Plen
Ședința Senatului din 11 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.118/21-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 11 septembrie 2007

4. Dezbaterea și respingerea cererii de reexaminare asupra Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale românești din străinătate.
 
consultă fișa PL nr. L142/2007

Doamna Norica Nicolai:

................................................

La punctul 3 din ordinea de zi este înscrisă Legea pentru modificarea și completarea Legii 495/2004 privind salarizarea și alte drepturi bănești ale personalului din administrația centrală a Ministerului Afacerilor Externe și de la misiunile diplomatice, oficiile consulare și instituțiile culturale românești din străinătate.

Este vorba de o cerere de reexaminare.

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, unul din colegii inițiatori, domnul senator Aron Popa.

Domnul ministru Cioroianu este prezent.

Dau cuvântul Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială pentru a prezenta raportul întocmit ca urmare a cererii de reexaminare, formulate de președinte.

Microfonul 7.

Domnul senator Prodan.

Domnul Tiberiu Aurelian Prodan:

Mulțumesc, doamna președinte.

Onorat Senat, de pe scaunul încă foarte fierbinte pe care a stat distinsul nostru coleg, președinte al Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului, vreau să discutăm un pic asupra acestei cereri de reexaminare a Președintelui României.

Cererea se referă la o inițiativă legislativă privind modificarea Legii nr.269/2003.

Cererea a avut un aviz de respingere din partea Comisiei pentru politică externă, aviz de respingere din partea Comisiei pentru egalitate de șanse și aviz de respingere din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

În ședința și în analiza care am avut-o în comisie, cu 7 voturi pentru și 1 vot împotrivă, am hotărât să adoptăm un raport de respingere a cererii Președintelui României, motivat de faptul că activitatea personalului Ministerului Afacerilor Externe este reglementată de o lege specială, privind statutul corpului diplomatic, și nu de Legea nr.188/1999.

Mai multe asupra acestei legi vă va prezenta domnul ministru.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Din partea Guvernului domnul ministru Adrian Cioroianu.

Poftiți domnule ministru, pentru a vă prezenta punctul de vedere.

Domnul Adrian Mihai Cioroianu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna președinte.

Stimați colegi.

În esență este vorba de patru puncte prezente în cererea de reexaminare formulată de Președintele României.

Foarte pe scurt la fiecare.

Primul punct, vorbește despre existența unui punct de vedere negativ inițial al Guvernului.

Acest punct este soluționat, Guvernul schimbându-și poziția față de proiectul de lege, în sensul de a susține proiectul de lege.

A doua problemă este rezolvarea surselor de finanțare necesare punerii în aplicare a legii, este o preocupare bine - venită și firească.

La baza actualului punct de vedere favorabil al Guvernului a stat analiza elaborată de Ministerul Economiei și Finanțelor, prin care au fost identificate sursele de finanțare necesare punerii în aplicare a legii.

Am scrisoarea domnului Varujan Vosganian, în măsura în care doriți să o prezint, o prezint.

Al treilea punct privea unele acte normative printre care și Ordonanța de urgență nr. 16 /2007, au mai acordat creșteri și alte drepturi salariale personalului din Ministerul Afacerilor Externe.

Prin această Ordonanță de urgență nr.16/2007, au fost acordate personalului din Ministerul Afacerilor Externe indexările salariale care se stabilesc anual personalului bugetar și funcționarilor publici din Administrația publică și chiar și acestea într-un procent inferior celui reglementat pentru alți bugetari.

Concret, într-un procent de 13% comparativ cu 18% cât se dă altor bugetari.

În plus, celelalte drepturi la care se face referire, cum ar fi sporurile pentru debutanți sau pentru condițiile vătămătoare create de câmpurile electromagnetice sunt comune pentru toate categoriile de personal din domeniul bugetar.

În fine, a patra obiecție din cererea de reexaminare formulată de președinte: cuantumul prea ridicat al creșterii salariale propuse.

Trebuie să vă spun foarte sincer că prin acest proiect de lege se are în vedere o încercare de apropiere a salariilor diplomaților români de cele ale omologilor europeni.

Nu este nicidecum vorba de o intrare într-o marjă de similaritate.

Este o apropiere.

Chiar și în condițiile de mărire, salariul diplomaților din România va fi tot pe ultimul loc din Uniunea Europeană.

Repet, chiar în urma soluționării aplicării acestui proiect de lege România se va situa în continuare pe ultimul loc în cadrul Uniunii Europene.

Am mai spus, de altfel, că Republica Moldova are salariul diplomaților mai mare decât al nostru.

Recent, Albania a majorat salariul cu 75%. 75%, salariul propriilor diplomați.

În aceste condiții, vă dați seama că, practic, majorarea noastră îmbunătățește puțin condițiile de reprezentare ale diplomaților, dar încă nu ne pune în rândul țărilor cu care am dori să ne comparăm.

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Declar deschise dezbaterile generale pe marginea cererii de reexaminare.

Doamna senator Paula Maria Ivănescu.

Ce microfon doriți? Microfonul 3.

Aveți cuvântul, doamna senator.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Recunoscând, în mare parte, că are dreptate domnul ministru Cioroianu, totuși, eu aș vrea să intrăm în bună regulă cu privire la formalitățile și actele necesare pentru a aproba o lege și chiar a rediscuta o reexaminare.

La Comisia pentru muncă, familie și protecție socială - din care fac și eu parte - ni s-a promis că noul punct de vedere al Guvernului, ne va fi transmis până în ziua în care se fac dezbaterile în plen.

Acest lucru s-a întâmplat săptămâna trecută.

Guvernul avea timp să ne trimită punctul de vedere scris.

La noi în dosar figurează punctul de vedere negativ și, cum noi ținem la punctul de vedere al Guvernului, suntem de multe ori îndemnați să votăm așa cum ni se spune de la cei care dirijează finanțele.

Deci eu aș vrea să propun să retrimitem la comisie până primim punctul de vedere al Guvernului, acela oficial, dacă s-a schimbat cumva între timp.

Este totuși ceva în neregulă, pentru că Guvernul nu a îndrăznit să facă ordonanță sau proiect de lege cu noua salarizare a diplomaților, ci a preferat să-l transmită prin inițiativă legislativă.

Deci sunt niște lucruri care se bat cap în cap și totuși vrem să ne lămurim cu un punct de vedere oficial semnat de primul-ministru al României.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Mă bucur foarte tare că susțineți acest Guvern și aveți încredere în punctul lui de vedere.

Domnul senator Răzvan Theodorescu.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Răzvan Theodorescu:

Doamnă președinte, Stimați colegi, Am avut, recent, ocazia să reprezint Parlamentul României de Ziua Europei, la Paris, alături de colegii noștri germani, care aveau președinția, și de colegii bulgari.

Vreau să confirm întru-totul cele spuse de domnul ministru Cioroianu; eforturile pe care le fac diplomații noștri pentru a masca anumite carențe sunt impresionante.

Vreau să vă spun că nu numai Albania a luat aceste măsuri, ci și vecina noastră Bulgaria și am asistat la Paris la felul în care foarte onorabil ambasada noastră a reușit să astupe niște găuri, însă cu eforturi personale, cu banii acestor diplomați.

Iată că un social-democrat sprijină Guvernul dumneavoastră, doamnă președinte.

Mi se pare că cererea Guvernului în continuare trebuie sprijinită.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Din partea Grupului parlamentar al PRM, rugămintea mea este o singură persoană.

Domnule senator Gheorghe Funar, a cerut domnul senator Dinescu cuvântul înainte.

Domnul Gheorghe Funar:

O întrebare.

Doamna Norica Nicolai:

Vă rog să formulați o întrebare, iar punctul de vedere al grupului să-l prezinte domnul Dinescu, care s-a anunțat anterior la cuvânt.

Microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Așa este regulamentar.

Întâi se pun întrebări.

Doamna Norica Nicolai:

Nu, nu.

Domnul Gheorghe Funar:

Nu am decât o singură întrebare...

Așa scrie în Regulament, doamna președinte.

V-aș ruga să-l revedeți.

Am o singură întrebare pentru domnul ministru Cioroianu, apropo de cererea de reexaminare.

În vara anului 2004 și după aceea, actualul Președinte al României ne-a asigurat pe toți să trăim bine.

Făcând această cerere de reexaminare îi ajută să trăiască mai bine pe ambasadori și pe toți cei care beneficiază de prevederile acestei legi sau nu?

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Întrebarea este bună.

Domnul senator Gheorghe, din partea Grupului parlamentar PD.

După care domnul senator Mihai Popescu.

Domnul Constantin Gheorghe:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință din nou.

Cu tot respectul pentru domnul președinte al Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială, aș vrea să spun că raportul de respingere al cererii de reexaminare nu răspunde decât la un singur punct din cele solicitate de Președintele României în cererea dumnealui de reexaminare.

Și eu unul, personal, nu mă consider satisfăcut de faptul că ni se răspunde la un singur punct și de aceea consider că va trebui să pun câteva întrebări distinsului domn ministru al afacerilor externe, colegului nostru senator Cioroianu.

Domnule ministru, ați enumerat punctele solicitate de Președintele României încercând să dați niște răspunsuri, dar eu vreau să vă spun că, așa cum știți foarte bine, în procesul legislativ trebuie să existe acea notă de fundamentare, acea fișă financiară pe care noi nu o avem, nu o știm.

De aceea, vă pun întrebarea dacă puteți să ne spuneți care este efortul bugetar care presupune susținerea acestei inițiative legislative? Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Este adevărat că nu am văzut fișa financiară nici la proiectul dinainte - și mă bucur că sunteți consecvenți cu prevederile constituționale.

Domnul senator Valentin Dinescu.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Microfonul 1.

Domnul Valentin Dinescu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Trebuie să vă spun cu amărăciune că nu este prima dată când solicitările de reexaminare venite de la Președinția României nu au altă menire decât aceea de a șicana Parlamentul și de a întârzia procesul legislativ în adoptarea anumitor legi.

Pe fond însă cred că lucrurile sunt clare.

Dacă încasează Parlamentul toate lucrurile urâte care se spun despre noi, chit că și Parlamentul are cea mai mică cotă de salarizare din Uniunea Europeană și așa mai departe, haideți să nu fim adepții principiului "să moară și capra vecinului" și să susținem această inițiativă legislativă.

La urma urmei sunt diplomații noștri, sunt cei care reprezintă România și cei cărora le datorăm, într-o măsură mai mare sau mai mică, o mulțime de lucruri în legătură cu modul în care noi suntem văzuți în afara granițelor țării.

În paranteză, i-aș recomanda domnului ministru Cioroianu să instituie în această reformă - pe care cu siguranță are intenția să o facă - mai multă rigurozitate în ceea ce privește eficiența activității diplomatice, pentru că dincolo de efortul pe care îl face țara de a alinia salariile acestora la standardele internaționale, trebuie să facă și diplomații noștri un efort de a alinia prestația lor tot la aceleași standarde.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Mihai Popescu.

Microfonul 3.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Mihail Popescu:

Se bate monedă că nu avem punctul de vedere al Guvernului.

Eu nu cred că vine un ministru aici să ne mintă.

Cred că este bine ca atunci când vin domnii miniștri aici să le dăm ceea ce trebuie să dăm unor miniștri, să nu-i jignim că ar veni cu puncte de vedere personale, nu cu un punct de vedere al Guvernului.

Păi, dacă vine un ministru și ne spune că are cu ce să facă, cum să spunem că nu știm punctul de vedere al Guvernului?!? Cred că este un motiv ca să - eu știu? - să tot tergiversăm niște lucruri.

Domnule ministru, știu că vă bateți pentru diplomați.

Bateți-vă în continuare.

Eu vă felicit pentru acest lucru și cel puțin din punctul meu de vedere aveți tot sprijinul.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Fără îndoială, și eu am aceeași opinie ca dumneavoastră, cu condiția să nu ajungi la DNA și când formulezi un punctul de vedere al Guvernului în plenul Parlamentului.

Am înțeles că Grupul parlamentar al PD a formulat o cerere prin dumneavoastră, pentru retrimiterea la comisie pe motive procedurale.

Practic sunt obligată să supun votului dumneavoastră această cerere.

După care voi declara dezbaterile generale închise și vom trece la vot.

Stimați colegi, vă rog să vă ocupați locurile în bancă.

Vă rog să vă exprimați prin vot pe această cerere.

Cererea a fost respinsă, neîntrunind decât 14 de voturi pentru, 34 împotrivă și o abținere.

Nemaifiind luări de poziție pe baza acestei cereri de reexaminare, Supun votului dumneavoastră raportul formulat de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială de respingere a cererii...

A! Domnul Funar! Domnule Cioroianu, vă rog să vă pronunțați cu privire la chestiunea cu "să trăiți bine".

Microfonul 10.

Sunt convinsă că vă veți pronunța corect.

Domnul Adrian Mihai Cioroianu:

Sunt două întrebări, una de la domnul Funar, cealaltă a domnului Constantin Gheorghe, referitoare la fișa financiară.

Mulțumesc tuturor și celor care susțin.

Vreau să vă spun foarte deschis.

Nu știu dacă îi ajută să trăiască mai bine, pe o bună parte îi va ajuta să rămână în minister.

Principala mea problemă este că oamenii buni pleacă.

Vă dau un caz concret, îl puteți verifica.

Ambasadorul nostru din Turkmenistan a venit acum două săptămâni și mi-a spus: "Domnule ministru, plec." De la Universitatea "Ovidiu" din Constanța i s-a propus un post de prorector: 70 de milioane de lei.

În ambasadă lua 2000 de dolari.

La noi mai e și această discrepanță.

În anumite țări sunt plătiți în dolari, în alte țări în euro.

Nu vă spun că oameni care au experiență - cum să vă spun? - lasă limbi străine cunoscute, pleacă.

Sunt firme care le oferă salarii de 2-3 ori mai mari.

Credeți-mă că toți vrem să întinerim ministerul.

Dar întinerirea asta este o capcană uneori dacă nu există relația discipol-maestru, diplomația nu funcționează.

Nu poți să bagi o generație spontanee numai de tineri care să nu aibă pe nimeni care să-i ghideze cât de cât.

De aceea vă spun: nu știu dacă vor trăi mai bine.

Tot pe ultimul loc în Europa vor rămâne ca salarii, poate puțin mai bine... bun...

Dar măcar este un motiv să intre lume bună în minister.

Cum spunea și domnul Dinescu: dacă vrei o diplomație bună trebuie să ai diplomați buni, este o condiție sine qua non, și să-i păstrăm.

A doua întrebare, referitor la fișa financiară, care este efortul bugetar, o rog pe doamna Doinița Florea, director în minister, să dea detaliile necesare.

Doamna Norica Nicolai:

Microfonul 9.

Aveți cuvântul.

Doamna Doinița Florea - director în Ministerul Afacerilor Externe:

Vă mulțumesc.

În anul 2007 efortul financiar pe care Ministerul de Externe va trebui să-l facă pentru finanțarea salariilor personalului diplomatic din centrala ministerului și din exterior se ridică doar la 36 milioane lei.

Guvernul României a identificat această sursă de finanțare pentru acordarea prin Legea bugetului a unei suplimentări la fondul de salarii pentru personal și în aceste condiții, dacă legea va fi adoptată, Ministerul de Externe va putea să intre într-o situație normală și firească astfel încât să-și poată reașeza salariile într-un cadru normal, care să ne dea, așa cum s-a prezentat înainte, posibilitatea consolidării unui corp diplomatic de carieră, o aliniere față de legislația...

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Ați prezentat punctul de vedere financiar.

Nu este cazul să mai facem considerații de altă natură.

Domnule senator Gheorghe, dacă sunteți mulțumit cu privire la răspuns sau vreți detalii.

Vă rog, microfonul 3.

Domnul Constantin Gheorghe:

Nu știu dacă nu cumva s-a strecurat o eroare.

Doamna director din minister ne-a spus pentru anul 2007.

Nu este relevant, pentru că mai sunt 3 luni.

Eu am vorbit de efortul bugetar anual. (Discuții în sală.)

Deci, revin.

Nu știu dacă este o confuzie sau dacă asta a putut să-mi răspundă.

Doamna Norica Nicolai:

Domnul senator Prodan, microfonul 7, aveți cuvântul.

Domnul Tiberiu Aurelian Prodan:

Mă bucur că v-ați îndreptat atenția și asupra mea, doamna președinte, pentru că ați fost foarte atentă la precedenta inițiativă legislativă, când am avut un alt coleg președinte de comisie, aici.

Corect era să mă fi consultat asupra punctului de vedere al comisiei și privind cererea de retrimitere la comisie.

Dar să răspund pe fond.

Noi discutăm despre o cerere de reexaminare, nu discutăm fondul legii acum.

Dacă domnul senator Constantin Gheorghe, care face observații asupra raportului... Cu tot respectul, stimate domnule coleg, eu vă voi pune la dispoziție stenograma discuțiilor din comisie privind cererea de reexaminare a președintelui și vă voi pune la dispoziție și stenogramele celor cinci ședințe, în care s-a discutat pe fond această lege și veți avea și raportul anual, și tot ce veți dori dumneavoastră.

Să mai răspund asupra unui singur punct.

Domnule Șerban, vă rog să-mi permiteți.

Această inițiativă legislativă s-a discutat în luna iunie,

înainte de a pleca în vacanță.

Guvernul și-a modificat punctul de vedere pe parcursul vacanței, când și-a formulat și președintele cererea de reexaminare.

S-a primit la comisie punctul de vedere favorabil pe fondul legii, pe fondul inițiativei legislative.

Noi, acum, discutăm de o cerere de reexaminare și avem un raport de respingere pentru o cerere de reexaminare.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Șerban Nicolae, microfonul 3, după care voi supune votului cererea de reexaminare, raportul de respingere.

Domnul Șerban Nicolae:

Doamna președinte, foarte scurt, o chestiune de procedură.

Îmi cer scuze față de domnul coleg, domnul senator Prodan, care, probabil, a avut senzația că îi cer Domniei Sale cuvântul.

Voiam să atrag atenția că ne aflăm în fața unei cereri de reexaminare, noi cu asta suntem sesizați în plen, nu este o dezbatere pe lege, să adresăm întrebări Guvernului, care nu este nici măcar inițiator la această chestiune.

Deci, aici discutăm dacă aprobăm sau nu cererea de reexaminare a președintelui.

Eventual, puteam să avem un reprezentant al președintelui aici, căruia să-i punem întrebări în legătură cu cererea de reexaminare.

Dar am rugămintea, ca procedură, la dezbaterea unor cereri de reexaminare din partea Președintelui României, să ne limităm la acest aspect, să nu revenim, pentru că legea a trecut o dată de Parlament și ne punem în discuție propria decizie și propriul vot.

Aceasta este rugămintea mea pentru procedura viitoare.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Am închis dezbaterile.

Nu vă mai dau cuvântul.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră raportul de respingere a cererii de reexaminare formulată de președinte în legătură cu Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.495/2004.

Vă rog să votați.

Raportul a fost aprobat, întrunind 46 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă și 3 abțineri.

Ca atare, cererea de reexaminare formulată de Președintele României a fost respinsă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 0:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro