Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.25/20-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 10-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2008

8. Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea comunei Ocna de Jos, județul Harghita, prin reorganizarea comunei Praid (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 21/2008

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Propunere legislativă privind înființarea comune Ocna de Jos, județul harghita prin reorganizarea comune Praid.

Inițiatorii, dacă au cuvântul? Lipsa inițiatorilor? Se scoate de pe ordinea de zi. Îmi pare rău, în lipsa...

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Antal István:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ca inițiator am rugămintea să-mi acordați șansa ca acest raport să fie retrimis la comisie, având în vedere faptul că săptămâna trecută nu am reușit să ajung la comisia care a dezbătut acest proiect de lege și, vă reamintesc, acest proiect de lege, respectiv înființarea comunei Ocna de Jos prin despărțirea acestei localități de comuna Praid, a fost aprobat anul trecut, în octombrie, de Parlament.

A trecut la Senat, și la Senat, din nefericire, la votul final, primind 58 de voturi, a fost respins și eu n-am făcut altceva, decât am redat exact textul comisiei de la Senat și am depus din nou proiectul de lege să încercăm că în această primăvară să treacă legea. Nereușind să ajung la comisie, au avut loc unele discuții, din care cauză, comisia a depus un raport de respingere.

Aș dori ca mâine sau poimâine să pot participa la dezbaterea comisiei ca să reluăm și, săptămâna viitoare, să avem un raport în față, care să fie un raport pozitiv în vederea soluționării solicitării comunității din Ocna de Jos.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat Tabără, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Înainte de a supune votului retrimiterea la comisie, eu aș vrea să pun o întrebare inițiatorilor. Dacă comuna Ocna de Jos a fost, de fapt, comună până în 1968 sau este vorba de o entitate nouă, prin reorganizarea comunei Praid?

Domnul Antal Isvan:

A fost până în 1968 o localitate separată, timp de sute de ani, și această propunere, de altfel, este susținută și de fostul prefect al județului, colegul nostru, și în octombrie când am dezbătut a avut un aviza favorabil din partea Parlamentului și avem o singură șansă ca în aprilie, eventual, să treacă și de Senat, ca după 3 ani de zile, în sfârșit, această comunitate, după referendumul făcut în 2005, să aibă șansa, într-adevăr, să facă alegeri separate.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Da. Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții, cu privire la acest aspect?

Având în vedere că termenul constituțional pentru aprobarea tacită se împlinește la 21 martie, sunt în imposibilitate de a dispune restituirea la comisie a acestui proiect de lege și, de asemenea, nu găsesc nici un motiv întemeiat rezultat din dezbateri pentru a supune la vot o asemenea propunere.

În aceste condiții, domnule președinte al comisiei, vă rog raportul dumneavoastră.

Domnul Traian Constantin Igaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, punctul de vedere al Guvernului care nu susține adoptarea inițiativei legislative. Prezenta propunere legislativă are ca obiect de reglementare înființarea comunei Ocna de Jos, județul Harghita, această localitate fiind în prezent sat component al comune Praid.

Examinând propunerea legislativă, conținutul documentației anexate, avizul Consiliului Legislativ, precum și punctul de vedere al Guvernului, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibrul ecologic propune plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia, deoarece din documentația atașată nu rezultă că au fost îndeplinite condițiile stabilite la art.5 alin(2) și (5) din Legea nr.351/2001 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului național, Secțiunea a IV-a, Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată, iar raportul de respingere a fost votat cu 24 de voturi pentru și o abținere.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă din partea Guvernului dorește să se ia cuvântul, reținând că este vorba de o inițiativă legislativă a 3 parlamentari, nu a Guvernului.

Domnul Marin Pătuleanu (secretar de stat, Ministerul Internelor și Reformei Administrative):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul nu susține adoptarea acestei propuneri legislative, pentru motivele pe care reprezentantul comisiei le-a expus pe larg.

În consecință, suntem de acord cu raportul comisiei, pentru respingerea acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Dacă dorește să ia cuvântul cineva la dezbateri generale? Nu.

Vă mulțumesc.

Prin raportul comisiei sesizate... Da, vă rog să mă scuzați... din nou, sunt ecranat...

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Îmi place când se vine din partea unei comisii cu un astfel de raport cu "n-au fost îndeplinite..." E foarte bine, e larg, e vag și nu se știe ce nu au fost îndeplinite.

Ca atare, permiteți-mi să pun o simplă întrebare. Care erau și, pe concret, de ce nu au fost îndeplinite acele cerințe pentru care domniile lor au respins acest proiect de lege, ca să înțelegem și noi, când mâine o să ne dăm votul pentru această lege organică. Care sunt acele elemente care au intervenit, între timp, pentru care acum un an au îndeplinit aceste două entități care se doresc a fi despărțite și acum, peste un an, n-au mai îndeplinit aceste cerințe, ca să cunoaștem și noi.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule președinte al comisiei și stimați colegi, credeți că este necesar să i se recitească domnului Márton alin.(4) și (5) din raportul comisiei sau să considerăm că am luat cunoștință de el și l-am înțeles, deși e redactată în limba română?

Domnule președinte al comisiei, vă rog să răspundeți, dacă considerați necesar. A fost o întrebare, e normal să răspundeți.

Domnul Traian Constantin Igaș:

Domnule președinte de ședință, la comisie n-a ajuns referendumul. E adevărat că în 2005 s-a ținut un referendum, dar de atunci s-a modificat legislația. Mai mult, locuitorii satelor Ucin și Sașvereș, nici măcar n-au fost consultați. Deci, domnilor, îmi pare rău, nu văd pentru ce să mai retrimitem la comisie? Eventual, în sesiunea următoare mai depuneți o inițiativă legislativă cu documentația completă și atunci, sigur, că vom discuta de pe altă poziție.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Mă rog, dar îmi exprim mirarea. În județul HHarghita n-a fost referendum?

Domnul Antal István:

Domnule președinte, vă mulțumesc pentru aprecierile dumneavoastră la adresa cunoașterii limbii române, în general, și în special în acest caz. Dar, dacă onorata comisie și președintele comisiei ar fi dorit totuși să respecte cât de cât un coleg sau mulți colegi de-ai dumnealui cu care lucrează de mai mulți ani împreună, atunci ar fi așteptat, totuși, o zi, cel puțin, sau o săptămână, să finalizăm un raport sau să finalizeze un raport comisia pe care o conduce cu competență în prezența inițiatorului. Asta este, de altfel, o cutumă parlamentară.

Pe de altă parte, locuitorii acelor două cătune, domnule președinte, n-au fost consultați, pentru că nu mai sunt. Și, dacă ați fi studiat mai cu puțin atenție materialul depus, în urma comentariului comisiei de la Senat, ați fi aflat că nu mai sunt locuitori acolo și din această cauză s-a pus această problemă ca să nu mai există aceste denumiri separate, Sașveres, cum ați spus dumneavoastră, și Becaș, pentru că acolo nu mai locuiesc oameni și nu era bine ca să fim în perioada de dinainte de 1968 când încă existau aceste localități. Deci, aceasta era explicația cea mi simplă, iar Legea nr.308 a intrat în vigoare după ce trecuse de Parlament acest act legislativ, iar pentru comisia de specialitate din Senat, am venit cu harta, cu tot tacâmul, așa cum solicita legea nouă. Și, am considerat că după ce o dată a fost aprobat, vă spun, cu regret, că din neatenția unor colegi din Senat, 10 senatori într-o zi, când alte patru asemenea legi prin care se înființau noi localități s-au abținut, din motive necunoscute de noi n-au fost atenți, pur și simplu, din acest motiv, această comunitate a fost privată de această posibilitate de a avea un consiliu local separat și un primar separat, ceea ce este dreptul fiecărei comunități. Și îmi pare foarte rău că onoratul nostru guvern care de 3 ani și jumătate vorbește de descentralizare, în asemenea cazuri, când vine cineva cu o propunere legislativă care ține de programul Guvernului, de fiecare dată vine cu un aviz negativ, dar, din fericire, pentru alte localități și alte comunități, Parlamentul (și Camera Deputaților și Senatul) de 3 ani de zile, de fiecare dată, dă un răspuns pozitiv și aprobă la solicitarea colegilor noștri un proiect de lege de asemenea natură. Deci, cam astea sunt explicațiile.

Mă rog, dumneavoastră votați în cauză, respingeți acest proiect de lege pentru că, probabil, forma de prezentare n-a fost suficient de exigentă pentru comisia de fond și sperăm ca la Senat, de data asta, în luna aprilie să reușim totuși să finalizăm și să le acordăm o șansă celor care solicită să-și administreze singur localitatea.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Nu am înțeles dacă vorbiți despre un alt guvern sau guvernul din care faceți parte, dar asta nu are nici o importanță.

Având în vedere că nu există amendamente sau altceva... Vă rog, domnule președinte, mai avem 5 minute.

Domnul Mircea Dușa:

Totuși, sunt din județul Harghita și trebuie să fac o clarificare, că se făcea aici o afirmație că în județul Harghita nu se face referendum.

În județul Harghita se fac chiar mai multe decât trebuie și la consultarea populației pentru înființarea comunei Ocna de Sus s-a organizat referendum, este organizat la nivelul localității Praid.

Sigur că, acum, din documentația care e la dosar nu-mi dau eu seama dacă și cele două sate au fost consultate, sau cele două cătune dacă au populație sau nu au, dar sper că lucrurile acestea vor fi corectate până la Senat, dacă dumneavoastră veți supune votului. Dar, cu afirmația că nu se fac referendumuri în județul Harghita, nu sunt de acord.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc. Domnul deputat Călian.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc că mi-ați dat cuvântul, domnule președinte.

Cel puțin o părere vreau să-mi exprim astfel încât să influențez votul colegilor mei de la Cameră.

Într-adevăr, inițiatorul a spus că s-a organizat un referendum, însă în 2005. Au trecut 3 ani de atunci și este posibil să se fi schimbat configurația și în localitățile în care într-adevăr, a fost organizat referendum. Este deja o perioadă de timp lungă scursă de atunci și cred că ar fi necesară organizarea unui nou referendum, iar, în altă ordine de idei, cred că inițiatorul nu a fost interesat de acest proiect de lege din momentul în care el se află în Parlament, din câte am înțeles, de cel puțin doi ani de zile.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Mâine la votul final și acest proiect de lege.

Având în vedere împlinirea termenului dezbaterilor în plen, suspendăm ședința de dezbateri și vom continua cu cea de întrebări și interpelări.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 11 aprilie 2021, 1:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro