Ioan Cristea
Ioan Cristea
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/14-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 04-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Ioan Cristea - declarație politică intitulată "Schimbare concretă în România sau argumentarea nevoii unei republici parlamentare";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Ioan Cristea și se pregătește domnul deputat Vasile Mocanu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnule coleg, aveți microfonul trei minute.

Domnul Ioan Cristea:

Mulțumesc, domnule președinte.

"Schimbare concretă în România sau argumentarea nevoii unei republici parlamentare".

Sistemul actual pare conceput pentru a favoriza birocrația, jocurile de culise și loviturile de palat, nu pentru a crea un cadru simplu și eficient de guvernare în interesul alegătorilor. În acest context, o schimbare de sistem care ar clarifica mult viața politică românească ar fi transformarea României în republică parlamentară.

Ideea nu este nouă, a mai fost menționată ocazional în cei 17 ani ai tranziției, însă nu suficient de incisiv. De asemenea, simultan cu această transformare, este necesară implementarea unor măsuri colaterale de reformă a sistemului electoral și politic românesc, contribuind astfel la o schimbare profundă a clasei politice și așezarea fragilei democrații de la noi pe temelii sănătoase. Vă propun spre dezbatere și reflecție 10 argumente în favoarea acestei idei.

  1. Legitimitatea cea mai mare este dată de votul direct al electoratului. Este firesc ca această persoană aleasă direct să aibă cele mai multe prerogative de conducere în stat. Puterea primului ministru este mult mai mare decât a președintelui, astfel că este normal ca primul să fie ales prin vot popular.
  2. În România e necesară o schimbare de mentalitate; poporul trebuie să înțeleagă că puterea administrativă este mult mai importantă și afectează mai mult viața omului simplu decât atribuțiile diplomatice sau militare. De asemenea, trebuie să dispară imaginea liderului ca un conducător autocratic, voievod și să fie înlocuită cu cea a unui lider modern, profesionist, competent și stilat, carismatic, dar tehnocrat.
  3. Președintele trebuie să fie o persoană abilă în relațiile externe, o personalitate stilată, cu o cultură bogată, cu bun gust și prestanță. Votul popular aduce adeseori în prim plan persoane populiste, demagogi și vedete apărute peste noapte. Alegerea președintelui de către Parlament ar mări șansele evitării ascensiunii unor extremiști sau persoane nepotrivite în această poziție de reprezentant al națiunii române. Iar alegerea primului ministru ar putea crește discernământul electorilor, confruntarea fiind axată mai mult pe soluții administrative și mai puțin pe impresie artistică. Astfel este favorizată ascensiunea profesioniștilor în cea mai importantă funcție de stat, o condiție esențială pentru instaurarea meritocrației pe plaiurile noastre.
  4. Sistemul propus scade șansele unui conflict între Președinție, Guvern și Parlament, delimitează clar atribuțiile fiecărei instituții în parte, iar împreună cu măsuri simultane de reformă constituțională oferă condițiile administrării mai eficiente și mai puțin birocratice a țării.
  5. Rolul Parlamentului, cea mai democratică instituție, crește ca importanță, iar imaginea acestuia se îmbunătățește; legislativul va avea astfel ocazia să-și ocupe și în România locul firesc de for decizional al națiunii, iar controlul popular asupra reprezentanților se va putea exercita mult mai eficient. De asemenea, statisticele ONU au dovedit că gradul de corupție la nivel înalt este mai mic în acest sistem.
  6. Republica parlamentară este sistemul cel mai uzual în Europa, dovedindu-și eficiența în nenumărate țări; monarhia constituțională este foarte asemănătoare cu acest sistem. Practic, singurele state dezvoltate care nu au unul din aceste două sisteme sunt Statele Unite și Franța.
  7. Sistemul parlamentarist oferă o mai bună reprezentativitate grupurilor minoritate, puterea fiind răspândită pe o plajă mai largă decât într-o republică prezidențială. În condițiile adversităților puternice dintre diversele grupări din țara noastră, un asemenea sistem ar încuraja reconcilierea româno-română și ar favoriza dialogul și deciziile consensuale.
  8. Într-o republică parlamentară, dezbaterile din legislativ sunt mult mai serioase, implicarea societății civile crește, astfel că nivelul de democrație participativă a țării este mai ridicat.
  9. Eliminarea cheltuielilor necesare unui scrutin prezidențial cu unul sau două tururi, ținând cont că președintele este ales de către Parlament.
  10. Șansele apariției unor tendințe autocritice din partea președintelui dispar în cadrul unei republici parlamentare, unde acesta poate fi revocat oricând de către legislativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 16 octombrie 2021, 5:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro