Petru Movilă
Petru Movilă
Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.8/22-02-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-02-2019
18-02-2019
15-02-2019 (comună)
15-02-2019
14-02-2019 (comună)
13-02-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 12-02-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.40 Petru Movilă - declarație politică intitulată "AVAS - o mare agenție imobiliară!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Petru Movilă:

"AVAS - o mare agenție imobiliară!"

Cea mai mare agenție imobiliară din România s-a dovedit a fi AVAS. Da, stimați colegi! Acest adevăr cu greu poate fi infirmat. Un exemplu concludent îl reprezintă societatea Fortus, din Iași. Privatizată, dacă așa se poate spune, în 2003, firma ieșeană a ajuns ținta afaceriștilor imobiliari. Și asta cu aportul neprecupețit al AVAS. La momentul privatizării, statul, reprezentat de AVAS, nu a realizat o analiză comparativă între costul de lichidare al societății și costul de privatizare al acesteia. Este scris negru pe alb în decizia Consiliului Concurenței nr. 122 din 22 mai 2005 privind ajutorul de stat pentru Fortus. Cu alte cuvinte, nu s-a pus problema obținerii de bani din vânzarea activelor. În astfel de situații, nu s-ar mai fi perceput comisionul, atât de îndrăgit printre membrii AVAS. Parcă ce s-ar fi obținut din această lichidare? O nimica toată pentru cele 140 de hectare de teren intravilan, o altă nimica toată pe utilajele societății, tot mărunțiș din vânzarea fierului vechi sau a clădirilor. Ceva în jurul valorii de 200 milioane de euro.

Așa că AVAS trece la privatizarea Fortus, vânzând 81,38 la sută din acțiuni cu 22,6 miliarde lei vechi, adică puțin peste 600.000 euro! Atât au valorat cele 140 de hectare teren intravilan, clădirile, utilajele și celelalte din patrimoniu firmei. La o asemenea sumă, oricine ar fi de-a dreptul nebun să nu accepte, mai ales că plata se făcea în rate anuale.

Aceeași instituție înființată pentru a valorifica averea statului, AVAS, introduce unele clauze a căror nerespectare ar fi anulat de drept contractul de privatizare. Printre acestea se numără investițiile tehnologice, cele de mediu și capital de lucru. Și cum procesul postprivatizare trebuia urmărit îndeaproape, agenția imobiliară AVAS numește o persoană pentru a verifica corectitudinea investitorului. Surpriză, însă! Paznicul la oi s-a dovedit a fi chiar lupul, reprezentantul AVAS fiind înregimentat în firma investitorului, adică regăsindu-se pe statele de plată ale acestuia. Rapoartele pe care le-a întocmit pot fi considerate "apă de ploaie" sau mai bine spus mângâieri laudative pe creștetul investitorului. Care investitor a "uitat" de sumele ce trebuiau alocate conform contractului de privatizare.

AVAS nu a schițat nici un gest pentru rezilierea contractului, deși ar fi avut mai mult decât motive legale. "Real estate AVAS" știa că privatizarea Fortus nu poate fi decât o afacere imobiliară. Acest lucru este dovedit de aceeași decizie a Consiliul Concurenței, unde se amintește despre planul de restructurare inițiat de AVAS, în colaborare cu cumpărătorul firmei Fortus, imediat după privatizare. Iar planul prevede reducerea capacităților de producție, ajungându-se în 2008 la mai puțin de un sfert din producția momentului privatizării. Acest lucru atrage după sine disponibilizarea personalului angajat în sectoarele unde se operează reduceri de producție, atrage după sine o scădere a pieței de desfacere și în final închiderea societății, urmată de vânzarea terenurilor pe piața imobiliară și la prețul acesteia. De altfel, așa numitul investitor a vândut parte din utilajele firmei, parte din terenuri, din stocul de marfă, banii fiind băgați în buzunarele proprii. De curând, însuși investitorul a fost cumpărat de o firmă cu denumirea scrisă cu litere chirilice. Totul petrecându-se sub ochii AVAS și cu acordul acestei uriașe agenții imobiliare.

Domnilor colegi,

îmi doresc să fi greșit în analiza mea și societatea Fortus să devină ceea ce a fost odată. Îmi doresc ca cei peste 2000 de angajați să poată spune și în 2009 că au un loc de muncă la Fortus. Mai sunt câteva luni și investitorul nu mai are nici o obligație față de statul român, putând face ce vrea cu firma ieșeană. Totuși, vreau ca instituțiile statului să facă o analiză pertinentă a procesului de privatizare și postprivatizare și să aplice ferm legislația în vigoare. Ceea ce a făcut AVAS nu poate fi caracterizat decât prin expresia "afacere imobiliară", și aceasta prost gândită și cu beneficii minime pentru statul român.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 februarie 2019, 2:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro