceeași problemă, că s-au pierdut persoane foarte importante și au ajuns manageri de spitale persoane care nu au reușit să facă treabă. Și atunci, trebuie să modificăm, ca și acele persoane valoroase, care au posibilitatea și calitatea de a avea un management pentru spitalul respectiv, să aibă această activitate.

Dacă se constată că managementul realizat de dânșii nu este unul performant, atunci, trebuie să fie schimbați pentru această cauză, dar nu din faptul că, între timp, mai profesează și medicina. În care, după cum știți și dumneavoastră, dacă, după 5 ani, n-ai profesat, trebuie să dai din nou examen și alte asemenea.

Le-am și ridicat, aceste probleme. Ne pare bine că aceste lucruri au fost corectate.

Totodată, dacă, din punctul de vedere al spitalelor, pare această lege bună, dacă, din punctul de vedere al ministerului de resort, pare o lege bună, eu cred că păcătuiește într-o altă sferă, ridicată aici, legată de descentralizare, legată de consiliile locale, județene, bugetul acestora, deciziile acestora. Se pare că, încă, într-adevăr, în domeniul descentralizării mai păcătuim.

Da, din punctul de vedere al spitalului este corect, dacă în decurs de 30 de zile nu-ți răspunde consiliul, cel care trebuie să dea banul pentru acea reorganizare, se consideră că a fost de acord și se merge înainte și, pe urmă, scoate consiliul de unde nu are banii respectivi. Oricum, nu o să-i scoată.

Dar, probabil, se va constata și atunci că aceste elemente nu sunt bune și sper că, până la sfârșitul mandatului nostru (care sunt convins că va fi prin toamna anului 2008), se va realiza într-adevăr acea descentralizare, conform căreia consiliile locale și județene vor avea un cuvânt greu de spus în numirea managerilor spitalelor pe care trebuie să-i susțină.

Și, cu această speranță, noi vom vota pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Doamna Ardelean.

Doamna lia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În iulie 2005, prin Legea nr. 221, femeile medic au câștigat dreptul de a lucra în mod egal până la vârsta de 65 de ani, ca și bărbații. La câteva luni de la aprobarea acestei legi, Legea privind reforma în domeniul sănătății le abrogă acest drept și femeile, deși și-au făcut un plan de viață pentru câțiva ani, s-au văzut nevoite să se pensioneze la 58 de ani.

Cred că suntem datori să îndreptăm acest lucru. Am avut o propunere legislativă în acest sens, împreună cu colega mea, Daniela Popa, la fel cum au avut și alți colegi deputați. Mi se pare firesc să începem egalizarea vârstei de pensionare pe domeniile de activitate unde se cere acest lucru. Deci, mi se pare firesc să îndreptăm acest lucru.

Având în vedere că sunt puncte de vedere diferite asupra propunerii legislative, Partidul Conservator susține retrimiterea la comisie, în așa fel încât să facem o analiză amplă asupra propunerii și să nu fim nevoiți, din nou, să revenim, în scurt timp, cu propuneri legislative de modificare. Cred că trebuie să fim atenți la propunerile și nu este bine ca abia ce ele au fost aprobate, imediat să intervenim cu modificări. Cred că trebuie să fim mai atenți din start la ele.

Și cred că amânarea cu o săptămână sau cât consideră Comisia pentru sănătate nu este un capăt de lume, în așa fel încât să putem să aducem modificările necesare.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnule Vainer, vă rog.

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimate colege,

Am să spun și eu câteva cuvinte, evident, nu ca medic, că nu sunt, sunt doar doctor, dar în economie. Și atunci, susținerea mea vine dintr-un alt punct de vedere, din partea unui om care e la o vârstă și a avut de-a face cu medici de multe feluri și de diferite vârste.

Și cred că este foarte bine să dăm dreptul, din nou, acelor persoane cu calificare medicală bună și foarte bună să lucreze din nou în unitățile medicale. Nu va câștiga decât stimatul nostru pacient. Avem nevoie de oameni calificați, avem nevoie de medici buni.

Susțin din toată inima revenirea la un sistem care generează posibilitatea de a folosi mai departe competența, chiar dacă depășește o vârstă anume. Nu uitați că cine nu are bătrâni, trebuie să-i cumpere.

Și, în cazul de față, nu e vorba de "bătrâni", ci e vorba, mai curând, de oameni de o vârstă mai mult sau mai puțin înaintată, dar cu mare capacitate profesională, în cazul de față, medicală și cu experiență.

Și, evident, procesul merge înainte, azi îmbunătățim ceva, mâine, poate, și mai ceva. Deci, dacă putem câștiga timp și să dăm drumul la posibilitatea de a obține calitate în actul de medicină, ar fi foarte bine.

Personal, susțin și cei doi colegi ai mei din Grupul minorităților naționale mi se alătură și vom vota acest proiect.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Eugen Nicolicea:

A fost formulată o propunere de retrimitere la comisie, din partea a trei partide din Opoziție: Partidul Liber Democrat, Partidul Democrat și Partidul Conservator, cer punctul de vedere al comisiei.

Domnul Mircea Ifrim:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Nu suntem de acord cu retrimiterea la comisie, întrucât proiectul de lege, așa cum este el, este bun și necesită urgență.

Privind cele spuse de distinșii mei colegi, care au susținut vârsta de pensionare să fie prelungită, lucru pe care l-am susținut și noi, ceilalți membri ai comisiei, problemele de susceptibilități de autori sunt rezolvate, întrucât la amendamentul cu 65 de ani sunt toți cei care au făcut asemenea propuneri, inclusiv doamna vicepreședintă. Dacă cumva există vreo omisiune pe care staful tehnic să o fi greșit, rog staful tehnic să facă completările de rigoare: autori pentru 65 de ani, atât femei cât și bărbați, sunt toți cei care au susțin acest punct de vedere, alături de Ministerul Sănătății.

Ca atare, vă rugăm, pentru operativitate și pentru ca lumea medicală să poată beneficia de îmbunătățiri legislative, să nu retrimitem la comisie.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Supun la vot propunerea de retrimitere la comisie.

Cine este pentru? 11 voturi pentru. Insuficient.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă asupra titlului legii, așa cum a fost propus de către comisie, există obiecții, observații? Nu există. Adoptat.

Dacă asupra articolului unic, așa cum a fost reformulat și modificat de către comisie, există obiecții, observații? Nu există. Adoptat.

Proiectul de lege va fi supus votului final într-o ședință ulterioară. Legea este organică.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 29 november 2021, 2:53
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro