Plen
Ședința Camerei Deputaților din 11 decembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.172/21-12-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 11-12-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 decembrie 2007

17. Dezbaterea Proiectului de Lege privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și jocurilor sportive (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 539/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.17, Proiectul de Lege privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și jocurilor sportive.

Legea are caracter organic.

Proiect adoptat de Senat.

Raport de adoptare, comisiile pentru învățământ și pentru apărare.

Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul să prezinte raportul.

Domnul deputat Dumitru Dragomir.

Domnul Dumitru Dragomir:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am inițiat acest proiect de lege privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și jocurilor sportive, împreună cu Jandarmeria, cu Poliția Română, cu justiția, cu Agenția pentru Sport, cu Federația Română de Fotbal, cu Liga profesionistă de fotbal, cu ligile profesioniste din Europa.

Este un proiect de lege modern, va fi o lege modernă, așa cum cere Europa, așa cum are Anglia, Franța, Spania, Italia.

Pentru ce am făcut acest proiect de lege? Fenomenul o luase razna. Era o nebunie și este o nebunie la această oră în fotbalul mondial și nu numai în România. Am prevăzut cu un an de zile în urmă, pentru că la acest proiect de lege am lucrat peste opt luni de zile, am prevăzut escaladarea acestor violențe și atunci am făcut o lege modernă care cred că ani de zile de acum înainte va da posibilitatea celor mulți să vină cu copii, cu neveste, cu fete, fără frica de a se întoarce sau de a nu se mai întoarce de la stadioane.

Eu vă rog să credeți că este o lege ultramodernă și mulțumesc atât Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, cât și Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, precum și Senatului pentru că a dat aprobare și vă mulțumesc și dumneavoastră că o veți vota, pentru că este imperios necesară momentului actual.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Comisia, vă rog. Doamna președinte Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Înainte să citesc raportul, vreau să vă informez, domnule președinte, că legea la care vă refereați dumneavoastră cu celebrul sediu, este de fapt o reexaminare a Legii tineretului care este încă la Comisia de învățământ, pentru că așteptăm o altă variantă care să dezbate la Senat. Deci n-are nici un fel de legătură cu acest proiect de lege pe care tocmai l-am discutat.

Obiectul de reglementare al proiectului de lege la care s-a referit domnul Mitică Dragomir constă în îmbunătățirea sistemului de asigurarea ordinii publice la competițiile și jocurile sportive, adaptarea unor prevederi specifice la standardele europene, încadrarea penală și contravențională a unor fapte ce pot fi săvârșite înainte, în timpul sau după terminarea activității sportive, instituirea sub sancțiune a unor obligații pentru instituțiile implicate, precum și structurarea mai clară a atribuțiilor acestora.

Senatul a adoptat acest proiect de lege care face parte din categoria legilor organice.

La lucrări au fost prezenți 36 de deputați din totalul celor 50 de membri ai Comisiilor de învățământ și de apărare reunite.

La dezbaterea proiectului de lege au participat alături de inițiator și domnii Mircea Alexandru, Olimpiodor Antonescu, colonel Aurel Moise, căpitan Anton Cernat și locotenent Cezar Medzinschi, toți din partea Ministerul Internelor și Reformei Administrative. Cu câteva modificări, comisiile au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, doamna președinte.

Guvernul. Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Marin Pătuleanu (secretar de stat, Ministerul Internelor și Reformei Administrative):

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul susține adoptarea acestei propuneri legislative, întrucât toate propunerile și observațiile formulate de minister au fost incluse în proiect de lege ce va fi supus dezbaterii și adoptării dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Intervenții la dezbateri generale?

Domnule deputat Calimente, vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal susține acest proiect de lege. Considerăm că era imperios necesar pentru că, așa cum ați văzut și dumneavoastră, în ultima vreme, manifestările așa-zis de susținere a echipelor, nu numai de fotbal, fenomene de violență se întâmplă, mai nou, și în alte sporturi au devenit endemice, putem spune.

Cel mai exemplificator caz poate fi participarea suporterilor români în Bulgaria, unde n-au avut cu cine să se bată și s-au bătut între ei. Pentru că există o categorie deja de suporteri care nu mai urmăresc manifestarea sportivă, ci se duc la stadioane sau în sălile de sport numai pentru a se bate. Pleacă de acasă pregătiți pntru a face acest lucru.

Aș vrea însă să-i recomand domnului Mitică Dragomir ca pe lângă instituțiile statului, o mare atribuție cred că revine și ligii și federației, în sensul în care, în opinia mea, o parte din aceste nuclee dure ale echipelor provin din încurajările pe care patronii cluburilor de fotbal le-au făcut nucleelor dure ale galeriilor. I-au plătit, i-au încurajat să facă asemenea manifestări și cred că dumneavoastră trebuie să luați, prin ligă și prin federație, măsuri și împotriva proprietarilor de cluburi sau conducerilor cluburilor care vor continua aceste proceduri în continuare.

În rest, sigur, proiect de lege stabilește atribuțiile organelor statului, dar trebuie intervenit și la cluburi pentru că altfel, după părerea mea, acest fenomen va continua.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Andea.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a abordat cu extrem de multă rigurozitate și atenție inițiativa legislativă care ne este acum prezentată. Este o lege de foarte mare întindere și, într-adevăr, de o complexitate deosebită.

Despre necesitatea ei ne vorbesc, fără îndoială, imaginile pe care aproape, săptămânal, le recepționăm de la meciurile, în principal, cele de fotbal, atât interne, cât și internaționale, și nu mai are rost să insistăm asupra necesității ei.

Sigur că forma inițială a legii poate că a fost un pic cam cazonă. Vreau să spun că este meritul unui subcolectiv mai larg din care și domnul general Antonescu, prezent aici, a făcut parte, în așa fel încât să găsim media firească și potrivită pentru societatea românească de astăzi.

Domnul Bogdan Olteanu:

Precizați și numele de botez, să nu se interpreteze?!

Domnul Petru Andea:

Da. Mulțumesc.

Ce aș vrea să spun? Sigur că duritatea legii este, aș spune, medie, față de legislația europeană, deci nu este chiar atât de dură ca cea engleză, dar, în orice caz, răspunde, după părerea noastră, necesităților actuale pentru a menține și a preveni violența pe terenurile sportive și la competițiile sportive.

Este o lege care intră în cele mai intime mecanisme, care generează violența, provoacă violența, pot să preîntâmpine violența și, desigur, poate să sancționeze violența. S-a avut în vedere responsabilitățile în primul rând ale organizatorilor, și aici includ liga și toate structurile care răspund pe linie de sport, de competițiile sportive.

Deci, din acest punct de vedere, legea corespunde nevoilor, în sensul că stabilește obligații extrem de precise pentru organizatori, inclusiv pentru ceea ce înseamnă uneori incitarea la violență de către reprezentanții organizatorilor, inclusiv sancțiunile la care aceștia sunt supuși. Evident că cele mai dure și mai aspre sancțiuni se aplică organizatorilor.

În ceea ce privește participanții la competiția sportivă, legea face distincție clară între ceea ce înseamnă spectatori, suporteri și huligani. Cele mai multe prevederi din lege nu sunt îndreptate împotriva spectatorilor sau a suporterilor, ci împotriva grupurilor de huligani care de fapt generează, cu preponderență, actele de violență.

Sigur că la dezbaterea legii, țin să subliniez, au participat și reprezentanți ai galeriilor sportive, care au avut o contribuție semnificativă în ceea ce înseamnă modul în care trebuie tratat publicul spectator și măsurile care trebuie luate împotriva huliganilor. Ei înșiși, mă refer la galerii, s-au pronunțat împotriva acestor elemente turbulente, care șifonează nu numai imaginea competiției, ci și imaginea galeriilor de suporteri.

Serviciile de pază private care, de asemenea, își găsesc un loc semnificativ în întinderea legii, de asemenea, sunt prevăzute atât cu ceea ce înseamnă atribuțiile, cât și responsabilitățile lor.

Iată, așadar, că suntem în fața unei legi muncite, aș putea să spun, și care, după părerea mea, va avea contribuții în ceea ce înseamnă prevenirea, limitarea manifestărilor de violență pe terenurile sportive și desigur, și sancționarea acestora.

În consecință, din partea Grupului parlamentar al P.S.D., propun ca să sprijinim această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și Grupul parlamentar al Partidului România Mare susține această inițiativă legislativă, și nu doar pentru că este opera unui membru marcant al partidului nostru, ci pentru că este un proiect de lege absolut necesar. Va trebui să avem o asemenea lege înainte de a avea morți pe stadioane sau în fața stadioanelor, așa cum se întâmplă în alte țări, sau cum s-a întâmplat în alte țări înainte de apariția unor asemenea legi.

Vreau să vă spun că în momentul în care am lucrat pe acest proiect de lege, am dorit foarte mult să semene cu ceea ce înseamnă legislația din Marea Britanie. Probabil ați aflat cu toții că celebrii "huligans" n-au niciun fel de spor în țara lor, nu fac absolut nimic, acolo sunt foarte cuminți, pe stadioanele din Marea Britanie. În schimb, atunci când ies în celelalte orașe din Europa sau din lume se comportă la modul în care ați văzut la televizor.

De ce acest lucru? Pentru că în Marea Britanie există o lege foarte restrictivă, foarte coercitivă și din această cauză ei nu-și permit să facă la ei acasă ceea ce fac pe alte stadioane ale lumii.

Am vrut, deci, un proiect de lege care să semene cu o asemenea lege care există în Marea Britanie. Eu cred că i-am adus corecturi importante la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și, ulterior, la Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, și asta pentru că atunci când am observat că legea este incompletă, mai ales la Capitolul "Sancțiuni", am reîntors legea la inițiatori, pentru a putea să beneficiem de o lege foarte bune.

De asemenea, am beneficiat, așa cum spuneam mai devreme și când citeam raportul, de expertiza celor de la Jandarmerie, cu care am conlucrat foarte eficient și, de asemenea, am avut discuții foarte importante cu suporterii, chiar cu juriști care sunt reprezentanți ai galeriilor, și ei s-au declarat pe deplin mulțumiți de forma în care a ieșit legea în final.

Ca atare, vă rugăm să votați această inițiativă legislativă, pentru că este absolut necesară.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Valeriu Tabără, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Legea pe care suntem chemați să o discutăm și s-o votăm astăzi, după părerea mea este de foarte mare importanță, având în vedere evoluțiile din zona și din sfera sportivă din ultimii ani. Și cred că, crearea unui cadru legal pentru aceste desfășurări sportive, respectiv manifestări publice - până la urmă o astfel de acțiune sportivă este și o manifestare publică - era nevoie de o reglementare juridică.

Nu știu, însă, dacă vom continua în stilul în care se procedează și în alte sectoare, numai printr-un astfel de cadru legal, de altfel deschis larg, care creează o bază de acțiune în domeniul respectiv și liniștire, practic, a manifestărilor de un anumit tip de pe stadioane, va rezolva întreaga problemă.

Și dacă aici se menționa faptul că există declarații sau un anumit stimulent, din partea conducătorilor de cluburi, pentru anumite nuclee dure ale grupurilor de suporteri, eu aș spune că problema nu este rezolvată în această lege în ceea ce privește "meritul" mass-mediei în a promova astfel de manifestări pe stadioane. Și mă uitam chiar zilele trecute la modul cum un eveniment, chiar dacă echipa națională a României de handbal pierduse, dar era un eveniment de mare importanță (participarea la un campionat mondial a unei echipe naționale - și nu este oarecare), să se înceapă, de altfel, cu niște declarații beligerante, și nu numai atât, dar care se interpretează și se transmit către ascultători într-un anumit mod și care transferă și un anumit mod de manifestare. Și acest lucru mi se pare că este cel mai grav pentru societatea românească.

Eu n-aș spune că vina o poartă doar anumiți conducători de cluburi sau modul cum anumite afirmații ale unui conducător, în preajma unui meci, fie că este de hochei, fie că este de fotbal sau din alt sector sportiv, este interpretat, ci modul cum el este transmis către public, acea stare conflictuală mereu transmisă de către mass-media, de către o parte a mass-mediei. Eu cred că, până la urmă, avem o anumită teamă de a rezolva și această chestiune.

Eu fac un apel ca, dincolo de înseamnă reglementările strict legate de cluburi și de declarațiile, de interpretarea lor, de comportamentul pe stadion, să fie și responsabilitatea celor care preiau anumite mesaje și le trimit distorsionat în opinia publică, inclusiv către cei care se manifestă cum se manifestă.

Pe de altă parte, cred că este obligația cluburilor de a-și reglementa odată, și pentru totdeauna, relația cu organele de ordine, pentru că foarte multe cluburi la această dată nu au o relație dintre cele mai bune. Poate și la Timișoara, poate și în alte locuri ...

Trebuie întotdeauna să fie o reglementare care să nu fie pe moment, pe momentul acțiunii sportive, ci una care să fie pe o perioadă lungă de timp în care responsabilitățile să fie bine conturate și bine controlate până la urmă.

Noi vom susține această inițiativă legislativă și o vom vota, găsind-o binevenită.

Mulțumim.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Soporan, vă rog.

Domnul Vasile Filip Soporan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Fenomenul și fenomenele prezente pe stadioane sunt cunoscute. Din acest motiv, consider că această lege este o lege deosebit de importantă, este o lege europeană, este o lege care vine pentru prima dată să pună în legătură autoritatea statului, organizatorii și beneficiarii spectacolelor sportive.

Aș avea o propunere, în sensul de a urmări această lege, în modul ei de amplicare, de a face o popularizare a ei, și de a face o evaluare astfel încât, după o perioadă de un an de zile, să tragem concluziile asupra faptului că pe stadioane nu avem activități, ci cu adevărat spectacole, de care beneficiază toată lumea, și, în primul rând, aduc un real prestigiu României.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Cred că această lege este binevenită, și aveam nevoie de o astfel de lege. Am, însă, și niște rezerve, vă spun sincer.

Sunt câteva prevederi legale, introduse chiar de comisie. Poate Comisia juridică, de disciplină și imunități ar fi trebuit să lectureze, înainte de a da un aviz favorabil, cu o mai mare atenție această lege. Citez câteva lucruri: uciderea unei persoane în arena sportivă, a unui alt spectator, constituie infracțiune și se pedepsește potrivit legii penale.

Avem nevoie de acest enunț? N-avem nevoie de acest enunț, zic eu.

Mai există și câteva prevederi - nu mor eu de grija acestor huligani, cum au fost amintiți, și este bine să li se interzică accesul la manifestări sportive -, dar oare nu va fi un precedent periculos, ca interzicerea unor drepturi, ca măsuri suplimentare, să se ia de către procuror și nu de către instanță?

Este un precedent periculos pentru că se pare că avem oameni în justiția noastră care au astfel de propuneri, prin care Procuratura să devină însăși instanța de judecată.

Vom vota acest proiect de lege, dar poate ar trebui să chibzuim mai atent când luăm astfel de decizii. Unele nu sunt deranjante, altele ca idee sunt în contradicție cu legislația penală și de procedură penală, și mă tem ca nu cumva să apară iarăși un ministru al justiției, cândva, care să aibă același apetit pentru a face justiție cu procurori.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Sergiu Andon.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și eu sunt puțin în această dilemă a domnului deputat Márton Árpád, și anume: pe de o parte, sunt foarte convins de utilitatea legii, ba chiar în susținerea ei am să aduc argumente suplimentare.

Pe de altă parte, într-adevăr, am nădăjduit, și cred că este o greșeală și a comisiei, că nu am cerut în mod expres să treacă și pe la Comisia juridică, de disciplină și imunități, pe de o parte, că s-au remarcat lucruri perfectibile în ea, și chiar perfectibile în raport cu statul de drept și nu cu orice; pe de altă parte, că însuși inițiatorul ne-a făcut onoarea într-o manifestare publică să-și exprime încrederea că și Comisia juridică, de disciplină și imunități va contribui la succesul proiectului.

În sfârșit, nu vreau să formulez o propunere concretă. N-aș vrea să opresc proiectul din drumul lui spre aplicare, dar spuneam că am luat cuvântul și ca să întăresc ideea utilității reglementării, felicitând, totodată, inițiatorul pentru ea, cu argumente noi, și anume: fenomenul acesta al violenței între spectatorii de sport, care tinde spre a deveni o racilă, nu este specific numai marilor stadioane, sportului de largă suprafață. Asta este fața vizibilă a aisbergului.

Eu am organizat în circumscripția electorală o dezbatere publică cu specialiști în sport, cu suporteri, cu forțe de ordine, cu presă, și, provenind dintr-o circumscripție care temporar nu are echipă în divizia A (este vorba de județul Dâmbovița), mi s-au relevat numeroase exemple, că și la nivelul competițiilor de ligă inferioară se manifestă violență, cu predilecție violență premeditată, că se duc spectatori și chiar organizatori sau sponsori de echipe pregătiți să facă presiune pentru rezultat și, dacă nu obțin rezultatul prin presiune, să escaladeze conflictul, iar, la acel nivel, nevoia unei reglementări ferme, severe, e și mai mare, pentru că și mijloacele de a stăpâni violențele sunt mai puține. Este vorba de multe cazuri de comune antrenate, ale căror comunități simpatizează o echipă sau alta, și nici măcar cerințele minimale ale regulamentelor polițienești, care prevăd o anumită dublare a agenților ș.a.m.d., nu se pot asigura în cazul unor competiții.

Sper ca reglementarea să ofere platforma unor rezolvări și pe această cale, și, cum spuneam, am vrut să întăresc necesitatea reglementării, văzând fenomenul în toată amploarea lui, adică până la nivelul micilor competiții, unde, din nefericire, de asemenea, se manifestă aceste tendințe negative, periculoase, antisociale.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, s-a obiectat, pe bună dreptate, că legea trece dincolo de libertatea cetățeanului, forțând limitele Constituției, că trece dincolo de limitele unei legi normale, încercând să încadreze fapte, chestiuni nereglementate prin Codul penal. Dar realitatea este că s-a trecut dincolo de limitele siguranței cetățeanului și, din nefericire, în această cauză trebuie intervenit printr-un act normativ.

Spun, din nefericire, pentru că în trecut s-a dat libertate unor organizații să organizeze, să reglementeze aceste întreceri sportive, și ele s-au dovedit, în parte, incapabile să realizeze acest lucru, având de partea lor legea, ca și până acum, ca și de acum înainte.

Îmi aduc aminte de o situație în care președintele Federației Române de Fotbal a refuzat să se supună unui control fiscal, motivând că este un fel de stat în stat. La fel am putea să-i spunem și noi acum: "Ești stat în stat, descurcă-te mai departe cu suporterii tăi".

Realitatea este că această lege trece datorită înțelegerii Ministerului de Interne, datorită înțelegerii comisiilor parlamentare, unde a fost dezbătut, dar, în primul rând, datorită personalității și muncii domnului Dumitru Dragomir, pe care îmi permit să-l felicit de la tribună și să-l asigur că și noi vom vota această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Am finalizat dezbaterile generale.

Trecem la dezbaterile pe articole.

Nu avem decât amendamente admise. Lucrăm pe anexa cu amendamente admise, în aceste condiții.

De la pct.1 la pct.10 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.11 la pct.20 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.21 la pct.30 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.31 la pct.40 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.41 la pct.50 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.51 la pct.60 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

De la pct.61 la pct.72 există obiecții, observații, comentarii?

Adoptate.

Am finalizat dezbaterea pe articole.

Proiectul rămâne la vot final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 12:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro