Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.65/14-05-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 03-05-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2007

7. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.118/2006 privind înființarea, organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 135/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.7, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.118/2006 privind înființarea, organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale.

Legea are caracter ordinar. Proiect adoptat de Senat.

Raport de adoptare din partea Comisiei pentru cultură.

Suntem în procedură de urgență. Cameră decizională.

Inițiatorul. Vă rog.

Domnul Anton Niculescu (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin Legea nr.292 din 2003 a fost instituit cadrul juridic general de reglementare a organizării și funcționării așezămintelor culturale ca instituții publice de cultură care desfășoară activități în domeniul educației permanente.

De la data intrării în vigoare a actului normativ și până în prezent s-a constatat existența anumitor deficiențe generate de redactarea incompletă, nearmonizată cu actele ulterior adoptate sau neadecvată realităților sociale a textului legii care îngreunează derularea în mod corespunzător și eficientă a activității așezămintelor culturale.

Prin urmare, ne aflăm astăzi în situația de a adopta de urgență o serie de măsuri menite să readucă în mediul rural cultura, de o manieră care să conducă la diminuarea disparităților între rural și urban și implicit la ridicarea calității vieții în mediul rural.

Principalele dispoziții ale noului cadru normativ privesc: redefinirea așezămintelor culturale, delimitarea așezămintelor culturale de drept public de cele de drept privat, corelarea dispozițiilor legii, completarea normelor referitoare la finanțare, crearea cadrului legal pentru dezvoltarea și finanțarea din surse alocate de la bugetul de stat a unui program național de reabilitare, modernizare și dotare a așezămintelor culturale și a instituțiilor culturale din mediul rural și mic urban.

Față de cele prezentate, a fost elaborat proiectul de lege în vederea aprobării Ordonanței de urgență a Guvernului privind înființarea, organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale pe care Guvernul l-a supus Parlamentului, pe care îl susține cu amendamentele trecute prin comisia de specialitate.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Comisia de cultură.

Vă rog, domnule deputat Străchinaru.

Domnul Petre Străchinaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru cultură a fost sesizată în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect de lege.

Spre avizare a fost transmis Comisiei pentru administrație publică, Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Toate aceste trei comisii ne-au transmis avize favorabile.

Legea face parte din categoria legilor ordinare.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat acest proiect de lege cu modificări și completări. L-am dezbătut în mai multe ședințe ale comisiei, în prezența reprezentantului Ministerului Culturii și Cultelor.

Are ca obiect aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.118 privind organizarea și desfășurarea activității așezămintelor culturale. În principal, se referă la normele care urmează să fie adoptate pentru finanțarea așezămintelor culturale din bugetele publice și crearea cadrului legal pentru dezvoltarea și finanțarea din surse alocate de la bugetul de stat a unui program național de reabilitare, modernizare și dotare a așezămintelor culturale.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitatea voturilor celor prezenți în sală în momentul votului și vi-l recomandăm spre adoptare, Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă există intervenții la dezbateri generale. Vă rog, domnul deputat Frâncu, domnul deputat Marton.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această lege este, din punctul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, bine venită. Apreciem faptul că în sfârșit există un interes major pentru așezămintele culturale. Noi, prin lege, am definit mai bine această structură și cred eu că mai ales în mediul rural acest act normativ este așteptat de foarte mult timp.

Așa cum Ordonanța nr.7 va realiza cred eu lucruri deosebite în domeniul infrastructurii, tot așa și această lege pe care eu sper că astăzi o vom vota, va permite în multe localități ca așezăminte culturale în paragină, care nu pot fi folosite să devină într-adevăr focare de cultură.

De aceea, Grupul Partidului Național Liberal susține această lege.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Marton Arpad. Urmează domnul deputat Amet Aledin.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Grupul nostru parlamentar nu este pentru modificarea legilor cu orice preț numai pentru a avea o activitate legislativă. Nu suntem încântați când colegii noștri sau din alte formațiuni politice au astfel de modificări pe un articol, o virgulă, un cuvânt, darămite când aceste modificări vin de la Guvern, modificând ordonanțe de urgență, că erau atât de urgente încât a trebuit să modifice o altă ordonanță de urgență și nu vreau să continui șirul ordonanțelor de urgență prin care se modifică câteodată într-o lună de trei ori acel articol din aceeași lege.

Iată de ce noi n-am prea fost de acord cu această modificare a legii. Și mai mult, am fost de acord cu această modificare după intervențiile venite din partea ministerului în cursul dezbaterii, o dezbatere care a continuat săptămâni de-a rândul, când tot timpul ne-am opus unor idei, pe urmă s-a votat într-un moment când noi având alte activități, eu fiind lider, iar domnul Kelemen Hunor fiind membru în Biroul permanent, s-a votat această formă din raport, contrar programului de guvernare, contrar cursului, eu zic, firesc al legislației din România. Dacă ne-am luptat din Opoziție și am reușit să avem o lege a așezămintelor culturale, susținând un Guvern din Opoziție, în care actorii, indiferent dacă sunt de drept public sau privat, sunt egali în drepturi, în posibilități.

Dacă am crezut că e bine să avem așezăminte culturale în localități, chiar și acolo unde autoritățile publice nu sunt în stare să funcționeze astfel de așezăminte, prin activitatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, ca acestea să aibă posibilitate ca pe baza, evident, a proiectelor prin concurs date de către minister, un principiu cu greu acceptat, dar acceptat deja în România și persoanelor juridice și persoanelor private în același mod, când avem, în sfârșit, o Constituție care garantează egalitatea în drepturi a persoanelor publice și celor private, iată că ne întoarcem printr-o lege în care anumite facilități vor fi primite numai pentru acele așezăminte culturale care funcționează prin decizia și sub îndrumarea autorităților publice, fiind de drept public.

Noi nu suntem pentru reîntoarcerea în istorie, nu suntem pentru un stat totalitar, nu suntem pentru un stat atotștiitor, însă respectăm în continuare programul nostru de guvernare. Ca atare, nu vom vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc, domnule deputat.

Urmează domnul deputat Amet Aledin.

Domnul Aledin Amet:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Spiritul creator indiferent de perioada istorică trebuie să existe. Nu se poate vorbi însă despre progres dacă nu este asigurată o bază materială remarcabilă. Prin acest proiect de lege se propune într-un mod favorabil o abordare corectă a situației așezămintelor culturale din România.

Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota pentru aprobarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Alte intervenții? Nu sunt alte intervenții.

Trecem la dezbaterile pe articole.

Vă atrag atenția că există un număr de patru amendamente respinse.

Am să vă consult dacă se susțin.

Dacă de la pct.1 la pct.5 sunt obiecții, observații, comentarii. Nu sunt. Adoptate.

De la 6 la 10. vă rog, domnule deputat Marton. Aveți cuvântul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Art.3 are un chapeau, ne aflăm la pct.7 care în textul inițial, zice astfel: "Autoritățile administrației publice locale precum și persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot înființa așezăminte culturale gazdă caracterizate prin...". Asta s-a modificat în art.1 alin.1. Chapeau-ul de la acest articol și alineat: "Autoritățile administrației publice locale pot aproba funcționarea așezămintelor culturale de drept public ca instituții gazdă de spectacole și/sau concerte asigurând următoarele..."

Eu militez pentru menținerea textului inițial din lege. Pentru că acel text nu făcea diferențiere între persoanele fizice și persoanele juridice de drept public și persoanele juridice de drept privat.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc.

Comisia. Art.3 pct.7.

Vă rog.

Domnul Cătălin Micula:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest articol a fost modificat în comisie. Punctul de vedere al comisiei este de a menține modificarea.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Supunem atunci votului propunerea de respingere a amendamentului comisiei, rămânând astfel la textul inițial.

Suntem, reformulez, la chapeau-ul art.3.

Vă rog să votați.

Cine este pentru respingerea amendamentului comisiei? Vă rog să numărați. Numărați, domnule secretar, vă rog. 9 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 50 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

S-a respins amendamentul. Mă scuzați, s-a respins propunerea de respingere a amendamentului comisiei.

Dacă până la pct.10 mai există alte observații, obiecții?

Adoptat până la pct.10.

De la pct.11 până la pct.15. Adoptate.

De la pct.16 la pct.20. Adoptate.

De la pct.21 la pct.25. Adoptate.

De la pct.26 la pct.30.

Vă rog, domnule deputat Marton, aveți cuvântul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Mulți ani de-a rândul ne-am luptat pentru ca acele clădiri care sunt considerate monumente, și statul poate să aibă intervenție financiară pentru reabilitarea acestora.

Am mai spus, pentru activități culturale, activități obștești, am reușit ca într-adevăr și societatea civilă să aibă acces la fondurile statului, pentru a avea activități pe care statul nu și le poate asuma.

Textul de la pct.29, art.21 alin. (1) din vechea lege vorbește astfel: "Ministerul Culturii și Cultelor poate înființa din surse alocate de la bugetul de stat, din fonduri externe rambursabile și nerambursabile, precum și din alte surse, în condițiile legii, un program național de reabilitare, modernizare și dotare a așezămintelor culturale din mediul rural și mic urban, denumit în continuare program."

Iată, această idee generoasă se transformă într-un program național pentru construirea de sedii pentru așezăminte culturale, pentru reabilitarea, modernizarea și dotarea așezămintelor culturale de drept public.

Deci, într-un moment când am reușit, printre altele, și prin această guvernare, să retrocedăm clădiri care au găzduit așezăminte culturale, în care eventual redobânditorul, fiind vorba despre biserici, despre composesorate, despre comune, dorește să continue această activitate în acea clădire, noi nu mai permitem să funcționeze o persoană juridică de drept privat, pentru că nu dorim să reabilităm, să dăm o posibilitate măcar autorităților publice să contribuie la reabilitarea și dotarea acestor așezăminte culturale, dacă nu sunt de drept public, ci de drept privat.

Iată un punct clar contrar programului de guvernare, clar o cale întoarsă față de ceea ce am parcurs în acești 17 ani.

V-aș ruga eu frumos, să rămânem la varianta din art.21, măcar aici, la varianta din art.21 alin.(1) din legea inițială.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Intervenții?

Comisia?

Domnul Cătălin Micula:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În cadrul dezbaterilor din comisii am avut două modificări de făcut la varianta inițială, una care a fost făcută deja de Senat, introducând și "construcția de așezăminte culturale", nu numai reabilitări și altele asemenea la așezămintele culturale existente.

Iar noi, la Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților, am introdus și acest cuvânt "de drept public", și nu "privat", pentru că aceste fonduri sunt fonduri publice, și am ajuns la concluzia că nu putem să finanțăm, în condițiile prezentei legi, fără alte modificări, și alte tipuri de așezăminte culturale, cu un alt statut juridic.

Aceasta a fost concluzia comisiei și o susțin.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Avem deci propunerea domnului deputat Marton, de respingere a amendamentului Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

Supun votului dumneavoastră această propunere.

Vă rog să votați.

Cine este pentru? Vă rog să numărați. Cine este pentru propunerea de respingere a amendamentului Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, pe care a făcut-o domnul deputat Marton? 11 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 36 de voturi împotrivă.

S-a respins.

Până la pct.30, alte observații, comentarii?

A, iertați-mă! Abțineri? Nu sunt abțineri, să se consemneze.

Până la pct.30. Adoptate.

De la pct.31 la 35. Adoptate.

De la pct.36 la 41. Adoptate.

Am finalizat dezbaterea pe articole. Proiectul rămâne la vot final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 25 octombrie 2021, 19:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro