Dragoș Ujeniuc
Dragoș Ujeniuc
Ședința Camerei Deputaților din 23 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/03-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 23-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 septembrie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Dragoș Ujeniuc - declarație politică intitulată "Invitație la logică";

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, dau cuvântul domnului Dragoș Ujeniuc.

Domnul Dragoș Ujeniuc:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este binecunoscută modificarea Legii nr.303/2005 de către Senat și trimiterea acestui proiect de lege la promulgare către instituția prezidențială.

Datorită pozițiilor adoptate în cercurile politice românești și nu numai, în legătură cu acest subiect, am simțit nevoia să fac această declarație politică intitulată "Invitație la logică".

Potrivit art.125 alin.(2) din Constituția României, promovarea, transferarea și sancționarea judecătorilor sunt de competența Consiliului Superior al Magistraturii. Acest articol este intitulat "Statutul judecătorilor".

În art.123, cu denumirea "Statutul procurorilor", nu se tratează de fel competența în promovarea, transferarea și sancționarea procurorilor.

Fără îndoială, ne aflăm în fața unui vid de reglementare constituțională a problemei promovării în funcție a procurorilor. A venit apoi Legea nr.303/2005 care conferă Președintelui țării prerogativa neprevăzută în Constituție, a promovării în funcții de conducere a procurorilor. Întrebarea logică vine de îndată: de ce pentru promovarea judecătorilor competența aparține Consiliului Superior al Magistraturii, iar pentru promovarea procurorilor s-ar imune competența altei instituții, și anume Președinția?

Este de bun simț juridic, potrivit regulii mutatis-mutandis ca în fața lacunei constituționale referitoare la promovarea procurorilor, să se trateze problema în concordanță cu reglementarea referitoare la judecători. Aceasta, cu atât mai mult cu cât Constituția instituie calitatea de garant al independenței justiției, art.133 alin.(1), calitate cu care nu este creditată instituția prezidențială, ci Consiliul Superior al Magistraturii.

Dar, iată că, în pofida oricărei logici juridice, Președintele României își arogă o atribuție total străină reglementării constituționale. Și iată cum garantul independenței justiției, Consiliul Superior al Magistraturii, rămâne un element de decor în fața politizării excesive a unei atribuțiuni care ar trebui să fie plasată total în afara politicului.

Este de înțeles că numirea în funcție a judecătorilor și procurorilor a fost dată de Constituție în competența Președintelui României, în ideea că decretul prezidențial conferă acelora un plus de autoritate. Dar nu este de înțeles să se ia din competența Consiliului Superior al Magistraturii o prerogativă care îi aparține în mod logic, dată fiind calitatea de garant al independenței justiției.

În fața unui asemenea exercițiu de logică, consider total deplasată, cel puțin de la prevederile constituționale, dezaprobarea gălăgioasă venită de la Cotroceni și din Aleea Modrogan. Gălăgie nesusținută de vreun oficial marcant al Comisiei Europene, ci doar de purtătorul de cuvânt al acestei Comisii, care a uitat probabil că fiecare țară membră a Uniunii Europene are totuși o constituție care trebuie respectată.

Noua reglementare în materie nu a făcut decât să se alinieze la prevederile constituționale și să dea sens conceptului de garant al independenței justiției, garant care în nici un caz nu poate purta numele de Traian Băsescu.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 20 iunie 2019, 20:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro