Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.52/23-05-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-02-2019
15-02-2019 (comună)
15-02-2019
14-02-2019 (comună)
13-02-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 13-05-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2008

7. Proiectul de Lege pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 600/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct.6. Proiectul de Lege pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar.

Legea are caracter ordinar.

Proiect adoptat de Senat.

Raport comun din partea Comisiei pentru învățământ și Comisiei pentru sănătate, de adoptare.

Suntem Cameră decizională.

Inițiatorul?

Domnule deputat Giurgiu, aveți cuvântul.

Domnul Mircia Giurgiu:

Suntem mai mulți inițiatori.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legislativ pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar, constând în interzicerea distribuirii, comercializării sau preparării alimentelor nerecomandate hranei copiilor pe timpul școlarizării.

De asemenea, acest proiect de lege este susținut de către specialiști în nutriție, boli metabolice, diabet și de către foarte multe asociații ale părinților. De exemplu, avem vreo 600 de semnături.

O să-i rog și pe ceilalți colegi să intervină. Sperăm că este un pas pentru o hrană sănătoasă în unitățile de învățământ din România.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Dintre inițiatori?

Vă rog.

Doamna deputat Andronescu.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cred că este un moment de responsabilitate pe care Parlamentul și-l asumă astăzi prin acest proiect legislativ. Este vorba de o reglementare care vizează incintele unităților de învățământ unde, din păcate, multe dintre companiile doritoare de profituri desfac produse care nu sunt compatibile cu vârsta copiilor aflați în școală.

De aceea, prin această inițiativă legislativă, prin modul în care ea a pornit din societatea civilă și a ajuns în cele două comisii ale Camerei noastre să capete o formă cât mai aproape de ceea ce este normal să fie, consider că Parlamentul îndeplinește, așa cum spuneam la început, o responsabilitate față de generația tânără.

De aceea, stimați colegi, vă invit să votăm această inițiativă legislativă care cu siguranță ne va aduce în situația să avem copii mai puțin bolnavi.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, doamna deputat.

Domnule deputat Paveliu, tot dintre inițiatori?

Vă rog.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Stimați colegi,

Vreau să vă spun în primul rând că arareori ne aflăm în situația de a vota lucruri cu adevărat importante, deși nu știm că sunt atât de importante.

În cazul de față este vorba de un proiect de lege care vine în întâmpinarea unei situații dramatice. Pe tot globul, dar și în România, 30% din cetățeni au devenit obezi. Obezitatea este rezultatul unui comportament alimentar vicios, la fel cum este vorba și de fumat, cum este vorba de consumul de alcool, cum este vorba de consumul de droguri și să știți că cei care sunt obezi (eu mă număr printre ei) nu sunt lipsiți de voință, ci pur și simplu o dată dobândit acest comportament alimentar este aproape imposibil să mai scapi de el.

Pe fond, proiectul de lege, în forma lui inițială, subliniez, cerea să se delimiteze foarte clar care sunt acele tipuri de alimente care dezvoltă la copii un comportament alimentar patologic, nesănătos.

Din nefericire, proiectul a fost filtrat și chiar săptămâna trecută când a fost la comisie - eu am fost plecat la Congresul de endocrinologie, ghinion, și tocmai partea care era absolut esențială, nu a mai apărut în această lege.

Vreau să vă spun cât este de importantă. Am în față o pungă, pernițe se numesc, nu contează de la ce firmă. Chestia asta are 1000 de calorii. Șapte zile la rând dacă mănânci asta ai luat un kilogram. Două pernițe din astea dacă mănânci în fiecare zi, într-un an iei un kilogram. Este absolut dramatic.

O băutură răcoritoare (nu-i mai spun numele, că nu contează, că toate sunt la fel) are 100 de calorii. O sticlă din aceea mare are 500 de calorii.

S-a creat, de exemplu, Programul laptele și cornul. Foarte bine. Le-am dat copiilor 500 de calorii, mulți dintre ei nu și le permiteau. Dar gândiți-vă că nu am creat și o oră de sport în plus.

Chestia asta trebuie să dispară neapărat din școli. Reclama pentru așa ceva trebuie să dispară din școli. Informarea pentru o alimentație sănătoasă trebuie să înceapă din școală.

Acesta este rolul acestui proiect și de aceea vă rog, sunt convins că o să fie un consens general pe acest subiect, lăsați să retrimitem proiectul, să-l completăm cu câteva lucruri importante la comisie și peste 3 săptămâni să putem să-l trecem.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Doamnă deputat Ardelean, tot la inițiatori?

Vă rog.

Doamna Lia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu aș vrea să mai completez ceea ce au subliniat colegii noștri. Aș vrea doar să le spun copiilor care sunt nemulțumiți de această lege că acum sunt nemulțumiți, dar atunci când vor fi maturi și în timp ne vor mulțumi pentru această responsabilitate pe care ne-o asumăm.

Sper să avem susținere pe această propunere legislativă, stimați colegi.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Dacă dintre inițiatori mai sunt intervenții?

Nu mai sunt intervenții din partea inițiatorilor.

Invit comisia.

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Petre Popeangă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru învățământ, cercetare, tineret și sport și Comisia pentru sănătate și familie au votat cu unanimitatea membrilor prezenți aprobarea cu amendamente a proiectului de lege în discuție.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și pe cel al Consiliului Legislativ, precum și punctul de vedere al Guvernului.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte Ifrim, vă rog și pe dumneavoastră, dacă doriți să prezentați.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrucât a venit o serie de propuneri și de la Agenția Națională Veterinară și din alte părți și acest proiect poate fi real îmbunătățit și va constitui un consens, eu, în numele Comisiei de sănătate, cer să aprobați retragerea proiectului la comisie, pentru a-l putea îmbunătăți și a-l face într-o formă care să fie foarte bună.

În același timp, profit de acest moment și, dacă-mi permiteți, ca și o intervenție pentru procedură, vreau să spun că este absolut necesar ca în perioada următoarelor două săptămâni, așa cum lucrează Senatul, să lucreze și Camera.

Avem proiecte de lege care se adună la comisie, intrăm în vacanță parlamentară și nu se poate să nu dăm curs lucrărilor. Eu rog Biroul permanent să se aplece asupra acestei probleme, cu atât mai mult cu cât Senatul găsește timp ca în fiecare săptămână să lucreze două zile.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Guvernul, vă rog. Domnul secretar de stat Szekely și doamna Pasztor... vă invit.

Domnul Szekely Ervin Zoltan (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În urma amendamentelor adoptate în Comisia de sănătate, Guvernul susține adoptarea acestei inițiative legislative. Sigur, nu credem că acest proiect nu este perfectibil și, într-adevăr, o nouă dezbatere în comisie cred că ar fi benefică și am putea să armonizăm toate punctele de vedere dar, în principiu, susținem adoptarea inițiativei.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, doamna Pasztor.

Doamna Pasztor Gabriella (secretar de stat, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului) :

Domnule președinte,

Aș vrea și eu să subliniez că Guvernul susține această inițiativă legislativă și voiam să anunț referitor la Capitolul IV unde sunt reglementările suplimentare, mai precis, în articolul 13, unde este cuprinsă introducerea de discipline de studiu, doresc să vă anunț că educația pentru sănătate este un domeniu la "opționale", la dirigenție, este cuprinsă în programe. Avem 400 de formatori naționali, dintre care 320 sunt în sistemul de învățământ, 80 de la autoritățile de sănătate publică din toate județele și încă mulți voluntari din ong-uri, un total de 8700 de cadre didactice, formate pe sănătatea în alimentație.

Există și site-ul propriu referitor la acest domeniu, cu titulatura "Educație pentru sănătate.ro", unde s-a lansat concursul național cu participarea copiilor de la gimnazii și licee, intitulat "Descoperă o lume sănătoasă".

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Intervenții la dezbateri generale?

Domnul deputat Mircea Coșea.

Domnul Dumitru Gheorghe Mircea Coșea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Onorați colegi,

E o inițiativă absolut generoasă și mă bucur că ea este discutată cu seriozitate, dar aș vrea să supun inițiatorilor o problemă care cred că ar fi trebuit să fie luată în discuție, și anume, copiii nu mănâncă numai ceea ce este la chioșcul din școală, copiii mănâncă ceea ce au în buzunar de la părinți. Mâncarea în România este întotdeauna guvernată de veniturile părinților. Copiii sunt hrăniți în funcție de veniturile părinților.

O statistică arată că aceste produse, pe care domnul Paveliu ni le-a arătat și care sunt foarte frumos ambalate, au o tendință permanentă de scădere a prețului. Din 2005 până în prezent, prețurile la produsele pre, pre, prefabricate și la băuturile răcoritoare au scăzut cu aproape 40%. În același timp, prețurile la produsele sănătoase, lactate, proteine, carne, tot ceea ce este recomandat pentru o alimentație sănătoasă au crescut cu aproximativ 70%. Deci, eu sunt convins că o astfel de inițiativă va aduce un oarecare spor în așa- numita alimentație sănătoasă a copiilor, dar problema este cu totul și cu totul în altă parte.

Problema ține de structura producției noastre agricole și alimentare, de deficitul balanței de import a produselor alimentare, deci dacă vrem să avem copii sănătoși, atunci va trebui să ne gândim puțin la baza acestui lanț de apariție a produselor pe care le mănâncă copii în școală și va trebui să milităm pentru o politică agrară și a producției alimentare orientată spre linia modernă pe care ea o are în prezent.

Deci, sigur, e o lege foarte bună, sunt fericit că putem să o discutăm, dar rog inițiatorii să gândească că doar este vârful foarte, foarte de sus al aisbergului, în jos, sub apă se află adevărata problemă a alimentației sănătoase a copiilor noștri, dar și a noastră personal, pentru că din ce în ce mai mult suntem atacați de alimente care nu au nimic de-a face cu ceea ce numiți dumneavoastră și foarte frumos spuneți, o alimentație sănătoasă.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vorbesc și în calitate de inițiator, și în calitate de reprezentant al Grupului Conservator. Am ascultat părerile celor care cred că poate fi îmbunătățită actuala formă, sunt de acord cu o parte din ele, dar mai sunt de acord și cu principiul că mai binele este dușmanul binelui. Așa încât, eu cred că forma actuală este mai mult decât acceptabilă, putem să-i dăm drumul așa, iar pe parcurs, dacă vor fi îmbunătățiri reale, nimeni, nimeni nu cred că se va opune acestor aspecte.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat Nechita, vă rog.

Domnul Aurel Nechita:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și în calitate de deputat, dar și în calitate de medic, care mă ocup inclusiv cu bolile de nutriție și metabolism, pot să vă spun că acest proiect de lege este un pas înainte, este un lucru bun, pentru că, practic, acoperă ceea ce nu exista până acum, niciun fel de reglementare.

Sunt de acord cu colegul Paveliu că, într-adevăr, la ora actuală se promovează o alimentație total nerațională, mai ales de când avem această chioșchiadă, aceste buticuri care vând orice și oricum, implică foarte mari riscuri pentru alimentație copilului. V-aș putea spune din proprie experiență că în spitalul în care lucrez, tot datorită acestei alimentații neraționale, în fiecare an apar 4-5-6 cazuri de diabet noi la copil. Vreau să vă spun că de Crăciun am avut 7 cazuri deodată, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată în ultimii 10 ani.

Dar, trebuie să trecem acest proiect de lege, pentru că este prima inițiativă, putem să-l îmbunătățim și vă atrag atenția că nu putem să facem o lege în care să interzic sticsurile, să interzic covrigii, să interzic știu eu, bomboanele nu știu de care.

Practic, noi putem stimula în școli și avem un program în școli de educație sanitară, trebuie să-i învățăm pe copii ce trebuie să mănânce și nu putem să interzicem anumite produse, pentru că nu vor fi respectate de către copii. De aceea, vă rog să aprobați acest proiect de lege, iar grupul nostru parlamentar al Partidului Social Democrat îl va vota.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat Calimente, vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Probabil că am să fac notă discordantă în corul de lăudători ai acestui proiect de lege, dar mie mi se pare de-a dreptul aberant să producem o asemenea lege în care să spunem fiecăruia ce să mănânce și cum să mănânce.

Sigur că trebuie să facem educație, am auzit dezbateri internaționale, am văzut emisiuni de televiziune în care populația Statelor Unite mănâncă nesănătos, probabil că și populația noastră mănâncă nesănătos, dar să facem o lege prin care să interzicem vânzarea unor produse în școli, sigur, de acord, le pot cumpăra de oriunde altundeva, atunci haideți să facem o lege ce se poate mânca și ce nu se poate mânca în România, ca să fim atunci consecvenți cu ceea ce vrem să promovăm prin această lege.

Să facem educație, să dăm sfaturi, să spunem ce este sănătos, da, dar să facem o lege pentru acest lucru? Parcă a mai făcut înainte de '89 cineva o lege în acest sens și îmi mai aduc aminte și de niște regimuri de prin anii 30 care în Europa făceau asemenea legi cu ce se mănâncă sănătos și ce trebuie să facă cetățenii.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Paveliu. Vă notez pe toți, stimați colegi.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

În primul rând, vreau să fac următoarea precizare: sub nicio formă nu vreau să se înțeleagă că aș fi împotriva acestui proiect de lege la care sunt inițiator, dimpotrivă, îl sprijin cu tărie, numai că vreau să avem o lege care să reglementeze. Care sunt soluțiile care nu apar în această lege și ele, într-adevăr, ar trebui să fie general valabile și sunt aplicabile și depind de Parlament? Este vorba de interzicerea reclamei la alimente și răcoritoare în școli. Deci acest lucru trebuie să fie interzis, pentru că copiii n-au discernământ și recepționează, toți avem nepoți, aici, în Parlament. Acești copii care astăzi învață... sunt învățați să mănânce lucruri care sunt... acum li se programează și vor mânca toată viața de acum înainte la fel.

Vă dau un exemplu absolut penibil, dar nu mă pot abține, eu când merg la ședințele de birou permanent și-mi înlocuiesc colegul, secretarul general a decis să fie un ștrudel pe masă. N-a fost ședință la care să particip în care să mă pot abține să nu mănânc ștrudelul acela. Deci, este vorba de adicție. Or, această adicție se face la vârsta copilăriei. De ce nu lăsăm copiii să ia droguri sau să fumeze sau să bea alcool sau cafea? Ce v-am arătat conține exact jumătate de cafea. Dacă părinții ar ști că și copiii lor beau o jumătate sau chiar o cafea întreagă, dacă-și iau o sticlă mai mare, n-ar mai fi de acord, dar noi știm și putem interveni. Putem să interzicem reclama la așa ceva. Putem să introducem etichete detaliate, în care să le spunem, nu să le spunem că nu ai voie și e aliment nociv. Aveam o definiție a alimentului nociv care s-a aflat în proiectul inițial și care spune că e aliment cu aport substanțial... cu compuși totuși cu efect dăunător, cum sunt grăsimile, sare, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari în detrimentul celor cu efect benefic, cum sunt fibre, vitamine, minerale". Altfel spus, poate că nu știți, dar nu este vina dumneavoastră, este vina doctorilor și a legislativului, în general, că n-a reușit să introducă această noțiune. "Alimentele care au mai mult de 3 grame de grăsimi la suta de grame sunt toxice". În România, 65% din sala asta, 65% din noi vor muri de boli cardiovasculare și vor muri pentru că mâncăm alimente care au mai mult de 3% grăsime. Sunt lucruri pe care le știm, trebuie să intervenim. Este un fenomen de masă, avem cea mai mare mortalitate prin boli cardiovasculare din Europa civilizată, cel mai mare.

Bun. Putem să punem produsele, nu să le interzicem, dar să punem avertismente pe ele, putem să introducem în lege, nu la latitudinea unui terț, în lege să introducem obligativitatea ca măcar o dată pe an în curriculum să fie introduse elemente de nutriție, pentru că este o problemă. Dar să fie obligatoriu. Pe urmă putem să punem avertismente ca la țigări. Să nu credeți că alimentele acestea dezechilibrate care sunt direcționate către copii, și știu ei de ce către copii, repet, nu sunt la fel de toxice ca și țigările. Putem să interzicem consumul în școli. Nu e niciun fel de problemă. Putem să interzicem, pentru că știm ce facem. Nu e vorba aici de industrie, e vorba de sănătatea și de viitorul copiilor noștri.

Nu cer, sub nicio formă să nu se înțeleagă și nu cred că cineva a cerut ca acest proiect de lege să nu treacă. Dimpotrivă, este absolut necesar. Important este să facem aceste modificări acum. Sigur că imediat putem să venim cu un proiect de modificare. Dar, de ce, am trimis atâtea legi înapoi. Pentru două săptămâni?

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Promit că și dumneavoastră și domnului Pambuccian o să vă punem "Toffu" în față la Biroul permanent de acum înainte.

Domnul deputat Marcu Tudor.

 

Domnul Dragoș Petre Dumitriu (din bancă):

Era domnul Pambuccian înainte...

Domnul Marcu Tudor:

Să-și pună cravata și e înaintea mea. Dar, așa cum arată, nu prea e elegant să vină înaintea mea, că mă fac de râs. Fiecare spune ce consideră despre modul în care ne comportăm și arătăm ca parlamentari. Suntem exemplu pentru... iată, erau o mulțime de copii pe acolo și nu întotdeauna suntem exemplu pozitiv. Trec peste asta.

Dacă ar fi să ne uităm prin legile altor țări mult mai democrate, mai dezvoltate decât noi, multe astfel de legi ne-ar provoca râsul, dar pentru ei sunt foarte importante și le-au acceptat și se comportă pentru respectarea lor. Există și la noi oameni care râd și spun că sunt aberații, niște legi pe care ei nu le înțeleg sau consideră că noi avem numai o calitate, să facem așa, ceva vag, care nu e important, nu trebuie să dăm leafă mai mare la unul că facem discriminare, nu trebuie să interzicem tutunul, drogul, cafeaua și corespunzător lor, alimentele care conțin astfel de substanțe nocive, pentru că intervenim, știu eu, în comerțul liber. Abia asta este aberație. Noi nu suntem aici să jucăm cartea industriașului, e și ăla, nu-i port eu de grijă. Are și el legile prin care trăiește și câștigă bani mulți, dar nu pe seama copiilor noștri.

Ca atare, eu nu știu de ce domnul președinte n-a pus, probabil are justificat argumentul, dar nu l-am înțeles, de ce n-a pus-o la vot pentru retrimitere la comisie și a pus-o aproape pe discuții pe fond.

Susțin nu numai că nu e aberație să interzicem anumite lucruri în școli... și bătaia, acasă-i permisă, în școală nu-i permisă. Vreți să vă dau o sumă de astfel de interziceri prin școli sau chiar în Parlament? Păi de ce e pusă legea? Legea însăși interzice, nu există o lege care permite, decât într-un corolar al primei impuneri a interzicerii. Toate legile interzic, pe toate ar trebuie să le anulăm, dacă noi ne opunem democratic unui concept prin care legea este obligatorie pentru toată lumea.

Ca atare, eu supun atenției dumneavoastră dorința de a fi retrimisă la comisie și nu sunt de acord că mai binele e răul binelui, pentru că așa niciodată nu mai trimitem la comisie nimic pentru îmbunătățire, să nu cumva să zicem că stricăm ce am făcut. Păi, nu stricăm, noi o trimitem să facem mai bun. De ce să aștept să văd cum își face efectul legea asta și cine știe peste câți ani, timp în care se pot întâmpla multe în sănătatea copiilor noștri, s-o îmbunătățesc, când eu văd acum ce trebuie să îmbunătățesc. Nu ne grăbește nimeni s-o facem acum, putem s-o facem și peste două săptămâni.

De aceea, eu aș zice să nu mai pierdem timp cu retorica aceasta de prost gust a unora dintre noi ca să dea bine nici nu știu cui, conștiinței lui, că vorbește frumos în fața auditoriului și să facem propuneri într-adevăr aberante. Alea de retrimitere la comisie și de acceptare ulterioară a acestor propuneri legislative nu sunt propuneri aberante, ci, din contră, perfect justificate pentru sănătatea familiei mele, cum era reclama aceea, și chiar așa și este.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule Pambuccian, să ne spuneți cum a fost înainte și după.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu aș fi luat cuvântul dacă nu auzeam aici spunându-se lucruri despre îngrădiri ale unor libertăți comerciale, într-o situație în care nu e vorba de așa ceva.

E vorba de un lucru care este îngrijorător nu numai în România, în întreaga lume: obezitatea în multe țări este la nivelul epidemiei în momentul de față, adică atinge un număr mare de oameni și dacă pe pachetele de țigări stă scris că fumătorii mor mai tineri, ar trebui același lucru scris pe alimentele care duc la obezitate, pentru că obezii mor mult mai tineri decât fumătorii. Și lucrul acesta este foarte clar stabilit în statistici făcute pe perioade îndelungate de timp. Faptul că foarte multe dintre alimentele cu care ne hrănim în momentul de față sunt în mod clar alimente care duc spre obezitate sau care pot crea alte afecțiuni, este un lucru care ține de opțiunea fiecăruia, în ceea ce privește folosirea lor. Numai că atunci când vorbim de copii, chestiunea aceasta ține de educație. Și locul în care în mod normal ar trebui să se facă educația, este școala.

Dacă educația presupune și încercarea de a opri accesul acolo, la școală, către asemenea bunuri, și încercarea de a-i educa în timpul orelor în felul ăsta, cred că sunt lucruri pentru copii mult mai importante și, iată, vă spune un matematician lucrul acesta, decât o oră în plus la matematică.

Pentru că nu toată lumea va avea nevoie de matematica pe care o învață și o spune un matematician care își dorește mai multe ore de matematică în școală. Nu toată lumea va avea atât de mare nevoie de matematica pe care o învață în școală, cât va avea nevoie de lucruri foarte practice care îl fac să fie un om normal. Pentru că despre asta vorbim. Despre riscul ca din copiii care acum sunt în școală să nu iasă oameni fizic normali, lăsând de o parte faptul că și din punct de vedere cultural, psihologic, din păcate, școala nu face nimic pentru a scoate oameni normali.

Cred că este o inițiativă foarte bună și cred că ea trebuie sprijinită și nici nu știu cum e mai bine să facem, retrimiterea la comisie îmi e teamă că ar putea s-o amâne sine die, pentru că am mai văzut lucruri de genul acesta și eu aș întreba pe inițiatorii care doreau retrimiterea la comisie, dacă nu se poate regla totul din instrucțiuni de aplicare ale legii. Poate că se poate așa și atunci poate că ar fi mai bine să o trecem acum, ca să fim siguri că o asemenea lege a trecut.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Andea.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu recunosc că privesc chiar cu admirație pe domnul Pambuccian care ne-a făcut în ultimul an o demonstrație pe viu de ce înseamnă o alimentație și sănătoasă și rațională. Eu aș vrea să mă înscriu printre cei 35% care nu vor să moară din cauza unor boli cardiovasculare provocate de alimentație și aș vrea, desigur, să creștem acest procent începând cu tineretul nostru. Cred că acesta este scopul acestei legi.

Dacă ne uităm puțin la istoricul dezbaterii în comisii, constatăm că ea a suferit îmbunătățiri substanțiale, pentru că de la termenul de aliment interzis sau aliment nerecomandat am trecut la termenul de aliment recomandat. Vreau să spun că instrucțiunile de aplicare sunt deja aplicate, pentru că există normative care prevăd cum se derulează alimentația în unitățile de învățământ în care se prepară hrană pentru elevi.

Această îmbunătățire a legii de care vorbeam, a mers asimptotic, eu sunt convins că suntem aproape de palier, oricât am prelungi axa timpului, nu vom mai putea obține rezultate spectaculoase, iar așteptarea, după părerea mea, nu este benefică, ci s-ar putea să prelungească unele lacune sau chiar acele care există în alimentația sănătoasă a copiilor.

De aceea, susțin cu tărie că este momentul să adoptăm această lege, pentru că cu certitudine ea este necesară și efectul ei este benefic.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Vă rog, domnule deputat Merce. După aceea, avem o propunere de procedură de retrimitere și după aceea trecem la dezbatere.

Domnul Ilie Merce:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, și eu am impresia că discuțiile pe acest proiect s-au prelungit în mod nejustificat. Și nu prea înțeleg dedesubtul acestor parlamentări cu pro și contra.

Eu spun următorul lucru și ar trebui să medităm toți la acest lucru. Două comisii importante ale Camerei Deputaților și-au dat avizul, inclusiv Guvernul, nu înțeleg de ce mai trebuie s-o tot amânăm. Nu cumva, cineva, pe ultima sută de metri, și mă refer aici la oamenii interesați dintre cei care comercializează asemenea produse, caută să tărăgăneze, să influențeze și până la urmă să compromită această inițiativă lăudabilă?

Vă rog să meditați și, în consecință, în condițiile în care se supune la vot, să o votați, pentru că e o lege oportună.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Stimați colegi,

Avem pentru început o propunere procedurală de retrimitere la comisie a acestui proiect. Și voi supune mai întâi votului dumneavoastră această propunere procedurală, după care trecem mai departe să dezbatem, în cazul în care proiectul nu este trimis.

Supun votului dumneavoastră propunerea de trimitere la comisie a acestui proiect. Cine este pentru?

Retrimitere, votăm retrimiterea. Vă rog să numărați. Haideți să votăm electronic, că deja ne complicăm. Vă rog să vă introduceți cartelele. (Vociferări.) Păi, n-am cum spune termenul decât dacă se decide retrimitere. Dar avem noi grijă, nu trece. Nu intrăm în vacanță... Vom munci zi și noapte. Suntem pregătiți?

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră electronic propunerea de trimitere la comisie a acestui proiect. Vă rog să votați. Mulțumesc.

Propunerea nu a fost adoptată.

Trecem la dezbaterile pe articole.

Lucrăm pe anexa cu amendamente admise. Nu există amendamente respinse.

De la pct.1 la pct.10? Obiecții? Observații? Comentarii? Adoptate.

De la pct.11 la pct....

Vă rog, domnule deputat ... de la 1 la 10 aveți? A, vă rog, domnule deputat.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Mă văd nevoit să intru în fond acum pe articole să arăt care sunt lipsurile sau ceea ce a dispărut.

La art.2, pct.4 din raport, conform definițiilor IOFT, respectiv International Obesity Task Force, care este un organism internațional care are egida Organizației Mondiale a Sănătății și care în anul 2006 a avut ca subiect de abordare tocmai lupta împotriva obezității la copil, se definește ceea ce înseamnă un aliment nesănătos pentru copil. Și este vorba de acele alimente, așa cum sunt, de altfel, în textul inițial, pe prima coloană care "conțin grăsimi, sare, zahăr, îndulcitori, aditivi alimentari în exces, în detrimentul acelor nutrienți care au efecte pozitive sau care sunt benefice organismului și necesare, cum sunt fibrele, vitaminele sau mineralele".

Subliniez faptul că primele sunt, de regulă, nutrienți ieftini, grăsimile, de exemplu, sunt cele mai ieftine, ca și îndulcitorii, sunt ieftini și de aceea sunt în exces, sunt și foarte activi, determină adicție, pe când celelalte costă și de aceea cei care produc aceste alimente nu se bucură deloc să le promoveze.

De aceea, propunerea mea este să rămână la forma inițială, respectiv forma din art.2 și să nu se elimine, așa cum s-a propus la Senat.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, vă rog să rămâneți aici atunci, pentru că sunt câteva chestiuni procedurale.

Am să vă consult mai întâi dacă de la pct.1 la pct.3 există obiecții, observații? Dumneavoastră ați propus la pct.4 și de aceea vreau să terminăm până la pct.3, pct.4 din raport ați propus. Deci de la 1 la 3, obiecții, observații? Nu sunt.

Adoptate.

La pct.4 din raport avem o propunere de eliminare a amendamentului comisiei, revenindu-se astfel la textul inițial.

Dacă mai există intervenții la această propunere de eliminare.

La sfârșit, vă dau cuvântul dumneavoastră, domnule secretar de stat.

Vă rog, domnule președinte Ifrim.

Domnul Mircea Ifrim:

Motivul pentru care cerusem retrimiterea era tocmai ca să precizăm niște lucruri și să îmbunătățim. Consider că este pertinentă propunerea domnului Paveliu și, în numele comisiei, propunem acum să nu se elimine acest paragraf. Faptul l-am discutat și în prealabil și cu Agenția pentru Alimente, așa încât este bine să nu se elimine.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul secretar de stat.

Domnul Szekely Ervin Zoltan:

Una din rezervele față de varianta inițială a Ministerului Sănătății Publice a fost tocmai acest amendament. Noi am considerat și considerăm în continuare că o instituție, o autoritate de stat nu poate să declare ca nesănătos un aliment care a obținut absolut toate autorizațiile de punere în piață fără nicio restricție pentru copii sau pentru adulți.

Considerăm că ar trebui cel puțin circumscris acest termen, pentru că în această formă nu cred că putem să susținem.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul Pambuccian. Vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Și țigările se comercializează și cu toate acestea, pe ele sunt făcute mențiuni foarte clare legate de nocivitatea lor pentru sănătate. Așa cum lucrurile acelea sunt scrise pe pachetele de țigări, la fel pot fi scrise lucruri similare pe cele care sunt legate de alimente nesănătoase.

Nu cred că cele două chestiuni de care vorbea domnul secretar de stat sunt contradictorii.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi, există un număr destul de semnificativ de luări de cuvânt deja la acest articol. Eu v-aș propune ca în chestiune procedurală, dat fiindcă e un proiect important și care suscită dezbateri, că în același timp este ultima dezbatere din această săptămână, să fiți de acord ca înainte de a trece la votul final, să finalizăm acest proiect, precum și cele de la punctele 7 și 8, adică proiectele cu propuneri de adoptare de la comisie, chiar dacă asta va presupune prelungirea programului de lucru cu 10-15 minute, astfel încât să putem după aceea să trecem la vot final.

Dacă sunteți de acord. Mulțumesc.

Aveam atunci solicitare de intervenție din partea domnului deputat Dumitriu.

 

Domnul Marcu Tudor (din bancă):

Să fie mai scurte intervențiile.

Domnul Bogdan Olteanu:

Toate scurte, domnule Marcu. Și a dumneavoastră.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Este vorba strict de comercializarea într-o anumită locație, ceea ce se întâmplă și în cazul altor produse care au agreementul Direcției de sănătate. Deci, este foarte binevenit amendamentul susținut de domnul Paveliu.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Marcu Tudor. Scurt, vă rugăm, după cum ne-ați cerut.

Domnul Marcu Tudor:

După cum vedeți, mai și alerg.

Cu tot respectul pe care-l am pentru domnul doctor Ervin, eu nu sunt de acord cu afirmația domniei sale că dacă a obținut un aviz de comercializare sau de consum, un produs nu poate fi ulterior, în anumite condiții și în anumite locuri, interzis. Și grăsimea în exces are astfel de aprobări de consum. Dar cele mai multe măsuri pe care le luăm noi economice, de educație sau pur și simplu de interzicere nu contravin acelor aprobări pe care le-a obținut nu știu ce comerciant din Harghita, nu de la Harghita, de la munte, adică ăștia mănâncă mai multă grăsime, să fie interzise.

Deci, argumentul nu este corect. Sunt unele acceptate și țigara văd că e acceptată, și cafeaua, dar ele sunt nocive. Asta trebuie s-o spunem și toată presa noastră, și cărțile, nu numai de specialitate, prevăd nocivitatea, arată nocivitatea multor produse. Asta nu înseamnă că nu pot contraveni, nu pot interzice aceste produse în anumite condiții.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Cristea.

Domnul Ioan Cristea:

Mulțumesc, domnule președinte.

O să fiu scurt.

Eu, ca producător de miere de albine, nu pot nici pe departe să fiu de acord cu domnul secretar de stat, pentru că toate alimentele trebuie puse pe aceeași înălțime din punct de vedere al calității.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mai erau? Nu mai erau intervenții.

Stimați colegi,

Trebuie să supun votului dumneavoastră o propunere din partea domnului deputat Paveliu de eliminare a amendamentului comisiei. Eliminarea amendamentului comisiei înseamnă practic, revenirea la textul inițial.

Am fost suficient de explicit? Sper.

Supun atunci votului dumneavoastră propunerea de eliminare a amendamentului comisiei de la pct.4 din raport.

Vă rog să votați.

Bun. S-a adoptat propunerea de eliminare.

Există alte obiecții, observații, la pct.4, așa cum a fost formulat în propunerea inițială? Nu sunt.

Pct.4 a fost adoptat.

Până la pct.10. Alte obiecții, observații, până la pct.10? Nu sunt. Adoptate.

De la 11 la 20. Obiecții, observații.

Domnule Paveliu, vă ascultăm.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

La art.13 din raport, art.8 din proiect, "instituțiile abilitate ale statului actualizează, difuzează lista alimentelor nerecomandate" și este vorba de Ministerul Sănătății. În propunerea comisiei, era ca Ministerul Sănătății să afișeze pe site necesarul zilnic de calorii și substanțe nutritive pentru copii. Ăsta este un truism, este un lucru banal, există.

Forma care este în momentul de față propusă de comisie nu își are susținerea. În mod normal, ministerul trebuie să-și asume rolul, acesta este rolul, să informeze populația care sunt acele tipuri de alimente care nu ar trebui să fie recomandate pentru copii. Dacă părinții le cumpără, e treaba lor, dar ministerul trebuie să informeze.

Deci, susțin eliminarea punctului de vedere al comisiei și revenirea la punctul inițial.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Intervenții? Comisia.

Domnule președinte Ifrim, vă rog.

Domnul Mircea Ifrim:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dat fiind că am adoptat punctul de vedere de eliminare a amendamentului comisiei anterior, propun eliminarea acestui amendament al comisiei și rămânerea în forma inițială la art.8.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții? Bun.

Supun votului dumneavoastră atunci mai întâi propunerea de eliminare a amendamentului comisiei.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Art.14 din proiect, art.9 din lege...

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule deputat, n-am terminat. Eram la ăsta...trebuia întâi să hotărâm ce facem cu el.

Vreți să le legăm?

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Da. Este și 14...

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu, că vreau să supun votului mai întâi propunerea dumneavoastră de a elimina articolul comisiei și după aceea trecem mai departe.

Stimați colegi, avem o propunere de a elimina amendamentul comisiei de la pct.13. E vorba de art.8.

Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare a art.13.

Vă rog să votați. Vă mulțumesc. S-a adoptat. S-a eliminat amendamentul comisiei de la pct.13.

Dacă în legătură cu textul inițiatorilor mai există obiecții. Nu. Adoptat.

Pct.14. Vă rog, domnule deputat.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Acesta cu adevărat este un... probabil că acesta este articolul care e cel mai dubitabil dintre toate: "În incinta unităților de învățământ este interzisă prepararea, comercializarea și distribuirea oricăror alimente conținute în lista prevăzută".

Deci, practic, prin acest articol se interzice ca acele chioșcuri, că de fapt despre asta vorbim, și nu despre cantine, să nu aibă dreptul să comercializeze alimente care sunt interzise sau anunțate de minister ca atare. Vor să le cumpere de la poartă, să le cumpere, dar nu din interiorul școlii.

Evident că mențin punctul de vedere inițial și resping punctul de vedere al comisiei care se limitează doar la "prepararea și distribuirea alimentelor în colectivități se face cu respectarea legislației în vigoare", care n-are...

Domnul Bogdan Olteanu:

Înțeleg că propuneți eliminarea amendamentului comisiei.

Domnul Marian Sorin Paveliu:

Exact.

Domnul Bogdan Olteanu:

De acord și comisia.

Atunci, înțeleg că nu sunt obiecții la această renunțare.

Ministerul. Vă rog.

Domnul Szekely Ervin Zoltan:

Mulțumesc.

Chiar dacă simt că nu va fi acceptat punctul nostru de vedere, dar trebuie să-mi fac datoria și să atrag atenția că acest articol nu stabilește cine anume trebuie să interzică comercializarea și prepararea acestor produse.

Nu este un articol necesar, pentru că există deja o reglementare destul de bogată în ceea ce privește alimentația publică.

Din aceste motive, ministerul nu susține adoptarea eliminării.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare a amendamentului de la art.9, pct.14 din raport.

Vă rog să votați. Mulțumesc. S-a adoptat propunerea de eliminare.

Dacă la art.9, așa cum este formulat de inițiator există obiecții, observații. Nu sunt. Adoptat.

De la 15 la 20.

Vă rog, domnule Paveliu. Nu.

Adoptate până la 20.

De la 21 până la 26. Adoptate.

Am finalizat dezbaterea pe articole. Proiectul rămâne la vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 20 februarie 2019, 10:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro