Gheorghe Chiper
Gheorghe Chiper
Ședința Camerei Deputaților din 8 aprilie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/17-04-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 08-04-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 aprilie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Gheorghe Chiper - despre "Cadastrul agricol și publicitatea imobiliară, în confruntare cu birocrația și taxele mari";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Chiper:

"Cadastrul agricol și publicitatea imobiliară, în confruntare cu birocrația și taxele mari"

Este un lucru cert că lucrările prevăzute de lege pe linia cadastrului agricol, a evidenței terenurilor extravilane (și nu numai) pe deținători, pe categorii de folosință și obligații fiscale aferente, sunt obiective prea îndepărtate pentru autoritățile locale, sunt cauzele unor blocaje administrative care diminuează și îngreunează activitatea de încasare a veniturilor bugetare constituite din impozitele agricole determinate în funcție de suprafețele existente în fiecare unitate administrativ-teritorială.

Este drept, există registre agricole în multe localități conduse operativ și sistematic, există evidențe care asigură baza de date pentru subvenții, există, desigur, și desfășurătoare fiscale pentru toți contribuabilii.

Există însă, într-o măsură și mai mare, diferențe notabile între situația efectivă din teren (cu sarcinile fiscale stabilite) și gradul de colectare a impozitelor aferente acestor terenuri. Dacă obligațiile fiscale ce decurg din deținerea acestor terenuri au fost, în multe situații, stabilite în corelare cu structura și întinderea suprafețelor existente, în mod frecvent procentul de încasare a impozitelor respective este mult mai mic, în majoritatea cazurilor privând bugetele locale de importante resurse financiare.

Cauza acestei situații este legată de întârzierile în aplicarea legilor fondului funciar, de proliferarea schimburilor de terenuri fără acte autentice, dar mai ales de faptul că cei care fac schimbul de proprietăți nu sunt interesați și de plata măsurătorilor și documentațiilor cerute de înscrierea în registrele publicității imobiliare, evitând în același timp să achite și impozitele aferente pentru terenurile aflate în aceste situații.

Legea prevede scutirea de astfel de taxe pentru terenurile extravilane în cazul primei înregistrări a terenurilor care au făcut obiectul reconstituirii și constituirii drepturilor de proprietate. Facilitatea este însă nesemnificativă și prea puțin utilă întrucât se solicită pretutindeni efectuarea de măsurători privind stabilirea mărimii și configurației terenurilor din titlul de proprietate, ceea ce implică plata unor servicii de specialitate către firmele autorizare, care își stabilesc tarifele într-un regim de monopol (sau cel puțin de poziție dominantă pe această piață). În consecință, transferul de proprietăți se blochează, procesul de intabulare a imobilelor trenează, iar pentru bună parte din terenurile agricole extravilane plata impozitelor datorate bugetelor locale nu este "revendicată" de nimeni. Pe ansamblu, sumele necolectate din această cauză sunt mari, iar fenomenul de comasare a terenurilor, absolut necesar cerințelor impuse de alcătuirea unor exploatații viabile, stagnează, cu toate consecințele nefaste asupra redresării producției agricole.

Consider că modificarea actelor normative care reglementează practicarea acestor taxe și servicii, în sensul extinderii situațiilor de scutire sau diminuare a plății acestora, este un demers care ar putea avea efecte pozitive, în timp, în această privință.

În fond, de ce ar fi nevoie de măsurători în cazul primei înregistrări în Cartea funciară, știut fiind că însăși retrocedarea (cu punerea în posesie efectivă) a avut loc după operațiuni riguroase și repetate de măsurare a suprafețelor, de stabilire a dimensiunilor parcelelor și a vecinătăților, însușite și avizate de către Oficiile de Cadastru și Publicitate Imobiliară?

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 17:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro