Ion Stan
Ion Stan
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.127/05-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-02-2019
15-02-2019 (comună)
15-02-2019
14-02-2019 (comună)
13-02-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 25-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.28 Ion Stan - declarație politică intitulată «Strategia energetică a României - un document al demagogiei politice liberale între "Ciocanul" Băsescu și "Nicovala" Tăriceanu»;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ion Stan:

Declarație politică: «Strategia energetică a României - un document al demagogiei politice liberale între "Ciocanul" Băsescu și "Nicovala" Tăriceanu»

După un deceniu de la aprobarea de către Guvernul Ciorbea a dezmembrării RENEL și a contractului pentru retehnologizarea "Porților de Fier II", ambele propuse de ministrul industriilor, Călin Popescu-Tăriceanu, Guvernul liberalo-udemerist prezidat de Călin Popescu-Tăriceanu a adoptat Strategia Energetică a României - 2007-2020.

Această punte peste timp este mai mult decât necesară.

Retehnologizarea "Porților de Fier II" a devenit între timp o scandaloasă afacere penală, instrumentată după ce președintele Băsescu a declarat război "băieților deștepți", care cumpără energie ieftină de la stat pentru a o vinde scump și a se îmbogăți pe seama consumatorilor, fără să miște un degete.

Acest tun liberal este patentul unor tineri liberali, temerari și întreprinzători, care i-au asigurat fostului ministru al industriilor, Călin Popescu-Tăriceanu, consultanță pentru păgubosul contract al retehnologizării "Porților de Fier II".

În 1997, Tăriceanu și Ciumara, împreună cu Radu Boroianu, ambasador în Elveția, au pus la cale atribuirea contractului de retehnologizare firmei elvețiene Sulzer Hydro, care trebuia să asigure și finanțarea.

Deși contractul a fost atribuit fără licitație, invocându-se iminența unor grave avarii, lucrările nu au fost începute până în 1999, când Sulzer Hydro a fost preluată de firmele austriece V.A. Teech și Alstom, iar guvernul român pus în situația de a avea alți parteneri, care au impus statului român preluarea integrală a obligațiilor de finanțare.

Liberalii care au fost implicați în afacere au fost promovați în consiliile de administrație ale unor companii ale Grupului Rompetrol, același care a generat, pe bună dreptate, supărarea președintelui Băsescu, deoarece favorita sa, Societatea "ALRO", protagonista episodului al II-lea din scandalul intervenționismului chiriașilor palatelor Victoria și Cotroceni pe piața energiei, subvenționa, în fapt, prețul ieftin al energiei cumpărate de Rompetrol de la Energy Holding.

Punct și de la capăt. Pe acest fundal al conflictelor grupurilor de interese fidele celor două importante personaje politice, la cererea imperativă a Președintelui României, o comisie prezidențială trebuia să elaboreze Strategia Securității Energetice a României.

Între timp, lucrurile au devenit mai confuze, iar numita strategie a fost elaborată de Ministerul Economiei și Finanțelor, în luna mai a.c. și adoptată de Guvern în ședința din 6 septembrie a.c.

Documentul sus-amintit are, în opinia analiștilor economici și a celor politici din tabăra liberală, numai calități. Chiar și unii critici ai Guvernului au acceptat că, în anumite privințe, strategia a depășit așteptările, obișnuite cu documente de slab nivel, incongruente și lipsite de aplicabilitate, în care Guvernul Tăriceanu se specializase.

Cum stau lucrurile în realitate? Poezia strategică guvernamentală este frumoasă și îi poate seduce pe naivii care nu cunosc tot ceea ce liberalii au ascuns în spatele "deciziilor strategice" pe care le conține documentul amintit. De când un document cu valoare programatică politică, cu un orizont de timp până în anul 2020, acoperă și decizii cu efecte practice, punctuale și cu destinatari evidenți?

Guvernul a hotărât să recompună fostul RENEL, sub forma unei Companii Energetice Naționale, răspunzătoare de implementarea strategiei, dar care să fie și privatizată, ceea ce induce deja o contradicție, deoarece atribuțiile Guvernului nu pot fi delegate unei companii private. Deocamdată Guvernul nu știe cum va constitui Compania Energetică Națională, ceea ce nu poate fi decât de natură să genereze serioase rezerve în legătură cu intențiile Guvernului.

Strategia păcătuiește însă prin profunde carențe de asigurare a resurselor de realizare a obiectivelor prevăzute, ceea ce ne face să credem că nu are la bază nici suficiente și temeinice studii și analize pregătitoare, și nici o cuprinzătoare și solidă expertiză din partea forurilor științifice cu competență în materie.

Independența energetică nu are asigurate premisele unui trend pozitiv. Pe de altă parte, se exportă energie în contul datoriilor atrase de contractul Tăriceanu-Ciumara-Boroianu, iar pe de altă parte, pentru întâia oară după 20 de ani, România este importatoare de energie electrică din Federația Rusă, prin intermediul Transnistriei (!) Aceasta în condițiile în care, în intervalul 2000-2005, dependențele de importuri au crescut de la 22,5 la 34%.

Un alt fapt recent vine să întărească problemele energetice foarte serioase cu care se confrunta România și care îi pot influența sensibil și politica externă. Rompetrol a devenit kazah! Să ne fie evident că în această afacere partea română nu a vândut, ci statul Kazahstan a cumpărat!

România este interesată în diversificarea aprovizionării, dar și Rusia este interesată să accentueze, nu să scadă dependența energetică a Uniunii Europene.

Afacerea Rompetrol a creat vâlvă într-o Românie vulnerabilă la tot ceea ce poate să-i mărească dependența față de Federația Rusă, fiindcă șansele noastre în raport cu poziția strategică a acesteia nu ne pot ajuta prea mult sau chiar deloc.

Impactul social asupra celor pete 8 milioane de consumatori casnici nu se anunță nici el prea fericit, din moment ce strategia elimină scenariile care au la bază un preț scăzut al energiei pe termen lung.

Din strategie nu rezultă nici o intenție de a institui echilibrul rezonabil între liberalizare, concurență și planificarea strategică a politicilor sociale, prin care să se realizeze protecția consumatorilor casnici, pe seama speculațiilor "băieților deștepți".

Prețurile energiei electrice la consumatorii casnici sunt premeditat umflate și pe seama unui sistem de tarifare voit complicat, greu de înțeles, tocmai pentru a se putea percepe costuri ridicate și greu de suportat.

Siguranța în exploatare a rețelelor de transport, distribuție și furnizare a energiei, în toate componentele sale, electrică, gaze naturale și termică este la un prag extrem de critic. Circa 80% din instalații sunt moștenirea "epocii de aur" a anilor '70!

Pentru reabilitare ar fi necesare cel puțin 7-8 miliarde de euro și lucrări de investiții de 5 până la 15 ani. În pofida faptului că aceste realități sunt cunoscute, orizontul depășirii lor este într-o incertitudine ce poate dinamita întreg eșafodajul securității energetice naționale.

După cum este previzibil, reclamațiile Partidului Democrat la Palatul Cotroceni în legătură cu Strategia Securității Energetice se întemeiază pe temerile reale ale conflictelor de interese generate și care pun în pericol afacerile "energeticienilor" partidului.

Un înțelept spunea că "una e să fii ciocan și să lovești și cu totul alta este să fii nicovală și să primești". Așteptăm cu interes direcția și intensitatea loviturilor "ciocanului" Băsescu pe "nicovala" Tăriceanu pentru modelarea, cu sau fără forjă, a Strategiei Securității Energetice a României.

Credem că documentul sus-amintit este mult prea important pentru securitatea națională a României, motiv pentru care Consiliul Suprem de Apărare a Țării trebuie să-l ia în dezbatere și să-l trimită spre adoptare Parlamentului, ceea ce ar trebui să devină regulă pentru toate strategiile de securitate. Mai cu seamă că ne lipsește un organism național de fundamentare și elaborare a strategiilor, acestea fiind, din păcate, nu rezultatul necesităților obiective, cât mai ales al intereselor conjuncturale ale clientelei guvernamentale.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 20 februarie 2019, 10:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro