Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.40/25-04-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 15-04-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 aprilie 2008

4. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea literei i) a alineatului (2) al articolului 116 din Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale și a Propunerii legislative pentru modificarea alin.(2) al art. 116 din Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare. (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 29/2008 30/2008

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct. 19 - Propunerea legislativă pentru modificarea lit. i) a alin.(2) al art. 116 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.

Legea are caracter organic.

Proiect respins de Senat.

Suntem Cameră decizională.

Se discută împreună cu o altă propunere legislativă pentru modificarea aceluiași alin.(2) al art. 116 din Legea nr.346/2002.

Raport comun pentru ambele inițiative, din partea Comisiei pentru muncă, adoptarea primului proiect și respingerea celui de-al doilea.

Suntem Cameră decizională.

Dacă inițiatorii doresc să-și susțină proiectele?

Vă rog, doamna deputat Ardelean, aveți cuvântul. Să menționați și la care dintre ele.

Doamna Lia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Mă refer la prima propunere legislativă, de fapt cele două au o formă identică, și anume la modificarea Legii nr.346/2002. Această propunere legislativă are în vedere corelarea atribuțiilor medicilor de medicină a muncii, cu cazurile care se decontează.

În acest moment, există riscul ca o parte din bolnavi, deși suferă de boli legate de profesie, datorită faptului că lor nu li se decontează spitalizarea, aș vrea să amintesc faptul că medicii de medicină a muncii le fac internarea prin atribuțiile pe care le au. Legea nr.418/2004 - în atribuțiile medicilor de medicină a muncii, pe lângă bolile profesionale, prevăd și bolile legate de profesie. Deci, internarea se face în baza atribuțiilor pe care le au medicii de medicină a muncii, iar în timpul spitalizării se poate infirma să nu fie o boală profesională, ci una legată de profesie.

În sprijinul propunerii legislative, aș vrea să amintesc și poziția Comisiei de sănătate din Camera Deputaților: Comisia pentru sănătate și familie este de acord cu această propunere legislativă.

Am făcut această mențiune pentru faptul că sunt colegi care amintesc faptul că nu suntem medici și că avem propuneri legislative în acest sens.

Într-adevăr, sunt inginer nu sunt medic, dar Comisia pentru sănătate și familie din Camera Deputaților a confirmat această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna deputat.

Comisia?

Domnul președinte Barbu, vă rog.

Domnul Gheorghe Barbu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea lit. i) a alin.(2) al art.116 din Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. De asemenea, cu același titlu și la aceleași modificări se referă și proiectul de lege PL-x 30/2008.

Propunerile legislative au ca obiect reglementarea modificării lit. i) a alin.(2) al art. 116 din legea menționată, privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare, în sensul extinderii protecției salariaților împotriva diminuării sau pierderii capacității de muncă și decesului acestora, ca urmare a accidentelor de muncă și bolilor profesionale, prin includerea în sfera de aplicare a acestei legi și a bolilor legate de profesie.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea, cu modificări, a propunerii legislative cu nr. PL-x 29/2008 și respingerea inițiativei legislative cu nr. PL-x 30/2008.

Propunerile legislative fac parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art.73 alin.(3) din Constituția României, republicată.

Propunerile au fost respinse de Senat, în ședința din 6 februarie 2008.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Guvernul?

Nu dorește să susțină un punct de vedere.

Intervenții la dezbateri generale?

Din partea Grupului parlamentar al P.D., domnul deputat Gheorghe Barbu, vă rog.

Domnul Gheorghe Barbu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Din punctul nostru de vedere, acest proiect face o extindere nejustificată și încalcă principiile legii inițiale.

Vă reamintesc că legea inițială se referă la accidente de muncă și boli profesionale și o extindere la bolile legate de profesie nu face altceva decât să distrugă principiile inițiale ale legii.

Am să dau aici câteva explicații ale motivațiilor pentru care au fost făcute: într-adevăr, medicii de medicină a muncii pot trimite, în secții specializate de medicină a muncii și boli profesionale, bolnavii care sunt suspecți de o boală profesională. Pot face acest lucru, fără să fi făcut toate analizele și determinările necesare, pentru că o boală profesională se declară pe o procedură cu totul și cu totul specială, nu ca o boală legată de profesie, care se găsește într-o hotărâre de Guvern.

În aceste condiții, problema este următoarea: în secțiile de boli profesionale sunt puțini pacienți. Regula este că medicii de medicina muncii sau alții trimit pacienți în secțiile specializate, pentru a-și sprijini colegii în ceea ce privește tratamentul.

Ulterior, Casa Națională trebuie să facă decontări, pentru că se constată că ei nu au o boală profesională, eventual au o boală legată de profesie.

În aceste condiții, Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate au dat un ordin în care nu decontează decât aproximativ 30% din cazuri. Or, nu aceasta este procedura.

Sigur, colegii noștri din Comisia pentru sănătate și familie sunt de acord cu așa ceva, pentru că scapă de o grămadă de bani decontați din bugetul asigurărilor de sănătate și-i trimit către bugetul asigurărilor de accidente de muncă și boli profesionale.

Procedura este aceea care este stipulată de lege. Altfel, nu se mai face niciun fel de prevenție și niciun fel de măsuri pentru ca locurile de muncă să fie adaptate în așa fel încât să nu existe boli profesionale sau boli legate de profesie.

Aș vrea, doamnelor și domnilor colegi, să înțelegeți acest lucru și din următorul motiv: bugetul asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale a fost diminuat cu 50%, repet: cu 50%, prin Legea bugetului pentru acest an.

În aceste condiții, ducându-i milioane de pacienți posibili pentru boli legate de profesie, face ca acest buget să nu-și mai poată atinge în niciun fel scopul.

Aceasta este poziția și drept urmare nu vom susține acest proiect la această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Alte intervenții la dezbateri generale?

Doamna deputat Ardelean.

Doamna Lia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș vrea să amintesc faptul că eventualele abuzuri nu justifică faptul că oamenii nu pot beneficia de decontarea spitalizării. Cred că oamenii nu au nicio vină, și cred că în Sănătate dacă se fac abuzuri, nu sunt singurele cazuri, și argumentul nu cred că stă în picioare.

Eu cred că trebuie văzute eventualele abuzuri și sancționați cei care le fac, dar oamenii își plătesc asigurările, la fel și societățile unde sunt angajați, și cred că trebuie să beneficieze de aceste decontări.

În consecință, eu vă rog să sprijiniți propunerea legislativă și, repet, să se ia eventual măsuri de sancțiune pentru cei care fac abuzuri.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Barbu:

Nu aș mai fi intervenit dacă doamna deputat n-ar fi intervenit.

Abuzul este în principal făcut de la Ministerul Sănătății.

Nimeni nu cred că poate să le permită să emită un ordin, prin care să limiteze decontarea doar la 30% dintre cazuri. Toți cetățenii României prevăzuți de Legea de asigurări de sănătate sunt asigurați. Care este problema de unde se decontează? Este doar între cele două bugete. Admiterea, însă, a acestei prevederi va duce la imposibilitatea aplicării Legii privind asigurarea pentru accidente de muncă și - repet - boli profesionale, nu "în legătură cu profesia", la imposibilitatea ca ea să-și rezolve, prin această prevedere, să se rezolve problemele legate, până la urmă, de muncă.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog, doamna deputat.

Doamna Lia Ardelean:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordinul ministrului a fost modificat și se decontează 70% din cazuri. Deci, este clar că acești oameni nu au nicio vină și spitalizarea lor trebuie decontată.

Dar, în continuare, au rămas 30% din cazuri care nu sunt decontate. Or, repet, acești oameni nu au nicio vină și în continuare susțin că această propunere legislativă trebuie să fie promovată.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamna deputat.

Dacă nu mai există alte intervenții la dezbateri generale, trecem la dezbaterile pe articole.

Lucrăm pe anexa cu amendamente admise.

Nu există amendamente respinse.

Pct.1. Obiecții, observații, comentarii? Adoptat.

Pct.2? Adoptat.

Am finalizat dezbaterea pe articole. Cele două proiecte rămân la vot final, cu propunere de adoptare, respectiv de respingere, așa cum a stabilit comisia.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 1:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro