Plen
Ședința Senatului din 17 aprilie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/27-04-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 17-04-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 17 aprilie 2007

21. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea articolelor 8 (alin. 1 și 2) și 119 (alin. 1) ale Legii învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare (votul pe raport și votul pe lege se vor da în ședința de luni, 23 aprilie a.c.)
 
consultă fișa PL nr. L875/2006

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la pct.20 din ordinea de zi. Propunerea legislativă pentru completarea art.8 alin.1 și 2 și art.119 alin.1 ale Legii învățământului nr.84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Avem o propunere legislativă. Inițiatorul este? Nu este. Este? Poftiți aici. Domnul deputat Mihai Radan. Microfonul 7. Vă ascultăm.

Domnul Mihai Radan - deputat:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne și stimați domni senatori, această inițiativă legislativă are la bază, în primul rând, prevederea constituțională privind dreptul minorităților naționale de a se instrui și în limba maternă.

Prevederea actuală a Legii învățământului nr.84/1995 prevede acest drept ori în limba maternă ori în limba română. Propunerea legislativă pledează pentru "și, și": și în limba maternă, și în limba română. Deci, prin urmare este un învățământ bilingv: româno-minoritar.

Guvernul, în aprecierea sa, a respins propunerea dar, din punct de vedere al formulării propunerii legislative "și" este de acord, adică atât în limba română, cât și în limba maternă.

În învățământul nostru avem antecedente privind învățământul bilingv minoritar și de stat. Există un liceu croat care funcționează în județul Caraș-Severin ca unitate școlară bilingvă. Și alte minorități optează pentru această formă de învățământ. Dacă se adoptă această inițiativă legislativă, ea acordă șansa minorităților mai reduse numeric, în primul rând de a se integra mai corect și mai eficient în realitățile statului în care trăiesc. Iar în ceea ce privește modul de aplicare a acestei propuneri, rămâne la latitudinea inspectoratelor școlare și predarea se poate face atât simultan sau proporțional pe discipline de învățământ sau la opțiune a părinților, cum ar dori ei să fie instruiți copiii lor.

Vă mulțumesc pentru răbdare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Să ascultăm punctul de vedere al comisiei. Domnul vicepreședinte Cismaru.

Domnul Ivan Cismaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor colegi, noi am analizat, am studiat și ne-am gândit foarte mult asupra acestei propuneri legislative pentru că este o propunere "sensibilă" atunci când este vorba de minorități naționale și de învățământul în limbile minorităților naționale. Cu toate acestea, comisia a dat un raport de respingere pentru că, în Legea nr.84/1995, actuală, sunt reglementate aceste drepturi, respectiv dreptul persoanelor aparținând minorităților naționale de a studia în limba maternă, putându-se organiza grupe, clase, secții sau chiar școli în limbile minorităților naționale. Apoi, acest termen de "școlarizare simultană" în limbile minorităților naționale, din punctul nostru de vedere, când vorbim de simultan, vorbim de "în același timp", deci nu avem cum să facem opțiunea asta. Facem o săptămână în limba română, o săptămână în limba minorităților naționale? Din acest punct de vedere, apare o complicație puternică a actului de învățământ, a actului didactic din școală și este la latitudinea școlii respective, a inspectoratului, să creeze, cum am spus, grupe, școli cu predare în limba respectivă, urmând ca limba română cuprinsă în planul de învățământ al acestor clase să le dea posibilitatea să facă legătura între termenii respectivi pe care îi învață în limba maternă.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Să ascultăm Guvernul.

Domnul secretar de stat Dumitru Miron.

Domnul Dumitru Miron - secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului:

O parte din obiecțiunile pe care Guvernul le-a reiterat au fost spuse chiar de domnul deputat Rădan în prezentarea dumnealui. Evident că Guvernul nu susține și din motivele pentru care domnul vicepreședinte al comisiei de specialitate din Senat le-a spus mai bine decât mine aici.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc, dezbateri generale, luări de cuvânt. Nu sunt.

Stimați colegi, suntem în fața unui raport de respingere, acceptat de Guvern. Vot final mâine la 10.30 sau luni, după caz.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 15:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro