Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 10, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.47/20-04-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 10-04-2007 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 10, 2007

25. Dezbaterea Propunerii legislative privind organizarea și funcționarea activităților și practicilor de medicină complementară/alternativă (rămasă pentru votul final).  
 
see bill no. 39/2006

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Propunerea legislativă privind organizarea și funcționarea activităților și practicilor de medicină complementară/alternativă.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul?

 

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Procedură, domnule președinte.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, vă rog.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Nu am făcut dezbaterea pe articole, la precedenta lege.

Domnul Eugen Nicolicea:

Am făcut dezbaterea pe articole și s-a votat.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Nu, n-ați dezbătut decât titlul, la următorul...

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci, repet ce am spus: "Dacă există obiecții, observații cu privire la articolul unic?" Și nu a existat niciun fel de obiecție și observație la articolul unic.

Potrivit legii, neexistind niciun fel de observație, a fost adoptată.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Eu vreau doar să spun că, poate, din această grabă, or să treacă... Nu e vorba de articolul la care mă refer eu, dar sunt o serie întreagă de alte modificări care trebuie făcute, pentru că nu sunt corect scrise. Dar, cum doriți...

Domnul Eugen Nicolicea:

Nu "cum vreau", ci cum s-a desfășurat. Puteți să-mi spuneți ce pot să fac, dacă dumneavoastră nu ați intervenit la timp?

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

La ședința comisiei în care s-a dezbătut acest proiect eram în delegație oficială și nu am participat și vă rog să-mi dați voie, la pct. 3 art. 17, să fac o completare, întrucât am o inițiativă legislativă pe această temă...

Domnul Eugen Nicolicea:

Mă scuzați, la ce proiect de lege vă referiți?

Domnul Petru Movilă:

La cel la care, încă, nu am terminat dezbaterea.

Domnul Eugen Nicolicea:

Indicați-mi, vă rog, punctul de pe ordinea de zi: 21, 22 sau la cât credeți dumneavoastră...

Domnul Petru Movilă:

Pct. 21, domnule președinte.

Domnul Eugen Nicolicea:

Și vă rog să-mi indicați articolul din Regulament pe care vă întemeiați cererea.

(Domnul deputat Petru Movilă părăsește tribuna.)

Vă mulțumesc.

Din partea comisiei sesizate în fond?

Domnul ministru dorește să ia cuvântul. Vă rog.

Domnul Ervin Zoltan Szekely:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Guvernul susține adoptarea acestei inițiative legislative, considerăm că vine în întâmpinarea și rezolvă, soluționează o problemă reală, o problemă practică privind statutul persoanelor care practică medicina alternativă și complementară.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea comisiei, vă rog?

Domnul Mircea Ifrim:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Privind propunerea legislativă referitoare la organizarea activităților și practicilor de medicină complementară, comisia consideră că prin acest proiect de lege reușim să dezvoltăm această latură a medicinei, latură foarte eficientă, această medicină orientală, care are și costuri mult mai mici, și, în același timp, reglementăm situația în care anumite persoane care nu au calificare, profitând de naivitatea oamenilor, practică aceste laturi ale medicinei.

Vă rugăm să ne dați votul dumneavoastră. Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea Grupului Partidului Social Democrat, domnul deputat Nechita.

Domnul Aurel Nechita:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege, cu toate plusurile și minusurile sale, este o noutate pentru noi, în sensul în care, în medicina românească, cel puțin după revoluție, au practicat medicină tot felul de vindecători, în țara asta, în special veniți mulți de peste Prut și de mai departe, din Răsărit. Au fost destule probleme, de "vindecători", așa-ziși, de niște șarlatani, care, pe sume mari de bani, tratau cancere, tratau orice boală. Țin minte, chiar în județul meu, un fost grăjdar avea un sirop care era un panaceu universal și era coadă la el și, practic, toată lumea se vindeca cu siropul respectiv.

Acest proiect de lege, practic, reglementează, cu unele probleme, într-adevăr, care vor fi și discutate ulterior, medicina complementară și/sau alternativă. Sunt o serie întreagă de proceduri terapeutice care până acum nu au avut nicio reglementare legală.

Susținem acest proiect de lege, măcar și pentru faptul că încearcă să pună ordine în sistemul sanitar și să eliminăm orice fel de imixtiune în acest domeniu.

Grupul nostru parlamentar va vota acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Scutaru.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Fac parte din categoria celor care cred că o asemenea lege este strict necesară și știu că domnul președinte Ifrim ține la această lege. Din nefericire, probabil că atunci când s-a discutat această retrimitere a proiectului la comisie, am absentat și nu am putut să intervin.

Vreau doar să vă atrag atenția că în cazul în care vom aproba această lege, vom crea cel puțin două lucruri care mie mi se par periculoase. Primul este că toată gama largă a celor care fac medicină complementară va fi adunată într-un singur organism, care va trebui să gireze științific ceea ce se întâmplă. Deci, practic, este o autoreglementare.

Dacă în domeniul medical este de acceptat și consider că este corect și este bine, mă refer la dentiști, medici, farmaciști ș.a.m.d., în domeniul medicinei complementare, care este extrem de vastă, orice, dacă eu iau un cui și spun că fac terapie cu cui este medicină complementară, ei se vor autoreglementa, ceea ce înseamnă de fapt o scăpare completă de sub orice control. Ceea ce trebuie, în momentul de față, este să impunem un control.

Și al doilea lucru este că această medicină complementară va fi decontată de Casă. Vă dau, din multitudinea de probleme care o ridică acest proiect. De exemplu, ce aprobăm noi? Aprobăm ca, a doua zi după apariția în Monitorul Oficial, să fie decontată de Casă "terapia prin umor", scrie în proiectul de lege, "terapia prin artă", "terapia cu câmpuri electromagnetice", "yoga", feng-shui", "agenții antioxidanți", "ayurveda" ș.a.m.d.

Dacă asta dorim noi să facem, asta o vom face... Sigur, este obiectul unei negocieri, legile se negociază, este o chestie politică, de aceea ne aflăm aici, să facem politică, politica mai presupune și compromisuri, dar se pune problema cât de departe mergem cu aceste compromisuri.

Și nu uitați că oamenii se vor autoreglementa. Ceea ce avem cu adevărat nevoie, în momentul de față, este ca ministerul să controleze această pleiadă de oameni, care, nimeni nu știe de fapt ce fac acolo, în cabinetele respective. Și, în nici un caz, nu o vom face așa.

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Crăciunescu. Urmează domnul deputat Movilă.

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Plecând de la ceea ce afirma colegul meu, că unii iau niște cuie și cu ele fac minuni, tocmai asta vrem să facem noi, să avem o evidență, să-i cunoaștem pe acei oameni care spun că fac medicină complementară, că au și niște rezultate. Deci, într-un domeniu, care, până la ora actuală, nu este reglementat absolut deloc și, indiferent de pregătirea profesională, indiferent de studiile pe care le au sau, dacă vreți să spun mai mult, câte clase au, că sunt și din aceștia, care sunt fără clase de școală, fără nici..., oamenii, poate, nici nu știu să scrie și fac lucruri de genul aceasta, prin această lege reglementăm oarecum un minim de studii, pe de o parte; pe de altă parte, vom avea o evidență a tuturor celor care fac asemenea procedee și deja am făcut un pas în față.

Eu sunt de acord cu deputatul, colegul meu care a vorbit înaintea mea, pe următoarea problemă: a deconta aceste servicii, această medicină complementară de la Casă, în totalitate, cred că facem o greșeală.

Economia de piață spune foarte clar: cel care știe, cunoaște și muncește câștigă. Se pot face foarte multe șarlatanii, se pot face foarte multe prostii, dacă vom deconta prin casă toată procedurile de medicină complementară.

Cred că asupra acestui lucru trebuie să medităm și sunt lucruri certe; deci, se poate face medicină complementară cu rezultate certe. Acolo unde lucrurile sunt obscure pentru oamenii care sunt în domeniu - și mă refer la medici, la cercetarea medicală -, acolo ar trebui să mai chibzuim dacă plătim serviciile din Casa de Asigurări de Sănătate.

Noi, Grupul parlamentar al Partidului Național, vom susține acest proiect de lege și, crezând și sperând că, acolo unde vom găsi defecțiuni, unde vom găsi nepotriviri, unde vom considera că legea trebuie modificată, să facem acest lucru foarte repede.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul deputat Movilă. Vă rog.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această lege este bună măcar și pentru simplul fapt că face o inventariere a celor care practică aceste activități, stabilește modul în care se autorizează și funcționează și anumite responsabilități pe care aceștia le au față de pacienții pe care-i tratează.

Sigur că toate legile sunt perfectibile, sigur că trebuie să vedem foarte clar cum se pot deconta serviciile pe care aceștia le prestează către pacienți, dar, pornind de la această idee - că este o lege perfectibilă -, Grupul parlamentar P.D. va susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului P.R.M., domnul președinte al comisiei.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doresc ca să subliniez un fapt. Tocmai prin această lege se pun sub controlul Ministerului Sănătății toate aceste practici și se avizează de către Ministerul Sănătății, nicidecum nu se lasă o independență care ar fi foarte periculoasă. Deci, exact invers este conținutul acestei legi.

Privind decontările, aș vrea să spun că legea, dacă este citită cu atenție, decontările vor trebui aprobate de către Ministerul Sănătății. Și, deci, pentru anumite practici se va deconta, pentru altele nu se va deconta.

Deci, venim în întâmpinarea foartei pertinente propuneri pe care a adus-o domnul doctor Crăciunescu.

Aș dori să vă spun că-mi exprim absolut faptul că mă simt bine ca să nu se facă politică în domeniul sănătății. Există o singură politică a sănătății și, indiferent de care parte a baricadei suntem, să încercăm să rezolvăm problemele sănătății și vă asigur că la nivelul Comisiei pentru sănătate și familie, asta s-a făcut de la începutul legislaturii și până acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Asupra titlului legii, dacă există obiecții, observații? Nu sunt. Adoptat.

Dacă la poz.2, până la poz.10, există obiecții, observații? Nu sunt. Adoptate.

Dacă la poz.11, până la poz.20, există obiecții, observații?

Vă rog. Domnul Márton Árpad.

Domnul Márton Árpad Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Eu înțeleg că ceea ce văd aici, la art.14, nu este de nivelul legii, ceea ce s-a propus în mod onest și cred că sincer, de către inițiator, adică alin. (3) - "denumirea de centru de îngrijire de sănătate nu poate fi utilizată dacă nu există cel puțin un angajat medic sau asistent medical".

Mi se pare imperios necesar ca acest alineat să existe în această lege. Deci, solicit ca să votați, să supuneți votului eliminarea acestui alin. (3), că, fără aceasta, folosirea acestei formulări poate duce la ideea ca, într-adevăr, acolo se întâmplă niște lucruri care sunt vizate de un medic, ceea ce nu mi se pare corect.

Deci, solicit un vot asupra propunerii făcute de comisie, de eliminare a alin. (3) la art.10. Este propunerea din poz.14 a raportului, pag.12.

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci, solicitați să se revină la textul inițial, da?

Domnul președinte al comisiei.

Domnul Mircea Ifrim:

Comisia este de acord cu propunerea domnului Márton.

Domnul Eugen Nicolicea:

Supun la vot revenirea la textul inițial, propunere făcută de domnul Márton Árpad.

Cine este pentru?

Împotrivă? Abțineri?

Cu un vot împotrivă, propunerea a fost adoptată.

Poz.21 până la poz.30, dacă există obiecții, observații? Nu există. Adoptate.

Poz.31 până la poz.39. Obiecții, observații? Nu există. Adoptate.

Poz.40, anexa. Obiecții, observații? Nu există. Adoptată.

Acestea fiind spuse, proiectul de lege va fi supus votului final într-o ședință ulterioară. Vă mulțumesc tuturor celor prezenți, pentru efortul de a fi prezenți astăzi, după sărbătorile de Paște și vă mulțumesc pentru eficiență. S-au realizat 23 de proiecte de lege astăzi.

Vă mulțumesc.

Ședința s-a încheiat la ora 18,45.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 2 december 2021, 18:49
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro