Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.95/29-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-12-2018
17-12-2018 (comună)
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 19-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 iunie 2007

13. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea legii nr.495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate, cu modificările și completările ulterioare (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 315/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct. 30, Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate, cu modificările și completările ulterioare.

Legea are caracter ordinar.

Proiect respins de Senat.

Raport de adoptare, Comisia pentru muncă.

Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul, domnule ministru Cioroianu, aveți cuvântul.

Domnul Adrian Cioroianu (ministrul de externe):

Stimați colegi, bună ziua.

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu sunteți inițiator, domnule ministru?

Domnul Adrian Cioroianu:

Eu vreau să o susțin, sunt colegi care sunt inițiatorii acestei legi, o să-l rog pe domnul Barbu, dacă...

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog să prezentați atunci punctul de vedere ca ministru.

Domnul Adrian Cioroianu:

Stimați colegi, numai o clipă, pentru că, în esență, lucrurile sunt mai simple decât par. (Pentru că în sală este rumoare)

Dincolo de bucuria de a vă revedea și de a pune în discuție, chiar și în fața celor care sunt astăzi oaspeții noștri, distinșii pensionari de la balcon, stimați colegi, este o problemă care nu ține de un partid anume, nu ține de PNL, de PD, nici măcar de PSD, nici de PRM... Domnule Tudor! Domnule Tudor!

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu faceți dialog cu sala!

Domnul Adrian Cioroianu:

Vreau să vă spun, stimați colegi, că este o problemă care ține de noi toți, ține de reprezentarea noastră în lume și de importanța pe care o dăm și de onoarea pe care o dăm acestei reprezentări.

Foarte pe scurt, vă voi spune că nivelul de salarizare, în acest moment, al personalului diplomatic și consular român se află, raportat la nivelul diplomațiilor statelor din Uniunea Europeană, state cu care, evident, începem din ce în ce mai să ne comparăm, pe unul dintre ultimele locuri. Astfel, salariul unui ambasador român este de 15% din cel al unui ambasador german, 29% față de salariul unui ambasador grec, 30% față de cel al unui ambasador ceh sau 37% față de cel al unui ambasador maghiar. Aș continua comparația spunându-vă că salarizarea ambasadorilor sau diplomaților, în genere, români este inferioară chiar și față de diplomații din Republica Moldova. Dacă îmi permiteți în detaliu, dacă un diplomat din Republica Moldova are 2.800 de euro, salariul unui ambasador român este în jurul a 2.700 de euro.

Nu voi insista foarte mult, vă voi spune doar că ajustarea valorii coeficienților de multiplicare utilizați la calculul salarial ne permite să atingem un procent de 40 sau 50% din nivelul de salarizare al corpului diplomatic și consular din statele membre ale Uniunii Europene. Deci, practic, dacă veți fi de acord cu această lege, ce vom reuși va fi ca nivelul de salarizare al diplomaților noștri să ajungă la 40, repet, 40-50% din nivelul de salarizare al statelor Uniunii Europene.

Evident că sunt deschis la orice întrebări.

Domnule Barbu, dacă doriți să prezentați expunerea.

Țin să spun că am avut o bună colaborare cu comisia reprezentată de domnul Barbu și de colegii domniei sale, Comisia de muncă, și sper, evident, să vă putem convinge și pe dumneavoastră.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnule președinte, raportul comisiei, vă rog.

Domnul Gheorghe Barbu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Proiectul legislativ propune modificarea și completarea Legii nr.495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate, cu modificările și completările ulterioare.

Proiectul de lege intră în categoria legilor organice.

Inițiativa legislativă a fost respinsă de Senat. A avut aviz negativ din partea Guvernului; a fost admisă, cu modificări, în Comisia pentru muncă și protecție socială a Camerei Deputaților, așa cum vă este prezentată în raportul cu amendamente admise și respinse.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Dacă există intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Titus Corlățean, domnul deputat Ștefan Glăvan, domnul deputat Marcu Tudor.

Domnul Titus Corlățean:

Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege, pentru o rațiune extrem de simplă: necesitatea asigurării unui minimum de motivație și a unui minimum de calitate a serviciului diplomatic românesc în țară și în străinătate.

Spuneam acest lucru, în condițiile în care, din păcate, în ultimii doi ani și jumătate, Ministerul Afacerilor Externe al României a plutit, nu o dată, între ridicol, între lipsă de viziune și inițiativă și chiar, adesea, incompetență.

Sperăm că acest proiect de lege va ajuta la stimularea corpului diplomatic românesc. Nu este un cec în alb, față de o stare de lucruri care continuă și în prezent, la nivelul M.A.E. Și, ca fost diplomat, vreau să spun că o astfel de perioadă, cea constatată în ultimii doi ani și jumătate, am mai întâlnit-o, chiar dacă nu la aceste cote, în perioada de tristă amintire a guvernării C.D.R., când, de asemenea, corpul diplomatic românesc, în special cel din străinătate, a trecut prin momente extrem, extrem de dificile.

Încă o dată, vom vota acest proiect de lege, însă vom fi extrem de atenți la modul în care M.A.E., după ce a primit și va primi acest sprijin, va ști să susțină interesele naționale românești în străinătate, dar și aici, la centru, la București, maniera în care va ști să promoveze interesele românești.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

O precizare din partea domnului președinte Barbu și-l invit după aceea pe domnul Glăvan.

Domnul Gheorghe Barbu:

Aș vrea să se corecteze în stenogramă. În mod greșit, am spus din categoria legilor organice; face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Domnul deputat Glăvan și domnul deputat Marcu Tudor.

Domnul deputat Glăvan, vă rog.

Domnul Ștefan Glăvan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

În primul rând, aș dori să vă informez că, în cadrul unei ședințe speciale, Comisia pentru politică externă a Camerei Deputaților a avizat favorabil acest proiect de lege.

Pentru a susține necesitatea acestei propuneri legislative inițiate de colegi deputați și senatori, vreau să subliniez importanța activității diplomaților, extrem de scurt, ca o categorie socio-profesională de elită - și sper să acceptați această sintagmă -, în promovarea intereselor țării. Și în special, importanța diplomației românești care, la ora actuală, trebuie să se alinieze calității profesionale a diplomației europene.

România trebuie să încheie procesul de aderare Schengen și, în aceste condiții, trebuie îndeplinite o serie de măsuri, o serie de criterii tehnice, dar și ridicarea gradului de profesionalism, de motivare și prin creșterea salarizării acestui personal diplomatic.

Nu se poate recruta, la ora actuală, și selecționa personal valoros dintre absolvenții cu studii superioare, nu se poate forma și perfecționa în vederea transformării acestuia, acestui personal diplomatic, într-un personal de carieră. Și repet, revin cu această idee, un personal de elită, de reprezentare elegantă, dacă acceptați, în exteriorul țării.

În prezent, cum spunea și domnul ministru, diplomații români sunt remunerați la un nivel extrem de scăzut și, dincolo de pragmatismul acestei expresii, acceptați ideea că ne situăm printre ultimele țări în acest domeniu.

De altfel, propunerea legislativă vizează un număr extrem de strâns de diplomați - mai puțin de 650. Și, ca o consecință a acestei idei, efortul financiar pe care-l presupune realizarea, transpunerea în practică a acestei propuneri legislative, poate fi acoperit din taxele consulare, pe care consulatele noastre le percep de la petenți.

Doresc să menționez că în Senat comisiile de specialitate sesizate în fond au votat favorabil și, de asemenea, Consiliul Legislativ a avut exact aceeași conduită.

Consider că recalibrarea sistemului de salarizare a Ministerului de Externe român și alinierea la standardele europene, impuse de parteneriatul european, este imperios necesară.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Marcu Tudor.

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

De mult se discută această propunere. Noi, cei din Partidul România Mare, chiar am luat în discuție anterior și am găsit că este perfect justificată și trebuia aplicată mai demult, deoarece, în permanență solicităm ca mediul diplomatic aflat în străinătate să fie activ, incisiv, să participe la toate activitățile unde trebuie să participe și unde participă alții și domniile lor, ai noștri, nu prea pot să participe, din mai multe motive. Și unul dintre ele vi-l spun ulterior. Dar, această incisivitate o spunem numai așa, din vorbă. Pentru că atunci când este vorba să ajutăm ca acești diplomați să-și facă misiunea la bun sfârșit, sau să-și ducă misiunea în bune condițiuni, noi avem rezerve - că nu știu de ce ăla și nu ăla, sau alte minuni.

Este perfect justificată această cerere. Ea se aplică numai la o parte dintre ei. Eu aș zice că la toată lumea trebuie aplicată, pentru că nu fac diferențieri între țări, ci, poate, eventual, între nivelul costurilor vieții din țările diferite. Aș zice chiar că este un nivel extrem de scăzut de salarizare și la funcționarii din interiorul ministerului, pentru că noi ne raportăm, nu la funcționarul ăla care cunoaște 5 limbi străine, care a fost șef de promoție, care nu știu ce altă minune, și are 10 milioane, și zicem: păi, de ce ălaltul, din fundul satului, nu știu de unde, să aibă numai 7 milioane?! Păi, să învețe și el atât! Trebuie să facem odată diferențierea asta între cei care muncesc și se trezesc pe urmă că le e gândul la plecat în străinătate, pentru că au performanțe și nu le sunt recunoscute în țară.

În acest sens, vreau să-l atenționez pe domnul ministru Cioroianu despre ceea ce domnia sa știe la fel de bine ca mine, că selecția la Ministerul Afacerilor Externe se face extrem, extrem de deficitar, cu interese particulare, cu forțări evidente, în afara legii, aproape la nivelul corupției și trecând peste nivelul la care se poate acuza de abuz în serviciu al unora dintre foștii activiști ai Securității statului trecut, care se află acum, în prezent, în acest minister și nu sunt, poate ... Or fi și unii ambasadori. Dar ei decid ce și cum cu ambasadorii în interes personal sau în interesul unor structuri. Și domnul ministru a promis că va lua măsuri în sensul ăsta, dar eu îl atenționez pe domnia sa că măsuri a promis și Răzvan Ungureanu, care nu a luat măsurile astea. Ba, chiar le-a încurajat și am ajuns în situația în care oameni deosebit de capabili, așa cum zicea domnul Glăvan, nu pot accede, nu pot intra în structurile astea, cei care parcă sunt făcuți pentru ele, pentru că sunt niște interese particulare ale unor nonvalori aflate astăzi și la post și aflate și în structura internă a Ministerului Afacerilor Externe.

Ca atare, domnule ministru, noi vom aproba această salarizare și vă solicităm chiar să faceți proiectul de lege, sau să se mărească și la cei care stau cu câteva milioane de lei și cunosc nu știu câte limbi străine, sau nu știu ce performanțe intelectuale au și au în jur de 20 și ceva, 30 de ani, dar nu pot accede, pentru că stă... așaa, acoperă, precum căpușile, vechea structură securistă în Ministerul Afacerilor Externe. Și vă spun în mare cunoștință de cauză. Știți și dumneavoastră mulți dintre ei.

Deci, vom vota. Dar, domnule ministru, vă rog încă o dată, acționați astfel, încât să nu mai dați posibilitatea, nu suspiciunilor, ci certitudinilor ca anumiți oameni din subordinea dumneavoastră, cel puțin până ați venit, acum, la conducerea ministerului, acționează precum se acționa pe vremea lui Gheorghiu-Dej. Sau, hai să zic, cu toate că era mult mai bine în sensul ăsta, pe vremea lui Ceaușescu. Nu au ieșit din acest sistem de cadre, pe care-l aplică în Ministerul Afacerilor Externe. Dacă vreți, putem face o comisie parlamentară, care să ancheteze modul în care se promovează cadrele acolo, modul în care se acceptă cadrele în Ministerul de Externe, modul în care se propun miniștrii, ambasadorii în anumite țări și așa mai departe.

Vă asigur eu că veți avea niște surprize uriașe, acei membri ai comisiei, care veți hotărî să faceți un control la Ministerul Afacerilor Externe.

Deci, vom aproba aceste salarii, cu rezerva părților pe care eu vi le-am relevat, domnule ministru.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna Lavinia Șandru. Domnul Niță.

Doamna Marcela Lavinia Vâlcov-Șandru:

Vă mulțumesc frumos.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu sunt de acord că trebuie să ne aliniem la foarte multe standarde, pe care, cu siguranță, ni le-am dori fiecare dintre noi.

Cred că în primul rând ar trebui să ne aliniem la standarde în ceea ce privește nivelul de trai. Și, dacă în urmă cu câteva minute, am considerat că nu există bani în România pentru a crește pensiile, nu știu cum mai putem să ne uităm în ochii pensionarilor de acum înainte, dacă noi venim în fața lor acum și creștem salariile personalului diplomatic. Sunt de acord, credeți-mă, să creștem salarii, dar numai acolo unde putem vorbi despre performanță. Și nu știu dacă, stimați colegi, diplomația românească, la ora actuală, este una performantă. Cred că nu.

Așa că eu v-aș ruga, stimați colegi, să nu votați acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Populism de televizor!

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Domnul deputat Niță.

Vă rog, stimate coleg, să nu întrerupeți oratoarea.

 

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Nu o întrerup, pentru că a terminat!

E greu să întrerupi o femeie! (Rumoare)

Domnul Constantin Niță:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că eu sunt de acord cu votarea acestui proiect de lege, numai că să nu dăm bani clientelei politice pe care o tot trimitem în străinătate. Să-i păstrăm pe acei diplomați pe care încă îi mai avem în structurile Ministerului de Externe, să promovăm mai mult tineret, care să învețe de la cei care încă mai sunt pe acolo. Din păcate, pe unii i-a uitat Dumnezeu pe la unele ambasade, iar alții au acces foarte greu.

Apoi, mai este o chestiune pe care aș vrea să o aibă în vedere domnul ministru. Poate vine și cu un proiect de lege, prin care propune ca unele ambasade să fie renovate. Pentru că sunt unele care au scaune de 20 de ani, unele care sunt nevăruite, unele care au cheltuieli minimale în ceea ce privește funcționarea corectă și reprezentativă - repet, reprezentativă - a ambasadelor românești. Și, prin urmare, cred că este timpul să vă ocupați, domnule ministru, și de această chestiune. Pentru că, fie că este o lipsă de interes crasă a unor ambasadori cu privire la modul cum arată ambasadele românești în străinătate, fie că dumneavoastră nu vă preocupați de asigurarea fondurilor necesare pentru asigurarea unei reprezentativități sau a unui minim protocol necesar, să spun, în prezentarea ambasadelor românești în fața lumii.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Pușcaș.

Domnul Vasile Pușcaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Faptul că există destule intervenții și la subiectul acesta, al salarizării diplomaților, înseamnă că recunoaștem și utilitatea, și necesitatea și, mai ales, în momentul de față, importanța lor, așa cum distinșii mei colegi subliniau mai înainte.

Sunt de acord și cu colegii care-și exprimau îngrijorarea în ceea ce privește profesionalismul, eficiența și, mai ales, rezultatele pe care le aduc diplomații - și aici sunt convins că domnul ministru a notat și noi vom continua, în Comisia pentru politică externă, să monitorizăm acest lucru.

Dar vreau să vă spun, distinși colegi, că mulți diplomați de foarte bună calitate au părăsit serviciul diplomatic. Au părăsit serviciul diplomatic, pentru că, deja, piața muncii le dă posibilitatea să meargă în Uniunea Europeană, să meargă în Statele Unite, să meargă în zona privată care plătește mai bine decât noi, publicul, care avem tot timpul pretenții și care solicităm, în fiecare zi, ca ei să se prezinte într-o anumită ținută, să aibă un anumit tip de discurs și, mai ales, să se dedice 24 din 24 de ore interesului național.

Mai există încă ceva. Am auzit niște discuții, chiar și la comisie, spunându-se: bun, dăm tot judecătorilor, diplomaților și așa ceva ... Eu sunt de acord cu ceea ce se spunea aici. Nu cred - și nu cred că părăsim speranța de a trece acel proiect legislativ despre care am discutat în urmă cu câteva minute -, dar nu cred că trebuie tot timpul ca pentru o categorie să mergem, s-o ținem în stare defavorizată, până când vom avea posibilitatea să le ducem pe toate. Cred că ar trebui să ne punem în minte și voința politică să ducem încet, încet, toate categoriile în sus. Că, de fapt, acesta este scopul pe care noi îl avem și pe care-l urmărim.

În încheiere, domnule președinte și distinși colegi, eu susțin acest proiect legislativ și vă încurajez să o facem, pentru că, de fapt, este vorba nu despre o categorie neapărat elitistă, dar este vorba despre o categorie de care avem nevoie, cum avem nevoie de toate categoriile și pentru toți trebuie să ne îngrijim.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Doamna deputat Cliveti; domnul deputat Mircovici.

Mai există și alte intervenții? Nu mai sunt. În încheiere, domnul ministru, dacă va dori.

Doamna Minodora Cliveti:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Numai două remarci vreau să fac. În primul rând, Ministerul Afacerilor Externe este unul dintre ministerele care funcționează în România. Dintotdeauna a avut o prestație bună și aș vrea să remarc un al doilea lucru, mai ales pentru care am venit aici, la acest microfon, că are un personal format în majoritate din femei. Femeile din Ministerul Afacerilor Externe muncesc foarte mult, așa cum muncesc toate femeile și mi se pare corect că, de data aceasta, se gândește cineva și la veniturile lor, în acest domeniu, în care, iată, vor avea șansa să câștige mai bine.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Domnul deputat Mircovici.

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor,

Aș vrea să fac o singură remarcă. Nu pot fi de acord cu comparația care s-a făcut între ceea ce s-a discutat mai înainte, când era vorba de 6 milioane, și ceea ce se discută în momentul de față, când este vorba de 600 de profesioniști care ne reprezintă în afară.

Există în tradiția poporului român ca, atunci când are musafiri, să mănânce o friptură, chiar dacă toată săptămâna mănâncă fasole.

Eu cred că elementul de reprezentare, în afară de elementul nevoie de a reține oameni care să ne reprezinte cu adevărat și să fie profesional oameni competenți, este ceva normal. Mă gândeam, la un moment dat, la momentul în care aveam pe distinsul nostru coleg ambasador la Belgrad și care avea un salariu de 8 milioane, echivalentul a 300 de euro. Este anormal să punem diplomații noștri în astfel de situații atunci când sunt în străinătate.

Sigur că vom susține aceste creșteri salariale, cu atât mai mult cu cât ni s-a și oferit sursa de finanțare - din taxele consulare.

Vă mulțumesc. Restul, cred că-i populism.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dacă nu mai există intervenții la dezbateri generale, înțeleg că nu se cere drept la replică de la domnul deputat Glăvan.

Atunci, îl invit pe domnul ministru la final, dacă doriți să interveniți.

Domnul Adrian Cioroianu:

Eu ar urma să vă mulțumesc, vă dați seama, dar profit de prezența aici, pentru a vă spune că decizia dumneavoastră de astăzi, practic, nu onorează numai Corpul diplomatic, ci onorează Parlamentul și Camera Deputaților, ca atare.

Da, doamna Cliveti, trebuie să vă dau dreptate. Într-adevăr, femeile, în această instituție numită Ministerul de Externe, fac o treabă excelentă. Nu numai femeile. Dar, profit de intervenția dumneavoastră pentru a vă spune că în cele două capitale despre care vorbim atât de mult - Washington și Londra -, în care nu avem ambasadori, avem două doamne, însărcinați de afaceri, care se descurcă admirabil.

Domnule Glăvan, într-adevăr, vorbeați de elită. Nu știu dacă sunt 600 sau sunt mai mulți. Am aici un director care poate da ... Nu numărul contează. Și eu cred că nu se poate compara cât de dureroasă ar fi situația pensionarilor din România - și este dureroasă. Fiecare are în familie, sau, mă rog, a avut în familie sau va avea în familie. Dar, în același timp, această țară a avut, are și va avea nevoie de diplomați.

Domnul Pușcaș a pus degetul pe rană. Sunt oameni buni care pleacă în privat. Nu mă ascund să vă spun că sunt oameni buni care pleacă în mediul privat.

În Occident, acolo unde noi trimitem ambasadori, o secretară foarte bună o găsești la 2.500. Cam așa are și ambasadorul României, sau diplomatul României.

Deci, vă mulțumesc foarte mult că nu am transformat această dezbatere într-una care să ducă, eu știu, în direcții puțin populiste. Realmente vă mulțumesc și credeți-mă că ați luat decizia bună. Am reținut și ceea ce se spunea, bănuiesc că este cazul Tokio, unul dintre ele. Și țin să vă spun la modul cel mai deschis, dar, în același timp, oficial, cu putință: opinia mea este - și o voi încuraja în măsura în care voi avea, evident, și susținerea dumneavoastră, România trebuie nu numai să închirieze localuri acolo unde avem ambasade sau reprezentanțe. Noi trebuie să cumpărăm. Este o investiție foarte bună. Prețul în ceea ce se cheamă real estate este în creștere peste tot, în Europa și în lume. Este o investiție pe care statul român o face. Nu sunt pentru închirieri. Sunt pentru sumpărarea unor locuințe și terenuri, pentru că ele sunt ale acestui stat pentru care scuza de lipsă de bani devine din ce în ce mai fragedă și mai de nesusținut.

În privința examenelor, am reținut cele spuse de domnul Tudor. Cum se știe, le-am blocat pe cele care erau în curs, în dorință să asigur acea corectitudine de care vorbeați, domnule Tudor.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Dacă nu mai există intervenții la dezbateri generale, trecem la dezbaterile pe articole.

Lucrăm pe anexa cu amendamente admise. Nu există amendamente respinse.

Dacă, de la pct.1 la pct.5, există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct.6 la pct.10? Adoptate.

De la pct.11 la pct.15? Adoptate.

Am finalizat dezbaterea pe articole.

Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 18 decembrie 2018, 20:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro