Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/09-07-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2018
07-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 28-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2007

21. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.236 din 09 iunie 2006 pentru aprobarea O.U.G nr.110/2005 privind vânzarea spațiilor proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, cu destinația de cabinete medicale, precum și a spațiilor în care se desfășoară activități conexe actului medical (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 341/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.236 din 09 iunie 2006 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.110/2005 privind vânzarea spațiilor proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, cu destinația de cabinete medicale, precum și a spațiilor în care se desfășoară activități conexe actului medical.

Legea are caracter organic. Proiect respins de Senat.

Raport de adoptare și raport înlocuitor de adoptare din partea Comisiei pentru sănătate.

Suntem Cameră decizională.

Dacă inițiatorul dorește să susțină proiectul. Nu.

Comisia. Vă rog, domnule președinte, raportul.

Domnul Mircea Ifrim:

Prin acest proiect de lege privind modificarea și completarea Legii nr.236 din 9 iunie 2006 pentru aprobarea Ordonanței nr.110/2005, considerăm că problema cabinetelor medicale va fi și mai bine rezolvată și asistența primară se va putea desfășura în condiții mai bune.

Vă rugăm să o votați în forma trecută de comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Dezbateri generale.

Domnul deputat Crăciunescu, domnul deputat Dobre, domnul deputat Nechita.

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cunoașteți cu toții că dispensarele medicale din mediul rural, cele aflate în administrația consiliilor locale arată așa cum arată. Această propunere legislativă are ca obiect următorul lucru: unitățile medicale care au început să funcționeze după aprobarea Ordonanței nr.110 să fie și ele cuprinse în cadrul acestei legi și cabinetele medicale din mediul rural să poată fi vândute.

De asemenea, consiliile județene, consiliile locale, prefecturile să aibă un termen mai lung pentru a stabili care sunt spațiile care trebuie vândute.

Facem un lucru bun pentru faptul că încă un număr de cabinete care au început să funcționeze după aprobarea Ordonanței nr.110 vor putea fi vândute medicilor care doresc acest lucru.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog, domnule deputat Dobre.

Domnul Traian Dobre:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Întâmplător, în acest domeniu am puțină experiență. Să știți că consultația medicală la țară este o problemă. Și este o problemă majoră. Cabinetele medicale odată vândute, cu ieșirea medicilor la pensie, conform Constituției, neputându-i lua dreptul de proprietate, orice condiție i-am pune la vânzare, el poate să-și transforme cabinetul medical în crâșmă, în ce dorește domnia sa sau înstrăinându-l. Și atunci, persoana care a devenit proprietară nu mai are nici un fel de obligații.

Vreau să aduc aminte colegilor că odată cu descentralizarea, primăria, respectiv consiliul local, are ca sarcină să se ocupe de sănătatea locală. Păi cum să te ocupi de sănătatea locală când nu mai ai nici un instrument, ci, din contră, aceste cabinete medicale ar trebui să rămână la comunitatea locală, iar comunitatea locală să se ocupe de ele în așa fel încât medicii să poată veni la țară, adică aceste cabinete medicale ar trebui să fie atractive pentru medici. Și atunci, lucrurile ar sta cu totul altfel, iar asistența medicală la țară s-ar îmbunătăți.

Sunt multe de spus, dar mă opresc aici.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Nechita. Domnul deputat Buda.

Domnul Aurel Nechita:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege care modifică legea cabinetelor medicale, de fapt, Ordonanța nr.110 din 2005, care a permis ca aceste cabinete medicale să fie cumpărate, avea, așa cum am spus și atunci, o serie întreagă de imperfecțiuni.

Cu prilejul acestui proiect care modifică legea cabinetelor medicale, pe lângă prorogarea termenului, care permite și altor medici să-și poată cumpăra cabinetele, am introdus acest amendament, de fapt am revenit la amendamentul pe care-l depusesem inițial, și anume ca aceste cabinete să nu-și schimbe destinația medicală, să nu devină altceva comercial sau să aibă altă destinație.

Avem deja semnale din țară că foarte mute cabinete au devenit ce vreți dumneavoastră, primării, sedii de poliție, și nu în ultimul rând, unități comerciale.

De asemenea, pe baza unui amendament la care o să revin, domnule președinte, susțin, cum am susținut și în urmă cu un an, la discuția legii, că în mediul rural trebuie să păstrăm la consiliul local un cabinet medical, indiferent de consecințe.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Buda.

Domnul Daniel Buda:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Aș vrea să vă atrag atenția asupra unei chestiuni foarte importante, cu care se confruntă mediul rural. Sunt foarte multe cabinete medicale care funcționează în cadrul primăriilor din comunități. Și aici, primarii, aș vrea să vă spun, că nu pot să fie de acord cu vânzarea acestor spații.

Eu cred că proiectul ar trebui să fie retrimis la comisie, întrucât practica duce la ruperea unei părți din Primărie, prin acest proiect de lege. Eu cred că trebuie ca legea să fie completată astfel încât, acolo unde aceste cabinete medicale funcționează în cadrul primăriilor, să nu existe obligativitatea, din partea primarilor, ca ele să fie înstrăinate medicilor din comună, ci doar să încheie contracte de folosință sau contracte de închiriere cu aceștia.

Prin urmare, domnule președinte, eu cred că acest proiect de lege ar trebui să fie retrimis la comisie și să fie completat cu aceste prevederi.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că dorim ca actul medical care se desfășoară în mediul rural să fie cât mai bun.

Aici, însă, ne izbim de două probleme, să-i spun așa.

Prima este, dacă le închiriem, și dacă ei le au numai în folosință, n-au niciun interes să le dezvolte, să bage banii în ele și să le modernizeze, pentru că nu sunt ale lor.

Dacă vrem să le vindem, în cea mai mare parte, în practică, ne-am izbit de adversitatea consiliilor locale și a primarilor de a vinde aceste spații, pentru că ei consideră că, dacă medicul respectiv pleacă sau vinde spațiul, rămân fără cabinet sau fără spațiu medical în localitatea respectivă.

În sensul în care luăm hotărârea să vindem aceste spații, cred că ar trebui introdus un element de obligativitate, pentru că altfel, vă spun, consiliile locale și primarii se opun vânzării acestor spații.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Boeriu.

Domnul Valeriu-Victor Boeriu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

În primul rând, aș vrea să spun că nu există acel pericol ca din vânzarea cabinetelor către medicii de familie ele să capete o altă destinație. Conform legii, destinația cabinetelor rămâne aceea de cabinet medical.

Sigur, poate ca orice lege, nu este o lege perfectă, dar este binevenită pentru un sector în plină dezvoltare, acela al medicinei primare, un sector care este singurul privatizat din întregul sistem sanitar.

Și pentru a întregi caracterul privat al sectorului, trebuie să facem medicii proprietari pe acele spații. O dată, pentru că primăriile - după cum știți - nu se ocupă de întreținerea acelor construcții și de dotarea lor; și, în al doilea rând, pentru că printr-o lege a praxis-ului vom întregi această lege, iar medicul la pensionare poate preda unui medic tânăr praxis-ul, care înseamnă și pacienți, și clădire, și toată infrastructura medicală a cabinetului.

Deci, încă o dată, nu există pericolul ca aceste cabinete să se transforme în altceva. Destinația rămâne medicală.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Stimați colegi,

Mai am o serie întreagă de intervenții, dar înainte de asta, am totuși o solicitare de procedură, și o să trebuiască să o supun pe aceasta la vot.

Avem propunerea de retrimitere a proiectului la comisie.

Dacă proiectul nu se retrimite la comisie, continuăm cu lista de intervenienți.

Dar, până una, alta, supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie a acestui proiect.

Vă rog să votați.

Propunerea de retrimitere la comisie s-a respins.

Urmează domnul deputat Rus.

Domnul Ioan Aurel Rus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din '89 și până acum, s-au încercat să se vândă foarte multe spații, unele din ele aparținând celor care le-au vândut, sau aparținând comunității.

Multe dispensare medicale s-au făcut prin prestare de muncă a cetățenilor, și astăzi cineva vrea să le înstrăineze.

Sigur că se pune problema actului medical: dacă îl vindem, medicul îl modernizează, dacă îl închiriem, totuși încă mai este al comunității și el poate să-și desfășoare actul medical acolo.

Dacă-l vindem medicului, el devine proprietar, și în momentul pensionării, eu nu voi spune că-l va transforma în altceva, eu voi spune că medicul pensionar va condiționa pe cel tânăr care vine, absolvent de facultate care nu are nici fonduri să-și poată cumpăra un spațiu, și acesta va trebui să-l închirieze de la cel care, până mai ieri, presta servicii acolo. Pentru că medicul, de altfel, este un prestator de serviciu.

așa am făcut și cu dispensarele sanitar-veterinare, și am văzut în ce s-a ajuns. Ne vom trezi mâine, poimâine că șeful de post va vrea să cumpere și el acea clădire în care, poate, și locuiește, va veni și directorul de școală să cumpere clădirea mai mică, undeva într-un sat, unde într-o singură încăpere are o sală de clasă (s-a spus aici) și în profesia mea, preotul va cere să-și ia casa parohială (nu chiar biserica), și iată unde se poate ajunge.

Cred că ne cam grăbim. Ar trebui să-l lăsăm, încă, să rămână în administrația locală, aceștia să-l întrețină, și medicul să fie doar prestatorul de servicii.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Câmpanu.

Domnul Liviu Câmpanu:

Stimați colegi,

Lucrurile sunt foarte simple, iar problemele ridicate de o parte din colegii noștri sunt absolut simple speculații, pentru că nu trebuie să amestecăm situația cabinetelor de medicină veterinară, care erau în proprietatea ADS-ului, iar praxis-ul era coordonat de către direcțiile veterinare.

De asemenea, nu există pericolul ca aceste cabinete să capete altă destinație, deoarece este prevăzut clar că în condițiile în care medicul părăsește localitatea sau iese la pensie, acel spațiu este vândut altui medic.

Dacă niciun alt medic nu vrea să cumpere acel spațiu, comunitatea locală intră în posesia spațiului, plătim prețul de cumpărare inițial, plus investițiile făcute. Deci nu trebuie să ne temem că o comunitate locală rămâne fără medic.

Ar trebui să ne temem că medicii devin șantajabili în relația cu reprezentanții autorităților locale pentru că își desfășoară activitatea într-un cabinet care aparține consiliului local sau primăriei respective, pe de o parte, iar pe de altă parte, medicul este șantajabil în relație cu Casa de asigurări de sănătate.

Cred că o parte dintre dumneavoastră cunoașteți foarte bine situațiile din anii anteriori, când medicul, încercând să negocieze anumite condiții cu reprezentanții caselor de asigurări de sănătate, nu reușea să facă acest lucru, pentru că imediat i se spunea: "Îți reziliem contractul de comodat, așa că semnezi ce-ți dăm noi".

Nu facem altceva decât să ajutăm un reprezentant al profesiei liberale să-și desfășoare activitatea în cele mai bune condiții, și nu uitați, în medicină, în asistența medicală primară sunt necesare investiții, investiții destul de serioase, și nimeni nu le va face pe un spațiu asupra căruia nu este proprietar.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Călian.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

V-ați grăbit destul de tare în momentul în care ați supus la vot retrimiterea la comisie, pentru că aveam și alte argumente prin care să determin colegii să voteze pentru retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, pe care nu trebuie să-l transformăm în afacerea "Cabinetul", ci trebuie să îi dăm o formă normală, o formă firească, prin care să nu afectăm alte probleme care țin, de exemplu, de o comunitate locală.

Consider că, în principiu, această chestiune trebuie să facă obiectul consiliilor locale, în primul rând. Și vreau să vă dau aici un exemplu. Ce facem în situațiile în care anumite primării, chiar în incintă, au pus la dispoziție spații pentru cabinete medicale. Vindem jumătate din Primărie, o privatizăm, ce facem? Este chiar absurd.

Tocmai de aceea, cred în continuare că era benefic să retrimitem la comisie acest proiect de lege, și să venim cu amendamente prin care să eliminăm aceste presupuse pericole pe care le pot întâmpina foarte multe primării din România.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Ciocâlteu.

Domnul Alexandru Ciocâlteu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi cer scuze că nu am haină, nu știam că o să iau cuvântul astăzi, așa cum ar fi fost normal.

Aș vrea să vorbesc, iarăși, către P.N.L.

Eu nu înțeleg cum P.N.L.-ul poate să nu susțină această vânzare a spațiilor, pentru că este un lucru absolut normal. Noi intrăm într-o economie de piață. Tovarăși, tovarăși, suntem într-o economie de piață, unde facem ofertă de servicii medicale!

Cine continuă să susțină așa ceva, că nu trebuiesc vândute, ce legătură are cabinetul medical cu parohia, adică ... Stați, puțin, ne pricepem chiar la toate.

Eu, când îl aud pe domnul deputat jurist, colegul meu, vorbind, ca și domnul Călian, eu tac, pentru că nu sunt specialist. Dar, nu mă bag în lucruri care nu mă privesc și despre care habar n-am. Aici intrăm într-o zonă în care, cine bagă bani în acest cabinet medical, trebuie să aibă grijă de cabinetul respectiv. Dacă nu, îl lăsăm în continuare la mâna "tovarășului" primar, care va face ce va vrea el. El poate va face cârciuma.

Cine nu vrea să înțeleagă, că s-a discutat treaba asta în comisie, și lucrurile au fost cap-coadă foarte coerente, nu se poate nimic schimba, totul va însemna, în continuare, medicină în acel spațiu, nimeni nu poate să îl facă altceva, n-a înțeles nimic din toată discuția care a avut loc aici. Cabinetele medicale respective înseamnă o investiție a medicului, care atunci când moare, familiare respectivă vinde spațiul respectiv, dar tot în scopuri medicale. Asta se întâmplă și în Franța, și în Germania, peste tot. Îți vinzi un cabinet medical, nu vinzi un cabinet care se face cârciumă.

Deci, lucrurile sunt foarte clare, nu înțeleg de ce toată discuția asta, în care probabil că nu se vrea, sau se dorește ca în continuare primarii să facă ce vor ei în aceste cabinete medicale.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Cristian Dumitrescu.

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte,

Prin această lege reglementăm, într-un fel, activitatea și statutul unei profesiuni liberale. Și, din acest punct de vedere, trebuie să împăcăm cele două aspecte. Activitatea medicului este o meserie liberală, o activitate liberală, dar cu un profund caracter social, cu atât mai mult cu cât, în cadrul acestei legi, se exprimă în spațiul rural.

Din aceste considerente, noi trebuie să ținem seama de o realitate. Dacă ar fi să mergem după principiile profund și pur liberale ale unei profesii liberale, atunci s-ar proceda cu acest cabinet, dacă s-ar vinde în condițiile pe care le vorbiți dumneavoastră, exact cum se întâmplă acum în alte țări ale Uniunii Europene, cu alte profesiuni liberale (de avocat, de notar ș.a.m.d.), în momentul în care se revinde, chiar se revinde spațiul respectiv, se revinde împreună cu afacerea respectivă. De exemplu, dacă cineva are un cabinet medical și clădirea valorează 100.000 euro. Dar dacă are arondați acolo, sau obișnuiți să vină la acel cabinet medical 5.000 de cetățeni, care produc anual un profit, să spunem, pentru medicul respectiv, din munca lui, dar un profit, să zicem, de 300.000 de euro, niciodată acel cabinet, chiar dacă se va vinde unui medic, nu se va vinde ca o simplă casă. Se va vinde ca un busines.

Din acest punct de vedere, noi trebuie să fim extrem de raționali și nu putem să ne împotrivim, să spunem, unor idei de liberalizare. Dar, fiindcă este vorba de mediul rural, trebuie să găsim și o anumită posibilitate ca această inițiativă să fie controlată. Și, cine poate s-o controleze mai bine decât comunitatea respectivă? prin cine? prin reprezentanți.

Există, poate, comune foarte mari, unde pot fi 4 cabinete din acestea medicale. Eu știu, comune cu 20.000 locuitori, aproape cât un oraș ș.a.m.d.

Regimul este diferit acolo, lucru pentru care amendamentul propus de către grupul nostru parlamentar rezolvă exact această situație. Nu transformăm toate cabinetele medicale din mediul rural, din țara asta, într-un busines și numai un busines, ci păstrăm și un control social, care să fie realizat prin posibilitatea pe care o are consiliul locale, care este investit să discearnă care sunt prioritățile cetățenilor, dacă se vinde sau nu se vinde acest cabinet medical.

În atare condiții, eu cred că soluția propusă, prin amendamentul respectiv, nici nu împiedică procesul acolo unde poate, dar introduce și acest filtru social, pentru că meseria de medic nu este numai o profesiune liberală - este o profesiune liberală dar cu un pronunțat caracter social.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Crăciunescu, după care, în încheierea dezbaterilor, îl invit pe domnul președinte Ifrim.

Domnul Grigore Crăciunescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Peste tot auzim o frază care spune așa: "România are probleme sau românii au probleme cu mentalitatea".

Eu rămân surprins că noi, care reprezentăm cetățenii României, nu reușim să ne schimbăm această mentalitate.

Stimați colegi, cunoașteți situația dispensarelor medicale administrate de consiliile locale. Nu este proastă, este foarte proastă. Uitați-vă la toate cabinetele care au fost cumpărate înainte de a se aproba Legea nr.236.

Deci, acei medici care au cumpărat de la consiliile locale dispensarele medicale, pe legislația în vigoare la vremea respectivă, arată foarte bine, calitatea actului medical este mult mai bună, și lucrurile au cu totul altă anvergură.

Ce facem noi, acum? Vrem să lăsăm cabinetele medicale la dispoziția unui primar, care este trecător. Medicul lucrează intr-o comună 5 - 10 - 20 de ani, dacă nu o viață de om. Primarul stă 4 ani, și mai stă încă 4, dacă are noroc și știe să facă ceea ce trebuie, și în loc să dea bani la dispensarul medical, dă la echipa de fotbal.

Mergeți în comune și vedeți ce se întâmplă. Nu pot să cred că noi, parlamentarii, nu întelegem că problema dispensarelor medicale, activității medicale, mai ales în mediul rural, are o importanță deosebită, indiferent de cine va fi la guvernare.

Un alt lucru, stimați colegi, Legea nr.236 este pusă în aplicare deja. Noi, cu acest proiect de lege, vrem să rezolvăm trei lucruri.

1. nu se poate schimba destinația spațiului medical, pentru că în legea inițială se spune așa: Cu aprobarea ASP-ului, cu aprobarea Colegiului Medicilor, cu aprobarea Prefecturii, cu aprobarea Consiliului județean, cu aprobarea a 70 de instituții, această destinație putea fi schimbată. Prin acest proiect de lege, nu mai permitem schimbarea destinației cabinetului medical.

Mai departe, am spus, prin acest proiect de lege, că cei care au intrat și funcționează ca și medici, după ce s-a dat Ordonanța nr.110, să beneficieze și ei de același lucru, adică să-și poată cumpăra cabinetele medicale.

Nu ne putem juca cu acest lucru. Nu trebuie să fim populiști. Avem o problemă. Cei de la consiliile locale nu vor să vândă cabinetele și uneori îi împiedică legea, pentru că dacă cabinetul este în domeniul public, ar trebui trecut în domeniu privat, prin hotărâre de consiliu local și, după aceea, vândut.

N-am stipulat în lege o asemenea obligativitate. Nici nu știu dacă se poate acest lucru. Nu sunt jurist. Dar trebuie să rezolvăm această problemă.

Grupul parlamentar al P.N.L., grupul Partidului Național Liberal susține acest proiect de lege. Deci suntem pentru vânzarea cabinetelor.

Legat de propunerea colegului meu, domnul deputat Nichita, de obicei, în 99% din situații, la țară există un singur cabinet medical. Și, nu vă supărați, nu cabinetele medicale funcționează în sediul primăriilor, ci primăriile funcționează în sediul cabinetelor medicale, pentru că sunt primari care sunt trecători pe la primării, au venit să împartă pământul, au venit să vândă ce a mai rămas de vândut în comuna respectivă și pleacă acasă..

Unul din oamenii de bază dintr-o comunitate locală este medicul, pe lângă preot, pe lângă învățător, profesor. Deci, de acești oameni trebuie să ne ocupăm. Primarii-s de obicei, nu toți, dar foarte mulți primari se ocupă, în primul rând, de problemele lor și mai puțin de problemele comunității. De asta arată localitățile noastre așa cum arată, de asta avem atâtea programe în mediul rural ș.a.m.d.

Deci, putem rezolva. practic, vrem să îmbunătățim Proiectul de Lege nr.236. Prin aceste amendamente, eu nu sunt de acord cu propunerea sau cu amendamentul făcut de colegul meu, pentru că schimbăm, practic, esența legii. Nu pot să las la discreția primarului, îl vând sau nu-l vând. Avem asta de 17 ani și am văzut ce s-a întâmplat.

Dacă medicul solicită, Primăria, Consiliul Local este obligat să vândă cabinetul, nu solicită medicul, rămâne în patrimoniul Consiliului Local.

Și, la pensie, pe finalul activității, medicul respectiv care a investit în acel cabinet, a investit în clientelă, își va purta singur de grijă să găsească un medic înlocuitor, își va purta singur de grijă să formeze un medic ca să-și predea clientela unui medic bine pregătit, și nu lăsăm comunitatea locală să se ocupe de sănătatea cetățenilor.

Medicul va avea grijă să-și lase un înlocuitor, să-și lase un om de bază în continuare.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul profesor Ifrim, vă rog.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș avea și eu câteva de spus în numele comisiei.

Privind această practică, de existență a cabinetelor medicale aparținând medicului, este o practică în întreaga Uniune Europeană.

În Germania, cabinetele medicale sunt achiziționate de către medic, iar medicul, în momentul în care își încetează activitatea, nu poate decât să vândă acel praxis unui alt medic. Deci, prin această lege, pe de o parte, responsabilizăm medicii, spațiile respective trebuind să aibă grijă de ele; pe de altă parte, intrăm într-o practică europeană.

Se întâmplă faptul că aceste consilii județene sau primari din anumite localități nu vor să vândă aceste cabinete medicale. Le dau alte destinații. Și avem la comisie foarte multe situații în care primarul a transformat cabinetul medical în sediu, în timpul în care există lipsa unui medic în acea localitate.

Or, credem că prin această reglementare legislativă, obligăm consiliile locale ca să vândă aceste cabinete, și situația este foarte gravă, de pildă la Municipiul București, unde acest lucru nu s-a făcut, pentru că vânzarea cabinetului medical medicului, în condițiile actualei legislații, creează medicului niște facilități, așa cum este și firesc să fie. Și se oprește posibilitatea ca să fie date în condiții, altele decât cele, aș spune eu, legale.

Deci, stimați colegi, aș face rugămintea, în numele sistemului medical, și vreau să vă spun că nu mai departe, ieri, aveam discuția cu președintele Camerei Federative a Medicilor, domnul dr. Periețeanu, care tocmai acest lucru îl sublinia: "Legea nu se aplică, pentru că nu există această obligativitate".

V-am ruga să votați legea în forma propusă de comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule profesor.

Am finalizat dezbaterile generale.

Am anunțat că s-a închis lista. Am cerut cuvântul.

Certați-l pe domnul Zgonea!

 

Domnul Adrian Moisoiu (din sală):

Doresc să iau cuvântul, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă invit la dezbaterile pe articole, domnule Moisoiu.

Trecem la dezbaterile pe articole.

Avem un amendament respins la art.24. O să consult la momentul respectiv dacă se susține.

Pct.1 - obiecții, observații, comentarii?

Adoptat.

Pct.2 - adoptat.

Pct.3 - obiecții, observații, comentarii?

Adoptat.

Pct.4 - adoptat.

Pct.5 - adoptat.

Domnule Nechita, dacă doriți să susțineți amendamentul respins?

Domnul Aurel Nechita:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să fac o precizare, că am senzația că nu s-a înțeles foarte clar care este situația. Nimeni nu se opune la vânzarea cabinetelor medicale. În București avem mii de cabinete medicale, care s-au vândut, o parte da, o parte nu. La Galați, în municipiu, sunt peste 200 de cabinete de medici de familie. Chiar dacă se întâmplă ceva cu un cabinet sau cu două din ele, rămân 198 pentru asistența medicală a populației Galațiului.

La țară, avem o biserică, o școală, o primărie și un dispensar. Nimeni nu-și permite să vândă nici primăria, nici școala, nici dispensarul, în mod normal.

Situația actuală în țară este următoarea: în mediul rural, marea majoritate a consiliilor locale, comunale au refuzat să vândă cabinetele, iar prefecții din toate județele au dat în contencios hotărârea consiliilor locale.

Foarte puține cabinete din mediul rural s-au vândut până la ora actuală, din cauza opoziției consiliilor locale.

Amendamentul pe care eu l-am prezentat este în concordanță și cu modele din Uniunea Europeană.

Le spun colegilor mei: îi rog să nu fie exclusiviști. Nu în toată Uniunea Europeană cabinetele sunt proprietate privată. Am văzut în Elveția, în Germania, în comunități rurale, cabinetele sunt proprietatea comunității rurale, pe care îl dă sau nu medicului respectiv, pleacă ăla, vine altul, și ei își păstrează și biserica din sat și cabinetul, și primăria, și sediul poliției.

Acesta este adevărul, nu că vindem tot și spânzurăm tot în țara asta.

E problema că în mediul local... amendamentul spune foarte clar: "Să putem să dăm Consiliului Local posibilitatea de a-l vinde sau nu, în funcție de specificul local". Am văzut comune, în care sunt două cabinete sau au trei sate, fiecare cu cabinetul lui. Dar, unul, cel puțin, din ele, trebuie să rămână Consiliului Local, pentru că pleacă doctorul, legea actuală spune că da, trebuie să-l vândă, dar nu există un termen și doctorul poate să se ducă 3 ani (nu-știu pe unde, la rezidențiat), cabinetul stă închis, iar primarul și consiliul local, chiar dacă are un doctor, n-are unde să-i dea spațiu ca să-și desfășoare activitatea medicală.

Dați consiliilor locale, când vă veți întoarce acasă la dumneavoastră, și toți primarii dumneavoastră (și P.S.D., și P.N.L., și P.D., și P.R.M.) or să vă ia la întrebări, de ce ați acceptat ca unica clădire de sănătate din comună să fie vândută. Dați această șansă comunității locale, țăranilor, pentru asistența lor medicală.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile, apoi doamna deputat Olguța Vasilescu.

Doamna Aura Vasile:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La amendamentul pe care l-a prezentat colegul meu, eu aș dori să fac câteva modificări, și vi-l prezint în următorul mod: "în localitățile în care există un singur spațiu medical, cu destinația medicală de familie, proprietarul, printr-o hotărâre a Consiliului Local, poate scoate sau nu la vânzare spațiul și terenul, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență."

Domnul Bogdan Olteanu:

Totuna. Este același lucru, din punct de vedere juridic. Poate scoate, înseamnă că poate, are posibilitatea să-l scoată.

Doamna Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu sunt de părere că trebuie să susținem acest amendament și trebuie să ne gândim foarte bine la aceste spații. De ce? Pentru că un medic poate să cumpere astăzi cabinetul respectiv, cabinetul medical. După câțiva ani iese la pensie, nu-l mai interesează de cabinet medical, poate să facă o cârciumă acolo, poate să facă un magazin, poate să facă altceva, iar comunitatea respectivă va rămâne, din păcate, fără posibilitatea de a merge la un asemenea cabinet medical.

Mare atenție! Și în legislatura trecută, îmi aduc aminte că s-a mai încercat acest lucru și nu s-a reușit. Haideți să fim cât se poate de atenți, pentru că nu este în regulă ce se întâmplă, și nu vreau să spun mai multe. Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul doctor Boeriu.

Domnul Valeriu-Victor Boeriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că din moment ce am convenit și sper că s-a înțeles faptul că aceste cabinete nu își pot schimba destinația și rămân cabinete medicale, nu văd de ce am introduce o discriminare între rural și urban, pentru că în mediul rural, aproape exclusiv, există un singur cabinet medical, și introducem această discriminare. practic, nu vrem să vindem, dacă acceptăm acest amendament.

Deci, suntem, total, Grupul PNL, împotriva amendamentului, pentru că noi chiar vrem să vindem aceste spații, din rațiunile pe care și eu și colegii mei le-am explicat până acum.

Deci, încă o dată, sunt suficiente măsuri de precauție în această lege, ca aceste spații să nu devină altceva, ci să rămână cabinete medicale.

Domnul Bogdan Olteanu:

Avem din partea comisiei o propunere de text, să vedem dacă ajungem la o formulă pe această propunere, după care, dacă nu, continuăm discuțiile.

Domnul Mircea Ifrim:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu cred că acest text l-am putea accepta, cu următoarea mențiune: "cu interdicția schimbării destinației". Deci, el poate să vândă sau să nu vândă, dar are interdicție absolută în a schimba destinația. Deci, în cazul în care el nu-l vinde, îi menține destinația și medicul lucrează în acel loc.

Este o formulă care ar putea să îmbine aceste lucruri.

Domnul Bogdan Olteanu:

Putem merge pe o asemenea formulă? Doamna deputat Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Haideți să o luăm logic, dacă eu sunt proprietarul acestui spațiu, pe care l-am cumpărat, nu contează de unde, puteți să mă obligați prin contract maxim 5 ani de zile să păstrez destinația acestui spațiu, după care eu fac ce vreau cu el. Nu puteți să mă obligați pe mine, ca proprietar al spațiului respectiv, să nu desfășor în el ce acțiuni vreau eu, după o anumită perioadă de timp. Nu puteți să mă obligați ca, peste 20 de ani, eu să țin tot aceeași destinație de cabinet medical, indiferent ce lege faceți dumneavoastră. Vă spun eu că nu se poate!

Domnul Bogdan Olteanu:

Stimați colegi, dacă în următoarele 5 minute nu se ajunge la o soluție, eu vă spun de acum că trimit acest articol înapoi la comisie.

Domnul Ifrim.

Domnul Mircea Ifrim:

Eu v-aș ruga să puneți la vot ceea ce am propus, întrucât acest lucru se poate face. Dacă în Germania un spațiu de cabinet medical rămâne 200 de ani și se vinde tot ca și cabinet medical, putem să facem această regulă foarte corectă și în România.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, o să vă rog să formulați textul și eu sunt dispus să supun la vot textul pe care o să-l propuneți din partea comisiei. Și, dacă se susține, trecem mai departe, dacă nu, retrimit la comisie.

Domnul Mircea Ifrim:

Bine. Deci, textul domnului profesor Nechita, completat cu "cu interdicția de a se schimba destinația de cabinet medical".

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Paveliu, domnul deputat Movilă.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Stimați colegi,

Am să vă rog să îmi acordați o clipă de atenție, pentru că aici este vorba de o încercare importantă de a stabiliza medicii la țară. Noi avem o problemă cu medicina în rural, nu cu medicina de familie în zona urbană, or, acestor oameni trebuie, într-o formă sau alta, să le dăm o motivație să rămână acolo.

Bun, singura obiecție care s-a făcut și este sustenabilă și eu subscriu la ea este legată de acele situații în care cabinetul medical se află în sediul primăriei și este, evident, oarecum anormal să vinzi o parte din primărie.

Or, ca să facem această modificare, să facem această excludere, care este rezonabilă, nu avem decât o singură soluție, să retrimitem la comisie acest proiect și o să-l aducem în plen și o să-l votăm în momentul respectiv. Aceasta este singura soluție pe care o avem.

În rest, dacă nu, mergem mai departe cu proiectul, că, altfel...

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Movilă, domnul deputat Moisoiu.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că această lege încearcă să ajute sistemul de sănătate, în contradictoriu, poate, cu anumite interese ale administrației locale. Noi, Comisia pentru sănătate nu am văzut acest lucru.

Vreau să spun, fără supărare, că mulți antevorbitori nu cunosc textul acestei legi și au discutat, ca de multe ori, doar ca să vorbească la microfon. Îi rog să studieze textul acestei legi, să vadă că sunt prevederi clare privind modul în care se vând aceste spații medicale, utilizarea lor și ce se întâmplă cu aceste spații în momentul în care nu se mai desfășoară activitate medicală, care este dreptul administrației locale pe aceste spații.

De asemenea, vreau să vă spun că există o precizare foarte clară în lege, care spune că aceste cabinete medicale care se află în sediul unor instituții gen primărie, școli și alte instituții de acest gen, pe raza comunității locale, se poate vinde doar cu avizul expres al proprietarului spațiului, în cazul de față, primăria.

Dar, pentru a avea o formă corectă, consider că este necesar ca și Comisia pentru administrație locală să-și dea avizul pe acest proiect de lege. Eu, ca inițiator, solicit retrimiterea proiectului la comisie. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul Moisoiu.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Discuțiile care se poartă astăzi, acum, aici, de fapt, dovedesc că un pic v-ați pripit atunci când ați pus la vot dacă trimitem sau nu trimitem această inițiativă sau acest proiect de lege la comisie, pentru ca să mai fie discutat sau nu. Pentru că nu se poate face o lege "pe picior".

Pe de altă parte, domnul deputat Movilă spune că încă sunt niște aspecte care nu se cunosc. Este lege organică, o lege organică nu va trece mai târziu dacă sunt atâtea controverse.

Deci, cred că și domnul președinte Ifrim și Comisia pentru sănătate pot să se gândească foarte bine că cel mai bun lucru este, în clipa de față, să se întoarcă la comisie, să se mai studieze și să se vadă. Tot noi suntem Cameră decizională, nu ne grăbim nicăieri din acest punct de vedere, se poate, asta, rezolva și în septembrie, dacă e vorba, la o adică, cu două luni de zile (mai târziu), dar haideți să o facem ca lumea.

Și, pe de altă parte, aș dori să-i fac o propunere legislativă colegului Crăciunescu, dacă e așa, hai să facem o inițiativă legislativă de vânzare a spațiului primăriei către cabinetele medicale, și nu invers.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vorbim de un proiect de lege de modificare a unei ordonanțe. în acest moment, cred că trei-sferturi din primarii României sunt în contencios. nu putem să fim de acord cu retrimiterea la comisie și nerezolvarea acestei probleme, pentru că, în România, această problemă este blocată.

Deci, noi, Grupul PSD, solicităm să fie supus la vot amendamentul doctorului Nechita, cu completările pe care le-am făcut eu, doamna deputat Vasilescu și domnul Ifrim. Deci, asta solicităm: supuneți, vă rog, la vot amendamentul pe care vi l-am făcut.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi, am auzit aici discutându-se, ca element fundamental de funcționarea cabinetelor medicale și a activității medicale din zona rurală, legat direct de cine are în proprietate sau nu are în proprietate cabinetul medical. Știm sigur că 90% din problemele care sunt în activitatea de medicină și de sănătate de la țară nu depind numai de cabinetul medical, ci depind de alte lucruri. Iar așezarea medicului la țară este condiționată de foarte mulți factori, printre care și cel de salarizare, desigur, și alte avantaje.

Doi. Nu cred că este fundamental și obligatoriu, practic, ca aceste cabinete să fie vândute.

Din acest motiv, noi ne asociem ca aproape ad litteram ceea ce a prezentat doctorul Nechita să fie acceptat. Pentru că, până la urmă, credem sincer în puterea comunităților locale de a-și gestiona foarte bine patrimoniul și, mai ales, strategiile de acolo.

Eu nu cred că avem primari - iertați-mă, stimați colegi, că noi i-am ales și sunt ai noștri, ai tuturor - care să-și facă doar "plinul", cum se spune. sunt foarte mulți primari care fac multe lucruri bune la această dată, a se vedea câte proiecte și programe sunt depuse, de toate culorile politice. Și vă rog să mă credeți că în zona Banatului, unde umblu atât de mult, extrem de mulți primari sunt în principal preocupați de ceea ce înseamnă starea cabinetelor și mai ales a medicilor care ar trebui să vină acolo.

Or, eu cred că trebuie să lăsăm la latitudinea comunității locale, a consiliilor locale, să hotărască ei. Este extrem de important! Nu se pot apuca, după 5-6 ani, să reconstruiască, după care iar să vândă, iar să reconstruiască ș.a.m.d.

Proprietatea odată dobândită, stimați colegi, și aveți experiența din 1990 încoace, nu mai este controlată și nici nu mai trebuie să fie controlată. Cine își poate permite să introducă condiționări în actul de proprietate, când i l-am dat? Nimeni! Am introdus în zone mari de retrocedare sau de vânzare și, unde am ajuns? Am rezolvat problema? Nu.

Cu atât mai mult aici trebuie să avem încredere în comunitate și în primarii pe care cetățenii îi aleg, pe baza unor platforme, și electorale, dar și, apoi, de guvernare a comunității.

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Drept la replică, domnul Crăciunescu și am încheiat dezbaterea. După care voi supune la vot amendamentul finalizat de domnul Ifrim.

Domnul Grigore Crăciunescu:

Stimați colegi,

Eu, ca și dumneavoastră, sunt parlamentari și, deci, am toată stima și respectul pentru primarii noștri, pentru toți. Un lucru pe care eu l-am spus, dacă vreți, în ghilimele, că unii primari se ocupă de terenurile de fotbal sau de echipele de fotbal și de alte lucruri, și nu de cabinetele medicale, aceasta nu înseamnă că eu am o anumită problemă sau nu apreciez activitatea primarilor noștri.

Și, al doilea lucru pe care vreau să vi-l spun, am discutat cu domnul președinte Ifrim, am discutat cu colegii din Comisia pentru sănătate, domnule președinte, vă rugăm să retrimiteți la comisie proiectul de lege.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Am o propunere referitoare la amendamentul care a fost formulat de domnul deputat Nechita, amendament respins și completat de domnul președinte Ifrim, cu obligativitatea păstrării destinației. Am să supun votului dumneavoastră, mai întâi, acest amendament respins. Vă rog să votați.

Cine este pentru?

Amendamentul respins a fost adoptat.

(Conform afișajului, se înregistrează 109 deputați prezenți, 78 voturi pentru, 20 voturi împotrivă, 9 abțineri, 2 voturi neexprimate.)

În aceste condiții, am finalizat dezbaterea pe articole, proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 12 noiembrie 2018, 21:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro