Ion Stan
Ion Stan
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.127/05-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-02-2019
18-02-2019
15-02-2019 (comună)
15-02-2019
14-02-2019 (comună)
13-02-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 25-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.41 Ion Stan - declarație politică cu titlul «"Strategia de politică externă" un nou scenariu propagandistic și de imagine pregătit în laboratoarele demagogiei liberale»;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ion Stan:

"Strategia de politică externă" - un nou scenariu propagandistic și de imagine pregătit în laboratoarele demagogiei liberale

A fost convocat, în zilele din urmă, Consiliul consultativ al Ministerului Afacerilor Externe. Foștii președinți ai Republicii, ex-miniștri de externe postdecembriști și alți membri ai "sfatului înțelepților" au fost solicitați să-și ofere consultanța în legătură cu proiectul documentului "Reperele pentru un deceniu de politică externă" pe care premierul și ministrul său de externe îl și văd ca viitoare strategie de politică externă a României.

Despre oportunitatea unei astfel de inițiative, e drept, tardive, numai de bine. În ceea ce privește însă lipsa de substanță strategică a eseului ministerial, vorba poetului național: "(...) de vrei, Doamne, să ne ierți".

În Declarația politică din 13 martie a.c. sub titlul: "Fără o politică și strategie de securitate națională viabilă și în absența unei diplomații responsabile și active, România riscă repetarea, în forme adaptate noului context geopolitic, a unor evenimente tragice ale istoriei", rețineam atenția asupra gravelor probleme ale crizei politicii externe și a diplomației României.

Nu întâmplător am raportat relațiile externe și diplomația domeniului integrator al securității naționale. Ceea ce așa-numita Strategie a Securității Naționale a României pare să nu fi realizat, din moment ce Ministerul Afacerilor Externe s-a aflat într-o continuă dezorientare, pe care încearcă a o redresa printr-o nouă și mai lungă programare a degringoladei, pe termen de 10 ani!

După cum se știe, fac parte activă din categoria celor 322 de parlamentari candidați la "Țeapa lui Băsescu". Aceasta nu mă împiedică însă să nu cred că a avut suficiente și întemeiate motive de a fi rezervat în numirea playboy-ului politic Adrian Cioroianu ca șef al diplomației României.

Actele și gesturile de până în prezent ale ministrului de externe aduc constant un deficit de imagine pentru care plătim un preț mult prea mare și imposibil de suportat: compromiterea politicii externe și decredibilizarea României ca actor al vieții internaționale.

Reperele prin care România se identifică mai nou în spațiul european sunt "spețele C.E.D.O" și ieșirile emfatice la rampă ale ministrului de externe ale cărui gafe au făcut să crească vizibilitatea negativă a Ministerului de Externe.

Relațiile României cu unii dintre vecinii săi evoluează parcă într-o logică a Războiului Rece. Perspectiva unui eșec al negocierilor privind delimitarea platoului continental și al zonelor exclusive din Marea Neagră este mai previzibilă după ce Ucraina a "transformat" Insula Șerpilor într-o așezare cu instituții care mimează susținerea activităților umane. Acolo există acum o firmă de bancă, una de poștă și alta de ... cabinet de obstetrică și ginecologie! Pare de domeniul umorului negru, dar asta este stratagema de demontare a argumentelor juridice ale României în procesul aflat pe rolul Tribunalului Internațional de la Haga.

În aceeași regie, după un scenariu moștenit de la "Tătucul Popoarelor" - Iosif Visarionovici Stalin (Djugasvili, alias "Koba" în operativele Ohranei țariste), puterea de la Chișinău are tot mai frecvente puseuri antiromânești, a căror vehemență belicoasă l-a pus pe picior de război, preț de o declarație de presă, și pe Traian Băsescu.

În timp ce Traian Băsescu se afla într-un turneu semiprivat în "Harcov (după unii occidentali "Kosovul României") și punea la cale diversiunile sale anti-U.D.M.R., în Ungaria apăreau noi organizații extremiste paramilitare "de apărare în eventualitatea agresiunilor din partea României". Obiectivele acestora vizează însă acțiunea transfrontalieră de împingere a liniei apărării către curbura interioară a Carpaților, cu unele enclave și în Moldova.

Deloc întâmplător, asemenea provocări, nesancționate de diplomația și propaganda oficială românească (care nu există!) devin complementare și coordonate cu excesele radicalilor maghiari, care fac tentative după tentative de a concretiza proclamațiile de autonomie a Ținutului Secuiesc.

Gestiunea ineficientă a problemelor create (de laboratoarele unor cancelarii europene) în Balcanii de Vest divizează nu numai punctele de vedere în cadrul Uniunii Europene și în Consiliul de Securitate al O.N.U., ci și coerența, și așa destul de fragilă și casantă, a corului pe trei voci al politicii externe al României.

În fața acestei încărcate - dar departe de a fi completă, agende de politică externă, transpare un fapt de o gravitate extremă: indecizia și lipsa de coordonare a principalelor voci politice, ceea ce a afectat și decăzut credibilitatea diplomației românești.

Ministrul de externe a denunțat declarații, atitudini și gesturi de politică externă a Președintelui României, aproape învinuindu-l de sabotarea eforturilor sale, prin populismul cu care s-a lansat în declarații nepotrivit la adresa Rusiei. Declarații care prea mult au semănat cu niște mingi ridicate la fileu unei Rusii în permanentă căutare de pretexte.

Convocat la comisiile de politică externă ale Parlamentului în legătură cu posibilele consecințe ale retrageri Rusiei din Tratatul forțelor Convenționale în Europa, în contextul situației din Kosovo, ministrul de externe Cioroianu a excelat prin incapacitatea susținerii unui punct de vedere ferm, clar și concis.

Mai mult chiar, în aparițiile sale publice pe aceleași subiecte, strâmtorat de superficialitatea pregătirii sale și de necunoașterea agendei politice și de securitate internațională, ministrul s-a pus în situații jenante și umilitoare, contrazicându-se de la o afirmație la alta.

O contradicție logică formală comite ministrul de externe și în eseul său strategic pentru următorul deceniu. Pe de o parte susține că: "România nu trebuie să aleagă între U.E. și S.U.A. (...) dar, pe de altă parte, precizează că: "Relația cu S.U.A. este pilonul principal al politicii noastre externe" în ambele situații omițând că România are de acum datoria de a se înscrie în proiectul de politică externă și securitate comună a Uniunii Europene. Ce "brand de țară" va avea României într-o asemenea ambiguitate strategică?

Strădaniile ministrului de externe de a intra în grațiile prezidențiale se întrec atunci când ne face cunoscut că "strategia are între premisele sale reorientarea către piețele economice din anii '70-'80", adică din gloriosul deceniu de aur a lui Nicolae Ceaușescu. O astfel de reorientare strategică nu poate semnifica decât lunga stagnare și regresul politicii externe, precum și incapacitatea valorificării oportunităților deschise de integrarea în U.E. și aderarea la N.A.T.O. România pare depășită de evenimente importante și acum încearcă să prindă din urmă trenurile pierdute.

"Reperele pentru un deceniu de politică externă", un document de peste 100 de pagini, este impropriu ca strategie. Este orice altceva. Compendiu de intenții. Declarație de principii. Amalgam pseudodoctrinar de teze redactate în limbaj de noua nomenclatură, pe care doritorii îl pot înțelege numai cu dicționare și alte îndreptare ajutătoare.

În nota cu care Guvernul Tăriceanu ne-a obișnuit, proiectul se anunță mai mult un nou scenariu demagogic de imagine, inclusiv pe seama devansării unui proiect similar al Administrației Prezidențiale, rătăcit printre anexele așa-zisei Strategii a Securității Naționale, care va constitui și baza de atac a mai noului demers.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 20 februarie 2019, 19:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro