Plen
Ședința Senatului din 25 februarie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.17/06-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 25-02-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 25 februarie 2008

26. Din partea Guvernului au primit răspunsuri:  

 

Doamna Norica Nicolai:

  ................................................
Otilian Neagoe - de la domnul Eugen Gheorghe Nicolăescu, ministrul sănătății publice;

Îi dau cuvântul domnului ministru Eugen Nicolăescu, pentru a prezenta răspunsul la sesizarea domnului senator Otilian Neagoe.

 

Domnul Eugen-Gheorghe Nicolăescu - ministrul sănătății publice:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Am o interpelare adresată de domnul senator Otilian Neagoe privind constituirea Consiliilor consultative la nivelul spitalelor publice din Județul Brașov.

Răspunsul nostru este următorul: În prezent, există constituite, conform art.186 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, 250 de consilii consultative. În județul Brașov, toate unitățile sanitare publice cu paturi au consilii consultative, constituite conform legii.

Precizăm că celelalte unități sanitare publice care nu au încă consilii consultative vor avea până la data de 31 martie 2008, deoarece nu și-au desemnat întreaga componență, în special nefiind nominalizați reprezentanții mediului de afaceri. Precizez faptul că aceste consilii se numesc prin ordin al ministrului, ca urmare a faptului că celelalte organisme care trebuie să desemneze reprezentanți trebuie să o facă în scris.

Membrii Consiliului consultativ sunt, potrivit legii: doi reprezentanți ai Ministerului Sănătății Publice sau ai Autorităților de Sănătate Publică Județene; doi reprezentanți ai ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie (pentru spitalele aflate în subordinea acestora); doi reprezentanți numiți de consiliul județean sau local, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, dintre care un specialist în finanțe publice locale, pentru spitalele aflate în administrarea consiliilor județene sau locale; managerul spitalului public; doi reprezentanți ai Universității sau Facultății de medicină - pentru spitalele clinice, institutele și centrele medicale clinice și doi reprezentanți ai mediului de afaceri, nominalizați de patronatele reprezentative la nivel național pentru spitalele din rețeaua sănătății publice.

Ministerul Sănătății Publice, prin Circulara nr. 43260/11.01.2008, a solicitat din nou tuturor Autorităților de Sănătate Publică Județene, respectiv a Municipiului București să întreprindă demersurile necesare în vederea transmiterii componenței consiliului consultativ pentru spitalele care nu au încă constituit acest consiliu, astfel ca, în cel mai scurt timp, am spus noi, cel mai târziu la 1 martie 2008, situația să fie reglementată în toată țara și am extins acest termen până la 31 martie 2008. Mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule ministru.

Domnule senator, aveți cuvântul la microfonul 3, pentru a vă preciza poziția față de răspunsul pe care l-ați primit, vă rog.

 
 

Domnul Otilian Neagoe:

Mulțumesc domnule ministru pentru răspunsul care ni l-ați oferit, dar vreau să vă spun că, dacă, într-adevăr, la Brașov este așa cum spuneți dumneavoastră, respectiv în fiecare spital există această structură a consiliului consultativ, cert este că ele nu funcționează, nu s-au întrunit. Și atunci apare această problemă: este nevoie ca un control din partea ministerului să verifice modul în care funcționează aceste consilii consultative. Și, aș mai veni cu o sugestie, să obligați unitățile spitalicești să publice în presa locală componența consiliilor consultative. Ar fi vorba de transparență, în acest caz, și am ști cu cine trebuie să vorbim.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule ministru, microfonul 8.

 
 

Domnul Eugen-Gheorghe Nicolăescu:

Mulțumesc domnului senator pentru cele două recomandări. Vreau să-i comunic că, din punctul de vedere al Ministerului Sănătății Publice, componența consiliilor consultative, în clipa în care este aprobată, se publică pe site-ul ministerului, dar cred că se poate publica și pe site-ul spitalelor, astfel încât lucrurile să fie clare și, în același timp, cu sprijinul dumneavoastră și, în general, al autorităților publice locale, pentru că nu avem bani de publicitate, să încercăm să publicăm în regim gratuit componența acestor consilii, la nivel local. Și, de asemenea, vom încerca să sesizăm Autoritățile de sănătate publică județene să verifice modul în care funcționează sau nu consiliile consultative.

Vă mulțumesc pentru sugestii, am să țin cont de ele.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc și eu, domnule ministru.

 
Gheorghe Flutur - de la doamna Gabriella Pasztor, secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului;

Are cuvântul doamna secretar de stat Gabriella Pásztor, pentru a prezenta răspunsurile la întrebările și interpelările adresate de domnul senator Gheorghe Funar. Cred că se poate, domnule senator, să primiți răspuns la ambele întrebări. Vă rog, microfonul 2.

 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, doamna președinte. Este pentru prima dată, în trei ani și ceva, când o interpelare pe care am depus-o împreună cu întrebările nu apare, probabil, la dumneavoastră.

Vă rog să-mi permiteți, măcar pentru stenogramă, să o citesc. O să verific ce s-a întâmplat, unde s-a rătăcit.

Am o interpelare adresată domnului ministru Teodor Viorel Meleșcanu, ministrul justiției.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Domnule senator, aș vrea să epuizăm în momentul de față...

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Nu, ascult răspunsurile la celelalte întrebări. Vă rog, să-mi dați posibilitatea ca în stenogramă să apară și interpelarea.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

În listele care s-au depus nu figurați cu această interpelare și mă miră pentru că m-ați fi atenționat când ați susținut celelalte două întrebări.

Doamna secretar de stat, aveți cuvântul, microfonul 10, pentru a prezenta răspunsurile.

 
 

Doamna Gabriella Pásztor - secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului:

Doamna președinte,

Săptămâna trecută domnul senator Gheorghe Funar a cerut să revenim cu precizări.

În conformitate cu Legea învățământului, autonomia universitară prevede ca măsurile și deciziile ce se iau în legătură cu baza materială să se facă pe răspunderea universității.

Vă comunicăm, domnule senator, faptul că Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului nu deține documentele respective. Având în vedere autonomia mai sus-menționată, toate actele încheiate între U.S.A.M.V. și firma "S.C. Polus - Transilvania" se regăsesc la sediul instituției de învățământ superior, de la care ministerul a solicitat punctul de vedere referitor la aspectele sesizate de dumneavoastră.

Acesta a reprezentat doar primul punct din răspunsul la interpelarea domnului senator.

Punctul 2 este răspunsul referitor la terenul agricol de 1.100 ha din comuna Jucu. Pentru exploatarea cu maximă eficiență a terenului aflat în administrarea unității din Jucu, ținând cont de lipsa totală de fonduri destinată acestui obiectiv, Senatul U.S.A.M.V. a aprobat încheierea unui contract de asociere cu "S.C. Modern Farm S.R.L", clauzele contractuale sunt cele prevăzute în art.86 alin.(2) din Codul fiscal, respectiv asocierea este făcută pe o perioadă de 49 de ani, iar aportul asociatului este de 5 milioane de euro. În primii cinci ani destinația terenului rămâne neschimbată, beneficiile anuale ale instituției de învățământ fiind de 25% din profit plus oportunitatea ca studenții să efectueze practica în ferme zootehnice performante.

Punctul 3 se referă la terenul agricol de 1,7 ha, aflat pe Calea Florești nr. 56 din Municipiul Cluj - Napoca, U.S.A.M.V. din Cluj - Napoca a publicat un anunț, în presa locală, prin care s-a dorit identificarea unui potențial asociat în vederea exploatării unui teren de 1,7 ha care nu aducea nici un beneficiu universității, ci, dimpotrivă, crea disensiuni cu locatarii din zonă din cauza înființării unor rampe de gunoi clandestine sau desfășurării unor activități dubioase.

În urma parcurgerii acestei proceduri, s-a hotărât, de către Senatul U.S.A.M.V, încheierea contractului de asociere cu "S.C. TOWER S.R.L.", cu respectarea prevederilor legale.

Profitul instituției de învățământ superior va fi construirea de către asociatul "S.C. TOWER S.R.L" și predarea la cheie a unui hotel de patru stele, cu circa 100 camere și dotările aferente, în cel mult doi ani de la semnarea contractului, aceasta având loc în 2007. Această construcție va fi o sursă sigură și constantă de venituri care vor fi dirijate apoi spre procesul educativ la care se adaugă și posibilitatea universității de a caza oaspeții români și străini în condiții civilizate. Valoarea construcției și a dotărilor a fost estimată la 6,5 milioane de euro.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Domnule senator, aveți cuvântul la microfonul 2, vă rog.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Doamna președinte de ședință,

Sunt nemulțumit de răspunsul la prima solicitare. Este pentru prima dată când mi se întâmplă așa ceva: să fiu sfidat de un secretar de stat. Nu am primit o copie după contractul de cooperare dintre U.S.A.M.V. și firma "S.C. Polus - Transilvania", condusă de Paszkany Arpad Zoltan. Pe mine nu mă interesează dacă este sau nu finanțator al domnului profesor, nu acest aspect mă interesează. Mă interesează respectarea Regulamentului Senatului care îi permite unui senator să solicite documente. Eu nu am solicitat un document secret de stat, ci un contract de cooperare încheiat între U.S.A.M.V. și firma "S.C. Polus Transilvania", contract care există la U.S.A.M.V., există și la DNA. DNA-ul cercetează acest dosar, pentru că tunul dat bugetului statului român este de peste 70 milioane de euro. Am mai păsuit-o puțin pe doamna secretar de stat, de săptămâna trecută, până săptămâna aceasta, în limita Regulamentului Senatului - maximum două săptămâni.

Doamna președinte de ședință, eu nu ameninț pe nimeni, îi mai acord timp, doamnei secretar de stat, până mâine, la ora 17.00. Dacă nu am acest contract, dacă acesta nu ajunge la cabinetul meu de la Comisia pentru privatizare și administrarea activelor statului, după ora 17.00 redactez o plângere penală împotriva dumneavoastră, pentru abuz în serviciu. Și e odihnă multă, de la cinci ani în sus. Dacă vreți să faceți pușcărie pentru cei care au încălcat legea, nu aveți decât. Eu nu vă ameninț, dar nu permit să sfidați legea și să nu îmi puneți la dispoziție acest document care nu este secret.

Aștept până mâine la ora 17.00. Libertatea dumneavoastră este în pixul dumneavoastră, în telefon și fax. Vă rog.

Doamna președinte, mâine am să înștiințez în scris și Biroul permanent al Senatului despre acest lucru, pentru că există riscul să se procedeze la fel și cu alți colegi de-ai mei.

Doamna secretar de stat, prin ceea ce a făcut, caută să acopere acest jaf, această excrocherie de la "Șapca Verde" și este nedemn pentru un membru al Guvernului să procedeze astfel.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Domnule secretar de sat, vă rog să vă informați ministrul și să vă conformați solicitării colegului nostru, domnul senator Gheorghe Funar.

 
Aurel Gabriel Simionescu - de la domnul Mircea Alexandru, secretar general adjunct în Ministerul Internelor și Reformei Administrative.

Domnul senator Aurel Gabriel Simionescu are de primit un răspuns din partea Ministerului Internelor și Reformei Administrative.

Aveți cuvântul domnule secretar de stat Mircea Alexandru, microfonul 8, vă rog.

Vă rog să prezentați răspunsul pentru domnul senator.

 

Domnul Mircea Alexandru - secretar general adjunct în Ministerul Internelor și Reformei Administrative:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimate domnule senator, vă mulțumesc și dumneavoastră că ați avut răbdarea să mă așteptați până acum și mă onorează răbdarea dumneavoastră, pentru a vă prezenta răspunsul.

În legătură cu întrebarea dumneavoastră prin care solicitați informații cu privire la principalele acțiuni ce sunt avute în vedere, pentru perioada imediat următoare, în domeniul descentralizării, vă comunicăm următoarele: prevederile Programului de guvernare 2005-2008 și nevoia acută a unui cadru legal bine definit pentru elaborarea și implementarea inițiativelor de descentralizare sectorială au impus rescrierea Legii-cadru a descentralizării și abrogarea cadrului normativ anterior existent. Astfel, a fost elaborată Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006. Noul cadru legislativ reprezintă un progres important în reglementarea descentralizării, scopul legii este acela de a integra eforturile fiecărui minister într-o politică de descentralizare coerentă, sistematică și eficientă.

La data de 6 februarie a.c. a fost adoptată Hotărârea Guvernului prin care se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Legii-cadru a descentralizării nr.195/2006. Acest act normativ clarifică modul de constituire, funcționare și atribuțiile structurilor tehnice implicate în procesul de descentralizare, stabilind totodată criteriile generale pe care ministerele sau alte organe de specialitate ale administrației publice centrale le pot utiliza în vederea evaluării capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale.

Pentru a veni în sprijinul ministerelor și altor organe de specialitate ale administrației publice centrale, actul normativ de referință stabilește metodologii privind: analiza stadiului procesului de descentralizare la nivel sectorial; structura strategiei sectoriale de descentralizare și a strategiei sectoriale pentru îmbunătățirea modului de exercitare a competențelor descentralizate; sistemul de monitorizare și evaluare a strategiei sectoriale de descentralizare.

Cu privire la domeniul în discuție, Ministerul Internelor și Reformei Administrative își propune, pentru perioada următoare, să operaționalizeze Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare și grupurile de lucru care se vor constitui la nivelul ministerelor, după intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului privind aprobarea normelor metodologice; să acorde asistență tehnică grupurilor de lucru în elaborarea, implementarea și monitorizarea strategiilor sectoriale de descentralizare; să dezvolte sistemul de monitorizare a procesului de descentralizare; să continue coordonarea procesului de elaborare a standardelor de calitate și de cost pentru serviciile publice din domeniile în care au fost descentralizate competențe; să ia măsuri pentru creșterea autonomiei locale financiare, prin îmbunătățirea managementului financiar și administrarea mai bună a bazei de impozitare; să dezvolte parteneriate între actorii implicați în procesul de descentralizare; să identifice și să promoveze instrumente pentru exercitarea deficitară de către autoritățile administrației publice locale a competențelor descentralizate. Acestea sunt câteva dintre preocupările pe care le avem în acest moment. Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Vă rog, domnule senator. Microfonul 3.

 
 

Domnul Aurel Gabriel Simionescu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Nu vreau să abuzez de răbdarea dumneavoastră. Aș vrea să amintesc doar că Programul de guvernare vorbește despre descentralizare în învățământ, în educație și în sănătate, prin crearea unor instituții la nivel județean și suntem în aceeași situație ca în anul 2004, din acest punct de vedere, de exemplu numirea directorilor de spitale se face de către ministrul sănătății. Aș vrea să amintesc și despre faptul că am discutat despre predictibilitatea bugetelor locale și continuăm să alocăm sume importante de la nivel central, prin diverse modalități. Continuăm să avem programe naționale în care, de la nivel guvernamental, prin ordonanță, se hotărăște dacă un podeț într-o comună este oportun. Și aș vrea să mai spun că Guvernul a fost împotriva creării unor comune, negând dreptul a 1500-2000 de oameni, care au votat printr-un referendum, să-și conducă singuri destinele.

Deci, sunt lucruri pe care eu cred că trebuie să le avem în vedere și care ne conduc la ideea că între vorbă și faptă mai este ceva distanță din acest punct de vedere.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator.

 
Gheorghe Flutur - de la doamna Gabriella Pasztor, secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului;

Domnule senator Funar, a fost o neînțelegere, eu v-am dat cuvântul și am crezut că ați citit și interpelarea.

 

Domnul Gheorghe Funar:

Nu, n-am citit-o.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Vă rog !

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Întrebarea era: dacă s-a înregistrat la dumneavoastră ? Dacă este înregistrată la dumneavoastră, nu e nicio problemă.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Da, este înregistrată, este depusă.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Este în regulă.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mai am o chestiune, domnule senator. Mai sunt două răspunsuri pe care vi le datorează Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Le ascult cu plăcere.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Cu privire la domnul conf. univ. dr. Felix Horațiu Arion și la prof. univ. dr. Emil Merce.

Vă rog, doamna secretar de stat.

 
 

Doamna Gabriella Pásztor - secretar de stat în Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului:

Doamna președinte, urmare a întrebării formulate de domnul senator, furnizăm următoarele date:

În legătură cu contractele din cadrul programelor finanțate de către Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică - Programul Cercetare de excelență (CEEX), Planul Național de Cercetare, Dezvoltare și Inovare, respectiv, începând cu anul 2006, Programul de granturi, vă informăm că datele referitoare la contractele de cercetare finanțate din fonduri de la bugetul de stat sunt publicate pe paginile de internet ale autorităților contractante. Totodată, pentru aceste proiecte există obligația contractuală de a realiza pagini web, ale fiecărui proiect, în care să fie prezentate date publicabile privind modul de realizare a proiectului.

În răspunsul anexat, s-au trimis - am și eu la mine - fișele proiectelor menționate de către domnul senator și extrase din contracte (în copie) care dovedesc că domnul Horațiu Arion este membru în echipele de cercetare ale acestor proiecte. Considerăm că, dată fiind problematica dezbătută, și anume candidatura unei persoane pentru șefia catedrei respective, în ședința Catedrei III de la Facultatea de horticultură a U.S.A.M.V. din Cluj-Napoca, prima persoană care ar fi putut avea obligația să dea detalii colegilor de catedră privind participarea la contracte este chiar persoana vizată de către dumneavoastră. În acest caz, poate fi sesizată, în primă instanță, Comisia de etică a universității respective.

Apreciem, din acest motiv, că demersul dumneavoastră trebuie adresat Senatului U.S.A.M.V. din Cluj-Napoca.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Vă rog, domnule senator. Microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Eu sunt nevoit să dau replică la ceea ce spunea doamna secretar de stat. Dânsa probabil că nu știe de ce se află aici: nu ca să aprecieze dumneaei ce se întâmplă cu respectarea Regulamentului Senatului. Eu, ca senator al României, m-am adresat Guvernului. Dânsa mă trimite la Comisia de etică a unei universități.

O rog pe doamna secretar de stat, dacă are la dispoziție și poate, să-mi prezinte răspunsul scris acum sau să mi-l expedieze mâine, nu este târziu. De asemenea, să răspundă la solicitările pe care le-am făcut.

Dacă consideră că eu am greșit, o rog să-mi comunice, din Regulamentul Senatului, ce articol îmi permite ca eu, în calitate de senator al României, să eludez legea, Regulamentul Senatului, și să mă adresez unei comisii de etică a unei universității. Dacă v-ați fi interesat, ați fi aflat că la acea comisie de etică, președintele acelei comisii este pensionabil și, pentru că a dat o soluție greșită în cazul unui plagiat, cu încălcarea ordinului ministrului dumneavoastră, a fost promovat în Senatul universității. Domnul ministru este la curent cu toate aceste detalii și veți constata că, respectând legea, va fi nevoit să anuleze toate alegerile de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca. Nu mă puneți pe mine în situația să mă adresez, prin încălcarea Regulamentului Senatului, unui cetățean care se află, și el, în atenția Parchetului pentru că a facilitat luarea unor bani publici incorect.

Rog, doamna președinte, să se respecte Regulamentul Senatului și, dacă doamna secretar de stat nu a avut timp, nu l-a citit sau nu l-a înțeles, rog ca, din partea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, să fie desemnat un alt secretar de stat cu care să ne înțelegem. Mulțumesc.

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Doamna secretar de stat, dacă aveți răspunsul scris, vă rog să-l puneți la dispoziția domnului senator.

Vă mulțumesc.

Declar închisă ședința Senatului.

 
 

Domnul Gheorghe Funar (din sală):

Nu mai citesc interpelarea. Este înregistrată, da ?

 
 

Doamna Norica Nicolai:

Este înregistrată, domnule senator. Vă mulțumesc.

 
 

Ședința s-a încheiat la ora 19,25.

 
   

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 19 octombrie 2021, 14:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro