Ioan Cristea
Ioan Cristea
Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/07-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 26-02-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.5 Ioan Cristea - declarație politică referitoare la legătura dintre taxa auto de mediu și termoficarea centralizată;

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit acum la microfon pe domnul deputat Ioan Cristea și se pregătește domnul deputat Constantin Petrea, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat-Liberal.

Domnule coleg, aveți microfonul.

Domnul Ioan Cristea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vreau să vorbesc despre legătura dintre taxa auto de mediu și termoficarea centralizată.

În cele ce urmează am să fac o pledoarie pentru păstrarea taxei auto de mediu. Pentru a evidenția cât mai bine necesitatea acesteia, am să mă folosesc de o analogie dintr-un alt sector, la fel de important: termoficarea centralizată.

Motivele care m-au făcut să mă gândesc la această paralelă țin de seriozitatea subiectelor, pe de o parte, și mai ales de neseriozitatea în care au fost tratate. Până acum, privind taxa auto de mediu, am avut o situație pe deplin conturată. Aceleași ambiguități și lipsa unei reglementări explicite au dus la o situație dezastruoasă a sectorului de termoficare centralizată, cu pagube imense.

De exemplu, la nivel național ne confruntăm cu o situație contrariantă. Adică, avem de a face cu situația în care Guvernul investește miliarde de euro în sisteme centralizate de termoficare, în timp ce populația investește la fel, miliarde de euro vara, pentru achiziționarea centralelor de apartament produse în Italia, Germania, și tot miliarde de euro iarna, pentru plata gazului metan importat din Rusia. Este mai mult decât evident că cele două investiții - ale Guvernului și ale populației - se exclud unele pe celelalte.

Așa, ne aflăm într-un context în care cei care investesc în centrale de apartament fac investiții inutile și uriașe, iar banii publici, investiți în termoficarea centralizată a orașelor, sunt îngropați, la propriu și la figurat.

În prezent, majoritatea condominiilor din întreaga țară au în funcție ambele sisteme de încălzire. Această realitate are consecințe sociale grave: disensiunile dintre locatari privind împărțirea cheltuielilor, scade eficiența societăților comerciale de termoficare centralizată, scade eficiența arderii combustibililor, adică imposibilitatea cogenerării la nivel de apartament.

Acest ultim aspect se reduce la următoarele: dacă gazul metan folosit într-o centrală de apartament nu poate să producă decât căldură, angrenat într-o centrală de cogenerare va produce atât căldură, cât și energie electrică. Deci, are efecte duble.

Orice sector industrial are nevoie de reglementări, constrângeri prin cadrul unei taxe, cu scopul de a duce la dezvoltarea cât mai rapidă din punct de vedere tehnologic, dar și al numărului și veniturilor angajaților din acest segment.

Taxa auto de mediu are un puternic rol de a proteja producția internă, iar anularea ei ar însemna desființarea în parte a 200.000 de locuri de muncă din industria auto românească. Astfel, compania Ford a anunțat că va renunța la investițiile de la Craiova într-un asemenea context, iar Renault susține că, în cazul retragerii taxei de mediu, compania își va reduce producția cu peste 50%, fapt ce ar însemna și reducerea numărului de angajați cu peste 10.000!

Un alt aspect negativ este acela că lipsa taxei va duce la transformarea României într-un cimitir de mașini vechi. Europenii abia așteaptă să scape de mașini vechi și poluante, pe care românii le cumpără, contând pe prețul mai mic.

O vorbă spune că nu ne putem repara greșelile trecutului. Poate, dacă am lua aminte la ea, măcar din când în când, pentru toată lumea ar fi mai bine.

Avem un precedent, din păcate nu prea fericit, în sectorul termoficării centralizate. Aici, lipsa unei reglementări clare a dus la consecințe grave pentru români. Această greșeală deja făcută ar trebui să ne convingă de faptul că decizia cea mai înțeleaptă ar fi menținerea taxei auto de mediu.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 18 octombrie 2021, 16:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro