Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 11-03-2008

Ședința Camerei Deputaților din 11 martie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Antal Árpad-András și Tamás Sándor - declarație politică: "Prezentarea tipurilor de autonomie care funcționează în țările din Uniunea Europeană" (prezentată de domnul Tamás Sándor);

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Tamás Sándor și se pregătește domnul deputat Vasile Soporan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Tamás Sándor:

Vă mulțumesc Domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Intervenția mea politică, mai bine zis intervenția noastră politică, pentru că suntem autori, împreună cu colegul meu domnul deputat Antal Árpád, se intitulează "Prezentarea tipurilor de autonomie care funcționează în țările din Uniunea Europeană."

Având în vedere că mulți politicieni români, atât din partidele extremiste, cât și din partidele democratice, nu au înțeles sau nu au vrut să înțeleagă ce înseamnă autonomie culturală sau autonomie teritorială, am decis ca, în fiecare marți, să vă prezentăm un model concret de autonomie din țările europene. Facem acest lucru pentru că 11 din 27 de state ale Uniunii Europene asigură o formă sau alta de autonomie cu relevanță etnică. 11 din 27 de state asigură autonomie culturală sau autonomie teritorială pentru minorități etnice din statul respectiv.

Din punct de vedere politic și administrativ, autonomia înseamnă că, în cadrul unui stat, anumite structuri administrative sau grupuri de persoane au libertatea de decizie și acțiune în unele probleme bine definite și care le privesc în mod exclusiv.

Esența autonomiei constă în faptul că anumite comunități regionale sau comunități naționale și etnice pot găsi ele însele rezolvarea cea mai convenabilă pentru problemele care le privesc. Astfel, locuitorii regiunilor neafectate sau grupurile care aparțin altor etnii nu vor putea influența evoluția destinului comunității învestite cu prerogativul autonomiei. Bineînțeles, în probleme care privesc statul în ansamblu, în virtutea solidarității dintre cetățeni, comunitățile autonome vor conlucra cu restul țării și a cetățenilor acesteia.

Până acum, pe rând, împreună cu colegul meu Antál Árpad, v-am prezentat competențele autonomiei teritoriale ale comunității germane din statul federal Belgia, autonomia teritorială din Țara Bascilor, competențele autonomiei teritoriale din insula Corsica, din Franța și autonomia culturală laponă din Finlanda.

Azi vă prezint autonomia teritorială a provinciei Catalunia din Spania.

Constituția Spaniei în articolul 1, prevede că Spania este un stat național, unitar. Totuși, prin articolele care urmează, asigură o largă autonomie pentru diferitele regiuni.

Catalunia este una dintre cele 17 comunități autonome care formează, în prezent, Regatul Spaniei, dispunând de gradul cel mai ridicat de autonomie, alături de Țara Bascilor. Aflată în nord-estul Spaniei, Catalunia ocupă 6% din teritoriul Spaniei, având 7 milioane de locuitori - aproximativ 15% din totalul populației.

Prin Constituția din 1978, Catalunia și-a recuperat dreptul la autonomie culturală și la autonomie politică. Catalanii sunt recunoscuți drept națiune. Limba catalană face parte din familia limbilor latino-iberice, alături de spaniolă, însă este apropiată și de limba franceză. Cele trei limbi oficiale ale comunității sunt catalana, spaniola și occitana. Instituțiile politice ale Cataluniei sunt: Parlamentul, Președintele și Consiliul Executiv. Acestea au competențe exclusive pe probleme ce țin de: crearea de subunități administrative, administrații publice, funcționari publici, drept civil, simboluri, cultură, patrimoniu cultural, arhive, biblioteci, muzee, edituri, învățământ primar și gimnazial, înființarea de universități și coordonarea rețelei regionale de învățământ superior, centre de cercetare regionale, biserici, serviciu de statistică; statutul și utilizarea limbilor, imigrarea și integrarea cetățenilor străini, politica de identitate, politica de tineret, posturi regionale de radio și tv, sănătate, programe de bunăstare, norme vizând organizațiile civile care activează în regiune, comerț, case de economii, sisteme de asigurări sociale, cooperative, camere de comerț și industrie, protecția consumatorului, transport public regional, spațiu locativ, notari publici, protecția civilă, drepturi de autor, publicitate, rezervații naturale, agricultură, zootehnie, rezerve de apă, vânătoare, pescuit marin și fluvial, sport, industrie, aeroporturi regionale, drumuri regionale, jocuri de noroc, munca în folosul comunității, urbanism, turism.

Pe probleme de educație, sănătate și justiție, competențele sunt împărțite cu guvernul de la Madrid. Catalunia are propria forță de Poliție, care este în plin proces de a prelua atribuțiile Poliției naționale și a Gărzilor Civile, aflate sub autoritatea Guvernului central. Madridul va mai păstra doar forțe care se vor ocupa de terorism și imigrație.

Deci, doamnelor și domnilor deputați, în Spania, pe lângă multiple modele de autonomie culturală, există și tipuri de autonomie teritorială, cu atribuții legislative și executive.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule coleg.