Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 aprilie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.38/24-04-2008
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media21-02-2018
Video in format Real Media20-02-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 14-04-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 aprilie 2008

9. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea articolului 174 din Legea nr.84/1995 privind învățământul (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 57/2008

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................
Video in format Real Media

la pct.9, Propunerea legislativă pentru completarea articolului 174 din Legea nr.84/1995 privind învățământul.

Lege organică.

Comisia pentru învățământ să se pregătească, dar înainte trebuie să dau cuvântul inițiatorului. Poftiți, domnule profesor Moisoiu.

Video in format Real Media

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doresc să subliniez ideea că este greșit spus "dau cuvântul inițiatorului", că acolo suntem foarte mulți inițiatori, pentru că este o dorință colectivă.

este o lege care deja a trecut prin Parlamentul României și care a fost votată în urmă cu o lună sau două și care este deja promulgată de către președintele României, și anume aceea în care se legiferează existența manualelor alternative, publicate pe site-ul ministerului (deci în formă electronică), aceste manuale alternative pe site-ul ministerului pot să fie accesate și, în același timp, aduse acasă de către un elev, atunci când are la dispoziția sa un "băț de memorie", un stick de memorie.

Deci inițiativa noastră, în clipa de față, este cât se poate de normală, zic eu, pasul următor și minim, și anume un stick de memorie care are o valoare minimă de 30 - 40 de lei, a se putea cumpăra, deci a se putea primi din partea Ministerului Educației și Cercetării la începutul unui ciclu de patru ani. Mă refer la clasele V, VI, VII, VIII sau la clasele de liceu. Este o doleanță atât de mică față de marile cheltuieli care se fac în țara aceasta, încât eu cred că toți colegii vor fi de acord să se adopte această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc anticipat.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru învățământ, cine prezintă raportul? Domnul președinte al acesteia, vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Petre Popeangă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia propune adoptarea propunerii legislative, propunere care face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților fiind prima Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dorește și Guvernul să intervină pentru a-și expune punctul de vedere cu privire la această propunere legislativă.

Video in format Real Media

Doamna Pasztor Gabriella (secretar de stat, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului):

Domnule președinte,

Guvernul nu susține adoptarea acestei inițiative legislative, deoarece faptul că prin această procedură copiii ar putea lucra mai ușor cu manualele electronice, trebuie însă completat cu faptul că, din practică, a rezultat cum că manualele electronice, care sunt destinate studiului individual, sunt accesibile doar elevilor care învață în școli ce au în dotare laboratoare de informatică.

Totodată, propunerea legislativă se referă la elevii fiecărui ciclu din învățământul preuniversitar, fără a face distincție între învățământul de stat și particular, respectiv promovarea măsurii propuse ar presupune un efort financiar suplimentat din bugetul de stat, care pentru anul școlar 2008-2009 s-a ridicat la circa 85,5 milioane de lei.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale dorește cineva să intervină? Domnul Dumitriu și domnul profesor Andea.

Poftiți, domnule Dumitriu.

Video in format Real Media

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

În cadrul Comisiei pentru învățământ m-am abținut la respectivul proiect de lege, pentru că am cerut inițiatorilor să prezinte cifra expusă mai devreme de reprezentanta Ministerului Învățământului, în sensul că ar fi o cheltuială anuală de 20-30 de milioane de euro, asta în condițiile în care toată lumea vuise, inclusiv mai multe medii politice, că România a cheltuit 27 de milioane de euro pentru summit-ul NATO, chestiune cu care, chiar dacă eu nu am fost... mă rog, nu sunt un susținător al NATO, dar, în orice caz, pentru România a fost un exercițiu de imagine deosebită. Or, în condițiile în care noi ne pregătim să aruncăm în fiecare an 20-30 de milioane pe aceste stick-uri, în condițiile în care copiii nu au calculatoare și mai există și această meteahnă, mai ales la peste 50% din elevi, care nu au rezultate chiar satisfăcătoare la învățătură, să se apuce să facă, pur și simplu, bișniță cu respectivele stick-uri. Deci, efectiv este un altfel de "cornul și laptele", un "cornul și laptele" mult mai stupid. Este o jucărie politică pusă, acum, în prim plan, în perioada campaniei electorale, a campaniilor electorale, o chestiune care mi se pare și neserioasă și costisitoare și neavenită, deci o aiureală din toate punctele de vedere, mai ales că sunt un utilizator de computer de mult timp și chiar la un nivel destul de înalt.

Vă spun că nu așa se introduce informatica, nu așa se introduce IT-ul în capul copiilor.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnul profesor Andea.

Video in format Real Media

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur că nu vreau să încep cu Strategia de la Lisabona, care prevede că investiția în capitalul uman este cea mai valoroasă și cea mai recomandabilă investiție.

Aș vrea numai să amintesc că, de aici, de la Tribuna Parlamentului, mulți dintre colegii mei au pledat și au obținut ca să demarăm, într-adevăr, un proces de alfabetizare digitală în România, începând cu copiii, fără doar și poate. rezultatul acestor eforturi sunt acele informatizări, ca să spun așa, ale tuturor liceelor din România, continuându-se, acum, evident cu ciclul gimnazial.

Inițiativa despre care discutăm astăzi aici, sigur că se înscrie în acest proces de sprijin al alfabetizării digitale a copiilor din România și sigur că sunt oarecum nu întristat, ci chiar indignat de faptul că se folosesc termeni precum măsură demagogică, populistă, electorală ș.a.m.d. Nici vorbă de așa ceva! Este o inițiativă mai veche. Vreau numai să o asociez cu ceea ce de multă vreme discutăm în comisie, cu laptopul acela. Nu laptopul - de 100 de dolari, ci laptopul pentru fiecare elev și student.

Noi am ajuns la concluzia că este necesar și este necesară și astfel de măsură, bineînțeles, am zis, la cererea elevilor.

Iată că și acest stick, care este complementar, ca să spun așa, materialelor didactice pe care noi le asigurăm noi, statul român, le asigurăm copiilor, deci se asociază aceea ce am putea numi material didactic auxiliar pentru elevi. Și, dacă am introduce poate la cerere, nici nu ar mai apărea discuții dacă sunt sau nu sunt necesare. Cine are nevoie va profita de această ofertă pe care noi o facem acum copiilor României.

Îmi pare rău că doamna secretar de stat nu a prezentat cifra exactă, pentru că legea prevede că se acordă fiecărui copil la începutul unui ciclu și nu tuturor elevilor, ci elevilor care încep un ciclu. Deci, din cele 12 clase, doar trei clase sunt luate în discuție, deci nu este vorba de 4 milioane de elevi, ci de circa 1 milion de elevi. Ținând cont de prețul stick-ului, înseamnă că este o cifră undeva la 30-40 de milioane de roni și nu euro, așa cum spunea domnul Dumitriu.

Iată, așadar, opinia noastră este că efortul financiar poate să fie foarte bine susținut din actualele prevederi bugetare și măsura poate să fie adoptată de către Parlament în termenii în care a fost formulată în Comisia pentru învățământ.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Pambuccian și apoi domnul Petru Călian.

Video in format Real Media

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă spun că măsura de care vorbim nu are nicio legătură cu informatizarea și nu este o măsură care să țină de informatizare. Nu are nicio legătură cu alfabetizarea digitală și cu alte lucruri care s-au spus aici.

Are legătură cu un lucru foarte simplu. Dacă mai țineți minte, era o vreme când absolut toate manualele erau oferite, în mod gratuit, elevilor. Pentru că, atâta vreme cât învățământul este gratuit, este normal ca absolut toate manualele și materialele didactice să fie oferite gratuit elevilor.

Lucrul acesta se poate face acum mult mai ieftin și mult mai eficient pentru elevi, decât să cari o geantă întreagă plină cu cărți, este mult mai simplu să iei cu tine toate aceste cărți în formă electronică, pusă pe o memorie micuță.

Prima chestiune, legată de trecerea manualelor în formă electronică, a fost rezolvată cam cu 8-10 luni în urmă. Acum, este un lucru firesc pe care-l facem, și anume ca o dată ce au fost rezolvate din punct de vedere legislativ trecerea manualelor în formă electronică, să oferim și un suport mobil, pe care aceste manuale să fie ținute, așa cum, până nu demult, acest suport mobil, pe care manualele erau ținute, era cartea. Despre asta era vorba.

Cred că nu are nicio legătură nici cu informatizarea, nici cu, să spunem, educația digitală, ci are doar legătură cu faptul că, între timp, de când cărțile erau suport mobil de cunoștințe și până acum, s-a mai schimbat câte ceva în felul în care a evoluat lumea.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Petru Călian.

Video in format Real Media

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că inițiativa este lăudabilă. Dacă avem corn, avem lapte, de ce să nu avem și un memory stick?

Deci, vorbesc la modul cel mai serios, este bună inițiativa legislativă, însă este păcat că nu s-a prevăzut acolo valoarea minimă a acestui memory stick, pentru că ele diferă, capacitatea de memorie diferă de la un produs la altul. Însă, oricum, este un pas înainte și probabil că prin norme metodologice se va reglementa și această chestiune, care este extrem de importantă.

 

Domnul Adrian Moisoiu:

Este trecut - 4 GB!

Video in format Real Media

Domnul Petru Călian:

Bun. Poate să fie și chinezesc, poate să fie ori de care... Era foarte important să se stabilească valoarea minimă, tocmai pentru a nu avea probleme atunci când discutăm de prevederile bugetare.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Am o rugăminte. V-aș ruga să nu mai dialogați cu cei care iau cuvântul de la tribună.

Domnul Dragoș Dumitriu are drept la replică.

Video in format Real Media

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Un scurt drept la replică, da.

Este vorba într-adevăr de stick-uri de 4 GB, iar prețul expus aici de 30-40 de roni mie mi se pare aberant, având în vedere ofertele din magazine. De aceea am și spus că valoarea totală, în condițiile expuse de domnul deputat Andea, se ridică undeva la 20-30 de milioane de euro.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat.

Video in format Real Media

Domnul Paul Magheru:

Domnule președinte,

Poate că după intervenția unui specialist cum este domnul Pambuccian nici nu mai trebuia să intervin.

Am simțit, totuși, nevoia să continuu ideea dumnealui, prin faptul că această inițiativă legislativă mie mi se pare ingenioasă, economicoasă și dacă, într-adevăr, hai să zicem că nu ține direct de informatizare sau de alfabetizare digitală, este în același timp tangentă cu ea, este un vehicul, este un instrument absolut necesar într-o nouă eră a softului, când oricâtă competiție ar duce... Eu sunt adeptul Galaxiei Gutenberg, dar iată că trebuie să apelăm și la aceste instrumente. (Arată către sală un memory stick) Uitați-vă, este aici, este stick-ul de memorie, este foarte ieftin. Nu înțeleg, din acest punct de vedere, punctul de vedere negativ al ministerului, pentru că sunt sigur, atât din partea dumnealor, cât și din partea altor persoane, probabil nu se cunoaște foarte bine esența acestei propuneri legislative.

Sunt sigur că vine în interesul școlii, al învățământului și o să fie votată fără niciun fel de rezervă.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți!

Din partea Grupului UDMR.

Video in format Real Media

Domnul Márton Arpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

E bine când se dau bani în scopul ajutării procesului de învățământ. Dar de aici până a face declarații și mai ales prin exemplificări precum cea pe care am avut marea plăcere să o aud și să o văd chiar acum este o diferență destul de mare, în ceea ce privește populismul.

Stimate coleg care ați intervenit aici, în fața mea, vă rog eu frumos, veniți la acest microfon și deschideți-mi acel obiect pe care l-ați arătat și citiți-mi un fragment de pe materialul pe care îl susțineți, pe care îl aveți pe acel obiect. Pentru că într-adevăr este un ajutor și este o posibilitate foarte ușoară de a avea memorie la tine, dar pentru aceasta trebuie să ai acces, pe de o parte, la un calculator și acces la Internet, prin care să înmagazinezi acest material; pe de altă parte, când te duci acasă, mai trebuie să faci ceva ca să poți citi lecția de mâine. Și dacă nu ai un calculator sau nu ai un laptop măcar acasă, un laptop pe care, dacă îl cari cu tine - eu îl car cu mine, este destul de greu, ca și cărțile, atunci degeaba ai stick-ul la tine, că te uiți la el.

Așa că este un obiect ajutător foarte important și îl susținem, dacă într-adevăr există în buget suma pentru a se plăti astfel de elemente, dar majoritatea elevilor - și dumneavoastră știți bine în ce situație se află România - degeaba vor avea acest obiect la ei, că nu vor avea ce face cu obiectul respectiv.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Giurgiu.

Video in format Real Media

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

într-adevăr, dacă vrem să găsim diverse motive, putem să spunem că orice proiect de lege poate fi îmbunătățit, dar cred că ar trebui să ne gândim dacă acest proiect ar ajuta copiii, și atunci să vedem dacă merită să-l votăm sau nu. Eu cred că prin acest proiect de lege copiii vor fi ajutați și, mai mult, o să aibă posibilitatea să aibă cu ei tot timpul manuale. Într-adevăr, dacă am fi reușit să-i ajutăm și cu un laptop sau cu un calculator, ar fi fost mult mai bine. Au fost câteva inițiative, dar pentru început cred că este un pas înainte.

Vă mulțumesc

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat.

Se apropie sfârșitul programului și dintr-o inițiativă pe care văd că mulți o susțin, s-ar putea să nu mai apucăm să o adoptăm.

Video in format Real Media

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Vedeți că sunt măsuri pro și contra și spun cinstit că eu nu vroiam să lungesc programul, ci vroiam numai să mă bucur că a suscitat atâtea discuții. E o inițiativă care de fapt reprezintă un pas înainte, un pas înainte pentru învățământ; nu pentru că fac parte din această mare echipă a celor care au semnat această inițiativă parlamentară și nu pentru faptul că de fapt între acești semnatari se găsesc inițiatori din toate partidele și care la comisie au și susținut ca atare această inițiativă.

De aceea, mă miră faptul când astăzi se pune în discuție o asemenea inițiativă parlamentară și se spune că nu se poate citi. E adevărat, nu se poate citi pentru că stick-ul de memorie are o anumită valoare. Vedeți, adineauri nici nu se cunoștea faptul că în lege este stabilită valoarea maximă pe care poate să o acorde acest stick de memorie, deci acest "băț" de memorie. Este o dovadă în plus că am luat cuvântul de la acest Parlament undeva, hai să spunem, cu patimă și nu cred că e cazul pentru copii să luăm cuvântul cu patimă, ci să gândim dacă reprezintă sau nu reprezintă o posibilitate.

Haideți să ne gândim și la altceva: la o culegere de texte, la o culegere de probleme pe care elevul o poate lua pe stick-ul de memorie dintre manualele alternative și cu care pleacă în vacanță undeva, acasă și are posibilitatea acolo, la bunici, la un Caffé, să listeze, dacă e vorba, oriunde, și în felul acesta să aibă câteva pagini pe care lucrează exact în ziua respectivă. Acest lucru reprezintă un câștig.

Dacă astăzi Parlamentul României va spune că nu este un interes pentru așa ceva, eu zic că deja reprezintă un vot de blam pentru noi înșine. Nu cred însă că cineva va vota împotriva propriului său copil.

Și aș dori să subliniez încă o idee. Poate, dintr-o anumită carență matematică, un milion de elevi (mergând la un milion de elevi) ori 40 de lei un stick maximum - acesta este prețul de piață, dar la prețul de comandă se poate veni și cu 30, poate chiar și cu 20 la o treabă de genul acesta, da? Dar, mergem 40 ori un milion, face 40 de milioane de lei. 3,7 este euro. Deci, practic, discutăm de 3,7 ori mai puțin decât 40 de milioane de lei. Cât fac asta? 10 milioane, 12 milioane de euro, dacă o discutăm în felul acesta. Dar s-au vehiculat aici cifre de 70 de milioane! Iertați-mă, e deja foarte, foarte mult și cred că au fost prezentate cu tendință.

Mă scuzați, am vrut să lămuresc un pic aceste aspecte.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Mihai Dumitriu și din nou domnul deputat Pambuccian.

Video in format Real Media

Domnul Mihai Dumitriu:

Mulțumim frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

După cum știți, ultimele decizii ale Ministerului Educației privind manualele școlare fac apel la faptul că se pune accent mai mult pe calitatea manualului, și nu pe prețul minim al manualului, ca până acum. Într-adevăr vor fi manuale de o valoare mult mai mare, care vor afecta buzunarelor părinților, în definitiv. Deci, în primul rând, să ne gândim la acest aspect.

2. Nu toți elevii vor fi obligați să beneficieze de acest stick. Cei care vor dori! Părinții care vor avea bani în buzunar pot să ia și o memorie mult mai mare, un minicalculator să meargă cu el la școală. Dar cei care vor fi într-adevăr și care vor dori să beneficieze de acest stick vor face o cerere probabil la secretariatul școlii, le va fi pusă suma la dispoziție, vor cumpăra și vor folosi. Asta e toată treaba.

3. Văd că tare suntem îngrijorați, bineînțeles, de bugetul pe care Guvernul României l-a propus aici, dar nu vă uitați într-adevăr la ceea ce se întâmplă acum cu bugetul actual și cu taxele care se pun. Adică pentru altceva se găsesc bani și pentru educație, pentru acești copii nu avem niște bani, sumele fiind destul de mici, la câte sume se cheltuiesc, eu știu, pe alăturea.

Eu zic să lăsăm discuțiile și să încercăm să ajutăm acești copii.

Eu vă mulțumesc frumos.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Pambuccian.

Video in format Real Media

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Simt nevoia unei a doua runde de argumente. Primul este legat de faptul că evident avem în felul acesta o reducere a bugetelor alocate manualelor; că sunt ele din buzunarul părinților sau din buzunarul statului, în mod cert vorbim de mai puțini bani.

Dar marele câștig al utilizării manualelor în formă electronică este altul. În felul acesta, manualele nu mai sunt simple texte cu poze. Ele capătă interactivitate, pot să aibă elemente de animație, film. În orice caz, experiența cu un asemenea manual este o experiență mult mai complexă și mult mai convingătoare pentru copii.

Cred că cel mai convingător mod de a privi aceste manuale este să vă amintiți ziarele care se citeau în Harry Potter și să vă imaginați manualele acestea la fel ca ele.

Este un alt foarte mare câștig pe care îl obținem făcând această trecere a manualelor în formă electronică și distribuindu-le în felul de care am vorbit.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea Grupului Partidului Național Liberal o nouă intervenție.

Video in format Real Media

Domnul Ioan Cristea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

eu am venit la dumneavoastră cu un teanc de foi pe care le iau la două-trei zile din caseta pusă la dispoziție și o să încep să spun că ar trebui noi să dăm un exemplu, să primim toate documentele acestea pe stick. Având noi un exemplu, vedem cum lucrăm câteva luni și după aceea să trecem mai departe și pentru copii, pentru că noi avem și dotare, avem și laptop, avem tot ce trebuie și cu toate astea umblăm cu o geantă mare de hârtii după noi.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Vă amintesc și dumneavoastră și celorlalți colegi că am discutat de mai multe ori și în Biroul permanent și lucrul acesta se poate rezolva. Probabil că va dura încă un timp circulația în paralel.

Vă rog, domnule deputat.

Din partea UDMR, încă o intervenție.

Video in format Real Media

Domnul Lakatos Petru:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Câteva lucruri inexacte s-au spus de la acest microfon și doresc, totuși, să vă reamintesc. Manualele școlare până în clasa a X-a sunt gratuite. Faptul că noi votăm acum și o formă electronică, dacă nu există o altă lege care să modifice legea inițială, înseamnă că vom avea o cheltuială nu dublă, dar cu ceva în plus. Problema mare este dacă copiii din clasa a V-a până în clasa a VIII-a au dotarea necesară să îl folosească. Dacă considerăm că da, putem să votăm. Încă o dată, până în clasa a X-a statul este obligat să pună la dispoziția copiilor manualele școlare.

Drept urmare, economii în acest sens nu putem obține. Putem obține eventual, în timp, așa cum spunea și domnul președinte mai înainte, cum și la noi s-a introdus laptopul și încep cât mai mulți dintre colegi să îl folosească și în timpul ședințelor în plen și în comisii, probabil cu timpul și în învățământul primar se va folosi. Rămâne la latitudinea dumneavoastră, dacă considerați momentul actual oportun sau nu pentru a vota propunerea respectivă.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Ultima intervenție cu privire la această propunere.

Video in format Real Media

Domnul Ștefan Buciuta:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule ministru al educației, învățământului și cercetării,

Aș vrea să ridic aici o problemă. Vrem pe format electronic manualele! Unii au, alții nu au. De exemplu, minoritatea ucraineană din România nu are manuale nici tipărite, nici pe format electronic. Cu această lege s-ar obliga Ministerul Educației să aibă manuale măcar pe format electronic pentru minoritățile naționale, să aibă acces nu numai elevii, dar și cadrele didactice și ar putea din acest format să se documenteze și să aibă ce prezenta elevilor în cadrul orelor.

Deci, suntem de acord cu modificarea acestei legi.

Mulțumim.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

Trecem la dezbaterea textelor propunerii legislative.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei.

La titlul legii, urmăriți pct.1 din raport.

Dacă sunt obiecțiuni?

Adoptat amendamentul comisiei.

La pct.2 din raport, care se referă de fapt la conținutul legii, dacă aveți obiecțiuni?

Domnul președinte Popeangă am înțeles că are o propunere de redactare.

Video in format Real Media

Domnul Petre Popeangă:

Domnule președinte, mulțumesc.

Două erori materiale de corectat. La art.2 fraza trebuie să sune de maniera următoare: "În termen de 3 luni de la adoptarea prezentei legi, Guvernul României va stabili prin hotărâre măsurile necesare". S-a strecurat un "de Guvern", acolo.

Iar la art.3: "Legea învățământului nr.84/1995, republicată". S-a strecurat "privind învățământul". Evident, Legea învățământului privește numai învățământul.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

La pct.3 art.3 o să revenim.

Deci, la pct.2 dacă sunt obiecțiuni?

Nu sunt.

Votat textul comisiei.

La pct.3, cel despre care v-a vorbit domnul președinte Popeangă, în afară de eliminarea sintagmei "de Guvern", dacă mai sunt obiecțiuni?

Nu sunt.

Adoptat pct.3.

Pct.4, cel cu privire la republicare, eu aș vrea să-l pun în discuția și a comisiei și a Comisiei juridice; îl rog pe domnul Florin Iordache să fie puțin atent. Potrivit Legii Monitorului Oficial, legile se republică în cazul unor modificări substanțiale. Noi avem aici un singur articol, iar Legea învățământului nu vă întreb câte articole are, pentru că sunt câteva zeci de pagini și sute de articole. Nu cred că e cazul pentru modificarea unui articol să republicăm din nou legea. Dar vă ascult punctul de vedere și al dumneavoastră și eventual al domnului vicepreședinte Florin Iordache de la Comisia juridică.

Video in format Real Media

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că domnul președinte de ședință Valer Dorneanu are dreptate. Pentru atât de puțin lucru nu merită să republicăm o lege de asemenea întindere cum este Legea învățământului.

Dar am trecut la această lege această prevedere de republicare pentru că câteva zeci de modificări care au fost făcute în cursul ultimilor ani nu au mai avut parte de republicare. Deci, de fapt este o reparație târzie, o problemă majoră pe un argument minor.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Valer Dorneanu:

O să supun votului propunerea dumneavoastră, având în vedere că a existat o obiecțiune.

V-aș ruga să vă exprimați prin vot deschis cu privire la pct.3, cel cu privire la republicarea legii. Ați văzut argumentele pertinente pe care le-a adus domnul profesor Andea. Deși nu este vorba în acest punct de o modificare substanțială, se referă și la alte modificări care au intervenit.

Supun votului dumneavoastră pct.3.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri?

În unanimitate s-a adoptat și pct.3.

Vom supune legea votului final mâine.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 februarie 2018, 4:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro