Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-06-2007

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.51 Vasile Pușcaș - declarație politică: "Interesul României și viitorul Tratatului constituțional european";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Vasile Pușcaș:

"Interesul României și viitorul Tratatului constituțional european"

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Astăzi nu voi vorbi despre spasmele vieții politice dâmbovițene și nici despre scenarii aproape fantasmagorice privind accesul la guvernare. Astăzi voi vorbi despre ceva care se află la aproximativ 3000 km distanță reală de politica dâmbovițeană, dar, în același timp, foarte aproape de interesul real al cetățenilor români.

E vorba despre viitoarea reuniune a Consiliului European de la Bruxelles, care vizează repunerea în topul priorităților comunitare a Tratatului Constituțional european. Desigur că dezbaterile asupra acestui subiect există și au fost deosebit de active în ultimele săptămâni și luni, în majoritatea statelor membre ale UE.

România, reamintim tuturor colegilor noștri, indiferent de ce parte a eșichierului politic se află, este membru al UE. Și în această calitate, are dreptul, dar, în același timp, și datoria de a aduce o contribuție la evoluția construcției europene care ne definește, începând din 1 ianuarie 2007. Și, pentru a aduce o contribuție, este nevoie de o viziune coerentă și consensuală asupra rolului României în UE, care să exprime și interesele țării noastre, ale cetățenilor români. Ceea ce, din păcate, nu găsim în România, ca și cum România și-ar fi abandonat toate interesele de țară și popor, la noi predominând numai interesele anumitor indivizi.

Degeaba primim mesaje de îngrijorare din partea grupurilor politice din Parlamentul European și tot degeaba suntem aproape permanent îndemnați de Comisia Europeană să ne concentrăm asupra reducerii decalajelor din perioada de preaderare și asupra elaborării demersurilor și proiectelor necesare pentru atragerea fondurilor structurale și pentru agricultură ce ne sunt alocate prin bugetul UE.

Revenind la reuniunea Consiliului European care va urma, trebuie să spunem că un viitor Tratat constituțional ne privește direct și pe noi, la fel ca pe toate celelalte state membre, în parte și împreună. Nu ar trebui să ne permitem să ignorăm acest aspect, liniștindu-ne cu ideea că România a ratificat Tratatul Constituțional european odată cu ratificarea Tratatului de Aderare la UE. Cetățenii români sunt aproape complet neinformați, chiar dezinformați putem adăuga, în ceea ce privește viitorul UE, politicile acesteia și ce anume presupune statutul de membru al UE. Această lipsă de informare se răsfrânge asupra capacității scăzute a administrației locale de participare la proiectele finanțate din fonduri europene - și deci asupra nivelului de trai al cetățenilor, precum și asupra potențialului de investiții al României.

Mai mult, dacă proiectul constituțional european se relansează sub o nouă formă și cu un nou conținut, se va recurge la ratificarea la nivelul statelor membre și cum observăm că noul curs tinde spre referendumuri care, la rândul lor, sunt însoțite de dezinteres popular față de temele europene, ne temem că, și în acest caz, România va apărea ca fiind, iarăși și iarăși, un întârziat al Europei.

Stimați colegi,

Aceasta este mai mult decât o declarație politică. Lansăm un apel la responsabilitate și responsabilizare a tuturor factorilor decidenți din societatea românească.

În loc să pierdem timp prețios cu dezbateri anoste și, pe alocuri, chiar vulgare, nu ar fi mai bine să eliminăm restanțele legislative despre care am fost atenționați de Comisia Europeană cu ceva vreme în urmă, printr-o scrisoare adresată Guvernului?

În loc să dezbatem cine pe cine dărâmă, nu ar fi fost mai bine să dezbatem și să elaborăm Strategia post-aderare și Programul național de reforme?

În loc să numărăm voturile partidelor în fiecare regiune a țării, nu ar fi mai bine să numărăm cazurile sociale și să elaborăm planuri care să elimine discrepanțele regionale și să aplicăm o politică de coeziune economică și socială ?

Stimați colegi,

Nimeni nu mai poate susține că mai avem timp destul! Deja am pierdut foarte mult timp și nu numai de la 1 ianuarie 2007, ci din decembrie 2004. Deja avem o imagine deplorabilă în ceea ce privește participarea la elaborarea politicilor și viziunilor europene. Cu ce proiect, cu ce interes, cu ce opinie măcar se prezintă România la viitorul Consiliu European?

Răspunsul e foarte simplu: cu nimic. Și nu e bine.