Adrian Moisoiu
Adrian Moisoiu
Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/07-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 26-02-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Adrian Moisoiu - declarație politică intitulată "nu vrem liceu fără Dumnezeu!";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit pe domnul Adrian Moisoiu să-și prezinte declarația politică și îl rog pe domnul deputat Ioan Cristea, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, să-și pregătească intervenția.

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi pare rău că nu a luat cuvântul colegul meu Baban, pentru că dânsul era înainte. Dar nu-i nimic, o să-i dați cuvântul după mine.

Intervenția mea de astăzi este intitulată "Nu vrem liceu fără Dumnezeu!".

Studiul religiei în școala românească este actualmente unul dintre cele mai dezbătute subiecte.

În numele unei așa zise libertăți de conștiință, al liberei opțiuni a elevilor, mai multe asociații și O.N.G.-uri au declanșat o campanie înverșunată pentru eliminarea religiei din programa școlară, a icoanelor din școli, a rugăciunii "Tatăl nostru" de la postul național de radio ș.a.m.d.

Prin apelul Întâistătotorului ei, Prea Fericitul Daniel, Biserica Ortodoxă Română a reacționat. În apelul intitulat "Nu vrem liceu fără Dumnezeu", lansat miercuri 13 februarie a.c., se arată că "Prezența disciplinei Religiei în sistemul de învățământ public nu reprezintă o inovație sau un "model românesc", ci un act de dreptate, bazat pe cultura europeană, și o necesitate permanentă în procesul nobil de formare moral-socială a elevilor.

"... Religia constituie parte integrantă și definitorie a culturii europene. Fără cunoștințele oferite de acest domeniu, nu se pot înțelege istoria și cultura acestui continent și nu putem prețui catedralele, mănăstirile, bisericile, operele de artă vizuală și muzicală, în marea lor majoritate inspirate de credința religioasă".

Istoria Europei este strâns legată de credință. În numele ei s-au săvârșit acte de cultură inestimabile, s-au realizat monumente arhitectonice, s-au scris opere literare deosebite, după cum tot în numele ei au fost declanșate prigoane, au fost schingiuiți și omorâți oameni, au fost și mai sunt și astăzi războaie de o cruzime inimaginabilă.

Și toate în numele aceluiași ... Dumnezeu!

În baza valorilor și atitudinilor pe care le propune, educația religioasă constituie un mijloc de promovare a drepturilor omului. Ea reprezintă un mijloc de cunoaștere a trecutului istoric și a valorilor culturale produse de creștinism timp de două milenii.

Sintetic, toate acestea reprezintă istorie și civilizație!

Acesta este motivul pentru care în majoritatea țărilor europene, religia se predă în cadrul sistemului de învățământ public, cu implicații deosebite în dezvoltarea lor socio-culturală. Studiul ei este hotărâtor în formarea personalității tinerilor, indiferent de cultul căruia aparțin. Ea are un rol deosebit în formarea moral-socială a elevilor, în cunoașterea și înțelegerea valorilor învățăturii creștine, îl conduce pe tânăr la respectarea conștientă, pe baza unei motivații interioare pozitive a valorilor democrației, a diversității culturale sau religioase, de sprijinire a semenilor pentru atingerea unor aspirații individuale sau sociale.

Marginalizarea religiei la anii "marilor întrebări despre viață", ai înțelegerii în esență a acesteia, la vârsta la care se poate forma o spiritualitate autentică, reprezintă o mare greșeală. Dar la educație nu dorește nimeni să se refere...

Învățătura creștină promovează respectul reciproc și valorizarea semenilor ca principii fundamentale, fiindcă o educație astfel bazată, poate contribui în mod decisiv la formarea unei societăți pluraliste, a conviețuirii în armonie cu aproapele.

Prin învățătura pe care o propagă, creștinismul are dimensiunea frumuseții. Poate să fie ceva mai nobil decât îndemnul de a-ți iubi aproapele, dar și... dușmanul?

În România, primele școli și tipărituri au fost lucrarea Bisericii, locul unde inițial s-a desfășurat aproape exclusiv procesul instructiv. Acolo s-au păstrat tradițiile, ritualurile și sărbătorile. Cultura românească s-a născut, crescut și dezvoltat în biserică!

Liceul este dator să ofere elevilor posibilitatea de a alege în cunoștință de cauză valorile promovate de educația religioasă. Pornind de la faptul că în perioada liceului elevii studiază la diferite discipline de învățământ, în cadrul trunchiului comun, ca biologia, geografia, istoria sau filosofia, teorii științifice și concepții privind originea și evoluția vieții și a omului, prin eliminarea disciplinei religiei din învățământul liceal se realizează o discriminare, elevii fiind privați de o informare dar și de o formare, din punct de vedere religios, pe baza eticii educaționale. Acesta este motivul pentru care ea trebuie să fie studiată.

O incoerență a proiectului de lege a învățământului preuniversitar este faptul că, pe de o parte, stabilește imposibilitatea unui elev minor de a-și alege singur forma de învățământ sau limba de studiu, decizie de altfel foarte importantă pentru viață, dar, în același timp, îi oferă întreaga responsabilitate în a-și alege religia sau confesiunea, fapt ce constituie o decizie cel puțin la fel de importantă și cu efecte majore pentru întreaga lui viață.

Este motivul pentru care părinții nu au voie să fie indiferenți dacă copiii lor studiază sau nu religia în școală, studiul acesteia nu acceptă compromisuri și nu poate fi negociat.

Este timpul ca societatea românească să admită că în procesul de reabilitare a educației, componenta religios-morală a învățământului românesc reprezintă o prioritate de gradul zero. "Religia nu este proprietatea statului, nici a ministerului și nici a Bisericii ca instituție; ea este un dat al poporului român creștin de-a lungul a două milenii."

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 18:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro