Mihaela Adriana Rusu
Mihaela Adriana Rusu
Ședința Camerei Deputaților din 30 octombrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.149/09-11-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 30-10-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 octombrie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.32 Mihaela Adriana Rusu - declarație politică având ca subiect "Starea educației naționale în 2008";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Doamna Mihaela Adriana Rusu:

"Starea educației naționale în 2008".

Veștile din educație par îmbucurătoare dacă îl auzim vorbind pe ministrul Cristian Adomniței sau pe alți reprezentanți guvernamentali. Ei spun că, pentru 2008, bugetul educației a crescut cu 24% față de 2007, respectiv 6% din p.i.b.

Situația din școlile românești este una deplorabilă, iar acestea nu par a fi decât niște promisiuni fără acoperire, cu iz electoral. Chiar în Capitală, în sălile de clase, ferestrele sunt bătute în cuie pentru ca geamurile să nu cadă peste copii, frigul este prezent, iar acolo unde este puțină căldură, aceasta este asigurată prin centrale termice vechi fără autorizație de funcționare.

Aproape 140 de unități de învățământ din cele 500 existente în București nu au centrale termice autorizate de Inspecția de stat pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune și instalațiilor de ridicat (ISCIR). Cele mai multe sunt în sectoarele 1 și 4 din Capitală.

Dezorganizarea din educație se vede și prin faptul că tot mai multe școli sunt goale, din cauza elevilor care renunță la studii. În ultimii șase ani, abandonul școlar a crescut de trei ori în rândul elevilor din clasele I-VIII, se arată în raportul privind starea învățământului dat astăzi publicității de Ministerul Educației.

Pentru a preveni fenomenul de abandon, Ministerul Educației promovează programe ca "Avocatul elevilor" și încearcă să angajeze un psiholog pentru unități școlare. Acest lucru poate fi util, dar marea problemă nu este aici.

În școala românească din mediul rural, femeia de serviciu a ajuns să țină lecții de limba română, profesorii cu pregătire universitară s-au reprofilat sau unii dintre ei au plecat la cules de căpșuni sau la alte munci necalificate în Occident. Disprețul și dezinteresul față de școală a fost cultivat în ultimii ani chiar de la nivelul președintelui țării.

Școala nu mai este a doua casă a copiilor, imaginea dascălului cu har, a Domnului Trandafir este terfelită. Învățătorii și profesorii sunt demonizați, umiliți prin nivelul mizerabil al salariilor. Acestora le iau locul femeile de serviciu, figurile hăhăite și rânjite de la televizor cu un comportament necivilizat, mârlănesc, nociv ale acestei societăți ce se dorește a fi una europeană.

Doar despre majorările salariilor profesorilor nu se vorbește în proiectul de buget. Și asta în ciuda faptului că sindicatele au cerut ca toți debutanții să primească, la încadrare, salariul minim pe economie, adică 880 de lei. De salarii mărite beneficiază doar dascălii care au dat în judecată ministerul și au câștigat procesul.

Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat că sindicatele din învățământ sunt interesate de un singur lucru și anume, creșterile salariale, arătând o mică preocupare pentru investițiile din învățământ și calitatea actului educațional.

Această afirmație este un neadevăr, deoarece acești oameni ce au în spate o pregătire universitară care necesită un efort mare au fost mereu ultimii pe listă când a fost vorba de majorări salariale. Un profesor debutant câștigând doar 4 milioane de lei, bani care nu pot acoperi nici măcar coșul zilnic de consum lunar.

O altă problemă mare a actualului guvern este lipsa de comunicare și de transparență, legile educației fiind ținute la secret. Ministerul Educației a decis amânarea lansării pachetului legilor educației până după alegerile europarlamentare, sub pretextul că dezbaterea publică pe marginea acestora ar putea să se suprapună cu referendumul pentru votul uninominal și cu campania electorală pentru Parlamentul European.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 25 octombrie 2021, 1:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro