Varujan Pambuccian
Varujan Pambuccian
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/14-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 04-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Varujan Pambuccian

Dezbaterea Proiectului de Lege pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului (rămas pentru votul final); aprobarea prelungirii programului de lucru.  

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Probabil că singurii care am trecut de câteva ori printr-o formulă de genul acesta de vot de persoane, și nu de liste, am fost noi. Și, din punctul acesta de vedere, pentru noi nici nu apare o schimbare fundamentală, din fericire, în acest proiect de lege.

De aceea, lucrurile pe care o să le spun aici nu privesc neapărat o chestiune de interes, să spunem, - iată, folosesc pentru prima oară în viața mea, cuvântul ăsta - partizan al grupului nostru, ci de interes general. Cred că ceea ce am făcut acum este un experiment și nu este neapărat o agendă bine asimilată și înțeleasă de către cei care cred că ea va aduce o schimbare radicală în bine.

Noi vom vota acest proiect de lege. Repet, din punctul nostru de vedere, strict al grupului și al organizațiilor noastre, el reprezintă ceea ce au reprezentat și legile electorale de până acum. Nu avem, însă, convingerea că această nouă formulă de vot va aduce ceea ce crede populația că va aduce. Nu avem convingerea că felul în care oamenii vor fi reprezentați va fi mai bun și teama mea este că o să adâncim confuzia între deputat, consilier local, primar, deci confuzia între administrația publică locală și legislativ, care există, în momentul de față, din păcate, în rândul multor oameni.

Îmi este, de asemenea, teamă că... Dar, probabil că sunt lucruri pe care, dacă nu le experimentăm pe piele noastră, nu avem cum să le înțelegem. Și cred că este în ordine, merită să facem și acest experiment. Îl vom face. probabil că într-o legislatură, două, o să înțelegem care au fost consecințele lui, ce trebuie făcut, și cei de atunci vor face ceea ce va trebui făcut.

Repet, îl vom vota. Singura noastră problemă specifică rămâne pragul acela, pe care l-am tot pomenit și care pune în pericol un singur coleg al nostru, cel de 10%, poate reușim să-l readucem la 5%, cum a fost el mai demult. În rest, vă mărturisesc că îl vom vota cu seninătate, știind că vorbim despre un experiment și așteptând să vedem rezultatele lui, unele dintre ele predictibile, și momentul de peste o legislatură, două, când va trebui să regândim totul, ca urmare a aceea ce s-a întâmplat între timp.

Vă mulțumesc.

      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Practic, pe chestiunile acestea, legate de voturile pentru minorități, lucrurile au fost preluate din legea veche și ele au fost preluate aproape ad litteram; aici a fost, pur și simplu, o eroare tehnică de preluare, de transcriere. Deci nu vorbim în niciun caz de un alt text, este același text care era în legea veche, a fost preluat aici, în legea nouă, numai că la transcriere s-a făcut compactarea aceasta.

Deci, ceea ce spunea domnul Marton și toată comisia, este că transcrierea pe care am făcut-o noi trebuia s-o facem așa cum era în legea veche și că cerem acum să acceptați să mergem pe formula aceea.

Mai era o problemă pe care aș menționa-o aici. Noi avem un amendament care a fost respins în comisie și nu figurează în raport și, la momentul respectiv, o să vă rugăm să țineți cont de el.

 
      ................................................
     

Domnul Varujan Pambuccian (din lojă):

Aveam ceva...

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc.

Este vorba de art. 9 pct. 1, în care singura diferență între ceea ce există aici și ceea ce propusesem noi era pragul de 5%, în loc de 10%, din numărul mediu de voturi ș.a.m.d.

Propunerea aceasta am făcut-o legându-mă nu de statistici, ci de realități în primul rând. Avem o singură problemă care poate să apară la nivelul grupului nostru și credem că, a nu avea o minoritate reprezentată când celelalte sunt, nu ar folosi nimănui, mai ales că vorbim de o minoritate puternică și chiar nu vreau acum să fac nominalizări de genul acesta.

Deci rugămintea mea către colegi ar fi să accepte ca pragul pentru minorități să fie așa cum a fost timp de trei rânduri de alegeri (numai la ultimele alegeri a fost de 10%), să fie de 5%. Și, repet, am avea această problemă, am avea un singur coleg cu riscul de nereprezentare și nu cred că ar folosi nimănui.

Vă mulțumesc.

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Vedeți, domnule președinte,

Stimați colegi,

Acum se vede de ce trebuia să avem legea aceea a minorităților din legislatura trecută, nu de acum, și am tot propus-o. dar O.K.!, probabil că este bine să o readucem în discuție și, până la urmă, chiar s-o facem.

În momentul de față, Anghele, că suntem amici și putem vorbi așa, lucrul acesta nu mai este posibil, pentru că orice formă de proliferare este blocată prin mecanismele din Legea electorală. Se vorbește acolo foarte clar: "În absența unei legi a minorităților naționale este dată definiția minorității prin apartenența la Consiliul minorităților." O.K. este forțată, dar altă soluție n-am găsit ca să oprim proliferarea, pentru că într-adevăr, asta a fost și îngrijorarea permanentă pe care am avut-o.

În același timp, odată ce va apărea legea minorităților, acolo minoritățile sunt enumerate; în România, în momentul de față, există 20 de minorități: cehii și slovacii sunt reprezentanți în parlament printr-una singură că așa au decis ei și asta-i tot. Dar lucrul acesta este specificat clar în Legea minorităților naționale pe care, repet, cred că trebuie s-o votăm, ca să nu mai existe niciun fel de dubiu.

Deci sunt două chestiuni distincte. Una este o chestiune legată de proliferare, căreia i-am pus punct din legislatura trecută, când am votat Legea electorală și în care lucrurile au fost foarte clar puse.

A doua chestiune este legată de prag și acolo, vă mărturisesc, singura problemă este a unuia dintre colegii noștri și cred că ar fi absurd să nu-l avem reprezentat, pentru că până la urmă chiar este absurd să avem 20 de minorități, din care reprezentate să fie numai 19. Asta-i tot.

Deci rugămintea noastră este să revenim la acel prag de 5%, ca să știm că grupul acesta rămâne de 18 și că toate minoritățile recunoscute de către statul român sunt și reprezentate în Parlament. Atât.

Vă mulțumesc.

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Chiar foarte relaxat vă dau dreptul la replică. Foarte relaxat pentru că, în situațiile umorale, este bine să fii relaxat.

Eu îmi amintesc de un lucru pe care l-a spus profesorul Moisil în momentul în care a fost întrebat dacă are nevoie de capul lui sau de curul lui, domnule deputat, în Parlament. Și, din punctul acesta de vedere, cred că indiferent de cum ne îmbrăcăm, eu v-aș propune două lucruri: un test de IQ și unul psihiatric înainte de a continua orice discuție.

Hai să revenim acum la discuția noastră.

Situația românilor din Harghita și din Covasna am susținut-o de fiecare dată, așa că nici măcar nu știți despre ce vorbiți. Și în legile electorale și aici, în Cameră, de câte ori a fost ocazia și nu numai eu și întregul meu grup și am votat pentru lucrurile astea, cum puteți să spuneți așa ceva? Cum puteți să spuneți, când noi am fost întotdeauna cei care am susținut ca ei să aibă reprezentant? Cum puteți să spuneți lucrul ăsta? E consemnat în toate stenogramele.

Iar în ceea ce privește felul în care se îmbracă un om, eu cred că îl reprezintă și, în momentul în care vrea să intre în uniformitate, nu are decât să stea acolo. În momentul în care vrea să se simtă bine așa cum este, lăsați-l să se simtă bine așa cum este și să gândească așa cum gândește cu creierul din capul lui.

Vă mulțumesc.

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă spun că și noi credem că ideea unui prag care să fie legat de o anumită sumă de bani nu este o idee fericită și poate trezi dubii mari legate de constituționalitatea sa, așa că grupul nostru parlamentar va vota pentru inexistența unei asemenea condiții.

Vă mulțumesc.

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Vroiam doar să remarc un lucru, nu să propun neapărat ceva, că argumentele pot fi folosite la fel de bine și pentru a argumenta pro și contra, chiar aceleași argumente. Mă uitam la Anghel ce frumos argumenta el menținerea pragului de 5% pentru partide, exact cu argumentele pe care le-am folosit ca să argumentez 5% pentru noi, pentru minoritățile alea mici, nu pentru UDMR.

 
      ................................................
   

Domnul Varujan Pambuccian:

Or, lucrul ăsta am vrut să-l remarc. Noi vom susține propunerea UDMR-ului.

Vă mulțumesc.

 
      ................................................
Supunerea la votul final: Proiectul de Lege pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr.67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr.215/2001 și a Legii nr.393/2004 privind statutul aleșilor locali (adoptat).

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al minorităților naționale a votat "pentru" dintr-un motiv foarte simplu. Din punctul nostru de vedere, o reconsacrare a mecanismului electoral, legat de minoritățile naționale, adică readucerea așa cum a fost în legea trecută, în această lege, este un lucru cât se poate de benefic.

Dacă discutăm de altceva decât de interesele stricte ale minorităților naționale în chestiunea aceasta electorală, vă mărturisesc că am o serie de temeri pentru ceea ce am votat astăzi.

Mecanismul acesta de vot este mult mai puțin predictibil și, ca orice lucru mult mai puțin predictibil, el poate genera atât situații mai bune, cât și situații mai proaste, poate să ne aducă în situația în care să ne trezim că nu mai avem în comisiile din Parlament oameni de specialitate suficienți, poate să ne aducă în situația în care Parlamentul să arate extrem de atomizat și să fie foarte greu de generat și de susținut un guvern stabil, poate să aducă în Parlament, și există acest risc, foarte mult dintr-o zonă pe care nu mi-aș dori s-o văd în Parlament, și cred că nimeni nu și-ar dori s-o vadă, poate crea pe termen lung perturbații destul de mari, și întărirea exagerată a Executivului în raport cu Legislativul.

Probabil că trebuia să trecem și prin experiența aceasta, pentru că lucruri pe care nu le experimentăm pe pielea noastră se pare că este mai greu să ni le imaginăm și să nu le facem. E bine că trecem prin această experiență și sper că va exista un moment, peste o legislatură, peste două, peste trei, când vom ajunge la un sistem electoral care să permită o reprezentativitate cât mai aproape de dorințele celor care aleg și, în același timp, să permită și suficient de mult profesionalism în rândul celor aleși.

Eu rămân un optimist, pentru că până la urmă felul în care evoluează specia umană s-a dovedit a fi un fel bun, respectiv cu o medie de viață care crește în continuu, și cu un nivel de trai din ce în ce mai decent.

Cred, dar, că acum nu am făcut decât unul din experimentele necesare, ca să fim foarte siguri că sunt lucruri pe care în viitor va trebui să le evităm.

Vă mulțumesc.

       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 27 mai 2018, 20:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro