Emilian Valentin Frâncu
Emilian Valentin Frâncu
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/14-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 04-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2007

2. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului:
  2.2 Emilian Valentin Frâncu
 
consultă:

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Din partea Agenției Naționale pentru Sport, domnul Octavian Belu, președinte, trebuie să dea un răspuns domnului Emilian Frâncu de la P.N.L.

Sunteți prezent? Da.

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Octavian Belu (președintele Agenției Naționale pentru Sport):

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimate domnule deputat,

Doamnelor și domnilor,

Prevenirea și combaterea violenței reprezintă pentru toți o problemă și, din păcate, nici pe plan național, nici pe plan internațional, nu s-a găsit un panaceu universal pentru ca această problemă să fie rezolvată. România a pus în aplicare toate prevederile Convenției Europene împotriva violenței, a instituit prin Legea nr.53 din 1998 o comisie națională de acțiune împotriva violenței în sport și mai mult decât atât a atras pentru o colaborare cât mai eficientă cu Agenția Națională pentru Sport și Ministerul Internelor și Reformei Administrative, Ministerul Justiției, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Ministerul Sănătății Publice, Federația Română de Fotbal și alți reprezentanți ai federațiilor sportive, altele decât fotbalul.

Eficiența acestei comisii s-a dorit să fie vizibilă și de aceea am colaborat cu toți pentru a oferi Guvernului României un pachet de acțiuni care a fost promovat prin Ordonanța nr.11 din 2006 pentru prevenirea și combaterea violenței în sport.

Se pare că toate măsurile pe care le-am luat nu au avut efectul scontat. Din păcate, actele de violență continuă, atât în tribune cât și pe terenul de joc. De aceea, am considerat normal să colaborăm în continuare pentru o lege specială pentru prevenirea și combaterea actelor de huliganism și violență în sport.

Proiectul de lege a fost depus la Biroul permanent al Camerei Deputaților, sub nr.100 din 20.II.2007, de către domnul deputat Dumitru Dragomir.

Considerăm că prin adoptarea de către Parlamentul României a Legii privind combaterea actelor de huliganism și violență în sport și mai ales uitându-ne la sancțiunile extrem de severe cuprinse în această lege, sperăm că acest fenomen va fi stopat.

De asemenea, Agenția Națională pentru Sport va face tot ceea ce-i stă în putință pentru a promova fair-play-ul pe terenul de joc și în tribune, prin organizarea de competiții cu tematică, prin atragerea unor sportivi de mare valoare, legende ale sportului românesc, în promovarea fair-play-ului. Chiar legenda vie a canotajului românesc, Elisabeta Lipă, a început un astfel de proiect și a atras foarte mulți din sportivii de mare performanță în a promova fair-play-ul în școli și pe terenul de joc.

De asemenea, vom folosi popularizarea, panouri publicitare, afișe, pliante, emisiuni la televiziuni și posturi de radio, iar odată această lege adoptată, ne revine nouă, Agenției Naționale pentru Sport, să discutăm cu fiecare federație în parte pentru a include în statutul federației măsurile pe care trebuie să le ia fiecare pe terenul de joc. Măsurile s-au luat, vreau să vă reamintesc măsurile luate de Federația Română de Baschet care a sancționat pecuniar jucătorii și a considerat ca unii arbitrii care au viciat jocul și au dus la manifestări huliganice în tribune să fie scoși din arbitraj sau sancționați pe durate lungi de timp.

Și, de asemenea, considerăm că este normal ca în statutul fiecărei federații să existe un punct special împotriva violenței, iar tot ce înseamnă îndatorirea federației față de acest aspect să fie obligatoriu și măsurile pe care le vor lua noi le vom monitoriza și vom încerca să facem ceea ce putem face în momentul de față pentru sportul din România, cu speranța că noi vom reuși ceea ce alții nu au reușit și aici aș vrea să punctez un singur lucru: atât această nouă lege pe care am propus-o pentru prevenirea și combaterea huliganismului, cât și celelalte aspecte legate de proiect, au fost făcute și cu asistența unor specialiști din Franța care au venit cu propunerea pe care am adoptat-o și în funcție de fondurile pe care le vom avea, o vom și rezolva, montarea unor camere de luat vederi, așa cum sunt de exemplu pe stadionul din Paris. Bineînțeles, montarea a câtorva sute de camere de luat vederi pe un stadion implică o cheltuială pe care unele cluburi nu și-o permit, chiar dacă este o lege și o regulă, va trebui aplicată de la Vaslui până la Piatra-Neamț, București, orice stadion pe care se joacă fotbal. Mai ales că această zonă este cea mai expusă unor manifestări de huliganism. Cu toate că acest fenomen a atins și handbalul, a atins și voleiul și alte jocuri sportive.

Deci, acesta este răspunsul nostru. Dorim să ne implicăm în continuare. Suntem conștienți că nu am făcut destul și că trebuie să fim prezenți și încerc să fiu prezent la cele mai importante evenimente din sportul românesc, în ultimul timp cel de la Râmnicu-Vâlcea, unde din cauza unor probleme de organizare, a întreruperii curentului, a lipsei de capacitate, de spontaneitate a organizatorilor, a fost foarte aproape să se producă un eveniment nedorit. Vă dați seama ce s-ar fi întâmplat cu 2000 de spectatori care încercau să iasă din sala Traian și alții 1500 care încercau să intre. A fost sancționat directorul Direcției județene de sport și vom continua cu măsuri cât mai dure pentru cei care, de fapt, nu-și fac treaba pentru care sunt plătiți.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule deputat, dacă aveți ceva de comentat.

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu sunt mulțumit de răspunsul destul de amplu și concret care mi-a fost oferit de domnul președinte.

Aș avea o singură sugestie, abia aștept să sosească legea la Camera Deputaților. Eu aș dori să se introducă și poate va susține acest amendament al meu domnul președinte, ideea de cazier al suporterului. În acest cazier, practic, în momentul în care cineva este surprins cu un act de huliganism se menționează acolo chiar dacă nu este o faptă penală sau o contravenție, dar se menționează în acel cazier. Iar, de exemplu, la 3-5 astfel de abateri, el să nu mai aibă dreptul să participe la acțiuni desfășurate în săli de sport, pe terenuri de fotbal sau pe alte terenuri.

Deci, cred că ar fi necesară această evidență cumva a abaterilor, pentru că nu toți fanii unor cluburi au tendințe din acestea de violență și e păcat ca din cauza unora sportul, ideea de sport, de fair-play, așa cum ați spus dumneavoastră, să fie într-un fel maculată.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Domnul președinte.

Domnul Octavian Belu:

Domnule deputat,

Aș vrea să vă mulțumesc pentru propunere, bineînțeles că o vom lua în considerație. Și noi așteptăm ca această lege să fie adoptată de Parlamentul României, au fost multe probleme juridice legate de această lege. Sunt conștient că este greu să faci o lege perfectă, erau aspecte care erau discutate cu juriști de renume care, eu știu, la prima vedere, nu păreau a crea probleme, dar care privite mult mai în detaliu, îndreptau atenția către încălcarea unor anumite drepturi ale cetățeanului, drepturi ale omului. Vedeți că măsuri se iau, din păcate, chiar cu evidențe filmate și de netăgăduit unii arestează, alții eliberează, sunt probleme legate de organizarea evenimentelor sportive. Au fost discuții și vă dau detalii ca să știți că este destul de greu de făcut o astfel de lege, ce se întâmplă și cine gestionează problemele din stadion și ce se întâmplă cu fanii care se deplasează prin mijlocul orașului. Practic, ar trebui să ceară o aprobare primăriei pentru a se deplasa în număr mai mare prin centrul orașului, bineînțeles, nu cer nicio aprobare. Evenimentele neplăcute de obicei se petrec fie la începutul meciului, fie la terminarea meciului, în funcție de cine câștigă, și am avut mari probleme chiar cu motivarea unor aspecte legate de activitatea jandarmilor. Jandarmii dacă acționează mai, să spunem, dur, mai contondent, sunt acuzați în mass-media că au depășit anumite limite, dacă nu acționează, bineînțeles, sunt din nou acuzați că nu au avut o reacție rapidă și nu au preîntâmpinat un anumit eveniment. Deci, nici ei nu mai știu ce să facă.

S-a pus problema acelor steward care sunt și în Marea Britanie și în Franța, oameni care nu creează o stare de spirit având o uniformă sau, eu știu, acea dotare specială pentru evenimente la care participă jandarmii de obicei. Noi încercăm să ne plasăm undeva între dorința noastră de a ne moderniza și pârghiile pe care le avem în această direcție și mentalitatea pe care o avem și care, din punctul meu de vedere, mai are mult până să ajungă la nivelul, eu știu, spectatorului britanic, francez, italian. Cu toate că uitându-ne și la ei, ați văzut ce evenimente grave, cu morți, cu întâmplări care pur și simplu, sper la noi să nu se întâmple niciodată.

Deci, este clar că numai A.N.S.-ul nu poate să rezolve problema. Sunt probleme juridice, probleme ce țin de administrație, probleme ce țin, dacă vreți, și de posibilitățile pe care le avem cu infrastructura pe care o avem. Bineînțeles că normele FIFA și UEFA cer să fie o ieșire din spațiul în care se produce un eveniment sportiv, o ieșire la 1000 de spectatori.

Pe acest principiu, nici un stadion din România nu este la standardele cerute de FIFA și UEFA. Vă dați seama la un stadion cum este pregătit în momentul de față și este deja finalizat cel de la Beijing pentru 2008, un stadion de 127.000 de locuri, vă dați seama cum este organizată ieșirea din stadion sau intrarea în stadion. Deci, aici sunt lucruri pe care deocamdată nu putem să le rezolvăm și datorită acestei infrastructuri depășite și uzate moral.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 15:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro