Radu Lambrino
Radu Lambrino
Sittings of the Chamber of Deputies of September 25, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.127/05-10-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-12-2021
06-12-2021 (joint)
06-12-2021
25-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 25-09-2007 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 25, 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.57 Radu Lambrino - declarație politică cu titlul "Problema situației terenurilor agricole și a terenurilor cu destinația locuințe";

 

Domnul Radu Lambrino:

"Problema situației terenurilor agricole și a terenurilor cu destinația locuințe"

Doamnelor și domnilor deputați,

Cu două săptămâni în urmă, am semnalat într-o declarație politică riscurile la care sunt expuși tinerii care vor să își construiască o casă, riscuri despre care nu îi avertizează nimeni atunci când cumpără o parcelă de teren. Vorbeam în acea declarație despre modul cel puțin neclar în care suprafețe intense de teren arabil sunt scoase din circuitul agricol cu scopul transformării lor în zone rezidențiale. Atrăgeam atunci atenția asupra pericolului ca multe din planurile urbanistice zonale (P.U.Z.) în baza cărora s-a făcut scoaterea din circuitul agricol să rămână apoi doar pe hârtie, mulți dintre așa-zișii "dezvoltatori" dispărând pur și simplu după vânzarea parcelelor de teren din respectivul plan. Nimeni nu pare să mai fie răspunzător de punerea în aplicare a respectivului P.U.Z, nimeni nu mai este răspunzător pentru lipsa utilităților minime necesare viitorului cartier rezidențial.

Iată că zilele trecute aflăm din presă că situația este încă și mai gravă. Voi semnala pentru început următorul titlu apărut pe site-ul HotNews în data de 17 septembrie 2007: "România raportează cartiere de vile la Bruxelles în loc de terenuri agricole: Guvernul Tăriceanu riscă o sancțiune de 100 de milioane de euro". Despre ce este vorba în acest articol: "Un audit realizat în vara acestui an de către Comisia Europeană scotea la iveală probleme mari: unele suprafețe de teren agricol declarate pe harta digitală depășesc granițele țării sau pur și simplu nu mai sunt de actualitate, în locul culturilor agricole răsărind cartiere de vile pentru care UE, desigur, nu acordă subvenții."

Problema principală a Guvernului semnalată de auditul Comisiei Europene din această vară se referă la Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole și Sistemul de Informații Geografice (LPIS-GIS), sistem care ar fi trebuit să asigure identificarea clară a parcelelor de teren agricol pentru fiecare proprietar în parte, astfel încât viitoarele subvenții pentru agricultură din partea Uniunii Europene să ajungă în mod corect la beneficiarul acestora, adică la agricultor sau la fermier. Mai concret, se arată în raportul realizat în urma auditului că Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole și Sistemul de Informații realizat de Guvernul Tăriceanu este plin de erori. Cele mai grave erori se referă la raportarea unor suprafețe de teren agricol mai mari decât cele reale dar și la raportarea unor terenuri ca fiind agricole deși pe ele se află deja clădiri cu destinația locuințe în diferite faze de construcție.

Cred că amenințarea Comisiei Europene trebuie considerată cu toată îngrijorarea, căci sancțiunea de 100 de milioane de euro despre care se vorbește în titlul articolului este foarte probabilă în condițiile în care Guvernul Tăriceanu este nevoit să corecteze în ultimul ceas deficiențele unui sistem pentru care nu a făcut până acum aproape nimic pentru a-l face cu adevărat operațional. Căci ceea ce agravează și mai tare situația este faptul că acest sistem LPIS-GIS este doar un mecanism de evidență a acestor terenuri, un mecanism care, chiar admițând că va fi ajustat pe ultima sută de metri, va sucomba de îndată ce va trebui corelat cu celelalte sisteme de evidență.

Nu este permis ca în sistemul LPIS-GIS să figureze o situație, la Registrul agricol o altă situație iar la Cartea Funciară a altă situație. Comisia Europeană nu va accepta ca atunci când vine vorba de subvenții comunitare să fie declarată o suprafață (evident, mai mare, pentru a se primi o subvenție pe măsură), când vine vorba de registrul agricol să existe o altă suprafață (evident, mai mică, pentru a se plăti impozit mai puțin), iar la "Cartea funciară" să figureze de fapt un alt proprietar. Căci este știut faptul că în multe zone din Banat și Transilvania unde există un sistem de cadastru încă de dinainte de primul război mondial, oamenii nu au mai operat modificări în perioada comunistă pentru a nu fi taxați drept "chiaburi", majoritatea tranzacțiilor din zonele necolectivizate realizându-se doar în baza unei înțelegeri scrise, dacă nu chiar verbale între părți.

Situația scoaterii din circuitul agricol a numeroase terenuri intervine agravant în toată această problemă. Sunt nenumărate cazurile în județul Timiș în care tinerilor le sunt prezentate tot felul de planuri frumos colorate de cartiere rezidențiale și li se iau chiar banii de avans pentru o parcelă, când, în realitate, așa zisul dezvoltator de-abia este în faza identificării adevăratului proprietar al terenului agricol pentru care vrea să realizeze un P.U.Z.

Închei această declarație politică exprimându-mi speranța că, cel puțin în ceea ce privește situația județului Timiș, voi putea face mai transparentă situația acestor terenuri în momentul în care voi primi răspunsul la o întrebare adresată în acest sens domnului ministru Cristian David. Din păcate, după cum se vede și din raportul de audit al Comisiei Europene, îmi exprim temerea că nici aceste date oficiale deținute de Guvern nu mai sunt conforme cu realitatea și până când Guvernul nu va reuși să pună la punct o bază unică, integrată, de evidență atât a titularilor cât și a întinderii și destinației terenurilor fiecăruia, abuzurile și vinderea de iluzii către tinerii care doresc să își construiască o casă nu vor putea fi oprite.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 9 december 2021, 1:16
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro