Dan Mihai Marian
Dan Mihai Marian
Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.69/18-05-2007
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 08-05-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.19 Dan Mihai Marian - declarație politică cu titlul "Ce a greșit politicianul Traian Băsescu";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Dan Mihai Marian:

"Ce a greșit politicianul Traian Băsescu"

De multe ori, chiar modificarea comportamentului unui individ este o adevărată piatră de moară, dar altminteri schimbarea unei organizații sau instituții. Când vine vorba de schimbarea structurală a unui sistem politic sau transformarea unei societății în ansamblul său, lucrurile se complică enorm. Un analist al postcomunismului anticipa că schimbarea sistemului comunist cu democrația politică se poate face în șase luni, transformarea economiei planificate centralizat cu economia de piață se poate realiza în șase ani, iar înlocuirea mentalităților specifice unui regim autoritar cu cultura democratică de tip participativ se va derula pe parcursul unui ciclu de șaizeci de ani.

Un sistem politic poate suferi o schimbare structurală doar în cazul producerii unor evenimente politice, sociale, economice sau militare excepționale. Criza economică din 1929-1933, cele două războaie mondiale, revoluția comunistă din Rusia de la 1917 sunt tot atâtea exemple în acest sens. Și revoluțiile din 1989 pot fi trecute la capitolul "schimbări structurale de sistem". Pornind de la considerațiile de mai sus, voi arata, după părerea mea, unde a greșit politicianul Traian Băsescu.

Băsescu a greșit și continuă să greșească atunci când confundă societatea românească în ansamblul său cu o navă de mare tonaj. Dacă direcția unei nave se poate modifica brusc, doar în urma unei comenzi militare date echipajului, societatea nu se poate schimba pur și simplu peste noapte. "Sistemul ticăloșit", la care se referă adesea președintele suspendat, poate fi corectat, modificat sau schimbat doar după un proiect politic etapizat care are nevoie în implementarea sa de resurse politice, administrative și externe considerabile, alocate în mod generos. Însă, politicianul Băsescu, metamorfozat în președinte jucător, a ignorat acest aspect care, poate, pentru unii pare simplă teorie. În loc să-și propună ca în primul său mandat prezidențial să modifice câteva componente sistemice nefuncționale și corupte, precum justiția și afacerile interne (JAI), piața de energie, managementul fondurilor primite de la Uniunea Europeană, Traian Băsescu a declanșat un război personal contra tuturor și a transformat întreaga societate românească într-un câmp de bătaie.

În momentul de față, Traian Băsescu se războiește nu numai cu adversarii tradiționali de la PSD și PRM, ci și cu foști parteneri politici de la PNL care în campania din 2004 au muncit și pentru accederea sa la putere. Miza luptei nu este cine știe ce proiect post-aderare la UE, ci controlul sistemului de putere, adică a sistemului politic, adică a societății românești. Partea cea mai proastă a acestui joc de putere este că însăși calitatea democrației românești are de suferit.

Pentru cei care nu sunt la curent cu evaluările instituțiilor internaționale, în raportul Nation in Tranzit 2006, organizația Freedom House, plasa România în categoria democrațiilor semi-consolidate, iar Bulgaria în rândul democrațiilor consolidate alături de Polonia, Ungaria, Cehia, Slovenia, Lituania, Letonia și Estonia. Dacă în raportul pe 2007, România se va regăsi tot în categoria "democrații semi-consolidate", putem să spunem că experții Freedom House sunt indulgenți.

Apropo, următoarea categorie sub "democrații semi-consolidate" este cea a "regimurilor politice hibride", un mixaj între tranziție democratică și practici nondemocratice (autoritarism, populism, naționalism, etnicistm etc.).

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 decembrie 2017, 10:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro