Ioan Ghișe
Ioan Ghișe
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.127/05-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-02-2019
15-02-2019 (comună)
15-02-2019
14-02-2019 (comună)
13-02-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 25-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.6 Ioan Ghișe - declarație politică intitulată "Propuneri pentru mai buna și corecta reglementare a profesiilor liberale";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Domnul deputat Ioan Ghișe. Se pregătește domnul deputat Constantin Petrea, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Ioan Ghișe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință, și vă rog, de asemenea, să aveți amabilitatea ca textul integral, care depășește cele 3 minute, să fie inclus în stenograma ședinței, și pentru respectul timpului dumneavoastră și al colegilor care urmează, să prezint pe scurt, în 2 minute și ceva tema declarației politice.

Domnul Ioan Oltean:

Da, să fie trecute în stenogramă.

Domnul Ioan Ghișe:

Vă mulțumesc.

Declarația mea politică se intitulează: "Propuneri pentru mai buna și corecta reglementare a profesiilor reglementate, așa-numitele profesii liberale".

Starea de fapt din România constă în confiscarea funcțiilor statului de către grupări private constituite neconstituțional. S-ar putea ca aceste cuvinte să vă surprindă prin gravitatea lor.

În textul integral al declarației politice am descris pe larg fenomenul, am prezentat mecanismul diabolic al acestui fenomen și pașii procedurali prin care se derulează, am prezentat efectele lanțurilor de ilegalități și aceste trei capitole vi le prezint pe scurt, în câteva cuvinte.

În final, vă voi citi doar propuneri pentru soluții, pentru îmbunătățirea stării de fapt și respectiv avantajele și beneficiile acestor soluții pe care eu le propun.

Începând din 1994, prin Ordonanța nr.65 privind Corpul experților contabili și contabililor autorizați, în România s-a instituit următoarea regulă: în timpul vacanțelor parlamentare, guvernele - oricare ar fi ele - solicită în prealabil abilitare pentru a emite ordonanțe pe domenii care nu sunt prevăzute în Constituție.

În graba sfârșitului de sesiune, Parlamentul aprobă în mod superficial astfel de abilitări și așa se permite guvernelor să organizeze activități profesionale prin înființarea, prin lege, a unor structuri asociative private unice pe domeniul profesiilor respective, iar profesioniștii domeniului, dacă nu devin automat membri ai acestor structuri asociative, declarate prin ordonanță persoane juridice fără scop lucrativ și de utilitate publică, atunci profesioniștii domeniului nu pot să practice profesia respectivă.

Acest fenomen reprezintă o încălcare a dreptului constituțional de liberă asociere, consfințit în Constituție la art.40 alin.(1), și respectiv a dreptului de liberă practică a unei profesii, consfințit în Constituție la art.41 alin. (1).

Care este nocivitatea fenomenului? Structurile asociative de tip privat, numite generic "corpuri profesionale" sau "asociații profesionale", nu sunt înființate prin respectarea legii-cadru privind asociațiile, ci sunt direct declarate de utilitate publică, de asemenea, nerespectându-se procedura legii-cadru, și aceste structuri asociative private ajung să se comporte precum statul în stat. Ele îndeplinesc funcții ale statului care, conform Constituției, ar trebui îndeplinite de autorități publice de specialitate (a se vedea art.116 și 117).

Nocivitatea stării de fapt constă în aceea că informații specializate, domenii și respectiv controlul asupra persoanelor care prestează profesii reglementate, sunt în mâna unor grupuri private, cele care conduc structurile asociative profesionale.

În dreptul european, așa ceva este cu totul diferit reglementat și, de aceea, eu propun următoarele soluții:

Soluții pentru îmbunătățirea stării de fapt: constatarea neconstituționalității și ilegalității actelor normative prin care s-au înființat asociațiile profesionale unice pe țară, eludând legea-cadru privind asociațiile; abrogarea acestor acte normative care încalcă drepturi constituționale de liberă asociere, liberă practică a unei profesii și îngrădesc libertatea economică și libera concurență; eliminarea condiționărilor legislative pentru exercitarea dreptului de a profesa, de apartenența la o anume asociație profesională; înființarea de autorități publice de specialitate, respectând prevederile Constituției, art.116 - 117 pentru toate profesiile reglementate; înființarea de asociații profesionale exclusiv din inițiativă privată și prin hotărâri ale Justiției; adoptarea legii-cadru privind practicarea profesiilor reglementate, prin care să se separe atribuțiile de reglementare și control ale autorităților publice de specialitate, de atribuțiile, rolul și funcțiile asociațiilor profesionale; în fine, adoptarea legilor speciale pentru fiecare profesie reglementată în parte, pentru a stabili condițiile de exercitare a profesiei, criterii, standarde și proceduri, și stabilirea autorităților publice de specialitate care exercită controlul de legalitate.

Aceste propuneri pe care vi le prezint au avantaje foarte importante și beneficii pentru cetățenii României. Întâi de toate că se intră în legalitate, în domeniul profesiilor reglementate, respectându-se Constituția, legea-cadru a asociațiilor și Legea concurenței în privința autorităților publice de specialitate și a asociațiilor profesionale, se reglementează unitar domeniul profesiilor reglementate, se elimină ambiguitatea și confuzia dintre stat și asociații private prin separarea rolului și exercitarea funcțiilor statului prin autorități publice de specialitate de rolul și funcțiile asociațiilor profesionale, se elimină suprareglementarea, care în prezent există privind asociațiile, se elimină legiferarea prin concepte nedefinite juridic cum sunt cel de organizație sau corp profesional, se creează simplificare legislativă, se deschid piețele serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate și va acționa concurența reală și mecanismele pieței în privința serviciilor oferite și resurselor umane, se elimină discriminările și strangulările pieței serviciilor, se elimină prețurile minime impuse cetățenilor prin tarife de către asociațiile profesionale pentru serviciile oferite prin practicarea profesiilor reglementate, toți cetățenii vor beneficia de scăderea prețurilor serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate și, în fine, tinerii specialiști vor avea acces liber pe piața serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate, se reduce evaziunea fiscală comisă de asociațiile profesionale și se asigură în mai mare măsură siguranța statului în ceea ce privește caracterul de legalitate al funcționării persoanelor juridice și persoanelor fizice.

Vă mulțumesc pentru atenție.

(Text consemnat conform materialului depus la secretariatul de ședință.)

"Propuneri pentru mai buna și corecta reglementare a profesiilor liberale"

Starea de fapt: Confiscarea funcțiilor statului de către grupări private constituite neconstituțional!?

Motto: "Pentru a determina viabilitatea unei societăți sau companii, examinați-i capacitatea de a se corecta" (John Naisbitt)

  1. Descrierea fenomenului

    Constituția României prevede prin art. 116-117 modalitatea de constituire a autorităților publice de specialitate. Aceste autorități pot fi create de către Parlament în subordinea Guvernului, a ministerelor sau ca autorități publice autonome, prin lege organică și cu avizul Curții de Conturi.

    Constituția României consacră drepturile cetățenilor de liberă asociere și liberă practică a unei profesii (art. 40 alin(1) și art. 41, alin(1)). CADFO (Carta apărării drepturilor fundamentale ale omului) prin art. 11 consfințește dreptul de liberă asociere al oricărui cetățean.

    Reglementările internaționale ratificate de România au prioritate față de prevederile legale interne, așa cum Constituția României precizează la art. 142 alin (2).

    În dreptul european, domeniul profesiilor reglementate are ca și izvoare de drept Tratatul UE, Directiva nr. 36 din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale și Directiva nr.123 din 2006 privind serviciile.

    Domeniul asocierilor este reglementat în România prin Legea nr.246 din 2005 care aprobă O.U.G. nr. 26 din 2000 privind asociațiile și fundațiile. În această lege, prin art. 2 se precizează explicit că ea "creează cadrul pentru exercitarea dreptului de liberă asociere".

    Nici în dreptul european și nici în cel românesc nu există definite conceptele de "Organizație profesională" sau de "Corp profesional".

    Prin eludarea acestei realități și prin încălcarea prevederilor Constituției și a legii se creează prin Ordonanțe guvernamentale persoane juridice numite "organizații profesionale sau corpuri profesionale". Această acțiune neconstituțională și ilegală premeditată, țintită și controlată a devenit o practică în domeniul profesiilor reglementate.

    Caracterul ei infracțional ține de siguranța națională privind starea de ilegalitate. În fapt, prin confiscarea atribuțiilor statului se face un transfer ilegal de atribuții și competențe de la stat către asociații private denumite, după caz, organizații sau corpuri profesionale.

    Mecanismul diabolic al acestui fenomen este concretizat prin următorii pași procedurali:

    Toate aceste reglementări neconstituționale și ilegale pornesc de la Ordonanțe de Guvern emise în vacanțele parlamentare;

    Guvernul, oricare ar fi el, solicită Parlamentului abilitarea de a emite ordonanțe pe timpul vacanțelor parlamentare pe domenii neprevăzute de Constituție;

    Guvernul cere abilitarea pe domenii pe care Constituția nu le permite, dar pe care apoi le detaliază prin legile de abilitare. Astfel se creează premise și iluzia de legalitate a bazei pentru emiterea de ordonanțe !?;

    Consiliul legislativ nu își îndeplinește atribuțiile și funcțiile și nu sesizează neconstituționalitatea acestor solicitări;

    Prin legile de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe Parlamentul aprobă solicitările Guvernului;

    În timpul vacanțelor parlamentare, Guvernul emite ordonanțe prin care reglementează profesii pentru care înființează neconstituțional și eludând legi în vigoare așa numite "Organizații profesionale, persoane juridice, fără scop lucrativ și de utilitate publică", unice asociații profesionale care cuprind obligatoriu toți profesioniștii unui domeniu;

    Cine nu face parte din organizația profesională practic nu poate exercita dreptul sau constituțional de a profesa !?;

    După câțiva ani de la emiterea ordonanțelor, după ce au produs efecte juridice importante, de regulă după minim doi-trei ani, respectivele ordonanțe intra în dezbaterea Parlamentului;

    Trecând prin comisiile parlamentare și respectând procedurile regulamentare mai durează încă cel puțin un an până când aceste ordonanțe de Guvern ajung să fie votate în plenul Parlamentului de cele mai multe ori fără cvorumul necesar prevăzut pentru legi organice;

    Legile de aprobare a acestor ordonanțe se fundamentează pe articole din Constituție care nu au nicio legătură cu domeniul reglementat. Astfel se invocă principii generale care nu au legătură cu textul concret al ordonanțelor și ignoră prevederile legii privind asocierile;

    Legile de aprobare a ordonanțelor, deși încalcă prevederile Constituției, nu sunt atacate și verificate la Curtea Constituțională și rămân în vigoare !?!

  2. Efectele acestor lanțuri de ilegalități sunt:

    Se creează prin lege, în mod neconstituțional și prin suprareglementare, persoane juridice (organizații sau corpuri profesionale, după caz) care înglobează forțat și obligatoriu toți profesioniștii unui domeniu și această recunoaștere a personalității juridice nu se face prin decizia Justiției. Mai mult, se legiferează în mod aberant ca astfel de organizații profesionale să aibă sediul chiar în clădirile ministerelor.

    Se îngrădește exercitarea drepturilor constituționale de liberă asociere și de liberă practică a unor profesii prin condiționarea exercitării profesiei de asociere în unica asociație profesională creată prin ordonanța de Guvern.

    Funcțiile statului care ar trebui exercitate de către autoritățile publice de specialitate, conform art. 116-117 din Constituție sunt transferate prin încălcarea Constituției acestor unice asociații private profesionale.

    Practic, se subminează autoritatea statului prin crearea de asociații profesionale private (adevărate struțo-cămile public private) care exercită funcții ale statului și care sunt conduse de Guvern fără a fi structuri guvernamentale constituțional înființate.

    Astfel, grupări private exercită, în locul autorităților publice de specialitate, dreptul de control și sancțiune pentru practicarea necorespunzătoare a profesiilor reglementate.

    Se creează discriminare și dublă reglementare privind asociațiile, unele asociații se înființează în baza legii-cadru privind asociațiile, iar alte asociații, cele profesionale se înființează prin ordonanță de Guvern și se declară de utilitate publică înainte de a se înființa.

    Guvernul creează prin ordonanțe persoane juridice numite abuziv "când organizații când corpuri profesionale, după caz" pe care și le subordonează prin procedurile din lege.

    Aceste persoane juridice, asociații profesionale sunt conduse de Guvern ca și autoritățile publice de specialitate, deși sunt în fapt asociații private, fapt care generează ambiguitate și confuzie.

    În mod forțat societățile comerciale care practică activități profesionale sunt membri în aceste asociații și plătesc cotizație.

    Bugetul și hotărârile asociațiilor profesionale sunt avizate de reprezentanții Guvernului.

    Deși realizează venituri uriașe (de ordinul sutelor de milioane de euro) din prestări servicii, aceste asociații profesionale fac evaziune fiscală și nu plătesc impozite pe venituri la bugetul statului.

    Dacă prin Constituția României (art.1 alin.(4)) este consfințită organizarea statului bazat pe principiul separației puterilor, asociațiile profesionale îndeplinesc toate aceste funcții ale statului plus funcții private deliberative și executive specifice unei asociații, persoană juridică de drept privat.

    În fapt, asociațiile profesionale create neconstituțional și eludând legi cadru funcționează ca o mixtură public-privată, adică un fel de adevărat stat în stat.

    Asociații private ajung să stranguleze piața serviciilor oferite cetățenilor prin exercitarea profesiilor reglementate, încălcând legea și principiile liberei concurențe prin stabilirea și impunerea de către asociațiile profesionale de prețuri minime pentru servicii și prezervă piața prin impunerea numărului de practicanți ai profesiei.

    Prețurile impuse de către asociațiile profesionale pentru servicii oferite prin practicarea profesiilor reglementate defavorizează toți cetățenii, consumatori de servicii și distorsionează piața prin îngrădirea libertății economice prevăzute în Constituția României la art.45 și a liberei concurente.

    Se valorifică de către grupări private informațiile cu caracter personal privind pe toți profesioniștii domeniilor reglementate;

    Când astfel de unice asociații profesionale naționale mai sunt conduse și de către cetățeni străini, efectele asupra siguranței naționale sunt ușor de înțeles.

    Fenomenele generate prin acest tip de legiferare a domeniilor profesionale prin ordonanțe de Guvern și care prin implicațiile lor afectează siguranța statului sunt: neconstituționalitatea, ilegalitatea, ambiguitatea, discriminarea, haosul legislativ, suprareglementarea și evaziunea fiscală.

    În fapt, se subminează autoritatea puterii de stat din România și se afectează siguranța statului!

  3. Soluțiile propuse pentru îmbunătățirea stării de fapt constau în următoarele:

    Constatarea neconstituționalității și ilegalității actelor normative prin care s-au înființat asociațiile profesionale unice pe țară eludând legea privind asociațiile;

    Abrogarea acestor acte normative care încalcă drepturi constituționale de liberă asociere, liberă practică a unei profesii și îngrădesc libertatea economică și libera concurență (art. 5 din Legea nr. 21 din 1996);

    Eliminarea condiționărilor legislative pentru exercitarea dreptului de a profesa de apartenența la o anume asociație profesională;

    Înființarea de autorități publice de specialitate respectând prevederile Constituției (art. 116-117);

    Înființarea de asociații profesionale exclusiv din inițiativă privată și prin hotărâri ale Justiției;

    Adoptarea legii cadru privind practicarea profesiilor reglementate, prin care să se separe atribuțiile de reglementare și control ale autorităților publice de specialitate de atribuțiile, rolul și funcțiile asociațiilor profesionale;

    Adoptarea legilor speciale pentru fiecare profesie reglementată în parte pentru a stabili condițiile de exercitare a profesiei (criterii, standarde și proceduri) și stabilirea autoritățile publice de specialitate care exercită controlul de legalitate.

  4. Avantajele și beneficiile soluțiilor propuse sunt:

    Se intră în legalitate în domeniul profesiilor reglementate respectându-se Constituția, legea asociațiilor și legea concurenței în privința autorităților publice de specialitate și a asociațiilor profesionale;

    Se reglementează unitar domeniul profesiilor reglementate (liberale);

    Se elimină ambiguitatea și confuzia dintre stat și asociațiile private prin separarea rolului și exercitarea funcțiilor statului prin autoritățile publice de specialitate de rolul și funcțiile asociațiilor profesionale;

    Se elimină suprareglementarea privind asociațiile;

    Se elimină legiferarea prin concepte nedefinite juridic (organizație sau corp profesional);

    Se creează simplificare legislativă;

    Se deschid piețele serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate și va acționa concurența reală și mecanismele pieței;

    Se elimină discriminările și strangulările pieței serviciilor;

    Se elimină prețurile minime impuse cetățenilor de către asociațiile profesionale pentru serviciile oferite prin practicarea profesiilor reglementate;

    Toți cetățenii vor beneficia de scăderea prețurilor serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate, ceea ce va conduce la creșterea generală a bunăstării cetățenilor;

    Tinerii specialiști vor avea acces liber pe piața serviciilor oferite prin practicarea profesiilor reglementate;

    Se reduce evaziunea fiscală comisă de către asociațiile profesionale;

    Se asigură în mai mare măsură siguranța statului.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Vă rog să depuneți la secretariat pentru a fi luată în întregime în stenograma ședinței.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 februarie 2019, 1:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro