Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.127/05-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 25-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2007 pentru aprobarea Contractului de Finanțare dintre România, Banca Europeană de Investiții și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., semnat la București, la data de 22 decembrie 2006 pentru finanțarea Proiectului privind reabilitarea drumurilor naționale etapa a VI-a (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 522/2007

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La Punctul 8: Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2007 pentru aprobarea Contractului de Finanțare dintre România, Banca Europeană de Investiții și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., semnat la București, la data de 22 decembrie 2006 pentru finanțarea Proiectului privind reabilitarea drumurilor naționale etapa a VI - a.

Suntem în procedură de urgență.

Rog inițiatorul să prezinte proiectul pe scurt și apoi, în numele Comisiei pentru buget va prezenta raportul domnul secretar Dan Rușanu.

Domnul Septimiu Buzașu:

Da, domnule președinte, așa cum ați spus, proiectul de lege are ca obiect aprobarea Contractului de Finanțare dintre România, Banca Europeană de Investiții și C.N.A.D.N.R.

Programul de reabilitare a drumurilor naționale vizează aducerea rețelei de drumuri naționale la standarde europene. Această etapă, etapa a VI-a, se referă la reabilitarea unei rețele în lungime totală de 1100 de km, situate în N-E, centrul, N-V și Vestul României, drumuri naționale a căror capacitate de trafic este sub cea necesară derulării în condiții optime a traficului național și internațional.

Rambursarea împrumutului extern, împreună cu plata tuturor costurilor, va fi asigurată de la bugetul de stat, din sumele prevăzute anual cu această destinație în bugetul Ministerului Transporturilor.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Raportul comisiei va fi prezentat de domnul secretar Dan Rușanu.

Domnul Dan Radu Rușanu:

În urma analizei făcute de către Comisia pentru buget, finanțe, s-a elaborat un raport asupra proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2007 pentru aprobarea Contractului de Finanțare dintre România, Banca Europeană de Investiții și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A.

Finanțarea acestui împrumut a derivat din necesitatea îndeplinirii unui obiectiv principal al politicii de transport național. Această etapă de reabilitare a drumurilor se referă la reabilitarea unei rețele de drumuri naționale în lungime totală de aproximativ 1100 de km.

Finanțarea proiectului privind reabilitarea drumurilor în etapa a VI-a se va realiza: împrumut de la BEI - 450 de milioane de euro, contribuția Guvernului României - 537 de milioane de euro, iar costul total al proiectului, fără taxe și TVA, 987 de milioane de euro.

Tragerea sumelor din împrumut se va efectua până la data de 28 februarie 2010, în limita a 24 de tranșe, fiecare tranșă având o valoare echivalentă cu cel puțin 10 milioane de euro și maxim 40 de milioane.

Perioada de acordare a împrumutului este de 20 de ani, din care cinci ani perioada de grație. Rata dobânzii este dobânda BEI plus o marjă de 0,13 % pentru cheltuieli administrative ale băncii.

Proiectul urmează a fi implementat de Compania Națională de Autostrăzi, în calitate de agenție de implementare.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, potrivit art. 76 din Constituția României, republicată.

La dezbaterea în comisie au participat 23 de deputați din totalul de 27 de membri, iar raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Comisia propune supunerea spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a proiectului de lege cu amendamentele prezentate în anexă.

Timp de dezbatere cinci minute.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă aveți obiecțiuni la timpul de dezbatere, stimați colegi? Nu. Adoptat acest timp de dezbateri, care va fi marcat după intervențiile eventuale ale dumneavoastră la dezbateri generale.

Dacă dorește cineva să participe? Domnul deputat Valeriu Tabără, din partea Grupului PD.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că nu se pune în discuție importanța unui astfel de act normativ și, mai ales, unul de susține al unui obiectiv de interes național.

Vreau să-mi exprim însă o anumită îngrijorare de modul cum, și la această dată, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi gestionează, de fapt, aceste lucrări și, mai ales, așezarea priorităților. Și de data aceasta aud, fără să fiu unul dintre cei care să fie supărați în totalitate că începem cu N-V țării, cu Estul ș.a.m.d.

Eu mă întreb: când acești bani, pe care-i avem la dispoziție de ani de zile, și împrumuturi, pe care le luăm pentru infrastructura României, se vor regăsi cu adevărat în drumuri cu funcționalitate și în autostrăzi. Pentru că, ceea ce este la această dată pe partea de vest a țării (și nu este vorba numai de drumul de la Timișoara la Lugoj sau de drumul de la Arad către Oradea ș.a.m.d.), este un dezastru național.

Or, eu cred că în cadrul acestor priorități și mai ales de finanțare, trebuie avute în vedere astfel de priorități și mai ales acolo unde rețeaua noastră se leagă direct cu cea europeană și acest lucru nu s-a făcut până acum.

Este o atenționare, de fapt, a companiei că trebuie să-și modifice strategia și mai ales obiectivele și, în același timp, cred sincer din semnalele pe care le avem din țară că și contractarea acestor obiective depășește de foarte multe ori acele sume care să satisfacă o dezvoltare și lucrări mai ieftine și mai eficiente.

Din păcate, până la această dată, nu s-a făcut acest lucru și, de cele mai multe ori, ne găsim în situația suspendării unor contracte, a unor lucrări de mare importanță, cu tot felul de justificări, iar reluarea lor este foarte mult întârziată.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul Dan Rușanu.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Colegul nostru, domnul deputat Tabără, are mare dreptate și a spus un mare adevăr când a afirmat faptul că, în ultimii 15 ani, s-au investit foarte mulți bani în infrastructură, în special în drumuri, în drumuri rapide și în celelalte, bani care însă nu se regăsesc în calitatea acestor lucrări, în importanța lor, în volumul lor.

Aș propune Parlamentului să facem o analiză a activității miniștrilor transporturilor din ultimii 17 ani, care, așa cum spunea colegul Tabără, s-au ocupat de această infrastructură și să vedem cum s-au cheltuit banii, atât ai Guvernului, cât și ai Uniunii Europene, cât și ai altor organizații internaționale și cum se regăsesc ei astăzi în infrastructura României.

Aș propune Parlamentului să-i chemăm în fața noastră pe foștii miniștri ai transporturilor, ca să ne justifice toată această activitate și toate aceste fonduri investite în infrastructura României.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat Tabără.

Dacă mai dorește cineva să se înscrie din partea grupurilor parlamentare, vă rog să vă manifestați. Domnul Calimente, din partea PNL.

Domnul Valeriu Tabără:

Nu voiam să dau un drept la replică, dar, pentru că discuția s-a dus spre o anumită zonă a miniștrilor, să știți, domnule secretar, domnule coleg, și cu toată stima v-o spun că pe mine mă îngrijorează afirmațiile actualului ministru al transporturilor. Mereu vizând în viitor, nu lucrările care se fac astăzi. Și, dacă vreți, până la urmă, cine vrea să se ducă și pe autostrada de la București până la Fundulea și să vadă dacă aceea este autostradă sau este altceva. Dar, mă rog, pe mine mă îngrijorează modul cum se pun problemele astăzi, în viitor. Nu este rău să se facă și astfel de analize, până la urmă este normal să se facă. Dar ce avem de astăzi încolo de făcut cu acești bani pe care noi îi primim este important să nu se mai facă ce s-a făcut până acum.

Și este important să vedem care sunt prioritățile noastre, de unde începem? Dinspre ruși sau dinspre Comunitatea Europeană? Aceasta este problema. Pentru că și autostrăzile ș.a.m.d., toate sunt așezate invers decât ar trebui să fie ca priorități absolute. Ungurii se găsesc cu autostrada la Szeget, iar noi ne găsim cu ea la - știu eu - la Halmeu, undeva în zona nu știu pe unde. Aceasta este problema gravă pe care o avem și mai ales faptul că s-au suspendat contractele de execuție a unor lucrări și de peste un an de zile ele nu sunt reluate. Repet: este vorba de Banat, este partea de vest a țării, care este mereu neglijată și neglijată în continuare, inclusiv în prioritățile care apar acum, în acest împrumut.

Domnul Valer Dorneanu:

Ca să glumim puțin, Guvernul va fi foarte fericit să dea vina pe noi, pe parlamentari, că prelungim dezbaterea acestui proiect la nesfârșit.

Domnul Calimente.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Înclin să îi dau parțial dreptate domnului Tabără, în sensul în care, într-adevăr, partea de vest a țării, în special județele care fac contactul cu țările dinspre vest, au fost neglijate de miniștrii transporturilor de până acum. Și vreau să-i aduc aminte domnului Tabără că la Timișoara s-a întâmplat când domnul Băsescu, prin '98, ne-a spus să ne iasă autostrăzile din cap, că nu există numărul de mașini necesare pentru a se construi autostrăzi. Și eram toți prezenți, parlamentarii de atunci, acolo.

Eu personal am avut cu domnul Băsescu o dispută pentru podul de cale ferată de la Arad, care a fost construit în urmă cu o sută și ceva de ani și pe care l-am rugat să-l scoată în afara orașului Arad și n-a vrut și acum, județele Arad, Timiș și Caraș au primit notificări din partea Austriei pentru 70 de poduri care și-au încetat viața pentru că au fost construite cu o sută de ani în urmă.

Deci este clar că în această parte a țării, dacă nu erau imperialii, la ora aceasta nu aveam nici poduri, nici șosele și foarte multe lucruri care nu s-au mai construit și nu s-au mai făcut, pentru că erau bine făcute din urmă cu o sută și ceva de ani.

Cred că ceea ce a propus domnul secretar Rușanu este valabil, să facem o analiză și să vedem fiecare ministru al transporturilor ce activitate a depus, pentru ce s-a bătut și cei care au fost împotrivă să-i evidențiem și să le dăm un premiu, pentru că, în mare parte, datorită acelei politici făcute atunci suntem în situația de astăzi.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Sergiu Andon.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cum era de așteptat, am ajuns să vedem și minunea de a introduce în bătălia politică până și gropile din drumuri. Dacă începem așa, bătălia va fi foarte lungă, poate războiul de 100 de ani, deoarece gropile din drumuri ne asigură muniție, cum poate - în mod sigur - niciun alt stat european nu dispune.

Am urcat însă la tribună ca să-mi exprim convingerea și a mea și a altor colegi ai Grupului parlamentar conservator că vina trebuie căutată nu numai în Executiv și nu numai în faptul că investițiile în infrastructură au făcut parte constant din tortul clientelar al partidelor aflate la putere. O parte de vină, o spun cu convingere, ne revine și nouă, parlamentarilor din toate legislaturile, inclusiv din această legislatură, mă vizez și pe mine ca posibil inițiator de legi, pentru că legislația în această materie are o serie întreagă de pete albe, de zone aproximative, plin de zone de plutire în principii vagi și nu asigură cel puțin trei condiții riguroase, de care să se lovească factorii executivi și factorii de execuție în domeniul drumurilor.

Le enumăr, ca să nu plutesc în generalități și cu asta îmi voi încheia cuvântul. Este vorba, cred eu că se impune o clasificare prin lege, în primul rând a categoriilor de drumuri nu numai după administratori, cum este în prezent, ci după starea lor reală; în al doilea rând poate o soluție mai îndrăzneață de a corela obligațiile contribuabililor (că noi am avut și taxă de drumuri și poate mai e, nu știu exact acum) cu ceea ce ei au efectiv la dispoziție, nefiind firesc să plătească impozite pentru drumuri și să-și rupă mașinile și rinichii în drumuri; și în al treilea, dar poate că în primul rând ca importanță, criterii juridice ferme pentru clauze de garanție din partea executanților de drumuri noi sau de întreținere.

Poate că este bine să reflectăm și la aceste teme și poate până la sfârșitul legislaturii să facem și noi ceva ca să nu mai fim țara drumurilor celor mai proaste.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, stimate coleg.

Știți cât vă respect, ați făcut o analiză perfectă, dar eu n-aș fi de acord cu dumneavoastră să partajăm chiar egal responsabilitatea pentru toate gropile din țară, care, în mare parte, aparține Guvernului, totuși.

Iertați-mă pentru această reflecție.

Aveți cuvântul, domnule Lakatos.

Domnul Lakatos Petru:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Când, într-o dezbatere, mulți au dreptate, dar numai parțial, atunci se impune ca anumite lucruri să fie puse la punct.

Domnul Tabără a avut pe undeva dreptate, dar numai pe un sfert, pentru că ungurii au construit autostrada și la nord, până la Debretin și dincolo, așa că noi, din Bihor și din Satu-Mare, solicităm în continuare, cât mai repede, autostrada Oradea - Brașov. Bineînțeles că, dacă ne raportăm la ceea ce s-a întâmplat în ultimii opt ani, atunci putem constata cu amărăciune că am ratat posibilitatea ca acum opt ani să fi început construirea acestor autostrăzi și, pe bună dreptate, spunea domnul Calimente că acest lucru se datorează opticii unora care au îndeplinit, la vremea respectivă, funcția de ministru al transporturilor. Dar este bine să învățăm din greșelile noastre, dacă nu învățăm din greșelile altora.

Propun să fiți și dumneavoastră de acord cât mai repede cu această inițiativă legislativă, în așa fel încât domnul președinte de ședință să nu fie nerăbdător și să punem vota chiar astăzi, la votul final.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, stimate coleg.

Mai dorește cineva să intervină?

Trecem la dezbaterea proiectului. Vă rog să urmăriți raportul.

La titlul proiectului de lege există un mic amendament de precizare mai exactă a denumirii contractului de finanțare. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Adoptat în unanimitate.

La punctul 2 din raport urmăriți aceeași precizare, mai exact tot terminologică, nu-i chiar aceeași ca la titlul. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Votat în unanimitate.

La titlul ordonanței de urgență, dacă aveți obiecțiuni? Votat în unanimitate.

La art. 1, 2, 3, 4, 5 din ordonanță, dacă sunt obiecțiuni? Nu. Votate toate în unanimitate.

Vom supune proiectul votului final la sfârșitul acestei zile.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 4:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro