Plen
Ședința Senatului din 18 iunie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.61/27-06-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 18-06-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 18 iunie 2008

Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru

Ședința a început la ora 10.00.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul Doru Ioan Tărăcilă, vicepreședinte al Senatului, asistat de domnii Gavrilă Vasilescu și Ilie Sârbu, secretari ai Senatului.

 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Stimați colegi,

Vă rog să-mi permiteți să declar deschisă ședința Senatului de astăzi, 18 iunie 2008, ședința fiind condusă de subsemnatul, în calitate de vicepreședinte al Senatului, asistat de domnii senatori Gavrilă Vasilescu și Ilie Sârbu, secretari ai Biroului permanent.

Cvorumul de ședință este de 68 de parlamentari, întrucât există două locuri vacante, unul al Grupului parlamentar al PSD și unul al Grupului parlamentar al PD-L.

Absentează motivat de la lucrările Senatului 9 colegi: 4 sunt membri ai Guvernului, 3 colegi sunt plecați în delegație, iar doi colegi sunt în concediu.

Programul de lucru al Senatului pentru ziua de astăzi: lucrări în plen până la ora 13.00; după-amiază și mâine, lucrări în comisiile permanente.

Ordinea de zi este cea care v-a fost distribuită.

 
Aprobarea programului de lucru al Senatului pentru perioada 23-28 iunie a.c.

Pentru perioada 23-28 iunie anul curent, Biroul permanent, împreună cu liderii grupurilor parlamentare, vă propune următorul program: luni, 23 iunie, și miercuri, 25 iunie, lucrări în plenul Senatului.

Pentru ziua de 23 iunie, o ședință standard, cu declarații politice, dezbaterea proiectelor de lege înscrise în ordinea de zi, întrebări, interpelări și răspunsuri; această parte a ședinței noastre va fi transmisă la radio.

Miercuri, lucrări în plen, iar după-amiază, lucrări în comisiile permanente.

De asemenea, joi, lucrări în comisiile permanente, vineri și sâmbătă, activități în circumscripțiile electorale.

Ultima zi de ședință pentru această sesiune este 30 iunie anul curent.

Voi supune votului programul de lucru, ordinea de zi, chestiunile organizatorice în momentul în care vom fi în cvorum.

Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2008 pentru modificarea Legii locuinței nr. 114/1996 și modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari (L317/2008)

Reprezentanții din partea Executivului sunt prezenți la dezbateri? Da.

Vă propun să luăm în dezbatere punctul 2 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2008 pentru modificarea Legii locuinței nr. 114/1996 și modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari.

Raportul este întocmit de Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Legea are caracter de lege ordinară.

Din partea Guvernului participă la dezbateri domnul secretar de stat Horia Irimia.

Vă ofer cuvântul, domnule secretar de stat, pentru a prezenta expunerea de motive.

 

Domnul Horia Ion Irimia - secretar de stat în Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuințelor:

Vă mulțumesc.

Doamnelor și domnilor senatori,

Ordonanța de urgență pe care v-o supunem astăzi spre aprobare are drept obiectiv adaptarea legislației privind locuințele, Legea locuinței nr. 114/1996, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2007, la situația socioeconomică actuală.

În principal, obiectul ordonanței se referă la locuințele sociale construite pentru a rezolva situația persoanelor și familiilor evacuate sau care urmează a fi evacuate din locuințele retrocedate foștilor proprietari.

În anul 2007 s-au finalizat deja 747 de locuințe, și în acest an un număr și mai mare va fi finalizat.

Până la momentul adoptării ordonanței de urgență accesul la locuințe sociale era limitat, pentru că Legea locuinței nr. 114/1996, veche deja de 12 ani, prevedea niște plafoane stabilite prin hotărâri de guvern adoptate anual.

De exemplu, pe 2007 acest plafon era de 436 de lei noi.

Or, cineva care avea puțin peste acest plafon, să zicem, 500 de lei venit lunar pe persoană, nu putea să-și cumpere o locuință de pe piața liberă sau să închirieze locuințe de pe piața liberă.

De aceea, proiectul nostru prevede un acces mai larg la locuințele sociale.

În actul normativ se precizează și categoriile de persoane care au acces la locuințe sociale, respectiv persoanele evacuate din locuințe retrocedate, tinerii care au vârsta de până la 35 de ani, tinerii proveniți din instituții de ocrotire socială și care au împlinit vârsta de 18 ani, invalizii de gradele I și II, persoanele cu handicap, pensionarii, veteranii și văduvele de război, beneficiarii prevederilor Legii recunoștinței față de Eroii-Martiri și Luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 nr. 341/2004.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Îi invit pe cei doi colegi să-și desemneze raportorul, întrucât este vorba despre un raport comun, întocmit de Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Vă rog.

 
 

Domnul Mario Ovidiu Oprea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte, Distinși colegi, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului și Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări au luat în examinare proiectul de lege și au hotărât să adopte, cu unanimitate de voturi, raportul de admitere, cu un amendament respins.

Ordonanța de urgență a adaptat la condițiile socioeconomice existente prevederile Legii locuinței nr. 114/1996 și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari.

Prin obiectul de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc, domnule președinte.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Și eu vă mulțumesc.

Îl întreb pe domnul senator Gavrilă Vasilescu dacă dorește să aducă completări.

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Prin proiectul de lege se încearcă să se repare ceea ce tot noi am stricat la un moment dat, punând într-o situație destul de grea anumite categorii de persoane care s-au trezit că nu mai au unde să locuiască, deși unele dintre ele și-au cumpărat case, și case din fondul de stat.

Deci una dintre problemele pe care încearcă să le rezolve acest proiect de lege este și aceasta, și îndemnul meu către dumneavoastră este să îl votăm.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, dacă doriți să interveniți.

Vă rog, domnule senator Viorel Ștefan, Grupul parlamentar al PSD.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur, intenția este lăudabilă, cât mai multe persoane defavorizate să beneficieze de locuințe sociale, numai că această ordonanță se limitează exclusiv la o intenție, pentru că, dacă ne uităm în expunerea de motive, se face o precizare care devoalează acest lucru.

În expunerea de motive se spune că nu va fi impact pe bugetul de stat nici anul acesta, nici la anul, nici în următorii cinci ani.

Ca urmare, rămâne deschisă întrebarea: de unde se vor construi locuințele sociale dacă bugetul nu dă bani? Mi se pare că este o abordare absolut formală, fără o finalitate.

L-aș ruga pe reprezentantul Executivului să ne spună cum vede rezolvată problema.

Dăm locuințe sociale mai multor persoane, dar nu alocăm fonduri?!

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Vă rog, domnul senator David Gheorghe.

 
 

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Desigur că știm cu toții problema care există la ora actuală, mai ales în marile orașe, unde sunt multe locuințe retrocedate și unde foști chiriași, actuali chiriași sunt nevoiți să plece și nu au unde.

Domnul senator spunea mai înainte că această ordonanță de urgență are doar o intenție.

Este adevărat, dacă are o intenție bună și dacă este însoțită și de celelalte măsuri care conduc la rezolvarea problemelor oamenilor, atunci putem spune că prin ordonanța de urgență acestea s-au rezolvat.

De fapt, această ordonanță de urgență încearcă să rezolve o parte dintre problemele locative ale persoanelor și familiilor evacuate sau care urmează să fie evacuate din locuințele retrocedate foștilor proprietari.

Și m-aș opri la articolul 42. Aici este o noutate - sigur, sunt și alte modificări - care precizează că au acces la locuințe sociale, în vederea închirierii, familiile sau persoanele cu un venit mediu lunar pe persoană realizat în ultimele 12 luni, era prevederea veche, la care se adaugă, aceasta este noutatea, "sub nivelul câștigului salarial mediu net lunar pe total economie, comunicat de Institutul Național de Statistică, înregistrat cu două luni calendaristice anterioare lunii în care se analizează cererea, precum și anterior lunii în care se repartizează locuința".

Prin aceasta se dă posibilitatea mai multor persoane să se înscrie pentru a dobândi o locuință socială.

O altă problemă, care cred că este bine-venită, clarifică și categoriile de persoane care au acces la aceste locuințe sociale.

Nu este suficient.

Pentru o realizare a acestora este nevoie de implicarea comunităților locale, cu infrastructură și alte situații de rezolvat și, totodată, cu finanțarea, bineînțeles, din partea Guvernului.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Dacă nu mai sunt alte intervenții, îl invit pe domnul secretar de stat să ofere răspuns.

 
 

Domnul Horia Ion Irimia:

În expunerea de motive, "impactul financiar" se referă la impactul financiar strict al acestei modificări, respectiv criteriile pentru cine are acces la astfel de locuințe.

Domnul senator m-a întrebat care sunt alocările efective pentru acest program.

În bugetul pe 2008, aprobat de către dumneavoastră la sfârșitul anului trecut, a fost alocată o sumă de 20 de milioane de lei noi pentru acest program destinat locuințelor sociale pentru chiriașii evacuați, iar la ultima rectificare de buget a fost suplimentată suma mai mult decât dublu, deci la cele 20 de milioane s-au adăugat încă 50 de milioane de lei noi.

Practic, programul este în derulare.

De aceea, în expunerea de motive a fost prezentat și numărul de locuințe care au fost deja finalizate.

În expunere, secțiunea "impact - nu este cazul" se referă la faptul că se modifică criteriile, nu la faptul că nu este un impact financiar în cadrul programelor de construire de locuințe.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Declar închise dezbaterile generale.

Stimați colegi, să ne pronunțăm pe cele trei-patru chestiuni pe care le-am discutat înainte.

 
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru

Aveți observații legate de programul de lucru al Senatului pentru ziua de astăzi?

Deci lucrări în plen până la ora 13.00 sau până la epuizarea ordinii de zi, iar după-amiază, activitate în comisiile permanente.

Dacă nu sunt observații, am să supun votului dumneavoastră programul de lucru.

Vă rog să votați.

Invit colegii senatori să voteze.

Programul de lucru este aprobat de plen în unanimitate, cu 43 de voturi.

Îi invit și pe ceilalți 17 colegi prezenți în sală, care nu au votat, să o facă.

Aprobarea programului de lucru al Senatului pentru perioada 23-28 iunie a.c.

Supun votului dumneavoastră programul de lucru al Senatului pentru perioada 23-28 iunie anul curent.

Vă rog să votați.

Programul de lucru al Senatului pentru perioada 23-28 iunie anul curent a fost aprobat cu 44 de voturi pentru și un vot împotrivă.

Supun votului dumneavoastră ordinea de zi a ședinței de astăzi.

Vă rog să votați.

Ordinea de zi a fost aprobată de plen cu 50 de voturi pentru și o abținere.

Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2008 pentru modificarea Legii locuinței nr. 114/1996 și modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari (L317/2008)

În legătură cu dezbaterile pe care le-am avut la proiectul de lege înscris la punctul 2 din ordinea de zi, nemaifiind alte observații, precizez că legea are caracter de lege ordinară.

Senatul este prima Cameră sesizată, iar raportul întocmit de cele două comisii nu are amendamente.

Vă rog să vă pronunțați prin vot asupra raportului fără amendamente.

Cu 50 de voturi pentru, plenul Senatului adoptă raportul întocmit de cele două comisii și, pe cale de consecință, adoptă proiectul de lege.

Amendamentul este respins și nu a fost susținut în plen.

Sunt convins că va fi susținut la Camera Deputaților, având în vedere importanța acestui amendament.

Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor (L231/2008)

La punctul 3 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială a întocmit raportul, iar din partea Executivului participă la dezbateri doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu.

Inițiatorul este prezent.

Vă rog, aveți cuvântul.

 

Domnul Kerekes Károly - deputat:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt deputatul Károly Kerekes, UDMR.

Prin această inițiativă legislativă propunem modificarea Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor.

Trebuie să precizez că această Lege nr. 578/2004 are mai multe imperfecțiuni, și aceste imperfecțiuni au fost sesizate atât în teritoriu, cât și în cele două Camere.

Multe scrisori vin la comisiile de specialitate, astfel încât multe acte normative necesită corecturi.

Cea mai elocventă imperfecțiune este cea legată de pragul de pensie proprie a beneficiarilor.

Aș vrea să vă reamintesc, domnilor colegi senatori, că în forma inițială a legii, adoptată la finele anului 2004, sub guvernarea PSD, s-a prevăzut ca prag pensia medie prognozată.

Actualul prag de 364 lei, față de care se stabilesc drepturile, este mult mai mic decât nivelul pensiei medii, ceea ce-l favorizează pe soțul supraviețuitor cu pensie mică din cauza stagiului incomplet de asigurare și, evident, îl defavorizează pe soțul supraviețuitor cu stagiu complet de cotizare.

Sunt convins, stimați colegi senatori, că și în teritoriu ați primit multe sesizări nu numai în timpul campaniei, ci și cu alte ocazii.

De multe ori mi s-a pus întrebarea de ce nu se face această corectură.

Sunt convins că de "n" ori dumneavoastră ați promis această corectură.

Acum aveți această ocazie și contez pe susținerea dumneavoastră.

Noi, cei care am inițiat-o, putem afirma măcar că am încercat soluționarea acestei probleme.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Ofer cuvântul doamnei secretar de stat Denisa Pătrașcu, pentru a prezenta punctul de vedere al Guvernului.

 
 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu - secretar de stat în Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am ascultat cu atenție expunerea domnului deputat și am analizat cu multă atenție și propunerea legislativă.

Aș dori doar să vă amintesc faptul că, inițial, s-a stabilit acest prag de eligibilitate la nivelul pensiei medii anuale prognozate.

Aceasta însă nu era definită nicăieri în cadrul legal.

Revenirea la acest principiu ar crea disfuncționalități, pentru că aceasta nu este stabilită printr-un act normativ sau printr-un act emis de o instituție acreditată prin lege, ca să-i ofere valabilitate, legalitate, unicitate și să elimine arbitrariul în stabilirea prestației.

Din acest motiv, Guvernul nu susține această inițiativă legislativă.

De asemenea, aș dori să spun că implicațiile financiare ale punerii în aplicare a acestei legi sunt foarte mari, și ele nu sunt prevăzute în bugetul actual.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Mircea Dan Popescu să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia a analizat proiectul supus dezbaterii și a decis, prin majoritatea voturilor senatorilor, să adopte un raport de respingere a propunerii legislative.

Motivația este similară cu motivația oferită plenului de doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu și țin să menționez că în cadrul ședinței au fost primite avize de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și de la Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități, un aviz negativ de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și un aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Doriți să interveniți la dezbateri generale? Nu sunt intervenții.

Legea are caracter de lege ordinară.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Rog colegii senatori să voteze.

Ni se atrage atenția că nu am anunțat cvorumul de ședință.

Cvorumul este de 68 de parlamentari, întrucât există două posturi vacante.

Sunt prezenți și participă la ședința de plen 75 de senatori care au semnat condica de prezență.

Resupun votului dumneavoastră raportul de respingere și îi invit pe colegii senatori prezenți în sală să voteze.

Vă rog să votați.

Sunt 11 colegi prezenți în sală care nu au votat.

Stimați colegi, care discutați între dumneavoastră, vă rog să vă pronunțați prin vot asupra raportului de respingere la propunerea legislativă respectivă, întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Plenul Senatului, cu 36 de voturi pentru, 7 voturi împotrivă și 6 abțineri, adoptă raportul de respingere și, pe cale de consecință, respinge propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru completarea Legii nr. 255/2007 pentru modificarea Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor (L238/2008)

La punctul 4 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr. 255/2007 pentru modificarea Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor.

Din partea Executivului participă doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu.

Inițiatorii sunt prezenți? Nu sunt prezenți.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Guvernul nu susține această inițiativă legislativă deoarece introducerea în situațiile de eligibilitate pentru obținerea acestui ajutor a tuturor persoanelor care la data decesului soțului nu aveau calitatea de pensionar însă au realizat stagiul minim de cotizare va conduce la o stare de ambiguitate în aplicarea prevederilor legii și la încălcarea principiului de acordare.

De asemenea, ar avea implicații financiare foarte mari, pe care nu le putem cuantifica.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Mircea Dan Popescu să prezinte raportul Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia de specialitate, analizând proiectul de lege, a hotărât, cu majoritatea voturilor senatorilor prezenți, să adopte un raport de respingere a propunerii legislative.

Motivația este similară cu motivația oferită plenului de doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu și adaug faptul că există avize negative din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și a Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități.

Camera decizională este Camera Deputaților, legea având caracter de lege ordinară.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale doriți să interveniți? Nu sunt intervenții.

Supun votului dumneavoastră raportul negativ întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Vă rog să votați.

Plenul Senatului, cu 36 de voturi pentru, 9 voturi împotrivă și 6 abțineri, a adoptat raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și, pe cale de consecință, respinge propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2008 pentru modificarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri (L319/2008)

La punctul 5 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2008 pentru modificarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri.

Dau cuvântul doamnei secretar de stat Denisa Pătrașcu, pentru a prezenta expunerea de motive.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Am onoarea să vă prezint astăzi Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59/2008 pentru modificarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, al cărui obiect de reglementare vizează majorarea, în funcție de persecuția la care beneficiarii au fost supuși, a indemnizațiilor, astfel:

Persoanele care au dreptul la indemnizație lunară de 2.200 lei pentru fiecare an de detenție, strămutare în alte localități, deportare în străinătate sau prizonierat, indiferent dacă sunt sau nu pensionate, persoanele care au dreptul la indemnizația lunară de 100 lei pentru fiecare an de internare abuzivă în spitalele de psihiatrie sau de domiciliu obligatoriu, indiferent dacă sunt sau nu pensionate, soțul/soția celui decedat, din categoria celor dispăruți sau exterminați în timpul detenției, internați abuziv în spitalele de psihiatrie, deportați sau prizonieri, au dreptul la o indemnizație lunară de 200 lei neimpozabili, dacă ulterior nu s-a recăsătorit.

Față de cele prezentate, Guvernul propune plenului adoptarea proiectului de lege în forma prezentată în raportul comisiei.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Mircea Dan Popescu să prezinte raportul întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, luând în dezbatere proiectul de lege, a hotărât, cu majoritatea voturilor, un raport de admitere.

Vreau să vă spun că există avize favorabile din partea Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități, a Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și din partea Comisiei pentru egalitatea de șanse.

Proiectul face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbaterile generale.

Nu sunt intervenții.

Raportul este favorabil, fără amendamente.

Legea are caracter de lege ordinară, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Supun votului dumneavoastră raportul și proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Plenul Senatului, cu 51 de voturi pentru și 5 abțineri, a adoptat atât raportul favorabil întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, cât și proiectul de lege în ansamblu.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri (L232/2008)

La punctul 6 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri.

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială este raportoare.

Inițiatorii sunt prezenți?

Vă rog.

În numele inițiatorilor, îl invit pe domnul senator Gavrilă Vasilescu să prezinte propunerea legislativă.

Din partea Executivului participă doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu.

Vă rog, domnule senator, aveți cuvântul.

 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Încercăm prin această inițiativă legislativă să îndreptăm un lucru pe care noi îl considerăm că ar fi trebuit să fie făcut de la început.

Noi am considerat că trebuie să aducem modificări Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată începând cu 6 martie 1945, și anume ca, alături de aceste persoane, și rudele de gradul I, rudele de gradul I fiind copiii, să poată beneficia de niște drepturi pe care le-am prezentat în această propunere.

Odată cu adăugarea unui alineat nou la articolul 2, am făcut o modificare și la articolul 6 alineatul (2) din acest Decret-lege nr. 118/1990, prin care am precizat câteva dintre facilitățile, dintre avantajele pe care să le acordăm ca să putem să îndreptăm un lucru care a fost nedrept și care nu a fost corect.

V-aș ruga, sunt convins că ați citit, ați văzut despre ce este vorba, să dați un vot pozitiv pentru această inițiativă legislativă, pentru că acești oameni au avut într-adevăr de suferit și, dacă au suferit ei, de cele mai multe ori copiii au fost cei care au suferit poate cel mai mult în urma acestor situații.

Au fost oameni care au fost arestați, au fost oameni care au fost persecutați, dați afară din facultăți și așa mai departe.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

O invit pe doamna secretar de stat să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

 
 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin această propunere legislativă se dorește introducerea unui nou alineat, alineat prin care se propune ca de drepturile acestui decret-lege să beneficieze și urmașii, rude de gradul I ale persoanelor care beneficiază în prezent de aceste drepturi, și, de asemenea, introducerea unor drepturi noi.

Înțelegem motivul care a stat la baza acestei inițiative.

Totuși, el implică niște cheltuieli suplimentare pe care, în acest moment, bugetul nu le poate susține.

De asemenea, ar presupune modificarea principiului care a stat la baza Decretului-lege nr. 118/1990.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, luând în dezbatere propunerea legislativă, a ajuns la aceeași concluzie, înaintând un raport de respingere.

Motivația ați auzit-o, a fost furnizată de reprezentanta Guvernului, este aceeași.

Pe de o parte, considerăm acum că o extindere este nejustificată, pe de altă parte, este un efort financiar la care statul nu se poate angaja în acest moment.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Ofer cuvântul domnului senator Frunda György.

 
 

Domnul Frunda György:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

De-a lungul anilor, am fost martori și participanți la mai multe tentative de modificare a Legii nr. 118/1990.

Eu cred că aceste tentative de modificare a legii sunt întemeiate.

Decretul-lege nr. 118/1990 este una dintre cele mai vechi legi în vigoare de după revoluție.

În concepția de atunci, s-au încercat niște rezolvări segmențiale, pe plaje deosebite, gândindu-se, de exemplu, că, dacă schimbarea domiciliului obligatoriu se realiza în aceeași localitate, era mai puțin dureroasă decât dacă erai transferat într-o altă localitate.

Era o abordare subiectivă și nefondată.

Eu cred că, fără a pleda pentru admiterea acestei propuneri legislative, trebuie să ne gândim în mod serios la schimbarea pe fond a Decretului-lege nr. 118/1990.

De aceea, vă anunț că Grupul parlamentar al UDMR a inițiat și lucrează la modificarea de substanță, de concepție a Decretului-lege nr. 118/1990.

Cred că aceste dureri, dureri care au fost provocate în anii '50-'60, nu pot fi clasificate în funcție de distanța la care ai fost obligat să locuiești când ți s-a confiscat, în mod nejustificat, abuziv, proprietatea ta.

Cred că acești oameni care sunt, odată cu trecerea timpului, tot mai puțini trebuie să beneficieze de o recompensare materială mult mai serioasă.

Cred că soțul supraviețuitor care rămâne singur, după ce a fost obligat ani de zile să trăiască fără soțul sau soția lui, are dreptul legal și moral să primească mai mulți bani, dar trebuie o concepție per ansamblu a Decretului-lege nr. 118/1990.

Cred că una dintre obligațiile morale ale actualului Parlament este ca înainte de terminarea mandatului nostru să modificăm această lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, îl consult pe inițiator dacă dorește să mai adauge ceva.

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Eu am fost atent la expunerea pe care au făcut-o reprezentantul Guvernului și comisia, în care s-a vorbit că este nejustificată această propunere legislativă.

Vreau să vă spun, domnilor și de la comisie, și de la Guvern, că este foarte justificată.

Ne-ați invocat un motiv, acela că nu sunt prevăzute fondurile și că nu sunt fonduri.

Poate că aici aveți dreptate, dar ne-am gândit la fondul de rezervă al Guvernului, care există, iar pentru anul acesta se poate rezolva cu el.

Pentru anul următor, o să putem să prevedem în bugetul de stat și fondurile pentru aceste lucruri.

A nega faptul că au fost oameni care au suferit extraordinar de mult și... cei care au fost primii "beneficiari" a ceea ce s-a întâmplat au fost copiii, pentru că rudele de gradul I...

Atenție, nu este clasa întâi de moștenitori, unde sunt descendenții!

Aici se vorbește despre rude de gradul I, iar ruda de gradul I este copilul celui care a avut de suferit, asta dacă cumva cineva încearcă să extindă, să creadă că ar însemna o categorie mult mai mare.

Ceea ce spunea domnul senator Frunda este foarte adevărat.

Probabil că trebuie schimbată pe fond concepția a ceea ce înseamnă și ceea ce prevede Decretul-lege nr. 118/1990, dar, până atunci, noi am făcut o încercare de a repara ceva care, într-adevăr, ar fi trebuit reparat.

Deci mă dezic de ceea ce dumneavoastră ați spus că este nejustificat și, în același timp, cred că există și o soluție din punct de vedere al banilor, dacă există și voință pentru această categorie de oameni.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Stimați colegi,

Dați-mi voie să precizez faptul că, prin obiectul de reglementare, propunerea legislativă are caracter de lege ordinară, să precizez faptul că Senatul a luat în dezbatere această propunere legislativă în calitate de primă Cameră sesizată și că raportul întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială este un raport negativ, respectiv raport de respingere.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere a propunerii legislative, raport fără amendamente.

Vă rog să votați. (Discuții la masa prezidiului.)

Resupun votului dumneavoastră raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Vă rog să votați, domnilor senatori. (Tabela electronică de vot indică 30 de voturi pentru, 10 voturi împotrivă și 7 abțineri.)

Pentru a treia oară, resupun votului dumneavoastră raportul și îi invit pe colegii senatori să-și ocupe locurile și să voteze.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială. (Discuții la masa prezidiului.)

Cu 35 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă și 5 abțineri, raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială a fost adoptat de plenul Senatului.

Pe cale de consecință, propunerea legislativă a fost respinsă.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961 (L254/2008)

La punctul 7 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961.

Inițiatori sunt mai mulți colegi deputați.

Întreb dacă este prezent vreunul dintre inițiatori.

Nu este prezent.

Ofer cuvântul reprezentantei Guvernului, doamnei secretar de stat Denisa Pătrașcu, pentru a prezenta punctul de vedere al Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin această inițiativă legislativă se propune modificarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii prin acordarea unor drepturi, și anume: majorarea cuantumului indemnizației lunare la 4 lei, scutirea de impozit pentru o singură locuință, scutirea la abonamentul de telefon în rețeaua "Romtelecom", călătorii gratuite pe mijloacele de transport în comun, cu trenul, auto sau naval, acordarea unui sejur de 13 zile de tratament.

Toate aceste indexări presupun cheltuieli suplimentare ale bugetului.

Influențele financiare pe care noi le-am calculat sunt în sumă de 6,1 milioane de lei pe lună, respectiv 54,9 milioane de lei pentru ultimele nouă luni ale anului.

Aceste sume nu au fost avute în vedere la elaborarea bugetului de stat pentru anul 2008, motiv pentru care Guvernul nu poate susține această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Ofer cuvântul domnului președinte Dan Mircea Popescu, pentru a prezenta raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Comisia de specialitate a luat în dezbatere propunerea legislativă și, în unanimitate, vă propune un raport de respingere.

Menționez faptul că propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare și faptul că Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbaterile generale ale propunerii legislative.

Nu sunt intervenții.

Raportul este de respingere.

Propunerea legislativă are caracter de lege ordinară, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Vă rog să vă pronunțați prin vot asupra raportului de respingere prezentat de domnul senator Dan Mircea Popescu.

Vă rog să votați.

Cu 37 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă și 5 abțineri, plenul Senatului a adoptat raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și, pe cale de consecință, a respins propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2004 privind acordarea unor facilități familiilor de pensionari (L257/2008)

La punctul 8 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2004 privind acordarea unor facilități familiilor de pensionari.

Inițiatori sunt mai mulți colegi deputați, dar care nu sunt prezenți.

Ofer cuvântul doamnei secretar de stat Denisa Pătrașcu, pentru a prezenta punctul de vedere al Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin această propunere legislativă se modifică articolul 4 al ordonanței.

Astfel, tichetele de călătorie pe calea ferată, neutilizate de către pensionari și familiile lor, din cele șase călătorii acordate anual în condițiile legii, se vor compensa în bani.

Valoarea unui tichet de călătorie pe calea ferată, neutilizat în cursul unui an, va fi de 30 de lei.

Guvernul nu susține această inițiativă legislativă.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Propunerea legislativă pe care o dezbatem în acest moment, mai precis obiectul acestei propuneri a fost realizat prin Legea bugetului de stat pentru acest an.

Deci pentru categoria socială a pensionarilor, celor cărora prezentul proiect li se adresează, compensarea în bani a tichetelor de călătorie neutilizate a fost deja realizată, cum vă spuneam, prin acte normative în vigoare, astfel încât vă propunem un raport de respingere.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Nu sunt intervenții.

Senatul este prima Cameră sesizată, iar propunerea legislativă are caracter de lege ordinară.

Raportul întocmit de comisia sesizată în fond este un raport de respingere, pe care-l supun votului dumneavoastră.

Vă rog să votați.

Cu 48 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și nicio abținere, plenul Senatului a adoptat raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și, pe cale de consecință, a respins propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea și completarea unor acte normative prin care se acordă drepturi sociale, precum și unele măsuri în domeniul cheltuielilor de personal (L258/2008)

La punctul 9 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.

I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea și completarea unor acte normative prin care se acordă drepturi sociale, precum și unele măsuri în domeniul cheltuielilor de personal.

Inițiatori sunt mai mulți colegi deputați.

Nu sunt prezenți inițiatorii.

O invit pe doamna secretar de stat Denisa Pătrașcu să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Guvernul nu susține această inițiativă legislativă de modificare a Legii nr. 88/2006.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Această inițiativă legislativă are același obiect de reglementare ca și precedenta propunere legislativă, respectiv compensarea în bani a tichetelor CFR neutilizate de către pensionari.

Problema este rezolvată, iar raportul întocmit de comisie este un raport de respingere.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Domnule senator Viorel Ștefan, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am doar o întrebare scurtă pentru reprezentantul Executivului.

Compensarea tichetelor de călătorie neutilizate în cursul anului 2008 se va realiza începând cu 1 ianuarie 2009 și vor fi prevederi bugetare în acest sens.

Inițiatorii acestei propuneri legislative ne spun că valoarea de referință pentru compensare este 30 de lei.

Guvernul nu este de acord, noi respingem.

Întrebarea este următoarea: cum se va face? La ce valoare se va face compensarea tichetelor? Cum procedează Guvernul, pentru că va trebui să o facă de la 1 ianuarie 2009?

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să oferiți răspunsul.

 
 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Având în vedere diferențele de costuri de la un an la altul, considerăm că stabilirea printr-un act normativ de o asemenea amploare, cum este o lege, a cuantumului biletului de călătorie nu este justificat, motiv pentru care noi ne-am propus ca acest aspect să se modifice prin ordin al ministrului.

În acest moment, aș dori să vă menționez că mâine se vor discuta în Comisia de dialog social normele metodologice la această lege și modalitățile de aplicare.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Raportul întocmit de Comisa pentru muncă, familie și protecție socială este de respingere.

Îl supun votului dumneavoastră.

Vă rog să vă pronunțați.

Rog colegii senatori prezenți să voteze.

Plenul Senatului, cu 35 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 6 abțineri, a adoptat raportul de respingere întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și a respins propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea și alte drepturi ale polițiștilor (L260/2008)

La punctul 10 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea și alte drepturi ale polițiștilor.

Inițiatori sunt mai mulți colegi senatori și deputați.

Domnul senator Codruț Șereș este unul dintre inițiatori.

Vă ofer cuvântul pentru a prezenta propunerea legislativă.

 

Domnul Ioan Codruț Șereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi, Propunerea legislativă semnată de un număr ridicat de colegi deputați și senatori ai Partidului Conservator și ai Partidului Social Democrat prevede introducerea unui articol suplimentar în Ordonanța Guvernului nr. 38/2003, articol care să prevadă motivarea suplimentară a acelor categorii de polițiști care desfășoară în mod nemijlocit activități în stradă, respectiv activități de asigurare a ordinii și liniștii publice, de prevenire a comiterii de infracțiuni, de dirijare și fluidizare a traficului rutier.

De ce am gândit acest lucru? Pentru că în momentul de față nu există o diferențiere în ceea ce privește motivarea salarială a polițiștilor de birou și a celor care participă nemijlocit la asigurarea activităților enumerate mai sus și, în al doilea rând, pentru că, în special în marile orașe, în municipii, există în acest moment o demotivare, iar din ce în ce mai mulți polițiști cu o bună pregătire renunță la această meserie pentru a se dedica altor activități.

Ca atare, vă rugăm să avizați favorabil această propunere legislativă, Senatul fiind prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc, domnule ministru.

Îl invit pe domnul secretar de stat Mircea Alexandru să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

 
 

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Internelor și Reformei Administrative:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Guvernul nu susține această inițiativă legislativă și își motivează punctul de vedere negativ prin faptul că, în momentul de față, în același act normativ, respectiv în Ordonanța Guvernului nr. 38/2003, se prevede că se acordă spor pentru condiții periculoase mai mult chiar decât se prevede în propunerea legislativă, respectiv de până la 30% din salariul de bază.

Sunt menționate acolo și condițiile în care se acordă aceste sporuri: pentru cei care lucrează în condiții periculoase sau vătămătoare, pentru activități care solicită încordare psihică foarte ridicată și așa mai departe, iar aceste condiții sunt stabilite de către ordonatorul principal de credite, respectiv de Ministerul Internelor și Reformei Administrative.

În practică, polițiștii care lucrează în segmentele de ordine publică, cei care lucrează în aviație, cei care lucrează la circulație și alte categorii care lucrează în aceste segmente periculoase și solicitante ale muncii de poliție primesc aceste sporuri.

Prin urmare, propunerea legislativă nu aduce nimic nou.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Au fost sesizate pentru un raport comun cele două comisii, Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul comun.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială a luat în dezbatere propunerea legislativă și vă propune un raport de respingere, motivația fiind aceeași, și anume faptul că este prevăzut în art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 38/2003 acest spor pentru condiții periculoase și vătămătoare.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbaterile generale ale propunerii legislative.

Nu sunt intervenții.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere, precizând caracterul legii, acela de lege ordinară, precum și faptul că Senatul se pronunță asupra propunerii legislative în calitate de primă Cameră sesizată.

Vă rog să votați.

Cu 35 de voturi pentru, 7 voturi împotrivă și 7 abțineri, plenul Senatului a adoptat raportul de respingere întocmit de cele două comisii și a respins propunerea legislativă.

 
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (L225/2008)

La punctul 11 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.

Raportoare este Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Inițiatori sunt mai mulți colegi deputați și senatori.

Dacă doresc să o prezinte, îi rog să o facă, iar dacă nu, o invit pe doamna secretar de stat să prezinte poziția Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin această inițiativă legislativă se urmărește stabilirea obligativității asiguratorului de a deconta serviciile medicale pentru investigații și analize de specialitate în laboratoarele și cabinetele de medicină a muncii, în vederea depistării și stabilirii prezenței bolilor profesionale, inclusiv cazurile care nu se confirmă ca boli profesionale sau accidente de muncă.

Din discuțiile care au avut loc în cadrul comisiei, Guvernul susține această inițiativă legislativă în forma prezentată de comisie și cu amendamentele comisiei.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Sunteți de acord cu amendamentele existente în anexa nr. 1?

 
 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Da.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Domnule președinte, Stimați colegi, Comisia de specialitate vă propune un raport de admitere a propunerii legislative, cu cele 7 amendamente cuprinse în anexă.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți.

Vă rog, domnule senator David, aveți cuvântul. Microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este o inițiativă bine-venită și felicit toți inițiatorii, pentru că, într-adevăr, este o scăpare în legislație, la Legea nr. 346/2002, acolo unde nu a fost stabilită modalitatea de decontare a serviciilor medicale de investigare și diagnosticare medicală, servicii efectuate în cadrul cabinetelor specializate de medicină a muncii asupra cazurilor care nu se confirmă ca boli profesionale sau accidente de muncă, așa cum s-a precizat și de către reprezentantul Guvernului.

De aceea, susținem această inițiativă legislativă.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Ne găsim în prezența unei legi organice.

Vom da votul în finalul ședinței.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea alin. (2) al art. 1 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii (L264/2008)

Punctul 12 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (2) al art. 1 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii.

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială a fost sesizată pentru întocmirea raportului.

Inițiatori sunt mai mulți colegi senatori și deputați.

Sunt prezenți? Nu sunt.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin această inițiativă legislativă se urmărește acordarea alocației de stat pentru copii și tinerilor care au împlinit 18 ani și care urmează cursurile învățământului de stat.

Guvernul nu susține această inițiativă legislativă deoarece a rămas fără obiect prin aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 16/2008.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Așa este, propunerea legislativă a rămas fără obiect, problema este reglementată.

Vă propunem un raport de respingere.

Legea face parte din categoria legilor organice.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Este prezentă și colega noastră, doamna deputat Lia Ardelean.

Îi ofer cuvântul pentru a expune punctul de vedere al inițiatorilor la punctul 12 din ordinea de zi.

 
 

Doamna Cornelia Ardelean - deputat:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Într-adevăr, propunerea legislativă se regăsește într-o ordonanță de urgență, dar noi, inițiatorii, dorim să subliniem faptul că este bine că s-a rezolvat această problemă a tinerilor.

Adică tinerii care au împlinit 18 ani și care nu sunt repetenți, dar care sunt încă la școală, să beneficieze de această alocație.

Cred însă că, în timp, va trebui să rezolvăm această problemă a propunerilor legislative care se regăsesc, după aceea, în ordonanțe de urgență.

Cred că inițiatorii ar trebui să se regăsească undeva și în formula ordonanțelor de urgență, atât timp cât propunerile legislative sunt preluate de Guvern.

Important este faptul că tinerii beneficiază de această alocație.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Legea are caracter de lege organică.

Dacă nu sunt intervenții, vom da votul la terminarea ședinței.

 
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată (L259/2008)

Punctul 14 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată.

Propunerea este inițiată de mai mulți colegi senatori și deputați.

Din partea Executivului, tot doamna secretar de stat Denisa Oana Pătrașcu.

Ofer cuvântul colegei noastre, doamna deputat Lia Ardelean, să prezinte inițiativa legislativă.

 

Doamna Cornelia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Propunerea legislativă are în vedere modificarea Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, în sensul că autoritatea tutelară sau, după caz, consilierii juridici, angajați ai consiliilor locale pe a căror rază teritorială locuiește persoana vârstnică, să asigure asistență juridică la cererea acestora și în vederea încheierii actelor juridice de vânzare-cumpărare, donație sau pentru împrumuturi cu garanții imobiliare care au drept obiect bunurile mobile sau imobile ale persoanelor vârstnice.

Aș vrea să menționez faptul că, în acest moment, Legea nr. 17/2000 asigură această consiliere juridică persoanelor vârstnice doar pentru contractele de dare în întreținere și dorim ca această consiliere juridică să fie extinsă și pentru celelalte contracte pe care persoanele vârstnice le încheie, deoarece, din numeroasele cazuri prezentate în audiență la cabinetele parlamentare, am constatat că se întâmplă de multe ori ca persoanele vârstnice să fie păcălite.

Este important ca persoanele vârstnice să poată să apeleze la un consilier juridic în așa fel încât să fie conștiente de ceea ce semnează și de consecințele unor contracte.

Într-adevăr, notarii le citesc contractele pe care le semnează, dar cred că atunci când este vorba despre o consiliere juridică li se prezintă aceste contracte în detaliu și cred că această propunere legislativă trebuie să fie susținută.

Fac apel la dumneavoastră, doamnelor și domnilor senatori, să susțineți această propunere legislativă.

Aș mai vrea să menționez că, în sesiunea trecută, această propunere legislativă a ajuns în Camera Deputaților la votul final, cu raport de admitere din partea Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială, dar a fost respinsă la votul final.

Am reluat această propunere legislativă, de data aceasta toate grupurile parlamentare au fost de acord să semneze această propunere legislativă, pentru că această consiliere juridică a persoanelor vârstnice consider că este necesară.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Invit reprezentanta Executivului să prezinte punctul de vedere al acestuia.

 
 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul susține această inițiativă legislativă.

Noi am expus amendamentele care s-au și discutat în cadrul comisiei.

Observ că ele, de fapt, dintr-o greșeală, nu au fost preluate și în raport.

Amendamentele însă erau de tehnică legislativă, și nu de fond.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte, în numele comisiei, raportul.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Înțeleg că suntem la punctul 14 din ordinea de zi, domnule președinte.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Punctul 13 din ordinea de zi.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Este o mică confuzie.

Punctul 14 din ordinea de zi, da?

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, punctul 14 din ordinea de zi.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Deci dezbatem Legea nr. 17/2000, amendarea acesteia, și am să vă rog să revenim după aceea la punctul 13, domnule președinte, ca să nu omitem.

La punctul 14, comisia, luând în dezbatere proiectul, vă propune un raport de admitere.

Menționez faptul că legea este organică, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Deci are raport de admitere.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții?

Vă rog, aveți cuvântul. Microfonul 1.

 
 

Domnul Aurel Ardelean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul nostru parlamentar susține această inițiativă care vizează un rol de protecție socială și vom vota pentru admiterea ei.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt.

Legea este organică.

Mai discutăm o dată, la finalul ședinței, dacă vom avea cvorum.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru completarea punctului 1 al art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/4.X.2007 pentru a se acorda alocația de stat pentru copii și elevilor care au împlinit vârsta de 18 ani (L239/2008)

Punctul 13 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru completarea punctului 1 al art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/4.X.2007 pentru a se acorda alocația de stat pentru copii și elevilor care au împlinit vârsta de 18 ani.

Vă rog, domnule președinte Mircea Dan Popescu.

 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Aici, domnule președinte, problema este aceeași.

Ea este rezolvată, în sensul că se acordă, de acum, printr-o ordonanță de urgență, alocația și celor care, având 18 ani, își continuă studiile liceale sau forma de învățământ în care sunt.

De aceea, obiectul acestui proiect devine caduc.

Raportul comisiei este de respingere.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Aceasta este situația actuală.

Când inițiativa a fost demarată era altă situație.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Da, așa este.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă (L263/2008)

La punctul 15 din ordinea de zi avem înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Comisia pentru muncă, familie și protecție socială este raportor.

Inițiatori, colegi deputați. Nu este niciunul prezent.

O invit pe doamna secretar de stat să prezinte poziția Guvernului în legătură cu această propunere legislativă.

 

Doamna Denisa Oana Pătrașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prin această propunere se dorește modificarea alin. 2 al art. 79 din Legea nr. 76/2002, în sensul extinderii la întregul an a perioadei pentru care cuantumul subvenției acordate este la nivelul unui salariu de bază minim brut pe țară, la care se adaugă contribuțiile de asigurări sociale datorate de angajator.

Menționez că, la momentul actual, subvenția acordată este de 70% din salariul minim brut pe țară, deci s-ar presupune o majorare cu 30% pe care, în acest moment, bugetul nu o poate susține, motiv pentru care Guvernul nu poate susține această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Mircea Popescu să prezinte raportul.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Astăzi ați fost de serviciu.

Aproape toate proiectele vin de la Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

 
 

Domnul Dan Mircea Popescu:

Așa este.

Comisia de specialitate vă propune, stimați colegi, un raport de respingere.

Motivația ați auzit-o din partea reprezentantei Guvernului.

Menționez faptul că propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Cameră decizională este Camera Deputaților.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți.

Nu sunt intervenții.

Vom da vot pe raport și vot final la terminarea ședinței.

Invit colegii senatori în sală.

 
Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 96/2007 privind exercitarea profesiei de tehnician dentar, precum și înființarea, organizarea și funcționarea Ordinului Tehnicienilor Dentari din România (L271/2008)

Punctul 16 în ordinea de zi, Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 96/2007 privind exercitarea profesiei de tehnician dentar, precum și înființarea, organizarea și funcționarea Ordinului Tehnicienilor Dentari din România.

Raportoare, Comisia pentru sănătate publică.

Din partea Guvernului participă la dezbateri domnul secretar de stat Ervin Zoltán Székely.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat, pentru a prezenta plenului Senatului expunerea de motive.

 

Domnul Székely Ervin Zoltán - secretar de stat în Ministerul Sănătății Publice:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Acest act normativ delimitează mai bine atribuțiile Ordinului Tehnicienilor Dentari din România și ale instituțiilor Ministerului Sănătății Publice.

Prin acest act normativ reușim să îndeplinim condițiile cerute de Directiva Consiliului Europei 36/2005 care prevede în mod expres că, în ceea ce privește exercitarea profesiei, toate competențele aparțin ordinului profesional, iar în ceea ce privește administrarea resurselor Ministerului Sănătății Publice, competențele aparțin autorităților administrative din sănătate.

Cu această ocazie, menționez că suntem de acord cu amendamentele făcute în comisia de specialitate, cu excepția primului amendament care, în opinia noastră, contravine spiritului actului normativ.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Invit colegii senatori în sală, pentru a putea da vot final.

Îl invit pe domnul președinte Șerban Strătilă să prezinte raportul Comisiei pentru sănătate publică.

 
 

Domnul Șerban Cezar Strătilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru sănătate publică a dezbătut proiectul de lege în ședința din 13 mai 2008, hotărând să adopte raport favorabil, cu trei amendamente admise.

Precizez că avem aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ.

Caracterul legii este ordinar.

Senatul este prima Cameră sesizată.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Vă rog, domnule senator Găucan. Microfonul 2.

 
 

Domnul Constantin Găucan:

Aș avea câteva remarci în legătură cu Ordinul Tehnicienilor Dentari din România.

Chiar ieri am vorbit cu reprezentantul Ministerului Sănătății Publice, domnul Timofte.

Ordonanța care a venit de la Ministerul Sănătății Publice prevedea că, de fapt, ordinul, care trebuia să fie înființat de anul trecut și să intre în drepturi în ceea ce privește organizarea vieții profesionale în teritoriu, nu a funcționat.

Din informațiile pe care le am la ora actuală reiese că acest ordin are un sediu undeva, într-o bojdeucă, pe strada Vaselor, în condiții improprii desfășurării unei astfel de activități și unei astfel de instituții și mă întrebam, în consultarea mea cu domnul director Timofte, dacă, pentru a face într-adevăr să intre în funcțiune acest ordin, nu ar trebui să declanșăm niște alegeri anticipate, înainte de a aștepta cei doi ani de exercițiu, astfel încât să vină o echipă proaspătă, care să dorească să punem această structură pe picioare, să devină utilă, pentru că, într-adevăr, este teribil de utilă în etapa aceasta de organizare a acestei profesii.

Mă întrebam dacă, pe lângă celelalte amendamente care au fost admise, nu s-ar putea să introducem, cu acordul ministerului, nu știu care este modalitatea, un amendament pentru a declanșa... dat fiind că nu a funcționat.

Se povestește, se raportează în mod eronat la minister că funcționează, că este, că există, dar, de fapt, informațiile mele... Și eu păstoresc un colegiu de tehnică dentară, am lucrat foarte mulți ani în perfecționarea tehnicilor dentare, îi cunosc, le cunosc problemele, ei vin și îmi povestesc că, de fapt, acest Ordin al Tehnicienilor Dentari din România nu funcționează.

Avizele - tot ce înseamnă avizul de practică etc. - și autorizațiile care intră în atribuțiile acestui colegiu nu sunt încă eliberate.

Este o ceață, o bălmăjeală, o bâzâială și cred că, pentru a putea declanșa o activitate corectă, trebuie făcute alegeri anticipate, întrucât, la fel, din informațiile care le am, acele alegeri care au avut loc anul trecut au fost trucate, aranjate, fără ca persoanele care ocupă funcțiile de conducere să se bucure de vreo autoritate în rândul masei tehnicienilor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții la dezbateri generale, avem o chestiune de rezolvat.

Am înțeles din intervenția dumneavoastră, domnule secretar de stat, că nu sunteți de acord cu amendamentul trecut în anexa nr. 1 la poziția 1, respectiv nu sunteți de acord cu eliminarea literei c) de la alin. 1.

Vă rugăm să ne spuneți motivația.

 
 

Domnul Székely Ervin Zoltán:

Așa este.

Mulțumesc, domnule președinte.

Motivul pentru care nu susținem eliminarea acesteia este acela că pe teritoriul Uniunii Europene există o circulație liberă a persoanelor și se pot exercita în mod liber profesiile, în condițiile respectării legii fiecărui stat membru, iar eliminarea acestui articol ar încălca acest principiu.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog, poziția comisiei față de argumentele reprezentantului Guvernului.

 
 

Domnul Șerban Cezar Strătilă:

De fapt, este vorba despre un amendament propus de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și adoptat și de Comisia pentru sănătate publică.

Noi ne menținem punctul de vedere.

Considerăm că cetățenii Uniunii Europene, evident, au dreptul de liberă practică în România, dar aici s-ar deschide poarta, în opinia noastră, pentru cetățenii din spațiul extracomunitar de a practica această meserie numai prin calitatea de a fi în întreținerea unui cetățean român.

Sunt alte reglementări care țin de practicarea oricărei meserii în România.

Este vorba despre permise de muncă și așa mai departe.

Cred că recomandarea Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări este cea corectă.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Era vorba doar despre relația de rudenie care-i dădea dreptul să eludeze, în felul acesta, celelalte dispoziții.

 
 

Domnul Șerban Cezar Strătilă:

Exact!

Acesta este sensul.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții pe acest amendament?

Vă rog, domnule senator Péter Eckstein Kovács.

 
 

Domnul Eckstein Kovács Péter:

Mulțumesc.

Concluziile sunt în sensul celor prezentate de domnul președinte al comisiei, recte nu este vorba de a îngrădi dreptul cetățenilor comunitari de a exercita această profesie în condițiile legii din România, ci de o favoare care ar extinde sfera celor care pot practica această meserie pe bază de afinitate și de rudenie, ceea ce cred și credem noi, cei din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, nu este corect.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Încheiem dezbaterile pe amendamente.

Potrivit Regulamentului Senatului, un amendament trecut în anexa nr. 1 ca amendament admis este supus votului plenului Senatului doar în situația în care el este contestat în plen de către un senator sau un grup parlamentar.

Amendamentul este formulat de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, însușit de Comisia pentru sănătate publică și este necontestat în plenul Senatului de un senator, ci doar de către inițiator.

Față de această situație, cu cele două precizări, că legea are caracter de lege ordinară și că Senatul este prima Cameră sesizată, supun votului dumneavoastră raportul favorabil, cu 3 amendamente, întocmit de Comisia pentru sănătate publică.

Rog colegii senatori să voteze.

Vă rog să votați.

Domnule senator Daea, vă rog să votați.

Cu 39 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere, raportul favorabil, cu 3 amendamente, este adoptat.

Supun votului dumneavoastră, precizând caracterul legii de lege ordinară, legea în ansamblu.

Vă rog să votați.

Cu 46 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere, Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 96/2007 privind exercitarea profesiei de tehnician dentar, precum și înființarea, organizarea și funcționarea Ordinului Tehnicienilor Dentari din România este adoptat de plenul Senatului.

 
Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea art. 482 din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma din domeniul sănătății (L252/2008)

La punctul 17 în ordinea de zi avem înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea art. 482 din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma din domeniul sănătății.

Comisia pentru sănătate publică.

Inițiatori sunt foarte mulți colegi, dar bănuiesc că nu doresc să prezinte inițiativa.

Îl invit pe domnul secretar de stat să prezinte poziția Guvernului.

 

Domnul Székely Ervin Zoltán:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Această inițiativă legislativă propune modificarea art. 482 din Legea nr. 95/2006, în sensul creării cadrului legal ca medicii dentiști să poată presta, pe lângă activități de prevenție, de medicină dentară, și pe cele de tehnică dentară.

Guvernul nu susține această propunere legislativă pentru motivul că sunt două profesii distincte: medicul dentist are o relație directă cu pacientul în cabinetele de medicină dentară, iar tehnica dentară sau lucrările de tehnică dentară se desfășoară în altă parte, în alt cabinet.

Nici din punct de vedere tehnic nu ar putea să fie realizată o asemenea inițiativă.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Șerban Cezar Strătilă să prezinte raportul comisiei.

 
 

Domnul Șerban Cezar Strătilă:

Comisia pentru sănătate publică a dezbătut această propunere legislativă și a decis să adopte raport de respingere.

Menționăm că punctul de vedere al Guvernului este negativ.

Consiliul Legislativ a dat aviz favorabil.

Caracterul legii, organic.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, vă rog, domnul senator Găucan, Grupul parlamentar al PRM. Microfonul 2.

 
 

Domnul Constantin Găucan:

Vă vorbesc tot în calitate de dublă formație, de tehnician dentar și de medic stomatolog, medic dentist.

Mi se pare ciudat, pentru că, la comisie, eu am susținut și s-a acceptat ideea că, sigur, aparent, ar părea că sunt două profesii.

Cred că s-a înțeles greșit la minister, în sensul că medicul nu face în cabinetul dentar niște intervenții de tehnician dentar, ci am stabilit atunci că trebuie să existe o cameră sau un laborator separat, pe care să scrie laborator de tehnică dentară, tot cu numele doctorului care are și cabinetul dentar și cu un program afișat - două ore în care el poate să facă reparații de urgență unor bătrâni, niște retușuri, niște lucruri care se fac în laboratorul cu care cabinetul este dotat.

Nu înseamnă că se fac în cabinetul dentar propriu-zis, ci trebuie să existe, și pentru asta am insistat în comisie, un laborator separat în cadrul clinicii, al cabinetului respectiv, care să aibă afișat un program, numele doctorului etc.

Deci să nu plimbe oamenii pe drum până la capătul Bucureștiului, unde poate să existe numai laboratorul, ci să poată face intervențiile necesare, de retuș, de reparație a unor lucrări care nu se fac în cabinet.

Asta am specificat.

S-a acceptat atunci și, deodată, descopăr - și domnul ministru, la vremea aceea, a fost de acord - că punctul de vedere este cu totul altul decât cel discutat la comisie.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Alte intervenții nu mai sunt.

Declar închise dezbaterile generale.

Legea are caracter de lege organică.

Stimați colegi, Am înțeles din propunerea domnului senator Petre Daea ca, pentru a da posibilitatea tuturor senatorilor prezenți la dezbateri să voteze, procedura de vot pentru cele șase propuneri legislative cu caracter organic să fie prin ridicarea mâinii.

Am înțeles bine, da?

Din sală: Da.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Ultima propunere legislativă, punctul 17 din ordinea de zi.

Legea este organică.

Raportul de respingere este întocmit de Comisia pentru sănătate publică.

Au semnat prezența un număr de 92 de colegi, 68 este cvorumul de lucru.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere întocmit de Comisia pentru sănătate publică la propunerea legislativă de la punctul 17.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Cine este împotrivă?

Vă rog să numărați.

8 voturi împotrivă.

Cine se abține? 5 abțineri.

Cu 79 de voturi pentru, 8 voturi împotrivă și 5 abțineri, raportul de respingere este adoptat de plenul Senatului și, pe cale de consecință, propunerea legislativă este respinsă.

 
Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (L225/2008)

La punctul 11 din ordinea de zi am dezbătut Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale.

Legea este organică.

Raportul este favorabil, întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și susținut de Guvern.

Supun votului dumneavoastră raportul cu amendamente, în primul rând.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Cine este împotrivă? Niciun vot împotrivă.

Cine se abține?

Cu 92 de voturi pentru, în unanimitate, raportul cu amendamente este adoptat de plen.

Supun votului dumneavoastră propunerea legislativă în ansamblu.

Cine este pentru?

Mulțumesc.

Cine este împotrivă? Niciun vot împotrivă.

Se abține cineva? Nicio abținere.

Cu 92 de voturi pentru, în unanimitate, plenul Senatului a adoptat propunerea legislativă de la punctul 11, în calitate de lege organică.

Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea alin. (2) al art. 1 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii (L264/2008)

Punctul 12 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (2) al art. 1 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii.

Lege organică.

Raportul de respingere a fost prezentat de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Cine este pentru?

Mulțumesc.

Cine este împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Cine se abține? Două abțineri.

Cu 85 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și două abțineri, raportul de respingere, întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, este adoptat de plenul Senatului și, pe cale de consecință, propunerea legislativă este respinsă.

Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru completarea punctului 1 al art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/4.X.2007 pentru a se acorda alocația de stat pentru copii și elevilor care au împlinit vârsta de 18 ani (L239/2008)

Punctul 13 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru completarea punctului 1 al art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2007 pentru a se acorda alocația de stat pentru copii și elevilor care au împlinit vârsta de 18 ani.

Legea este organică.

Raportul de respingere este întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Cine este împotrivă? Niciun vot împotrivă.

Se abține cineva? Nicio abținere.

În unanimitate, deci cu 92 de voturi pentru, raportul de respingere este adoptat de plen, pe cale de consecință, propunerea legislativă este respinsă.

Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată (L259/2008)

Punctul 14 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată.

Legea este organică.

Raportul întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială este favorabil, fără amendamente.

Supun votului dumneavoastră raportul favorabil, fără amendamente, și propunerea legislativă în ansamblu.

Cine este pentru?

Mulțumesc.

Este cineva împotrivă? Niciun vot împotrivă.

Se abține cineva? Nicio abținere.

Cu 92 de voturi pentru, în unanimitate, plenul Senatului a adoptat această propunere legislativă cu caracter de lege organică.

Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă (L263/2008)

Punctul 15 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Legea este organică.

Raportul de respingere este întocmit de Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere.

Cine este pentru raportul de respingere?

Mulțumesc.

Cine este împotrivă? Un vot împotrivă.

Se abține cineva?

Cu 90 de voturi pentru, un vot împotrivă și o abținere, raportul de respingere este adoptat de plenul Senatului, pe cale de consecință, propunerea legislativă este respinsă.

Notă pentru exercitarea de către senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale asupra următoarelor legi depuse la secretarul general al Senatului, conform prevederilor art. 17 alin. (2) și (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată:

Stimați colegi, vă mulțumesc pentru participarea la dezbateri.

Vă rog să-mi permiteți, înainte de a declara închisă ședința de astăzi, să vă aduc la cunoștință că la secretarul general al Senatului au fost depuse mai multe legi și că aveți posibilitatea să vă exercitați dreptul prevăzut în Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, în sensul de a sesiza pentru neconstituționalitate fie legea în ansamblu, fie anumite articole.

Legile sunt următoarele:

  • Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României și Consiliul de Miniștri din Bosnia și Herțegovina privind cooperarea în combaterea terorismului și a crimei organizate, semnat la București la 4 iunie 2007;
  • Lege pentru ratificarea Convenției Organizației Internaționale a Muncii nr. 150/1978 privind administrația muncii: rol, funcții și organizare, adoptată la Geneva la 7 iunie 1978, în cadrul celei de-a 64-a sesiuni a Conferinței generale a acesteia;
  • Lege pentru ratificarea Convenției dintre România și Islanda pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnată la București la 19 septembrie 2007;
  • Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 191/1998 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Protecție și Pază;
  • Lege pentru completarea art. 7 din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată;
  • Lege pentru completarea art. 174 din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată;
  • Lege pentru modificarea art. 4 lit. a) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării;
  • Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului pentru salarizarea clerului;
  • Lege pentru modificarea și completarea art. 4 din Legea nr. 752/2001 privind organizarea și funcționarea Academiei Române;
  • Lege privind respingerea Ordonanței Guvernului nr. 35/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe;
  • Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.
Aprobarea programului de lucru al Senatului pentru perioada 23-28 iunie a.c.

Săptămâna viitoare, luni, 23 iunie 2008, se pare că vom avea o ședință comună a celor două Birouri permanente, pentru a putea organiza o ședință de plen a celor două Camere ale Parlamentului, cred că pentru ziua de miercuri ar fi cel mai bine, în jurul orei 12.00, dacă va fi posibil, pentru a hotărî prelungirea mandatului consilierilor din cadrul Curții de Conturi, până când legea adoptată va intra în vigoare.

Legea a fost trimisă Președintelui României pentru verificări.

Vă mulțumesc pentru participarea la ședință.

Declar închise lucrările plenului Senatului.

 

Ședința s-a încheiat la ora 11.30.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 22:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro