Marian-Florian Săniuță
Marian-Florian Săniuță
Sittings of the Chamber of Deputies of September 23, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.85/03-10-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 23-09-2008 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 23, 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.30 Marian Florian Săniuță - declarație politică intitulată "Cum să pierzi un miliard de dolari";

 

Domnul Marian Florian Săniuță:

"Cum să pierzi un miliard de dolari"

"Ușor" - ar fi răspunsul Guvernului României dacă ar trebui să dea explicații de ce concernul german Daimler a ales Ungaria în detrimentul României pentru a ridica o uzină de asamblare a modelelor firmei auto Mercedes-Benz, investiție de circa 800 milioane euro.

Declarațiile premierului român pe această temă sunt hilare și reliefează o seriozitate cel puțin discutabilă atunci când vorbim despre o investiție de 800 milioane de euro sau mai bine de un miliard de dolari.

Dar să vedem care sunt adevăratele cauze, pe care le poate recunoaște nici în ruptul capului prim-ministrul român.

În primul rând, nu s-a emis niciun act normativ care să reglementeze regimul investițiilor în perioada postaderare. Deși s-au lansat câteva idei și chiar un proiect de lege care, însă, nu s-a înaintat spre dezbatere Parlamentului, această lipsă de cadru legislativ după 2007 a concurat la pierderea acestei investiții importante.

Agenția Română pentru Investiții Străine a fost copilul vitreg al premierului Tăriceanu, aceasta funcționând mai bine de doi ani fără conducere, după scandalul de corupție la vârf din 2006, care a dus la demiterea acesteia. Cum să convingi un colos precum Daimler că Guvernul României dorește investiții majore în stil german în România? Oricum Guvernul Tăriceanu a luat decizia de a desființa ARIS după ce nici pentru investiția Ford în România nu a existat asistența de specialitate necesară. Și rezultatele s-au văzut în poziția Comisiei Europene.

Parcurile industriale au reprezentat un succes al guvernării 2000-2004. Prin soluțiile de tip brownfield și greenfield oferite diverșilor investitori s-a reușit și atragerea de investitori străini, și rezolvarea unor probleme specifice tranziției, dar și susținerea dezvoltării capitalului autohton, prin relațiile de afaceri pe care le-au intermediat aceste platforme economice.

Nicio măsură nu a fost adoptată în mandatul 2005-2008 pentru susținerea acestor adevărate motoare ale dezvoltării economiei! Și atunci cum să oferi lui Daimler o suprafață de teren și accesul la utilități necesare unei investiții majore?

Ne aducem aminte cu toții cum mandatul guvernării portocalii a început sub tirul declarațiilor privind reconsiderarea unor contracte economice încheiate de statul român în perioada 2000-2004.

Unul dintre acestea privea securizarea frontierelor României și fusese încheiat legal, lucru dovedit și de organele de anchetă, cu concernul european E.A.D.S., unde doi dintre acționari sunt statul german și concernul Daimler. Cum să investească în România o astfel de firmă, atâta timp cât au fost acuzații nefondate de "șpagă" și cât timp s-a interzis nejustificat un contract negociat și încheiat anterior?

Pentru ca o firmă ca Mercedes-Benz să asambleze în România un anumit model de autoturism se impune, pentru păstrarea unui nivel redus al costurilor, achiziția de pe piața internă a unor subansamble, piese etc.

Dar cum să reușească o firmă să producă diverse piese la nivelul de calitate cerut de o companie ca Mercedes, atâta timp cât nu a existat vreun program al Guvernului Tăriceanu de susținere a capitalului românesc? Și, să nu uităm, guvernul României este unul liberal...

Și, în sfârșit, declarația domnului Tăriceanu - "Avem aici un Renault, un Ford, nu putem avea toți constructorii din lume" - arată cum a pierdut România cel puțin 1 miliard de dolari!

Da, avem aici Renault și Ford, dar niciunul nu produce modele de complexitatea și tehnicitatea lui A și B Klasse, ce vor fi asamblate la Keskemet, chiar lângă România! Este ca și cum domnul Tăriceanu s-ar plimba cu trotineta mai bine decât cu Harley Davidson! Oricum, asta a făcut timp de 4 ani de zile Guvernul: o plimbare cu trotineta prin Europa.

Cât despre pierderea unui miliard de dolari - nu-i așa că totul este "Dreptate și Adevăr"?

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 19 july 2019, 21:42
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro