Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.91/22-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Ștefan Baban - declarație politică intitulată "Criza grădinițelor în România";

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Are cuvântul domnul deputat Ștefan Baban din partea Grupului parlamentar al P.R.M.

Se pregătește domnul Petru Călian.

Domnul Ștefan Baban:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

"Criza grădinițelor din România."

Crize, crize, crize. Începând de la criza politică și terminând cu cea din sistemul sanitar, România este bântuită de acest fenomen încă din primii ani ai tranziției spre democrație.

Astăzi, este rândul crizei din sistemul de învățământ. Am înțeles, greu, este adevărat, de criza locurilor din învățământul liceal, universitar, de criza locurilor de cazare din căminele studențești, dar nu pot pricepe cum a apărut acest fenomen și la nivel de grădiniță și de ciclu primar. Și asta în condițiile în care pentru aceste două forme de învățământ sunt acreditate și unități particulare.

A crescut numărul copiilor de vârstă preșcolară și școlară? A scăzut numărul cadrelor didactice care să practice această meserie pentru prichindei? La prima întrebare, înclin să cred că nu. La a doua, spun hotărât da, pentru că având în vedere salariile mizere, corupția din învățământ, începând de la repartizare și terminând cu titularizarea pe post, lipsurile pe care le îndură ani întregi tinerii dascăli, nu e de mirare că lasă totul în urmă și pleacă în străinătate, chiar dacă trebuie să presteze o muncă necalificată, inferioară și de cele mai multe ori umilitoare față de cea pentru care s-au pregătit.

Criza grădinițelor oferă o imagine foarte bună pentru România de astăzi. Și asta pentru că există două sisteme paralele de grădinițe, cele de stat și cele private. Cele de stat sunt mai ieftine, de fapt, teoretic sunt gratuite, deși pe parcursul anilor de grădiniță părinții plătesc diferite taxe cu nume ciudate, astfel încât cu echivalentul a câtorva zeci de euro, îți ții copilul la grădinița de stat. Evident, funcționarea acestora este subvenționată de noi toți de la buget, plătim toți pentru ca toți să beneficiem, dar realitatea ne arată că de fapt beneficiază cei deștepți care, încă de la începutul anului au dat mită la conducerile grădinițelor de stat pentru a asigura copilului lor un loc "eligibil".

În paralel funcționează și grădinițele private, ceva mai scump decât cele ale statului, în care principiul plătești și ai loc asigurat, fără să fii nevoit să mai dai și șpagă, funcționează din plin. Dar costul este ridicat, astfel încât doar un anumit segment al populației, și anume cel cu venituri peste media cetățeanului obișnuit, își poate permite toate aceste cheltuieli.

Concluzia rămâne doar una singură: începutul fiecărui an școlar declanșează, încă de la terminarea celui precedent, o cursă contra cronometru pentru găsirea și ocuparea unui loc la grădiniță, în clasa I sau clasa a II-a. Indiferent de doctrina guvernelor care s-au perindat la conducerea României, sistemul de bază în învățământul românesc este tot cel din anii comunismului, atât de mult hulit de cei care acum sunt nevoiți să jongleze printre cunoștințe și relații pentru a-și rezolva această problemă.

Nu s-au construit alte spații, nu au fost modernizate cele existente, nu s-a făcut nimic în ceea ce privește învățământul românesc, ba chiar ceea ce era în '89 ajungând acum în paragină sau dărâmare. Interesele politice ale celor îndrituiți să așeze această activitate pe baze reale, începând de la spații și terminând cu planuri de școlarizare moderne și de nivel european, au fost cu totul altele, lupta pentru ciolan fiind mult, mult mai interesantă. Cine știe, poate anul 2010 va aduce o nouă premieră în învățământul românesc, integrat în cel european: desfășurarea activității didactice într-o garsonieră sau apartament de bloc. Și tot normal ar fi, pentru că dacă unul sau zece SRL-uri pot funcționa bine, o grădiniță de ce nu?

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 4:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro