Constantin Tudor
Constantin Tudor
Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/07-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 26-02-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 februarie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.73 Constantin Tudor - declarație politică cu titlul "Se mai vrea votul uninominal?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Constantin Tudor:

"Se mai vrea votul uninominal?"

Una din restanțele clasei politice românești postdecembriste este, fără îndoială, votul uninominal. Într-un fel poate că această realitate este de înțeles. După 50 de ani de comunism, cu un sistem bazat pe partidul unic, după 1989 partidele politice și-au luat partea leului în ceea ce privește locul pe scena politică. Sistemul încetățenit a fost acela al liderilor politici, "locomotiva" pentru partidele lor, și nu acela al partidelor cu personalități multiple. Consecința a fost introducerea sistemului electoral al listelor, "trase" în sus de lideri-locomotivă, personalități politice carismatice, iar pe stil nou, chiar pretins mesianice.

Metoda listelor a făcut ca timp de 18 ani, la alegerile parlamentare și pentru consiliile locale și județene, să votăm după sistemul proporțional. Consecința imediată a acestui sistem a fost inevitabil fărâmițarea opțiunilor politice și apariția unei puzderii de partide politice, cărora numai ridicarea pragului electoral le-a mai tăiat din avântul politic. A doua consecință majoră a fost aceea că în România postdecembristă, guvernul monocolor a fost excepția, iar guvernul de coaliție sau minoritar regula.

Problema esențială nerezolvată de sistemul electoral românesc o constituie aceea a responsabilizării clasei politice și crearea unei legături autentice între ales și alegători. Votând liste, cetățeanului alegător i-a fost greu să tragă de mânecă un ales, cu atât mai mult cu cât în mod frecvent coborârea listei ca urmare a retragerii unor aleși conduce la situații surpriză: ca cel de pe locul 4 sau 5 să ajungă deputat/senator, consilier județean/local. Consecința este faptul că nimeni nu dă seamă pentru nimic, iar răspunderea politică se decontează cu greu la sfârșit de mandat.

Votul uninominal, care presupune alegerea unei singure persoane pentru o anumită demnitate publică, este cea mai eficientă cale de responsabilizare a aleșilor. Politicienii nu se mai pot ascunde după liste sau după vestonul propriilor lideri din partid când vine vorba de a da ochii cu electoratul. Pe de altă parte, conștientizarea votului direct obținut îl determină pe demnitar să aibă o legătură directă și constantă cu cetățenii, cu circumscripția în care a fost ales. Desigur, votul uninominal trebuie nuanțat pentru că el cunoaște mai multe variante: cu un tur de scrutin ("câștigătorul ia totul"), cu două tururi. Sistemul majoritar cu un singur tur conduce la bipolarism politic și la dispariția guvernelor de coaliție.

Eu cred că, adoptând votul uninominal, nu trebuie să dezavuăm complet partidele politice. De aceea, un vot preferențial de listă ar putea fi o soluție. Pe de altă parte, el conferă posibilitatea cetățeanului să aleagă candidatul pe care-l dorește, iar pe de altă parte îi dă posibilitatea și să-și exprime o opțiune politică pentru un partid anume. Demonizarea partidelor politice este cel mai periculos lucru pentru o democrație. În toate democrațiile occidentale, sistemul politic funcționează având la bază partide politice și nu personalități politice independente, dar carismatice.

Votul uninominal nu este un panaceu universal pentru însănătoșirea clasei politice și pentru a avea o nouă generație de politicieni. În mod cert însă, actualul sistem electoral proporțional pe liste și-a epuizat capacitatea de a asana viața politică românească. Impulsul dat de președintele Băsescu în direcția votului uninominal este bine venit. În fond, a venit vremea să spunem lucrurilor pe nume. A venit vremea să punem punct ipocriziei și să vedem cine vrea cu adevărat vot uninominal și cine nu.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 21 octombrie 2021, 17:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro