Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/19-09-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 09-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2008

9. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2008 pentru modificarea Legii muntelui nr.347/2004 (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 247/2008

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.12, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21/2008 pentru modificarea Legii muntelui nr.347/2004.

Legea are caracter ordinar, Legea muntelui, și proiectul de lege venit de la Senat cu caracter organic, pe aceeași temă, înțeleg.

Înțeleg că avem un raport comun de adoptare din partea Comisiei pentru agricultură.

Prioritate legislativă.

Procedură de urgență.

Suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul.

Domnul Töke Istvan:

Mulțumesc.

Politicile naționale privind dezvoltarea rurală se dezvoltă de către fiecare stat membru al Uniunii Europene, în concordanță cu Regulamentul (CE) nr.1698/2005, cu referire la sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat de Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală.

Legea muntelui nr.347/2004 conținea unele dispoziții redundante care afectau implementarea Măsurilor 211 - sprijin pentru zona montană defavorizată și plăți pentru agromediu, din cadrul PNDR 2007-2013.

De asemenea, prin Legea muntelui, conform dispozițiilor art.9, se puteau acorda diferențiat de la bugetul de stat indemnizații compensatorii pentru handicapuri naturale producătorilor agricoli, însă acest sprijin financiar nu a putut fi acordat.

Proiectul de act normativ contribuie în zona montană defavorizată la utilizarea continuă a terenurilor agricole, menținându-se astfel viabilitatea spațiului rural, de asemenea menținându-se și susținându-se activitățile agricole durabile.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog, comisia.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru agricultură a fost sesizată spre dezbatere în fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.21 din 2008 pentru modificarea Legii muntelui nr.347 din 2004, trimis cu adresa nr.247 din 5 mai 2008.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Raportul comisiei a fost adoptat în unanimitate în ședința din 23 iunie 2008 în forma adoptată de Senat.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Intervenții la dezbateri generale?

Vă rog.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pe scurt, vom susține acest proiect de lege. Este foarte utilă pentru accesarea fondurilor europene.

Însă vreau să protestez și cu această ocazie pentru neaplicarea prevederilor legale privind Agenția Montană, o chestiune care ar fi de mare ajutor și ar veni în completarea acestei Legi a muntelui.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Kelemen Attila.

Vă rog.

 

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

La dezbateri generale!

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, la discuții generale, domnule deputat, vă invit.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Mulțumesc, domnule președinte.

Antevorbitorul meu nu întâmplător protestează că nu funcționează această agenție. Într-adevăr, este o zonă importantă din România, unde trebuie să dăm tot ajutorul ca populația care trăiește în aceste zone să aibă un trai mai ușor și, de ce nu, să ne aliniem și deciziilor europene în ceea ce privește zona montană din Europa.

Este o lege importantă și Uniunea Democrată a Maghiarilor din România va vota pentru această lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Nicolae Popa.

Domnule Tabără, dacă tot ați pornit, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Îmi permit să susțin acest proiect de lege, cu completările care vin la Legea muntelui, din mai multe motivații. În principal, sunt și vicepreședinte al Consiliului Național al Muntelui, vin dintr-o zonă montană și cunosc foarte bine ceea ce înseamnă zona montană a României, care ocupă circa 30-32% din teritoriul național.

Vreau să vă spun că și această completare este, așa cum spuneam, bine venită, dar mai rămâne mult de făcut ca această zonă să fie văzută ca un element esențial al economiei rurale românești, pentru că în principal niciuna dintre legile care s-au adresat acestei zone nu a fost finalizată și nu se regăsesc cu efecte economice benefice pentru această zonă.

Atâta timp cât domină conceptul de a duce ferma și locuitorul lângă infrastructură și a nu-i face infrastructură către fermă, nu vom reuși în niciun fel de politică montană și mai ales a zonelor acestora, pe care omul trebuie să le gestioneze.

În același timp, vreau să vă spun că, fără o așezare a unei infrastructuri care să monitorizeze politicile pentru zona montană, nu cred că vom reuși prea mult. De fapt, de după 1990 încoace e clar că nu am reușit prea mult în aceste politici sau zone în care noi am putea să deschidem o economie extrem de competitivă în piața națională și în piața internațională.

În același timp, cred că ne ferim prea mult de ceea ce înseamnă demersurile pentru ca unele dintre recomandări ale Uniunii Europene să fie suspendate pentru un anumit timp și se poate face exemplul Franței, mai ales în domeniul acesta al zonei montane este edificator.

Și-mi exprim, de asemenea, o nemulțumire și în calitate de coautor, dacă vreți, alături de alți colegi, privind nefuncționarea Agenției Zonei Montane și mă întreb ce trebuie să facem noi, în Parlament, ca legi pe care le votăm - și Agenția Zonei Montane este votată de peste un an de zile și publicată în Monitorul Oficial și nu există niciun fel de demers pentru ca ea să fie aplicată. Repet, ea se referă strict la ceea ce înseamnă monitorizarea unei părți din teritoriul național, cu particularități deosebite, care este zona montană și pe care va trebui să o gestionăm cu locuitorii de acolo, dacă vrem cu adevărat să construim ceea ce înseamnă durabilitatea unui sistem agrorural pe întreg teritoriul României.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

La finalul intervențiilor din partea grupurilor am să solicit reprezentantului Guvernului să facă o scurtă prezentare ce se întâmplă cu această Agenție a Zonei Montane, pentru că văd că se ridică din partea mai multor grupuri parlamentare.

Domnul deputat Nicolae Popa.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Așa după cum vedeți, lucrurile încep să se așeze, fie că vin inițiative din partea dumneavoastră, stimați colegi, fie că vin din partea Guvernului.

Mai înainte discutam despre reglementarea și soluționarea problemelor din domeniul îmbunătățirilor funciare. Acum venim și rezolvăm și reglementăm problema aceasta a accesării fondurilor europene în zona montană, zonă care, de ce să nu recunoaștem, întotdeauna s-a confruntat cu greutăți extraordinar de mari.

Poate banii și fondurile europene au ajuns mai greu în această zonă și pe bună dreptate oamenii din zona montană sunt nemulțumiți, pentru că nu prea au fost băgați în seamă. Iată că actul normativ de astăzi, această ordonanță de urgență vine să creeze cadrul juridic de accesare a fondurilor europene pentru zona montană, în condiții și facilități mult mai mari decât celelalte fonduri care sunt acordate pentru celelalte zone pentru că, așa cum spunea și domnul deputat Tabără, aici avem de a face cu un specific aparte, avem de a face cu o zonă care trebuie tratată cu foarte multă atenție de către noi, Parlamentul, și, bineînțeles, vedeți că și Uniunea Europeană acordă programe și fonduri pentru susținerea acestei zone, atât pentru dezvoltarea agrară - și în special a zonei zootehnice -, cât și pentru agromediu, agroturism și celelalte activități care se desfășoară în zona montană.

Noi, Grupul Partidului Național Liberal, vom susține acest proiect de lege pentru a fi adoptat.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Timar și domnul deputat Petre Ungureanu.

Domnul Liviu Timar:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

După cum s-a spus, această lege, Legea muntelui, este o lege foarte importantă. Este o lege foarte importantă pentru că prin această lege pot fi finanțate două măsuri foarte importante, mă refer la Măsura 211 - sprijin pentru zona montană defavorizată și Măsura 214 - plăți de agromediu.

Dar, pe lângă aceste două lucruri importante, această lege prevede și posibilitățile prin care autoritățile locale se pot implica în buna desfășurare a activităților din zona montană. Și un lucru foarte important: este prevăzut și modul de derulare a învățământului agromontan, fiindcă muntele are ceva specific al lui și de aceea muntele trebuie să fie și învățat. Este un lucru important și este prevăzut în această lege.

De aceea, grupul nostru va susține această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnul deputat Petre Ungureanu.

Vă rog.

Domnul Petre Ungureanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur că s-a vorbit deja de faptul că grupul nostru, Grupul Partidului Democrat-Liberal, va susține această lege.

Aș vrea însă să atrag atenția că entuziasmul poate fi uneori dăunător, așa cum a fost în cazul modificării Codului silvic, lege care a fost votată așa, într-o veselie, fără ca cineva să gândească sau probabil a gândit-o și a fost subversivă această idee. Codul silvic, care a intrat în vigoare prin luna martie, a blocat o altă lege și un alt program foarte benefic pentru stațiunile montane și pentru zona montană. De aceea se află deja în dezbatere în Comisia de industrii, este PL nr.234 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.3/2008 pentru modificarea Legii nr.526/2003 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare a turismului "Schi în România".

Vreau să atrag atenția celor care din entuziasm, poate cu bună credință, dar fără să fie foarte bine documentați, cu heirupism uneori, încearcă să promoveze o lege, cum a fost Codul silvic, blocând celelalte legi. Probabil că și aceasta, Legea muntelui, va fi blocată de faptul că în Codul silvic - așa cum blochează și Programul "Schi în Carpați" - nu se mai pot face niciun fel de investiții până când nu se va modifica legea, în sensul de a se putea compensa terenurile forestiere cu cele agricole, neîmpădurite.

Atrag doar atenția asupra heirupismului, stahanovist uneori, care poate bloca. Și a fost aici un distins președinte de comisie care ar trebui să-și facă câteva procese de conștiință în ceea ce privește Codul silvic, pentru că încă o dată, și cu aceasta închei, atrag atenția, Codul silvic recent intrat în vigoare a blocat complet Programul "Schi în Carpați". Sper să nu o facă și cu Legea muntelui.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

Rog atunci pe domnul secretar de stat să clarifice chestiunea cu Agenția Zonei Montane.

Domnul Töke Istvan:

Practic, la nivelul ministerului există Agenția Zonei Montane, iar în Departamentul Dezvoltării Rurale există un birou care se ocupă cu aceste probleme. La DADR-uri, adică direcțiile agricole și de dezvoltare rurală din județe, există 28 de județe în care există zona montană reprezentată la nivel de compartimente.

Din cauza faptului că Legea muntelui și cu Legea de aprobare a Agenției Zonelor Montane sunt din anumite puncte de vedere contradictorii, această reglementare este nefuncțională și va trebui să se reorganizeze în viitor pentru a putea rezolva situațiile care sunt reglementate prin lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă rog. Domnul profesor Tabără, domnul Nicolae Popa și domnul Dragoș Dumitriu.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă mărturisesc sincer că nu vreau să discutăm în contradictoriu cu ministerul. În parte, chestiunea aceasta de modificare a Legii muntelui am discutat-o și eu cu domnul ministru la un moment dat, mai în urmă cu câteva luni, dar, repet, la o întindere economică și particularitățile pe care le are zona montană e nevoie de un organism care să gestioneze, să monitorizeze politicile din această zonă.

Vreau să vă spun un lucru care este incredibil. Zona montană exportă profitul de acolo către celelalte zone bogate ale țării. Nimeni nu a luat o dată o măsură de permanentizare a veniturilor și a profitului de acolo. Lemnul îl exportăm brut, bușteni, specii de anumiți copaci, cherestea ș.a.m.d. Nimeni nu construiește acolo și să rămână profitul pe această zonă.

Sunt multe probleme... Direcțiile agricole probabil în reorganizare în Camere agricole vor avea cu totul și cu totul alte atribuții. Or, o astfel de structură și mai ales așa cum este ea la nivelul ministerului, un birou simplu, cu câțiva oameni, va fi imposibil să gestioneze politici, acquis-uri. Noi avem câteva domenii, cum este cazul pescuitului, în care avem o agenție - și eu spun că nu este de întinderea a celei ce înseamnă zona montană a României, ci cu economia ei, cu domeniile multiple pe care le poate dezvolta, inclusiv, dacă vreți, acea agricultură ecologică, durabilă, turistică, agroturistică ș.a.m.d. - pentru că probabil politicile din zona montană, după ce va prelua președinția Republica Cehă (cunosc punctul de vedere pe acest domeniu), să fie orientate și spre ceea ce înseamnă gospodăria mică, transformarea ei și aducerea ei spre competitivitate.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul Dragoș Dumitriu, domnul Popa, domnul Kelemen.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Stimați colegi, cu toții am remarcat încurcătura în care s-a aflat domnul secretar de stat Töke și regretăm, cel puțin eu regret chestiunea aceasta, pentru că este chiar un bun colaborator al nostru. Însă, realitatea este că această agenție aprobată printr-o lege a Parlamentului nu funcționează. S-a încălcat practic grav Legea răspunderii ministeriale prin neaplicarea unei legi de către Parlament. Și chiar mă surprinde faptul că președintele României a fost foarte atent la încălcările legii de către miniștri și nu a reacționat de data aceasta. Îi atrag atenția că ar putea să-l ia de urechi pe cel de la Ministerul Agriculturii și să-i arate că nu respectă legea.

În al doilea rând, eu personal împreună cu alți câțiva colegi am introdus amendamente la Legea bugetului pe 2008, care vizau exact bani pentru această agenție; deci, posibilitatea ca această agenție să angajeze oameni să funcționeze așa cum trebuie. S-au respins, motivându-se la mai mult de jumătate de an după apariția legii că această agenție nu este funcțională, nu poate fi funcțională. Deci, și-au dat seama după 6 luni, după ce inițial au aprobat, au spus "Da, domnule, și Guvernul este de acord cu această agenție" și după aceea au spus că nu mai e funcțională.

Este un haos. Într-adevăr, zona asta montană este complet neglijată și vă spun în cunoștință de cauză, pentru că eu locuiesc în orașul Azuga, deci știu foarte bine ce se întâmplă în zona asta.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule deputat Kelemen, vă rog.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, această zonă montană este mult prea importantă pentru țară ca să răspundem așa că legea e nefuncțională. De ce n-am făcut atunci modificări? Poate am făcut noi greșeli în comisie, dar dacă venea cineva, ministerul, și putea să ne spună, da, aici trebuie corectat, fiindcă e importantă. Nu că trece un an și nu se întâmplă nimic, deși am avut promisiunea fermă de la Ministerul Agriculturii de atunci că, de la 1 ianuarie 2008, această agenție va intra în funcție și cum a zis domnul Dumitriu, într-adevăr, și fondul de bani existau pentru această problemă. Da, trebuie să dau dreptate și să nu mai ies încă o dată și, n-am vrut eu o polemică să încep. Domnul Ungureanu a avut dreptate, da, într-adevăr, Legea Codului silvic, cu această limitare de 5% oarecum a devenit nefuncțională pentru dezvoltarea zonei. Dar, trebuie să vă amintesc, domnilor colegi, care ați fost atunci la lucrările comisiei și ați fost destul de mulți când, la Sibiu în vacanță, am discutat acest proiect de lege că am discutat cel puțin 2 ore pe această temă și oarecum a rămas singuri cu această părere. Domnul coleg Ungureanu și colegii dumneavoastră, la presiunea străzii care s-au materializat prin niște articole în diferite ziare am rămas singur, deși am zis că da, această lege devine nefuncțională, această parte a legii, și părerea mea este că noul Ocol silvic și după specialiștii în silvicultură este un cod silvic simțitor îmbunătățit.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Domnule Dumitriu ați vorbit? Mă iertați.

Domnul Popa.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Mă prezint în fața dumneavoastră ca și co-inițiator al acestui proiect de lege care a fost adoptat și promulgat de președintele României, Agenția Națională a Zonei Montane. Este adevărat, atunci când am elaborat-o cu colegii mei de la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industria alimentară și servicii specifice am avut în vedere crearea unei instituții care să gestioneze fondurile europene din această zonă, zonă cu specific aparte, cu o suprafață imensă, cu populație dispersată care duce o viață foarte grea, și ne-am gândit aici să creăm și instituțiile specializate și echipa de specialiști, pentru că vreau să vă spun, stimați colegi, una este când dai ordine și dispoziții de la București și una este când ești din zonă de acolo, când îi simți pe mocani, pe moți, care trăiesc acolo la fața locului și înțeleg nevoile și problemele lor din zona respectivă. Noi, de aceea, ne-am gândit, eu nu cred că Legea muntelui nr.347 din 2004 a reușit sau reușește să realizeze aceste probleme, să acceseze aceste fonduri europene atâta timp cât n-a avut în vedere și crearea unor forme organizatorice care să implementeze aceste fonduri.

De aceea, noi considerăm că este nevoie de o instituție specializată numai pentru zona montană, așa cum avem APIA pentru o subvenționare a produselor agricole, așa cum avem Agenția de Pescuit care este instituție specializată, acreditată de Uniunea Europeană să implementeze fondurile pentru pescuit și alte domenii de activitate. Și muntele și zona montană are nevoie de o instituție de specialitate. De aceea, vom face demersuri cu ceilalți colegi ai noștri la ministerul de resort să vedem în ce situație se află modul de organizare și de punere în funcțiune a acestei Agenții Naționale a Zonei Montane.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt alte intervenții? Domnule secretar de stat, doriți să mai interveniți?

 

Domnul Töke Istvan:

Nu.

Domnul Bogdan Olteanu:

Bun. Discuțiile probabil vor fi continuate la comisie. Nu există amendamente admise sau respinse. Consult însă comisia pentru o clarificare.

Domnule președinte Kelemen? Este lege organică să înțeleg până la urmă din raportul comun asupra acelor două proiecte, ca să știm cum o încadrăm. Înțeleg că s-a făcut raport comun dintr-un proiect cu caracter organic și unul ordinar.

Vă rog, dacă vreți s-o anunțați ca să știm cum o votăm.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Domnule președinte,

S-a făcut o greșeală regretabilă. Legea face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Bogdan Olteanu:

E în regulă. Atunci o să rog să cerem și de la Consiliul Legislativ o confirmare pe parcurs înainte de trimiterea la monitor. Deocamdată pleacă spre sesiunea de vot final ca lege ordinară cu propunere de adoptare.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 15:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro