Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.91/22-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr.407/2006 (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 375/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct. 4 pe ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr.407/2006.

Legea are caracter organic.

Proiect adoptat de Senat.

Raport de adoptare din partea Comisiei juridice.

Suntem Cameră decizională.

Dacă inițiatorul dorește să susțină proiectul? Nu.

Comisia juridică? Domnule vicepreședinte Iordache, raportul, vă rog.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Voi prezenta raportul asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr.407/2006.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Guvernul, prin punctul său de vedere, susține adoptarea acestui inițiative legislative.

Comisia pentru agricultură, silvicultură a avizat favorabil.

Obiectul de reglementare este modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic, în sensul majorării componentei de protecție a faunei cinegetice și, implicit, a gradului de protejare a factorilor de mediu.

În urma dezbaterilor în Comisia juridică s-a hotărât, cu unanimitate de voturi, să se supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare proiectul de lege sus menționat.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Intervenții la dezbateri generale? Vă rog. Domnul deputat Támas Sándor, apoi domnul deputat Gabor.

Domnul Támas Sándor:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi din Camera Deputaților,

Problema dreptului de vânătoare, a tarifelor de vânătoare, problema pagubelor cauzate de vânat în culturile agricole și în vegetațiile forestiere, precum și pagubele cauzate de vânat în animalele domestice este arhicunoscută.

Uniunea Democrată a Maghiarilor din România a militat întotdeauna pentru a acorda cât mai mare posibilitate proprietarilor de terenuri agricole și cele forestiere în a decide în privința acordării dreptului de vânătoare. Anul trecut, de pildă, probabil, vă amintiți și dumneavoastră, am venit în fața Parlamentului cu un proiect de lege separat, care reglementează acest domeniu. Cum e în România, totdeauna am ajuns la un compromis, pentru că în țara noastră, totdeauna, ajungem la un compromis.

Am ajuns la o variantă de compromis în care, totuși, am câștigat în favoarea proprietarilor o sumă destul de importantă din veniturile realizate din vânat. Proprietarii terenurilor forestiere și agricole o să obțină 81%, 16% o să rămână la stat și 3% - în fondul de mediu.

Deci, a fost un câștig, zicem noi, în favoarea proprietarilor care, mai ales după anul 1999, anul 2000, au ajuns, majoritari pe terenurile forestiere ale țării.

Practica, însă, a dovedit că la anexele legii vânătorii nu am fost destul de previzibili. Și realitatea este că tarifele de gestionare stabilite inițial erau, pot să vă spun, destul de mari față de posibilitatea de achitare a lor pentru majoritatea vânătorilor, vânători care sunt, pe de o parte și proprietari de pământuri.

Ca o consecință, credem că fondurile de vânătoare, chiar și în județul meu, județul Covasna, ar fi rămas nearondate, deci treceau, automat, în gestiunea ocoalelor de stat, iar pentru aceste fonduri, proprietarii nu primeau nimic.

Colegii noștri din Camera Deputaților au venit cu un proiect de modificare, mai ales la anexele acestei legi, modificare care a suferit în comisie noi compromisuri; compromisuri la care ar trebui să ajungem între proprietari de terenuri agricole și forestiere, pe de o parte, și între vânători, pe de altă parte. Iar, cum spune un banc clasic, și proprietarii sunt ai noștri și vânătorii sunt ai noștri. Deci, nu putem să fim exclusiviști cu numai un segment al populației - ori proprietari, ori vânători - și a trebuit să ajungem la un compromis, la care U.D.M.R.-ul a contribuit destul de mult.

Pentru fondurile de vânătoare, teoretic, în aceste cazuri se obțin tarife mari, doar în cazul în care fondul de vânătoare este bogat în vânat. Deci, practic, piața reglează și veniturile proprietarilor, proporțional, desigur, cu bonitatea terenurilor, în special valoroase, de vânat.

Însă, important este - și proiectul de lege pe care-l discutăm acum nu reglementează, pentru că inițial legea la care facem acum modificare, în general, reglementează, însă nu s-a finalizat în 7-8 luni de zile, din partea ministerului, un proiect de hotărâre de Guvern, la care știu că se lucrează în momentul de față, dar nu s-a finalizat încă un proiect de hotărâre de Guvern care reglementează precis condițiile de acordare de despăgubiri pentru pagubele produse de vânat. Și acesta este un aspect foarte important. Știu foarte bine, pentru că trăiesc într-o zonă, provin dintr-un județ, reprezint județul Covasna care este bogat și în vânat și sunt destul de mari probleme cu pabugele cauzate de vânat. Probabil și domniile voastre vă întâlniți în circumscripțiile dumneavoastră cu aceste fenomen.

În acest sens, este neapărat necesar să se stabilească printr-un act normativ, de obicei prin hotărâre de Guvern, ce se înțelege prin asigurarea pazei culturilor agricole de către proprietari, ca să fie foarte clar ce trebuie să facă proprietarul - ca să nu fie exces de zel nici din partea proprietarilor, nici din partea gestionarilor de fond de vânătoare - și măsurile obligatorii pe baza culturilor din partea gestionarului fondului de vânătoare, criterii care să fie acceptate și de societatea de asigurări, pe de o parte, și de proprietari, pe de altă parte.

Deci, cu aceste speranțe că, fiind aici domnul secretar de stat Töke István care știu că a pregătit, cu bună-credință, această hotărâre de Guvern, se va aproba cât mai urgent, ca să fie, pe de o parte și pentru proprietari și pentru gestionari, fonduri de vânătoare, această hotărâre de a preciza foarte clar metodele de despăgubire a pagubelor cauzate de vânat, vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt unul dintre inițiatorii acestei inițiative legislative de modificare a Legii vânătorii și protecției vânatului.

Eu consider, ca și ceilalți colegi care am avut această inițiativă legislativă, că se impune adoptarea ei, din multiple motive.

Așa cum a fost inițial adoptată legea - mă refer la anexele acestei legi, unde se stabileau tarifele de vânătoare pentru diferite specii de vânat -, dacă ar fi rămas în aceste condiții, ar fi fost o catastrofă pentru asociațiile de vântoare. De ce? Pentru că tarifele erau extrem de mari, nu puteau fi suportate de către nicio asociație de vânătoare și, în această situație, fondurile de vânătoare ar fi putut să fie arondate de către diferite persoane din afara țării, cu posibilități materiale deosebite. Acestea ar fi practicat o vânătoare intensă pentru trofeele deosebite pe care le are vânatul din țara noastră și ar fi produs, pur și simplu, o depopulare a vânatului și, după aceea, aceste fonduri de vânătoare nu ar mai fi fost preluate de nimeni, arondate de nimeni.

Am gândit modificarea acestor tarife, pentru ca toți vânătorii din țara noastră să poată practica acest sport deosebit care aduce vigoare, aduce liniște omului și care a fost practicat până acum de așa manieră, încât țara noastră beneficiază și în prezent de exemplare de vânat deosebite, așa cum nu mai sunt în Europa.

Eu vă invit și vă rog să vă dați votul dumneavoastră pentru adoptarea acestei inițiative legislative, ea fiind atât în favorarea proprietarilor fondurilor de vânătoare, cât și în favoarea vânătorilor români.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Gheorghioni. Vă rog.

Domnul Ionesie Ghiorghioni:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi,

Ca orice lege, desigur și Legea nr.407, Legea vânătorii, poate fi perfectibilă.

Consider că, prin actuala inițiativă legislativă, legea poate deveni deosebit de aplicabilă în noul context european și, mai ales, în condițiile actuale ale României.

Considerând acest lucru, desigur, și în nume personal, ca inițiator, și în numele Grupului parlamentar al Partidului Democrat, vom susține această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Calimente. Vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că vânătoarea, așa cum s-a spus aici, este un sport. Însă, eu nu cred că este un sport de mase, așa cum se vorbea despre sport în alte timpuri. Este, probabil, o ocupație a unor elite care-și permit să practice acest sport, plătind tarifele care se cuvin pentru trofeele pe care le dobândesc.

N-aș vrea să ajungem în situația unor țări, cum este Italia, de exemplu, unde există 80 de mii de vânători și care, la această oră, cred că mai vânează muște, pentru că vânat nu mai există în Italia. Această bogăție în vânat pe care o avem este reală, dar este epuizabilă. Și dacă vom continua și cu numărul mare de vânători din țară și cu numărul mare de vânători care vin din afară și care plătesc oricât pentru un trofeu, cred că nu vom atinge obiectivul legii, și anume chiar titlul pe care-l poartă - "protecția vânatului în România".

Și ar mai fi un lucru, de care cred că legea nu se ocupă în mod deosebit, și anume, protejarea arealului de vânătoare, a pădurilor, a zonelor cum este Delta Dunării, a Luncii Dunării, a altor zone unde se dezvoltă acest vânat. Pentru că, dacă vom tăia în continuare pădurile în ritmul actual și vom distruge Delta Dunării, așa cum o distrugem acum, în câțiva ani nu vom mai avea nu numai vânat, dar nici aceste areale deosebite și cred că nu vom mai avea nici vânători, nici turiști, nici vânat.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Petru Călian. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă întreba un distins deputat liberal dacă mă pricep și la acest proiect de lege. Întâmplător, mă pricep, pentru că, atunci când s-a dezbătut prima variantă a Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic, eram în Comisia juridică, de disciplină și imunități și am participat la dezbaterea pe fond a acestui proiect de lege extrem de important.

Vreau să evidențiez doar faptul că, atunci când după o perioadă lungă de timp, s-a finalizat raportul, ne-am dat seama că legea este extrem de grea, extrem de încurcată, să spun așa, din multe puncte de vedere, fapt care ne-a determinat să credem că va fi destul de greu de pus în aplicare. Or, acest lucru se confirmă astăzi prin prisma faptului că sunt necesare normele metodologice, sunt necesare alte ordonanțe care să ajute la punerea în aplicare a acestui proiect de lege.

Au fost discuții ample pe marginea anexelor, însă nu doresc decât să-i felicit pe inițiatorii acestui proiect de lege pentru modificarea pe care au adus-o astăzi prin acest proiect, deoarece, într-adevăr, din păcate, majoritatea vânătorilor din România provin din mediul rural. Știți foarte bine că acolo, prin pensiile pe care le au, sau chiar prin alte venituri, este aproape imposibil să poată achita taxe exagerate, astfel încât să poată să dețină cel puțin permisul de vânătoare.

Este o modificare corectă, iar Grupul parlamentar al P.C. va sprijini acest proiect de lege și-l va vota.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Timar. Vă rog.

Domnul Liviu Timar:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Într-adevăr, acest proiect de lege este un proiect de lege bun. Dar aș vrea să fac următoarea precizare. Dacă în acest proiect de lege se discută foarte mult despre cei care gestionează fondul de vânătoare, iar la un articol se spune imperativ că deținătorii de terenuri sunt obligați să respecte pe cei care execută vânatul pe terenul lor, nu același lucru se spune în textul de lege și despre despăgubiri, cum a amintit colegul de la U.D.M.R., ce se întâmplă cu pagubele pe care le face vânatul pe terenurile arabile pentru proprietarii de terenuri.

Spun acet lucru, fiindcă și eu provin dintr-un județ unde există un fond de vânat foarte bun. Și problemele cele mai grele pe care le avem, pe lângă plăcerea celor care mergem la vânătoare, este problema despăgubirii oamenilor cu pagubele care le produc animalele sălbatice. Și cred că aici va trebui, într-adevăr, să fim mult mai atenți cu aceste pagube.

Vom vota acest proiect de lege, totuși, în această formă care există la această dată.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dacă mai există intervenții la dezbateri generale? Nu mai sunt intervenții la dezbateri ...

Vă rog, domnule deputat Asztalos.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

De la bun început, trebuie să vă mărturisesc că nu sunt un specialist al problematicii pe care o dezbatem în momentul de față. Dar, fiind printre oameni, cunosc care este situația proprietarilor și cum privesc ei această problematică a despăgubirilor.

Eu înțeleg că, de fapt, acest proiect de lege reglementează o serie de probleme și, printr-un compromis înțelept, este mai bun acest text decât forma inițială.

Dar, am o singură problemă. Din cunoștințele mele, Constituția garantează proprietatea, și nu vânatul. Iar, din alt punct de vedere, în această țară mi se pare că numărul proprietarilor este mai mare decât numărul vânătorilor. Deci ar trebui să găsim modalitatea ca să rezolvăm și problema despăgubirilor, ca să fim în consens cu problema reală a oamenilor care lucrează în acest teritoriu. Nu știu cum am putea rezolva, dar, vă rog frumos, specialiștii să aibă în vedere și acest punct de vedere, fiindcă în județul Harghita, oriunde mergem, ne lovim de această problemă, problemă care, de ani de zile, nu este rezolvată.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, trecem la dezbaterile pe articole.

Dacă, de la pct.1 la pct.5?

Vă rog. Domnul deputat Sandor.

Domnul Tamás Sándor:

Domnule președinte,

Aș vrea să vă rog să urmăriți la pct.3 introducerea unui nou alineat. În comisie am discutat îndelung cu privire la introducerea acestui nou alineat, însă, în raport, probabil din cauza dactilografierii, s-a omis o parte din ultima frază. Deci, articolul amendat, articolul nou introdus sună în felul următor: "deținătorii cu orice titlu ai terenurilor incluse în fondurile de vânătoare au obligația de a permite desfășurarea acțiunilor de vânătoare autorizate pe terenurile ce le dețin sau aparțin, în condițiile alin. (1)". Și acesta este foarte important, pentru că un coleg antevorbitor a ridicat această problemă.

Alin. (1), la care se face referire în condițiile alin. (1), sună așa: "nimeni nu are dreptul de a vâna pe terenul proprietatea altuia, fără a avea asupra sa autorizația de vânătoare care dovedește în condițiile prezentei legi consimțământul proprietarului, al asociației de proprietari, sau al celui mandatat de aceștia în acest scop".

Deci, este foarte important. S-a emis în comisie și eu propun ca să-l introducem, cu care am înțeles că ceilalți colegi din comisie sunt de acord.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc. Înțeleg că și din minister este de acord cu amendamentele la pct.3 și la pct.4. Deci, să mergem la pct.4 pe "aprobat", nu pe "realizat".

Deci, la pct.4 rămânem pe textul adoptat de Senat.

Obiecții, observații la aceste două modificări?

Domnul Tamás Sándor:

La pct.4, la textul adoptat de Senat. Așa rămânem, da.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, da, da. Pct.4 - varianta adoptată de Senat.

Vă rog. Domnul deputat Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, în Comisia juridică, de disciplină și imunități așa s-a discutat și chiar eu am fost acela care am redactat textul așa cum a fost prezentat de coleg mai înainte.

Deci, este o omisiune a stafului tehnic și cred că poate să fie remediată.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc. Animalele vă rămân îndatorate.

Înțeleg că, până la pct.5, aprobăm cu aceste modificări.

De la pct.6 la pct.10?

 

Domnul Florin Iordache (din sală):

La pct.7.

Domnul Bogdan Olteanu:

La pct.7, domnul deputat Florin Iordache. Vă rog.

Domnul Florin Iordache:

Aceasta este ultima completare, domnule președinte.

Art.27 alin. (2), forma pe care vreau s-o supuneți este: "vânătoarea cu păsări răpitoare și vânătoarea cu arcul se vor reglementa prin lege specială".

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Desigur.

Obiecții la vânătoarea cu arcul și cu păsări răpitoare? Înțeleg că nu.

Până la pct.10, atunci, este aprobat.

De la pct.11 la pct.17? Nu sunt?

Am finalizat dezbaterea pe articole, stimați colegi.

Anexele nu fac parte din puncte?

La anexe.

Anexa nr.1? Aprobată.

Anexa nr.2? Aprobată.

Am finalizat dezbaterea pe articole. Acțiunea umanitară a Parlamentului României merge înainte. Proiectul rămâne la vot final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 0:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro