Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 23 mai 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/01-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 23-05-2007 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 23 mai 2007

8. Prezentarea raportului comun al comisiilor pentru cultură și comisiilor pentru buget ale celor două Camere ale Parlamentului asupra Raportului de activitate și contul de execuție bugetară pe anul 2006 ale Societății Române de Televiziune (aprobată propunerea de respingere formulată de comisie).

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Trecem la pct.6 - Raportul de activitate și Contul de execuție bugetară pe 2006 ale Societății Române de Televiziune; deci, Raportul de activitate pe 2006.

Tot domnul președinte al comisiei de la Camera Deputaților, domnul deputat Micula, va prezenta raportul.

Domnul Cătălin Micula:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

"Raportul comun privind Raportul de activitate și Contul de execuție bugetară ale Societății Române de Televiziune pe anul 2006.

Potrivit prevederilor art.39 alin. (4) și ale art.46 alin. (3) din Legea nr.41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune, republicată, Raportul de activitate al S.R.T.V. și Raportul privind contul său de execuție bugetară pe anul 2006 au fost depuse la Parlament în vederea întocmirii unui raport comun al Comisiei pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă a Senatului și al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților, cu avizul Comisiilor pentru buget-finanțe și bănci ale celor două Camere în ceea ce privește contul de execuție bugetară.

Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă a Senatului și Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților și respectiv Comisiile pentru buget-finanțe și bănci s-au reunit în ședințe comune pentru a dezbate documentele sus-menționate.

Ședințele comisiilor pentru cultură au avut loc în zilele de 25 aprilie și 8 mai 2007.

În redactarea prezentului raport comun, comisiile pentru cultură ale celor două Camere au ținut cont de avizul comun al Comisiilor pentru buget-finanțe și bănci.

Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2006 este structurat pe următoarele capitole: televiziunea publică, la 50 de ani; activitatea TVR în 2006.

La capitolul reușite, pe lângă diverse emisiuni, sunt enumerate campaniile: "Anul TVR 50" și "Mari români" sau concursuri euroviziune "Junior 2006" - o premieră pentru TVR și pentru România.

Între nereușitele editoriale sunt enumerate: costuri excesiv de mari pentru diverse producții, care nu au performant pe măsura investițiilor; reflectarea insuficientă a evenimentelor culturale și a personalităților din provincie; absența unor formatori de opinie.

Proporția producțiilor TVR în anul 2006 este de 62% producții proprii, 36% achiziții și 2% coproducții.

Emisiunile informative au respectat, conform monitorizărilor făcute de C.N.A., regula celor trei treimi. Totuși, știrile TVR au fost inconsecvente în privința modului de stabilire a prezentării prioritare a unor evenimente, în detrimentul altor evenimente de interes general și au fost deficitare la Capitolul "Transmisii ale corespondenților" din diferite județe.

Comparativ cu 2005, audiența principalului jurnal de la TVR.1 a fost în scădere - rating de 6,8% și cotă de piață de 20% în 2006, față de un rating de 7,6 și o cotă de 22% în 2005.

Despre serialul "La urgență", care a avut un buget total de 1.319.663 euro, fără t.v.a., se afirmă că a depășit, ca medie, alte seriale românești, sitcomuri sau telenovele, dar și că nu a returnat investiția făcută și nu a atins țintele de audiență previzionate. Cota de piață medie a TVR.1, la nivel național, este de 16,7% - locul 1 -, după care urmează PROTV, Antena 1, Prima și așa mai departe, comparabilă cu cea din anii trecuți.

În ceea ce privește resursele umane, se afirmă că, pentru eficientizarea activității, conducerea a efectuat o serie de schimbări la nivel organizatoric, în sensul reorganizării sau înființării unor structuri necesare pentru buna funcționare a Societății Române de Televiziune; reorganizarea Direcției de programe, prin desființarea tuturor redacțiilor și încredințarea Departamentului de producție editorială; reorganizarea Direcției tehnico-administrative și a Direcției artistice și producție; reorganizări succesive la Direcția știri și Direcția marketing și vânzări și înființarea Departamentului strategie și dezvoltare.

În urma reorganizării, au fost eliberate din funcții de conducere 45 de persoane și au avut loc 24 de concursuri pentru posturile de conducere.

Referitor la dotarea tehnică a TVR, se menționează uzura peste limită a unor echipamente tehnice, ceea ce determină defectarea lor frecventă, cu repercusiuni asupra calității artistice și a timpilor de execuție. Sunt enumerate o serie de investiții în echipamente tehnice realizate în 2006, fără să se menționeze costul lor.

În cadrul subcapitolului referitor la activitatea Consiliului de administrație al Societății Române de Televiziune se afirmă textual: consiliul de administrație nu și-a putut exercita pe deplin prerogativele, deoarece, în ciuda repetatelor solicitări, nu a fost informat la timp cu privire la mai multe aspecte semnificative din activitatea curentă a Societății Române de Televiziune, fapt ce a determinat prejudicii financiare și de imagine.

Situația financiară a Societății Române de Televiziune. Societatea Română de Televiziune și-a încheiat activitatea în anul 2006, cu următorii indicatori economico-financiari: venituri totale - 504.937.147 lei, din care venituri din exploatare - 502.036.523 lei și venituri financiare de 2.900.624 lei; cheltuieli totale - 522.075.024 lei, din care cheltuieli de exploatare - 520.929.434 lei și cheltuieli financiare de 1.145.590 lei. Rezultatul net al exercițiului este o pierdere în valoare de 17.158.538 lei.

Creanțele Societății Române de Televiziune, la 31.XII.2006, erau în sumă de 35.555.000 lei, iar datoriile - în sumă de 46.936.000 lei. Se afirmă că toate datoriile au avut scadențe după data de 1.I.2007, că datoriile comerciale au fost achitate conform termenelor contractuale și că obligațiile către bugetul statului au fost onorate la termene legale.

Taxa pentru serviciul public de televiziune. Este subliniat faptul că, din anul 2003, cuantumul taxei TV nu a mai fost modificat, în condițiile în care s-a constatat o continuă diminuare a numărului de plătitori. De asemenea, se afirmă că acest cuantum este la nivelul cel mai scăzut pe plan european. Pentru a susține aceste afirmații, sunt prezentate date privitoare la nivelul taxelor TV percepute în statele Uniunii Europene. Concluzia este că veniturile provenite din principala sursă de finanțare a Televiziunii publice se dovedesc insuficiente.

La "Concluzii și obiective", raportul apreciază că în anul 2006 TVR și-a îndeplinit în mai mare măsură, decât în anii precedenți, misiunea de serviciu public și s-a apropiat mai mult ca niciodată de respectarea principiilor de echidistanță, imparțialitate și obiectivitate.

La capitolul "nerealizări", se apreciază că, din păcate, însă, managementul și-a propus poate prea multe obiective care țin de schimbarea politicii și strategiei editoriale și au fost cazuri în care investițiile majore în diverse programe nu au fost pe măsura audienței; nu au fost evaluate corect riscurile financiare ale colaborărilor cu producătorii independenți din afara TVR.

Pentru justificarea deficitului dintre venituri și cheltuieli, sunt enumerate cheltuielile suplimentare, contribuții pentru constituirea fondului cinematografic, în valoare de 11.533.000 lei, t.v.a. aferent activității de televiziune - 47.217.000 lei, precum și creșterea semnificativă a cuantumului plăților făcute de organismele de gestiune colectivă la 14.269.000 lei în 2006 față de 4.051.000 lei în 2005.

Printre obiectivele pe termen mediu, sunt enumerate: îmbunătățirea programelor și diversificarea ofertei, diversificarea portofoliului de canale, recâștigarea segmentelor de audiență pierdute în timp, diminuarea birocrației și obținerea unei stabilități financiare.

Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2006 a fost prezentat de domnul Tudor Giurgiu, președinte, director general, în prezența majorității membrilor consiliului de administrație și a doamnei Cipriana Voicu, directorul Direcției economice.

La dezbaterile pe marginea raportului, și-a exprimat punctul de vedere: din partea comisiei de specialitate a Senatului - domnul președinte Adrian Păunescu, domnul vicepreședinte Ion Dumitrescu, domnii senatori Otilian Neagoe și Mihai Ungheanu, iar din partea comisiei de specialitate a Camerei Deputaților - toți deputații prezenți.

Opiniile parlamentarilor la adresa activității conducerii Societății Române de Televiziune în anul 2006 au fost în totalitate critice. Principalul reproș a fost managementul defectuos, care a dispus cheltuieli exagerate, mult peste nivelul veniturilor, ceea ce a condus la încheierea exercițiului financiar cu o pierdere de peste 17 milioane lei. Dimensiunea cheltuielilor a fost dată de prețurile exorbitante ale unor producții ale TVR, ale achizițiilor de filme și de externalizare a unor programe în beneficiul unor terți.

S-a sesizat și apariția unei practici neobișnuite - aceea ca invitații să fie plătiți; exemplu - proiectul "Mari români".

Cheltuielile salariale au fost nejustificat de mari, parlamentarii insistând asupra numărului mare de consilieri ai președintelui director general și asupra retribuirii acestora cu sume ajungând până la 7.500 euro lunar.

Managementul defectuos a condus și la pierderea drepturilor de difuzare a meciurilor de fotbal din Liga 1 pentru returul sezonului 2006-2007 și pentru sezonul 2007-2008.

Membrii celor două comisii au insistat și asupra carențelor în asigurarea neutralității și plurivalenței politice în emisiunile canalelor TVR.

Parlamentarii au evidențiat lipsa din raportul Societății Române de Televiziune a unor materiale edificatoare cu privire la cheltuielile făcute, contractele semnate și nivelul salariilor din TVR și au cerut în prima ședință conducerii Societății Române de Televiziune să le fie puse la dispoziție aceste materiale, ceea ce s-a realizat ulterior doar parțial, astfel încât, la ora ultimei ședinței, clarificările nu s-au produs în totalitate.

Președintele - director general al Societății Române de Televiziune a răspuns întrebărilor formulate de parlamentari, asumându-și în parte rolurile de management și lipsa de comunicare atât în interiorul instituției, cât și în relația Societatea Română de Televiziune și Parlament.

În intervalul cuprins între cele două ședințe ale comisiilor pentru cultură reunite, domnul Tudor Giurgiu și-a prezentat demisia din funcția de director general al Societății Române de Televiziune, precum și din cele de președinte și de membru în consiliul de administrație.

Unele motive invocate de domnul Giurgiu în scrisoarea de demisie au fost contestate de parlamentari, în cadrul dezbaterilor. Membrii Consiliului de administrație al Societății Române de Televiziune au încercat să se delimiteze de managementul defectuos al președintelui - director general, afirmând că nu au fost la curent cu situația financiară gravă a instituției și nici cu o serie de posibile ilegalități. Mai mulți membri ai celor două comisii au subliniat necunoașterea prevederilor art.27 din Legea nr.41/1994, republicată, cu privire la atribuțiile consiliului de administrație de către membrii acestuia și necesitatea asumării unor răspunderi colective și solidare.

După încheierea dezbaterilor, comisiile reunite au procedat la votarea raportului de activitate pe anul 2006 al Societății Române de Televiziune, rezultatul fiind următorul: 12 voturi împotrivă, 5 abțineri și niciun vot pentru.

În urma exprimării votului majoritar negativ, comisiile pentru cultură ale celor două Camere au hotărât să propună plenului Parlamentului respingerea Raportului de activitate și a Contului de execuție bugetară ale Societății Române de Televiziune pe anul 2006.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

În mod normal, trebuia să prezentăm întâi raportul de activitate și apoi raportul comisiei, având în vedere că președintele consiliului de administrație, directorul general, și-a prezentat demisia. În raportul comisiei, a fost cuprins și un pasaj care s-a referit la raportul de activitate.

În consecință, ambele fiind prezentate, urmează dezbateri generale, la care, până în prezent, s-au înscris: doamna Olguța Vasilescu, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, din partea P.R.M., domnul Frâncu și, după aceea, o anunț și pe doamna Turcan.

Aveți cuvântul, doamna Olguța Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

Partidul România Mare va vota avizul de respingere a Raportului Societății Române de Televiziune pe anul 2006, dat de comisiile de cultură, arte și mass-media și susține în continuare necesitatea constituirii, în regim de urgență, a unei comisii de anchetă a activității Societății Române de Televiziune, ca urmare a nerespectării legii în ceea ce privește cheltuirea banului public, a neasigurării neutralității în ceea ce privește programele de știri și a calității proaste a programelor TVR.

Faptul că anul trecut TVR a avut pierderi de 17 milioane RON demonstrează încă o dată, dacă mai era nevoie, că managementul a fost defectuos și că pălăria a fost mult prea mare pentru întreg consiliul de administrație, nu doar pentru directorul general Tudor Giurgiu, care o fi bun artist, nu spunem, dar s-a văzut clar că nu știe să gestioneze un colos atât de mare, cum este TVR-ul.

Faptul că TVR este singura instituție de televiziune care primește bani din trei surse - taxa TV, bugetul de stat, publicitate, ar fi trebuit să o aducă pe primul loc, nu doar la cheltuieli, ci și la audiență. Lucru care nu se poate întâmpla când ai emisiuni cu buget exorbitant, dar de o calitate execrabilă, cum a fost cazul emisiunilor "Mari români", "Surprize, surprize" și așa mai departe, sau când politizezi excesiv programele informative.

Se vorbește cu nerușinare în raportul pe 2006 despre echidistanță politică și despre transparență, uitându-se faptul că actualul consiliu de administrație a ascuns în mod deliberat anumite documente de comisiile de specialitate ale Camerelor, pe motiv că sunt secrete, de parcă nu era vorba de bani publici, sau că Partidul România Mare este, în continuare, boicotat cu obstinație.

Indiferent cine va deveni membru în viitorul consiliu de administrație, pentru că nu mă îndoiesc că astăzi va fi demis, trebuie să renunțe la mentalitatea de slugă a unei puteri, sau a alteia, și să acționeze în conformitate cu legea și cu interesul public. Trebuie să ceară o calitate superioară a programelor de televiziune, o reală transparență și o depolitizare totală. Pentru că nu doar la nivel de șef de instituție se face politică, ci și la nivel de producători, realizatori de emisiuni și chiar redactori, lucru care este nepermis.

Solicit Parlamentului să clarifice și modalitatea de achitare a taxei TV, fiindcă eu, ca cetățean, de această dată, refuz să mai plătesc bani unor incompetenți, unor șmecheri care fac afaceri pe banul public și unor indivizi care ostracizează un tânăr, doar pentru că este membru al Partidului România Mare, așa cum s-a întâmplat cu colegul meu de la Mișcarea Studențească, Andrei Iucinu, căruia nu i s-a permis să deschidă gura, deși fusese invitat într-o emisiune de televiziune, unde a și fost mințit că va participa alături de alți reprezentanți ai organizațiilor de tineret, lucru care nu s-a mai întâmplat și întinzându-i-se o cursă. Rușine realizatorilor care s-au pretat la așa ceva!

În final, solicităm încă o dată înființarea unei comisii de anchetă care să stabilească vinovații și să aibă grijă ca aceștia să fie deferiți justiției, de această dată, nu cum s-a întâmplat data trecută, când am instituit o comisie de anchetă, s-a ajuns la niște concluzii, la niște rezultate, dar, mai departe, nu s-a mai întâmplat nimic.

Solicit, de asemenea, un control al Curții de Conturi, care să prezinte date concrete Parlamentului, iar dumneavoastră vă solicit să dați un vot favorabil pentru raportul comisiei, de respingere a raportului Societății Române de Televiziune.

Vă mulțumesc.

(Aplauze)

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Domnul Emilian Frâncu, din partea Grupului parlamentar al P.N.L.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Stimați colegi,

Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2006 nu poate convinge pe nimeni de faptul că acolo s-a desfășurat un act de management performant.

S-au cheltuit în mod discreționar sume mari pe proiecte nesemnificative sau emisiuni fără audiență. Studiourile teritoriale s-au implicat prea puțin în viața cultural-social-politică a județelor limitrofe, deși aș putea menționa aici faptul că s-a simțit un progres față de 2004 sau 2005. S-au pierdut drepturile de televizare a unor competiții sportive importante. Societatea Română de Televiziune nu și-a respectat statutul de post public, promovând, de multe ori, subproducții sau emisiuni strict comerciale.

Dialogul între consiliul de administrație și directorul general a fost superficial, iar faptul că abia în decembrie membrii consiliului de administrație s-au autosesizat de gravele probleme cu care se confrunta instituția, ne-a făcut pe toți cei care am participat la discuții în comisiile reunite de cultură să considerăm că acest organism nu și-a făcut deloc datoria.

Sunt doar câteva motive pentru care Grupul parlamentar al P.N.L. va vota împotriva raportului Societății Române de Televiziune, deci pentru raportul comisiei.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Are cuvântul doamna Raluca Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Am auzit astăzi un raport al comisiei privind activitatea din Televiziunea Română, am auzit niște cifre. Cifrele nu par a fi bune, așa cum v-ați dat și dumneavoastră seama, însă, astfel de cifre au mai fost, dar, pentru că nu a existat contextul politic, conducerea acestei instituții nu a fost demisă, raportul nu a fost respins. Pentru că, după cum știți, actuala Lege a Televiziunii Române permite schimbarea celor două consilii - pentru că este vorba și de Radioul public -, atunci când raportul este respins.

Probabil că astfel de cifre vor mai apărea; probabil că vom mai auzi afirmații de management defectuos, de cheltuire nejudicioasă a banului public, dar atât timp cât aceste afirmații vor fi făcute pe actuala lege a Radioului și Televiziunii publice, finalitatea unor astfel de afirmații va apărea doar atunci când contextul politic va cere schimbarea celor două conduceri.

În acest moment, din păcate, pe actuala lege nu există criterii clare de evaluare a performanțelor manageriale ale celor două conduceri; nu există criterii pentru evaluarea cheltuirii banului public și, de asemenea, pentru transparentizarea activității financiare a acestor instituții; nu există criterii de performanță și profesionalism în numirea membrilor celor două consilii de administrație ale acestor instituții.

De aceea, indiferent de votul dumneavoastră astăzi, ceea ce vom pune în schimb vom pune fără criterii, fără principii, pe aceeași lege strâmbă. Și, atunci când va fi contextul politic, consiliile de administrație vor fi demise prin respingerea rapoartelor.

De aceea, pentru că nu putem să acceptăm ca o activitate, o situație nefavorabilă să fie apreciată doar atunci când există un anumit context politic, parlamentarii membri ai Partidului Liberal Democrat se vor abține de la acest vot.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt intervenții? Domnul Dragoș Dumitriu, deputat independent.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte, nu sunteți la curent cu noutățile. Sunt la Partidul Conservator, nu sunt deputat independent.

Domnul Valer Dorneanu:

Din punctul de vedere al regulamentului, n-am cum să respect apartenența și afilierea, dar regulamentar, nu am ce să fac.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte, dacă tot vorbim de independență, eu aș vrea să adaug la prezentarea extrem de bună pe care a făcut-o doamna președinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport și faptul că nu putem vorbi de independență în cazul unor realizatori ai Televiziunii Naționale care sunt pe statul unor patroni ai unor televiziuni private, cu profund caracter politic.

Mai mult, acești realizatori și producători sunt plătiți cu sume foarte mari, în timp ce lucrătorii mai mărunți, dar serioși ai Televiziunii Naționale se plâng de banii pe care-i primesc, se plâng de banii pe care-i primesc pentru deplasări.

Acum, sigur că aș vrea să-i dau dreptate și colegei Raluca Turcan, care a prezidat Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă și, fără îndoială, știe despre ceea ce vorbește.

De aceea, în absența unei legi, așa cum spune domnia sa, a unei legi care să evidențieze foarte clar un management bun sau prost, eu cred că cea mai bună soluție este acea anchetă de care vorbea tot doamna Olguța Vasilescu și pe care ar trebui s-o demarăm fără întârziere, pentru a scoate în evidență și cheltuielile și managementul politic, deci să avem o bază faptică.

Pentru că indiferent dacă există o lege care să interpreteze managementul politic sau nu, există însă legi ale finanțelor, există legi care să evidențieze cheltuieli nejustificate, care să evidențieze lipsa unor criterii de performanță atunci când s-au luat anumite decizii manageriale.

În acest context, Partidul Conservator va vota pentru raportul de respingere, al Comisiilor reunite pentru cultură și, în același timp, solicităm această comisie de anchetă a televiziunii.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule senator Neagoe, stați puțin, că s-a înscris mai înainte reprezentantul UDMR-ului. Poftiți, domnule deputat.

Domnul deputat Márton Árpád, membru al Comisiei pentru cultură, implicat în fenomenul cultural.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte și

Domnule președinte,

Stimați colegi,

N-am dorit să intervin în această dezbatere, noi ne-am spus puntul de vedere cu ocazia dezbaterii în comisii.

Și noi am votat pentru respingerea acestui raport, însă s-au făcut niște afirmații de la acest microfon. Da, într-adevăr, ca orice lege și legea acestor două instituții poate fi modificată, îmbunătățită și cred că este bine să facem aceste modificări. Dar și în legea actuală avem prevederi legate de ceea ce trebuie să facă un post public, ce se înțelege printr-un post public.

Și noi am votat împotriva acestui raport, pentru că noi am văzut, ca urmare a activității Consiliului de Administrație, că acest post, în anul 2006, nu a funcționat ca un post public. Pot să enumăr multele probleme pe care le-am ridicat, nu vă iau din timp.

Singura soluție și cea mai bună soluție în continuare cred că este ca atunci când am un management care nu funcționează așa cum i se cere prin lege, atunci trebuie să facem schimbarea acestui management.

Dacă avem probleme cu profesionalismul sau competența persoanelor care au făcut parte din acest consiliu de administrație, urmează ca partidele și instituțiile care fac propuneri în consiliul de administrație să se uite mai bine la persoanele pe care le propun acolo.

Nu cred în necesitatea unei comisii de anchetă, pentru că aceste comisii, ce vor face?, ce rezultate vor avea? În cel mai rău caz am constata că s-a făcut ceva pentru care ar fi bine să demitem consiliul de administrație, dar dacă această decizie am luat-o azi, atunci de ce mai facem această comisie. Noi nu putem ancheta problemele pe care le-ați ridicat, pe bună dreptate, numai că banii publici sunt sub vizorul Curții de Conturi. Deci, dacă se poate face ceva, această Curte de Conturi trebuie să se ducă acolo, să vadă dacă, într-adevăr, acești bani publici s-au folosit așa cum trebuie și, pe urmă, dacă s-au constatat și niște nereguli care duc spre un caz penal, atunci trebuie să-și intre în joc Parchetul, Justiția, deci celelalte instituții.

Nu cred, la momentul actual, că ar fi util să înființăm o comisie de anchetă.

Ar fi util ca astăzi să respingem acest raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul senator Otilian Neagoe, din partea Grupurilor Partidului Social Democrat.

Domnul Otilian Neagoe:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Aș vrea, în primul rând, să fac o apreciere de ansamblu și să spun că, de fapt, televiziunea publică nu și-a îndeplinit principala misiune, și anume, aceea de a prezenta publicului, cât mai lipsit de influență politică, imaginea unor fenomene și fapte sociale care se derulează în societatea românească. Și spun acest lucru pentru că, în 2005, am făcut parte din Comisia de anchetă care a fost instituită de Parlament pentru a analiza activitatea fostului Consiliu de Administrație și atunci s-au adus acuze grave în legătură cu echidistanța, în legătură cu faptul că atunci televiziunea ar fi fost politizată prin ingerințe ale Puterii din acea perioadă.

Trebuie să constatăm că, după doi ani de la acea comisie de anchetă, lucrurile se prezintă mult mai grav. Sunt cunoscute, deja, conflictele care au apărut, ele sunt publice, în legătură cu modul partinic în care au fost prezentate anumite evenimente.

Deci, în 2005, am reușit să audiem mare parte din personalul televiziunii; am reușit să audiem și reprezentanți ai societății civile. Cu toții, atunci, într-un spirit, așa, de echipă, care urmărea cu orice preț destituirea conducerii Televiziunii și demiterea Consiliului de administrație, au subliniat acest lucru, că Puterea de atunci s-a bucurat de privilegii din partea Televiziunii și a conducerii.

Iată că, astăzi, constatăm aceleași lucruri.

Deosebirea care este între 2005 și 2007, deci vorbim acum despre ce au analizat comisiile, este faptul că atunci bugetul Televiziunii nu avea pierderi, avea un excedent, iar astăzi vorbim de o pierdere de 170 de miliarde.

Cineva spunea mai devreme, aici, că nu sunt criterii de demitere, că nu sunt criterii de evaluare. Ce alt criteriu ar mai trebui dacă noi constatăm că pe exercițiul financiar din 2006, Televiziunea publică înregistrează o pierdere de 170 de miliarde, că pe lângă cei 3200 de salariați ai Televiziunii s-au cheltuit sume exorbitante cu colaboratorii externi; că, în interiorul Televiziunii, se constată o slabă solidaritate profesională; că sunt conflicte, în continuare, între conducere și anumite redacții; că între președintele-director general al Televiziunii și Consiliul de Administrație n-a existat o colaborare.

iată lucruri suficiente ca astăzi, într-adevăr, să votăm pentru demiterea Consiliului de Administrație și a președintelui - mă rog, care, între timp, și-a dat demisia.

Deci poziția Grupurilor Partidului Social Democrat este aceasta, că sunt motive temeinice pentru demiterea Consiliului de Administrație al Televiziunii Române și eu cred că este nevoie, într-adevăr, de o comisie de anchetă, pentru că, numai din ceea ce am discutat noi la comisii, n-am reușit să depistăm toate lucrurile de amănunt, toate lucrurile care țin de organizarea și funcționarea redacțiilor, de modul că, în continuare, în Televiziune este o stare de nemulțumire în rândul salariaților.

Vă mulțumesc pentru atenție.

(Aplauze din partea Grupurilor parlamentare ale PSD.)

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Constat că s-au încheiat dezbaterile generale. Rog liderii Grupurilor parlamentare să invite în sală toți colegii pentru a proceda la votul asupra raportului de activitate.

Stimați colegi, Comisiile pentru cultură ale celor două Camere, cum ați reținut la începutul expunerii din raportul domniilor lor, au propus plenului respingerea raportului de activitate și a contului de execuție bugetară ale Societății Române de Televiziune pe anul 2006.

Supun votului dumneavoastră această propunere care se votează cu votul a jumătate plus unu.

Cine este pentru? 237 voturi pentru.

Împotrivă? 3 voturi.

Abțineri. Nu sunt.

Îmi cer scuze, 14 abțineri.

Deci cu 237 voturi pentru și 14 abțineri, raportul comisiei, de respingere a activității, a fost adoptat cu votul majorității deputaților și senatorilor, deci întrunește votul majorității deputaților și senatorilor.

Stimați colegi, urmare a acestui vot, constatăm demiterea Consiliului de Administrație și, în această situație, rog liderii grupurilor parlamentare ca, în termen de o săptămână, să propună Comisiilor pentru cultură, potrivit algoritmului existent, propunerile nominale pentru noul Consiliu de Administrație. Și rog, de asemenea, Comisiile pentru cultură ca într-o săptămână de la primirea acestor propuneri, să facă audierile și să prezinte raportul...

 

Domnul Adrian Păunescu (din banca comisiei):

Audiențe sau audieri?

Domnul Valer Dorneanu:

Audieri. Am spus audiențe?

 

Domnul Adrian Păunescu (din banca comisiei):

Audiențe.

Domnul Valer Dorneanu:

Audiențe dacă vor la dumneavoastră, la cenaclu; audieri la comisie.

Trecem la următorul punct al ordinii de zi, respectiv punctul 7.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 28 octombrie 2021, 21:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro