Ioan Stan
Ioan Stan
Ședința Camerei Deputaților din 9 octombrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.136/19-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 09-10-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 octombrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.32 Ioan Stan - referire la plata impozitului pe clădirile aparținând firmelor;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Ioan Stan:

Declarație politică.

Doamnelor și domnilor,

Este ceva timp de când tot aud din partea unor deținători de afaceri private comentarii pline de amărăciune cu privire la plata impozitului pe clădirile ce aparțin firmelor.

Mi se spune, și se confirmă întru totul, că în România aceste taxe sunt triple față de alte țări ale U.E. și, ca și cum aceasta nu ar fi de ajuns, calculul sumelor nu se face la metrul pătrat, ci pe baza unui algoritm, specific românesc, din moment ce numai noi îl folosim.

Conform Codului Fiscal, impozitul pe care persoanele juridice trebuie să-l plătească anual, pentru imobilele pe care le dețin, este cuprins între 0,5% și 1,5% din valoarea contabilă a acestora. Acest sistem grevează cu impozite mari clădirile noi, a căror valoare de inventar este mai mare ca a celor vechi.

Printre efectele "secundare" ale acestei politici fiscale, câteva mi se par demne de a fi luate în considerație.

În primul rând, se naște posibilitatea ca acest nivel de taxe disproporționat de mare din România să descurajeze investitorii care ar putea fi tentați să-și mute afacerile în țări învecinate cu a noastră, unde aceste rate sunt mai rezonabile.

În al doilea rând, prevederile Codului Fiscal, care permit autorităților locale să acorde scutiri sau reduceri de la taxele standard (de 0,25% până la 1,5% pentru clădiri) și scutiri ale taxelor locale pe teren pentru investiții de peste 500.000 euro, pe perioade de timp limitate, ridică probleme legate de definirea clară a condițiilor în care firmele pot beneficia de scutire, oferind astfel posibilități de abuz.

Ca să nu mai vorbim și de manevrele de ocolire a plăților de impozite mari, prin declararea imobilelor de firmă ca aparținând unor persoane fizice, știut fiind că acestea din urmă plătesc, pentru clădirile proprietate, impozite de 70-80 de ori mai mici decât cele plătite de persoanele juridice.

Paradoxal, cu taxe mai mari decât vecinii, autoritățile locale din România colectează totuși mai puțin, 0,5% din P.I.B., față de media europeană de 1,5%-2,5% din P.I.B.

Cred că toate aceste aspecte se pot constitui în teme de gândire pentru specialiștii Guvernului, în ideea reformării taxelor locale.

În eventualitatea că mă vor băga în seamă, conchid:

  • impozitul pe clădiri să se calculeze pe baza unei cote/mp, stabilită de autoritățile statului, și nu pe baza valorii contabile a clădirii;
  • nivelul taxelor pe clădiri trebuie apropiat de cel din celelalte țări din Europa centrală și de est;
  • dacă urmează să se acorde stimulente unor investitori, acestea trebuie să fie transparente și clar definite, și să fie însoțite de control independent corespunzător.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 iulie 2018, 22:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro