Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.100/06-07-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 26-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2007

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.11/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învățământ, salarizat potrivit Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 289/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.10 - Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.11/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învățământ, salarizat potrivit Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic.

Legea are caracter ordinar.

Proiect adoptat de Senat.

Raport comun de adoptare: Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru muncă și protecție socială.

Suntem Cameră decizională.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva? Nu.

Comisia, vă rog, domnule deputat Andea.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisiile pentru învățământ, știință, tineret și sport și cea pentru muncă și protecție socială au fost sesizate, spre dezbatere și avizare, în fond, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.11/2007 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învățământ.

La întocmirea raportului comisia a avut în vedere avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități și avizul Consiliului Legislativ. În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare. La lucrările comisiei au fost prezenți 25 de deputați, din totalul de 45 de membri ai comisiilor. Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterii în ședința din 22 mai, comisiile, cu 18 voturi pentru, 2 împotrivă și 5 abțineri - propun aprobarea proiectului de lege cu amendamentele din anexă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Intervenții?

Domnul deputat Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În numele Grupului parlamentar al P.N.L., eu solicit retrimiterea la comisie a acestui proiect legislativ, pentru ca să se finalizeze discuțiile cu sindicatele din învățământul preuniversitar.

Consider că este necesară finalizarea acestor discuții pentru îmbunătățirea proiectului legislativ.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat Stanciu, aveți cuvântul.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnilor miniștri,

Am spus săptămâna trecută că sunt două categorii, să le spunem, sociale, care atunci când ajung cu proiecte de legi sau ordonanțe pe masa Legislativului, nasc multe probleme. Este vorba de pensionari și, respectiv, de cei din învățământ.

Această ordonanță este rodul multor zbateri, la care dumneavoastră ați asistat, la dezbaterea privind bugetul. Ea s-a născut prin dorința dumneavoastră, a tuturor, dar și prin acceptul Guvernului, prin cei doi miniștri - este vorba de ministrul Hărdău, ministrul educației și cercetării, la vremea aceea, și domnul ministru Vlădescu, Sebastian Vlădescu, ministru de finanțe - care, într-un mod, am spune noi, unicat, s-au prezentat amândoi la aceste două microfoane și au fost de acord ca cele 4.000 de miliarde lei vechi să fie transferate dintr-un capitol în Cap. "Salarizare". Au urmat apoi negocierile respective, care s-au finalizat în această ordonanță.

Vreau să vă spun cu toată sinceritatea și aici este de față și distinsul lider al Grupului parlamentar al P.S.D., Viorel Hrebenciuc, că niciodată, din '90 până în prezent, salariile în învățământ nu au crescut prin bunăvoința guvernanților. Niciodată nu a venit Guvernul să spună: "Stimate cadre didactice, dumneavoastră plămădiți viitorul țării prin educație, și nu prin pușcării și, uite, noi vă creștem salariile".

Totul a fost o bătălie, o bătălie începută în Comisia pentru muncă și protecție socială, continuată în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, continuată în plen, și cu suportul unor oameni de bine, care au înțeles că statul pe băncile școlii înseamnă și ore cap, nu numai ore șezut.

Și atunci au plusat. Și s-a plusat câte o categorie. S-a venit cu creșterea salariilor profesorilor, apoi au urmat celelalte categorii, cu presiunile respective, domnul președinte Dorneanu probabil că-și aduce aminte, în 2004, în 13 septembrie, cum s-au mărit cu 30 - 33% la 1 octombrie 2004. Deci, a fost această - să spunem - nu presiune, ci un lobby de anumită factură.

Și acum s-au mărit la conferențiari, s-au mărit la profesorii de gradul I, urmând în logica firească a lucrurilor, să ne axăm pe preuniversitar (profesorii de gradul II, învățătorii de gradul II, educatorii gradul II) și să creăm niveluri de excelență și de tendință.

Aceasta a născut anumite discuții. Este prima dată când constat, din '92, de când sunt în această Cameră și 9 ani de când am fost președintele comisiei, că anumiți lideri de sindicat, anumiți, nu toți, spun: "Domnilor, nu vrem la preuniversitar nimic. Nu vrem la profesorii de gradul I, nu vrem la profesorii de gradul II, învățătorii de gradul I și educatorii de gradul I, pentru că ar naște discuții contradictorii între membrii noștri".

Eu am și am avut, în cei 9 ani de președinție, o idee foarte clară. Nimic din ceea ce se poate da învățământului nu trebuie refuzat. Pentru că, ceea ce solicită unii lideri de sindicat este absolut imposibil. Creșterea simultană a salariilor la cei aproape 300 de angajați din sistemul de învățământ.

De aceea, noi am optat pentru ca, anual, să luăm câte o categorie. Și ne vom ține de cuvânt, cei care suntem aici, și vom realiza acest lucru prin voința dumneavoastră și, zicem noi, prin conștiința de foști elevi, unii mai buni, unii foarte buni și unii miniștri. De aceea, Grupul nostru parlamentar consideră că s-a obținut un lucru bun, nu foarte bun, și susținem să îl discutăm.

A retrimite la comisie, evident că este vorba de îngroparea acestei chestiuni. Și dacă cineva vrea să îngroape școala românească, vă spun eu că îngroapă viitorul României. Nu discut că ceea ce s-a spus la Barcelona și s-a spus la Lisabona, investiția care urmează este investiția în educație. Ea este cea care atrage după sine totul. Or, dacă nu investești în educație, tot pierzi banii. Fie că introduci banii în învățământ, fie că nu-i introduci, tot îi plătești, prin rebuturile - să zicem "umane", dar și cele economice, și cele industriale pe care le dau cei fără instrucție și fără educație.

Nu cred că există în această sală vreun domn deputat fără instrucție și fără educație. Căci dacă va fi, aceia vor vota pentru retrimiterea la comisie și eu nu cred acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Andea.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte,

Desigur că sunt surprins că un reprezentant al arcului guvernamental actual propune retrimiterea la comisie pentru ca să fie îmbunătățită pe baza discuțiilor cu sindicatele.

Din informațiile noastre, deci negocierile cu sindicatele au fost încheiate, iar faptul că la comisie s-au propus câteva majorări pentru conferențiarii universitari și pentru profesorii de gradul I, nu consider că poate să constituie obiectul unei obiecții din partea organizațiilor sindicale.

Aș vrea să mai subliniez un singur aspect, și anume faptul că în ultimii ani, politica de majorare salarială în învățământ, cum era firesc, a țintit către salariile mici (mă refer la asistenți, la preparatori, la șefii de lucrări).

Vreau să spun că la ora actuală, un tânăr care intră într-o universitate, dacă în timp de 10 ani promovează de la asistent la conferențiar, nu are niciun fel de creștere salarială, pentru că deja la nivelurile de bază salariile s-au egalizat atât de mult, încât în 10 ani un universitar nu câștigă nimic la salariu.

Ca atare, mi se pare corectă propunerea venită din partea comisiei, ca la conferențiari, desigur, și la profesorii de gradul I, să se acorde o majorare salarială prevăzută în amendamentele comisiei.

De aceea, suntem împotriva ideii de a retrimite la comisie proiectul de lege și propunem dezbaterea lui acum în ședință.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Amet Aledin.

Domnul Aledin Amet:

Mulțumesc, domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sistemul de învățământ are nevoie de legi generoase care să reglementeze o problemă încă de actualitate: problema salarizării personalului didactic. Cu siguranță, trebuie acordată o atenție deosebită acestui domeniu și, pe lângă investiții în infrastructură, trebuie și o stimulare materială a cadrelor didactice.

Această propunere legislativă este una benefică. Grupul parlamentar al minorităților naționale din România va vota pentru adoptarea proiectului.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Călian, aveți cuvântul.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Solicitarea unui grup parlamentar care vizează retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege nu este justificată, deoarece acest proiect de lege vizează aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 11/2007, ordonanță care deja a început să producă efecte. Se puteau rezolva atunci îmbunătățirile, dacă era cazul.

Însă, și Grupul parlamentar al P.C. consideră că acest proiect trebuie să fie supus votului final, pentru că el este, în cele din urmă, precum și ordonanța, evident, rodul implicării majorității grupurilor parlamentare, inclusiv a P.C., atunci când a fost discutat proiectul de buget pe anul în curs, deoarece atunci a fost stabilită resursa financiară, să spun așa.

Prin această ordonanță, Guvernul nu face altceva decât să pună în aplicare o prevedere stabilită încă de anul trecut și să distribuie acele sume prevăzute atunci în salariile profesorilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul președinte Barbu.

Domnul Gheorghe Barbu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Eu vreau doar pentru informarea corectă a dumneavoastră, să știți despre ce este vorba, fără să fac o propunere de trimitere sau de netrimitere sau de susținere a propunerii.

Ordonanța de urgență, așa cum s-a spus aici, ține seama de ceea ce domnul Stanciu v-a spus, cele 4.000 de miliarde, care au condus la o majorare generală de 23% a salariilor profesorilor de toate categoriile. Sigur, acești 23% au fost stabiliți diferențiat de către Ministerul Educației și Cercetării, în funcție de salariile avute la momentul respectiv.

Comisia a aprobat, prin amendamente, comisiile reunite de învățământ și de muncă au aprobat majorări cu 5% în plus la profesori universitari, 15% în plus la conferențiari, lectori, asistenți și preparatori și 15% în plus față de acești 23% mediu de care vorbim, la profesorii de gradul I, sau cu 10, scuzați, nu cu 15.

Deci ceea ce trebuie să știți că s-a făcut pentru acest lucru, acest lucru am vrut să vă informez. Însă, îi solicit domnului președinte și Biroului permanent al Camerei Deputaților ca problema salarizărilor să nu mai fie trimisă pe fond la comisiile de specialitate, ci doar la Comisia pentru muncă și protecție socială. Ele să fie avizatoare, celelalte comisii, și am să vă spun de ce: fiecare categorie socio-profesională reprezentată aici într-un mod sau altul prin îndatoririle pe care le au de diverse comisii, fiecare în parte susține majorări salariale pentru categoria pe care o reprezintă, dacă este apărare, externe, sănătate, învățământ ș.a.m.d., administrația pentru funcționari publici și personal contractual.

Credem că aceasta este formula. În caz contrar, Comisia pentru muncă și protecție socială, după cum văd, a mai pierdut un membru, are 18 oameni, de fiecare dată, nu mai poate face politica generală de echilibrare a majorărilor salariale în România, indiferent de cum o propune Guvernul sau nu.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna deputat Ecaterina Andronescu și domnul deputat Asztalos.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur că discutăm acum poate una din cele mai sensibile legi pe care noi le-am avut de discutat în această legislatură. Ea vizează, evident, salarizarea profesorilor, vizează de fapt un sistem care cuprinde 20% din populația țării. Și trebuie să spun cu amărăciune că niciodată profesorii nu au fost puși în față, deși de fiecare dată, conform legii, educația este o prioritate națională.

Consider că, în acest moment, principala problemă a sistemului de învățământ o reprezintă salariile profesorilor. Sunt extrem de neatractive și, ca urmare, cu greu reușim să atragem în sistem pe cei performanți, care la rândul lor să dea performanță copiilor noștri aflați în instituția numită școală.

Eu cred că trebuie să ne aplecăm cu toată responsabilitatea de care suntem în stare, pentru că dacă vrei să distrugi o nație, distruge-i școala și, fără îndoială, nu mai rămâne nimic din ea. Școala este poate singura instituție prin care toți trecem și vrem sau nu vrem să recunoaștem, toți datorăm acestei instituții mult din ceea ce suntem astăzi. Ca urmare, vă adresez rugămintea să ne aplecăm cu toată responsabilitatea și să încercăm să trecem legea așa cum a ieșit din cele două comisii.

Exprim aici dezacordul cu domnule președinte Barbu și-mi pare rău că fac acest lucru, dar cred că legile care privesc educația, inclusiv cele care privesc salarizarea celor din sistemul de educație, trebuie să treacă și prin comisiile de specialitate, respectiv prin comisiile de învățământ. Pentru că acolo sunt cunoscute problemele cu care se confruntă sistemul, pentru că acolo pot argumenta amendamentele, unele sau altele.

Cu speranța că vom vota această lege și că nu ne vom opri aici și vom continua să ne gândim și la cei care n-au putut să fie cuprinși în această lege la nivelul prevăzut de lege, vă adresez încă o dată rugămintea să n-o trimitem la comisie și să o votăm așa cum este firesc într-o procedură legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Asztalos, apoi domnul deputat Rădulescu.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Desigur, ne aflăm în fața unei situații foarte interesante, o problemă foarte importantă, fiindcă această ordonanță ar reglementa și, de fapt, reglementează, începând cu 1 aprilie, creșterile salariale pe care, printr-un front comun, de fapt nu numai comisia, ci toate grupurile parlamentare, printr-un efort comun, le-au obținut în cadrul dezbaterilor Legii bugetului.

Desigur, eu am tot interesul ca această creștere salarială să se realizeze, fiindcă, fără modestie, vreau să vă spun că, de fapt, în cadrul comisiilor, amendamentul care se referea la creșterea cu 23% aparține unui deputat care, întâmplător, se numește Ferenc Asztalos și dintr-un motiv foarte ușor de înțeles pentru dumneavoastră, dintr-un pragmatism, zic eu, am acceptat ca acest amendament să aibă un parcurs ulterior în comisiile de buget și pe urmă plenul Camerei, ca amendament al celor două comisii reunite, și nu a unei persoane. Dar, de fapt, ideea acestui amendament îmi aparține.

Aici nu vorbim despre aceste creșteri de salarizare cu 23%. Colegii de la Grupul parlamentar liberal au cerut retrimiterea la comisie a raportului, datorită amendamentelor făcute în cadrul comisiei, amendamente care desigur vor avea niște consecințe bugetare și, în momentul de față, datorită lipsei unei fișe fiscale, nu prea le știm. Cred că nimeni nu știe exact care va fi efectul acestor amendamente.

Iar în ceea ce privește beneficiarii acestor amendamente, aici deja am o anumită reținere, fiindcă de o creștere salarială de 15%, față de cele 23% inițial, beneficiază toți profesorii din cadrul învățământului universitar, începând cu conferențiari și terminând cu asistenții, dar beneficiază de această creștere universitară tot personalul Ministerului Educației și Cercetării care are studii superioare și, la fel, în rândul beneficiarilor se află și reprezentanții inspectoratelor școlare.

Ceea ce mă deranjează este, hai să zic așa, nu vreau să fiu dur, o oarecare discriminare față de profesorii din învățământul preuniversitar, fiindcă aici, prin amendamentul comisiei, se face o creștere suplimentară de 10% doar pentru profesorii cu gradul I, și nu se face referire la profesorii cu gradul II, cu definitivat, și cei care de fapt sunt începători în sistem.

Dacă vom avea voința politică să facem în așa fel, cum a spus-o și doamna Andronescu, ca în lunile următoare, în anul următor să găsim posibilitatea de a crește salariile și pentru acest segment al învățământului preuniversitar, desigur, totul este cât se poate de normal.

Intervenția mea avea de fapt un singur scop, să clarificăm. Nimeni nu dorește anularea efectului acestei ordonanțe. Colegii liberali au cerut retrimiterea la comisie pentru acele amendamente care s-au făcut în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Cristian Rădulescu.

Domnul Cristian Rădulescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pe procedură, n-aș vrea s-o contrazic pe doamna Andronescu, dar eu consider că ceea ce a spus domnul președinte al Comisiei pentru muncă și protecție socială, domnul Barbu, este un lucru corect. De fiecare dată când astfel de propuneri, care se referă la salarizări în domeniul învățământului, sanitar, al administrației ș.a.m.d., armatei, externe, vin la Cameră, este normal să fie sesizată în fond numai comisia respectivă, Comisia pentru muncă și protecție socială, pentru mersul mai eficient al lucrărilor în comisii. Și, sigur, comisiile celelalte, care se referă la domeniul strict, au posibilitatea de a fi sesizate pentru aviz și de fiecare dată s-a întâmplat așa ceva.

Acum, dacă o luăm însă pe procedură, doamna Andronescu spune: "Este în ordine, așa trebuie să fie, să fie sesizată și Comisia pentru muncă și protecție socială, dar și Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport". Bun, dar când ajungem în plen și se dezbate acest act normativ, ministrul domeniului respectiv, care ar trebui să vină, cum a venit, de exemplu, domnul Cioroianu, pentru creșterile salariale în parohia dânsului, ministrul de profil, ministrul educației, nu este aici. Și, sigur, putem să ne gândim dacă cerem să fie sesizată tot pe fond Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, dar ministrul respectiv nu trebuie să fie în bănci, aici, și să susțină domeniul respectiv? Asta pe procedură.

Din punct de vedere al fondului, în ultima perioadă, înfloresc o mulțime de inițiative legislative din partea P.S.D., P.C., U.D.M.R., P.R.M., care se referă la: creșterea punctului de pensie, la o pensie garantată minimă pe economie, la creșteri salariale în domeniul cutare, cutare, cutare. Se inițiază aceste creșteri și ajung în comisiile respective și sunt susținute atât de reprezentanții partidelor aflate propriu-zis la guvernare și reprezentanții altor partide, care sprijină din băncile Parlamentului guvernarea, se vântură pe la nasul unor categorii, cum ar fi pensionarii, iluzia unor creșteri de venituri, după care se ajunge în plen.

Când se ajunge în plen, în mod sistematic ori nu avem miniștrii respectivi, ca să ne spună dacă Guvernul poate să susțină asemenea creșteri, ori reprezentanții partidelor respective doresc să trimită inițiativa pe care ei au făcut-o - și susținută în comisie - înapoi la comisie, ca să mai treacă timpul și eventual să se termine sesiunea parlamentară. Găsesc că nu este o modalitate corectă. Dacă și-au asumat atât inițierea, cât și susținerea în comisie, să facă asta și în plen și să nu rămână doar o iluzie fluturată pe la nasul dascălilor, pensionarilor ș.a.m.d.

Nu suntem de acord cu retrimiterea la comisie și dorim să se discute până la capăt această inițiativă legislativă.

Și, încă o dată, bine ar fi fost dacă domnul Adomniței, care este și deputat, ar fi fost aici.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Pușcă.

Domnul Mircea Valer Pușcă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Eu cred că cererea de retrimitere la comisie este îndreptățită și am două argumente, pe care eu le consider suficient de puternice.

Pe de o parte, cei avizați, cei care au urmărit procesul de creștere a salariilor din învățământ cu 23%, pornind de la proiectul Legii bugetului votat anul trecut, știu că, de fapt, această ordonanță este urmare a implementării unui protocol între sindicatele din învățământ și Guvern.

Cu alte cuvinte, înțelegerea de la acea vreme sprijinită de către Parlament, a fost pusă în practică și a apărut ordonanța. Modul în care s-au aprobat amendamentele și modificările ordonanței nu s-au făcut cu acordul explicit nici al Guvernului, nici al sindicatelor.

Al doilea argument pe care vreau să-l aduc în discuție este că, în modul în care s-a modificat ordonanța, este o discriminare inacceptabilă în sistemul de salarizare în învățământ, cu alte cuvinte, s-au făcut creșteri salariale doar pentru unele funcții și pentru unele categorii.

Consider că pentru a asigura echilibrul și corecta repartizare a interesului pentru învățământ din partea celor care populează sistemul, este necesară o rediscutare în cadrul comisiei.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Marton, apoi doamna deputat Aura Vasile.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Am venit pentru un drept la replică. Pentru că distinsul nostru coleg a pomenit numele grupului parlamentar al cărui lider sunt, legile despre care domnia sa a vorbit, în cazul Grupului parlamentar al UDMR, nu sunt făcute în ultima vreme, ci au fost depuse încă din anul 2006, atât legată de pensia minimă, cât și cea legată de mărirea de salarii pentru profesori au fost depuse anul trecut, am încercat să le introducem în bugetul de stat, domnia sa trebuie să cunoască mai mult, au fost introduse chiar în programul de guvernare, la propunerea noastră, pentru că au fost parte din programul cu care am pornit în alegeri. Însă întotdeauna trebuie să existe o viziune asupra bugetului, a sistemului de salarizare, de pensii și alte asemenea, care întotdeauna sunt în mâna miniștrilor de resort. Adică, ministrul care are bugetul în mână, ministrul care are asigurările sociale în mână, adică, ministrul muncii. Și a existat chiar o înțelegere că aceste lucruri se vor rezolva în timp, dar trebuie să se găsească forma cea mai adecvată.

De aceea, am fost de acord, și când am dezbătut bugetul de stat, ca să urmeze aceste proiecte calea propusă de miniștri de atunci, inclusiv ministrul muncii. Și de aceea suntem de acord să fie retrimise anumite legi la comisii, pentru a găsi soluția cea mai eficientă pentru ca aceste sume, într-adevăr, să fie plătite, să fie plătibile.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

S-a făcut o propunere privind retrimiterea la comisie. Vă rugăm să supuneți la vot, pentru a vedea cum vom evolua cu proiectul de lege în continuare.

Deci, Grupul PSD vă roagă să supuneți la vot propunerea.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Văd că oricum nu mai sunt intervenții.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie a acestui proiect. Vă rog să votați. Vă mulțumesc. Propunerea a fost respinsă.

Am finalizat dezbaterile generale, trecem la dezbaterile pe articole.

Lucrăm pe anexa cu amendamente admise.

Vă atrag atenția că există trei amendamente respinse, o să verific dacă se susțin când ajungem acolo.

Dacă, de la pct. 1 la pct. 5, există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la pct. 6 la pct. 10? Adoptate.

De la pct. 11 la pct. 15? Vă atrag atenția că acolo sunt și cele trei amendamente respinse.

Am să întreb întâi dacă se susține vreunul dintre amendamentele respinse? Vă rog, domnule deputat Andea.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea două sublinieri să fac.

Amendamentul respins pe care l-am propus și care a fost respins în comisie se referea la profesorii universitari. Vreau să vă rețin atenția că, de la trecuta majorare a salariilor profesorilor universitari, realizată acum circa 4 ani, profesorii universitari au fost o categorie profesională, ca să spun așa, permanent discriminată, legat de faptul că majorări de salarii nu s-au mai aplicat. În proiectul legislativ, ordonanța Guvernului prevede că, pentru toate cadrele didactice, majorările salariale sunt de 23%, cu plusurile adoptate de comisie, iar pentru profesorii universitari se aplică o majorare de doar 9%.

În consecință, propunerea mea a fost ca pentru profesorii universitari coeficientul unitar să fie același ca și pentru celelalte cadre didactice, aliniindu-se la valoarea aprobată pentru data de 1 octombrie 2007. Acest lucru ar face ca și profesorii universitari să beneficieze, după o reținere de circa 3 ani de zile în ceea ce privește creșterea salariilor lor, de aceeași creștere ca și ceilalți dascăli din învățământul superior și preuniversitar.

O a doua observație, dacă îmi permiteți, domnule președinte. La pct. 6 este o greșeală, o eroare materială, se prevede ca de aceste sporuri să beneficieze personalul cu studii superioare din Ministerul Educației și Cercetării și din inspectoratele școlare, acolo scrie "inspectorii școlari". Deci, aș ruga să fie corectată ca și eroare materială: "din inspectoratele școlare".

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, aceea nu e o eroare materială, e o distincție fundamentală între personalul din inspectorate și inspectori, că există inspectori și alte persoane care nu au calitatea de inspector. Ori, ori.

Domnul Petru Andea:

Sigur, aveți dreptate, dar dacă urmărim logica frazei propunerea se referă la două instituții.

Domnul Bogdan Olteanu:

Eu pot să trimit, să știți, punctul la comisie, dacă vreți, să se reformuleze.

Domnul Petru Andea:

Bine, renunțăm atunci. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnule deputat Moisoiu, aveți cuvântul.

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu am nimic împotrivă, din contră, tot timpul am susținut ca personalul care lucrează în învățământ, indiferent de calificarea sa, să aibă salariul cât mai mare. Mă deranjează însă când se spun niște lucruri incorecte, false, acesta este adevărul.

Data trecută, la care s-a referit colegul meu, domnul deputat Andea, puțin mai devreme, s-a făcut o modificare, când s-au mărit de două sau de trei ori salariile profesorilor universitari, deci, cu 200-300%, exact pentru că s-a dorit un lucru: sistemul praștie, să se tragă înainte profesorii universitari și pe urmă, mai departe, să se ridice și salariile celorlalte categorii de personal.

Din păcate, doamna ministru Andronescu, care era la momentul respectiv, nu a mai reușit să finalizeze sau să îndulcească, să obțină bunăvoința PSD-ului, care era la conducere la momentul când s-a întâmplat acest lucru.

Normal că în felul acesta s-a creat o nemulțumire și la nivelul cadrelor didactice din învățământul superior, cât și la nivelul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Pentru că cei din învățământul superior, conferențiarii, au rămas mult în urmă, lectorii și de asistenții, la momentul respectiv, au rămas și ei în urmă. Așa a fost atunci, doamnă ministru, așa este.

Ei, ca urmare a acestui lucru, a apărut această situație și din cauza aceasta personalul didactic din învățământ, în clipa de față, solicită ca în primul rând ei, cei care nu au beneficiat de măririle în procentul care s-a dorit, să poată să ajungă la un salariu mai mare, și nu pentru procentul care s-a spus aici, în clipa de față, cu diferențele de 9%, 23% ș.a.m.d.

Eu nu am nimic împotriva majorării salariilor, pentru că, oricât s-ar face, s-ar mări salariile în învățământ, în clipa de față, nu corespund necesităților. Asta doresc să o subliniez și asta cred că trebuie să o știe absolut tot spectrul politic. Pentru că, până când nu vom ajunge ca șefii de promoție și cei mai buni absolvenți de licee să dorească să fie cadre didactice, până când, în timpul anului școlar, atâtea cadre didactice se înscriu ca să meargă și să lucreze undeva în străinătate, la diverse munci necalificate, atâta timp cât la concursurile pentru ocuparea de posturi de suplinitori vin amărâții care iau bacalaureatul cu un 5, vai și el, amar, dar n-au ce să facă, și atunci își găsesc o scăpare în învățământ, atunci, nu putem să discutăm despre o calitate a învățământului.

Din punctul acesta de vedere, eu cred și acuz încă o dată, astăzi, pe ministrul învățământului, care, în modul cum concepe în clipa de față reforma, pune carul înaintea boilor. Adică, se apucă de construcții de școli, înaintea faptului că ar trebui să formeze cadrele didactice. Pentru că o școală, oricât ar fi ea de bine dotată, întrebarea este cui i-o dai pe mână? Unor suplinitori care nu pot și nu au căderea să o gestioneze? Sau unor oameni care sunt stabili, care doresc ca o viață întreagă să profeseze meseria de dascăl?

De aceea, cel mai important lucru pentru învățământ, în clipa de față, și aceasta și o adresare către colegii liberali, pentru că dânșii gestionează Ministerul Educației și Cercetării, este să se majoreze salariile în învățământ la modul global și, în felul acesta, pătura aceasta socială va fi altfel primită și altfel dorită de către toată lumea. Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Pușcă.

Domnul Mircea Valer Pușcă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Chiar dacă probabil nu toți colegii au spus ce au avut de spus, este pentru mine foarte clar că în momentul în care se discută amendamentele admise și respinse la pct. 15 din raport, cel privitor la anexe, se constată, din dezbaterile care au loc aici, că consecințele sunt importante pentru lege și pentru sistem.

Având în vedere această importanță, domnule președinte, conform art. 109 din Regulament, vă rog să retrimiteți această poziție spre redezbatere comisiei. Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, așa ar trebui să fac, dar fiecare grup își asumă răspunderea pentru ce susține astăzi și pentru ce se adoptă astăzi. Și, ca atare, astăzi cred că Parlamentul va trebui să-și asume răspunderea pentru ce decide. Și eu n-am să trimit, pe baza art. 109, am să-i las pe colegii mei să-și asume răspunderea.

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins de la pct. 1 din anexa cu amendamente respinse, amendamentul formulat de domnul deputat Andea. Vă rog să votați. Votul pentru înseamnă susținerea amendamentului respins, desigur. Vă rog să votați.

58 de voturi din 124, nu a trecut.

Celelalte amendamente respinse se susțin? Nu se susțin.

De la pct. 10 la 15, dacă mai există alte obiecții, observații? Domnule deputat Pușcă, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Valer Pușcă:

Domnule președinte,

Eu doar reiterez faptul că prin amendamentul pe care comisia l-a aprobat și îl supune plenului în raport se aduce atingere protocolului de înțelegere între sindicate și Guvern. De aceea, eu solicit un vot pentru acest amendament. Iar propunerea mea este să se revină la textul din ordonanță.

Domnul Bogdan Olteanu:

Înțeleg că vorbiți de pct. 15.

În aceste condiții, dat fiind că la amendamentul admis de la pct. 15, s-a ridicat o discuție, îl voi supune votului dumneavoastră.

Vă reamintesc, suntem la pct. 15, anexele.

Supun votului dumneavoastră textul propus de comisie pentru anexe. Vă rog să votați. Vă mulțumesc, pct. 15 a fost adoptat.

Am finalizat dezbaterea pe articole.

Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 16 noiembrie 2018, 13:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro