Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.88/09-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 29-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 septembrie 2008

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.15/2008 privind creșterile salariale ce se acorda în anul 2008 personalului din învățământ (rămas pentru vot final).
 
consultă fișa PL nr. 263/2008

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Poziția 5. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 pentru personalul din învățământ.

Dacă, din partea inițiatorului, dorește cineva să ia cuvântul? Nu dorește.

Din partea comisiilor sesizate în fond?

Domnul Petre Popeangă:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare creșterile salariale ce se vor acorda în 2008 personalului din învățământ, prevăzând creșterea valorii coeficientului de multiplicare în trei tranșe: între în perioada 1 ianuarie-31 martie 2008, 1 aprilie-30 septembrie 2008 și 1 octombrie-31 decembrie 2008.

De asemenea, pentru funcțiile didactice de predare cu gradele 2, definitiv și debutant, pentru cele cu studii de nivel liceal, fără pregătire de specialitate, precum și pentru funcțiile didactice auxiliare, coeficienții de multiplicare sunt majorați cu 10% de la 1 ianuarie 2008, față de nivelul avut la 31 decembrie 2007.

Cele două comisii propun plenului Camerei Deputaților adoptarea cu amendamente a proiectului de lege.

Amendamentele propuse de comisiile reunite, având la bază realizările în plan economic, vizează necesitatea creșterii atractivității și stabilității personalului didactic, precum și necesitatea recunoașterii importanței sociale a profesiei de cadru didactic.

De asemenea, prin modificările propuse, sunt create condițiile pentru renunțarea la inițiativele legislative privind acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice din învățământul preuniversitar acreditat, de stat și privat, în vederea achiziționării de haine și alte inițiative legislative cu caracter social apreciate de membrii comisiilor ca fiind rezolvate în fond.

La întocmirea prezentului raport, în conformitate cu prevederile art.68 alin.(1) și (2) din Regulamentul Camerei Deputaților, comisiile au avut în vedere avizul Consiliului Legislativ, de care s-a ținut cont în totalitate, precum și avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

În urma finalizării dezbaterilor, cele două comisii propun plenului adoptarea, cu amendamente, a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului didactic din învățământ, după cum urmează ... Și sunt aici amendamentele pe care urmează să le dezbatem la discuții generale.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Dacă dorește cineva să ia cuvântul în cadrul dezbaterilor generale? Vă rog.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnilor miniștri,

Ne aflăm astăzi, după începutul anului școlar, aș putea spune la un moment cu adevărat istoric. Istoric, prin intenția Guvernului de a da o ordonanță și a mări cu circa 6% salariile personalului didactic, sau, în cazul în care condițiile sociale, economice vor permite, cu circa 9%.

Dumneavoastră, prin reprezentanții dumneavoastră în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru muncă și protecție socială, prin analiza indicatorilor economici cu distinșii noștri colegi din Comisia pentru buget, finanțe și bănci, s-a ajuns la concluzia că o doleanță mai veche a cadrelor didactice, aceea de a avea un salariu decent, poate fi adusă la îndeplinire prin votul majorității parlamentare.

Dacă majoritatea guvernamentală putem spune că este relativă, suntem convinși că cea parlamentară pe acest proiect și inițiativă legislativă, va fi covârșitoare. De aceea, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat va susține această ordonanță, cu amendamentele care sunt și, în speță, la timpul respectiv, se va preciza o creștere a indicelui de referință 1 până la 4 milioane.

Acestea vor aduce, evident, nu bunăstare în învățământ, nu vor aduce ceea ce trebuie, consfințirea articolului din lege, "învățământul este o prioritate națională", dar vor pune un prim pilon spre redresarea României de mâine, prin învestirea în cunoaștere, în educație și în viitorul acestei țări.

Sper, stimați colegi, că veți pune umărul, alături de noi, la această primă acțiune de a atrage în învățământ pe tinerii performanți ai României.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră favorabil. (Aplauze ale asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al U.D.M.R., vă rog.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt în totalitate de acord cu expresia domnului Stanciu, că ne aflăm într-un moment istoric. Personal, aștept acest moment din momentul adoptării Legii învățământului, din anul 1995, fiindcă art.2 al acestei legi stipulează cât se poate de clar că, în România, învățământul este prioritate națională.

Și, cu toate că am înțeles mesajul acestui articol, guvernele de fapt nu au încercat cu toată seriozitatea de a aplica în practică acest principiu. Desigur, Guvernul actual a alocat sume fantastice nebănuite în sistemul de învățământ, dar, în mod paradoxal, ce am constatat? Că calitatea procesului instructiv-educativ în loc să se îmbunătățească paralel cu alocarea sumelor, e pe un trend de scădere. Și oare din ce cauză? Datorită faptului că în urma multor discuții politice, noi am ajuns la concluzia că este nevoie de o reformă comprehensivă a sistemului de învățământ, cu alte cuvinte e nevoie de reforma structurii învățământului, de reforma conținutului, a managementului, a finanțării și nu în ultimul rând de pregătirea și perfecționarea cadrelor didactice.

Noi, în urma dezbaterilor politice, am ajuns la concluzia că ar fi nevoie de un pact național privind sistemul educațional, și toate partidele politice parlamentare au semnat acest pact, pe baza căruia va trebui să elaborăm o strategie națională a învățământului, iar această strategie care va fi elaborată va sta la baza pachetului de legi care va reglementa sistemul de învățământ.

Concret, mă refer la Legea învățământului preuniversitar, la Legea universităților și la Statutul cadrelor didactice.

Ei, teoretic, toate sunt bune și frumoase. Dar am uitat de un singur lucru. Pentru a implementa o asemenea reformă comprehensivă, nu este nevoie doar de modernizarea infrastructurii învățământului. În primul rând, succesul reformei învățământului depinde de motivația de participarea activă a personalului didactic, a acelora care lucrează în sistem.

Eu sper cu toată tăria că prin votul dat azi vom face un pas serios în ceea ce privește ridicarea calității învățământului românesc.

Vă mulțumesc.

(Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Partidului Național Liberal, domnul Ghișe. Urmează domnul Bîrsan, din partea Partidului Democrat-Liberal.

Domnul Ioan Ghișe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate doamne și stimați domni colegi deputați,

Stimați invitați,

Întâi de toate, precizez că Grupul deputaților Partidului Național Liberal va vota pentru Ordonanța nr.15 din 2008, cu amendamentele propuse pentru mărirea salariilor cadrelor didactice la nivelul prevăzut în amendamente - 45%. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

A doua chestiune care trebuie însă precizată este următoarea. În cadrul Grupului deputaților liberali, noi am avut dezbateri serioase datorită faptului că ordonanța, în forma promovată în luna ianuarie, a avut prevederi diferite față de ceea ce astăzi se discută. Și asta, de ce? E bine să cunoască ceea ce spun acum mai ales aceia care din afara Parlamentului nu au citit prevederile constituționale.

Guvernul execută un buget aprobat de Parlament. Voința Parlamentului se exprimă în privința alocărilor de salarii în sectorul bugetar prin Legea bugetului de stat.

Or, aici, spunând lucrurilor pe nume, trebuie să precizăm că anul trecut, cam pe vremea asta, începea o mică păcăleală față de cadrele didactice. În ce consta ea? Înainte cu 10 zile de depunerea proiectului de buget de către Guvern la Parlament, un grup de colegi au inițiat un proiect de lege pentru mărirea cu 50% a salariilor cadrelor didactice. Acest demers, în principiu, este foarte bun și este în concordanță cu recunoașterea importanței sociale a muncii pe care dascălii o fac în România.

Care-i problema de politicianism? Problema constă în aceea că la dezbaterile din comisiile parlamentare (Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și respectiv Comisia pentru buget, finanțe și bănci) pentru bugetul anului 2008, anul trecut, pe vremea aceasta, nu s-a făcut un amendament în sensul măririi salariilor cadrelor didactice cu 50% în anul 2008. Pe cale de consecință, bugetul aprobat de Parlament a urmat ca Guvernul să-l execute și, în mod eșalonat, s-au stabilit aceste tranșe de mărire de salarii conform Ordonanței nr.15 din 2008.

Precizez că, deși depus în octombrie 2007, proiectul de buget inițiat de o serie de colegi de la P.S.D. a zăcut în Senat până în decembrie 2007, când a fost distribuit comisiilor parlamentare. Deci, odată ce bugetul pe 2008 a intrat în derulare, în paralel, în comisiile Senatului, se dezbătea proiectul de buget.

În aprilie 2008, Senatul a aprobat acest proiect de lege. Din aprilie, până în prezent, din nou n-a intrat în dezbaterile comisiilor decât în urmă cu câteva săptămâni și așa ne trezim că exact în preajmă de campanie electorală, apare această propunere, bună pe fond, care însă putea fi aprobată încă din urmă cu un an de zile. Faptul că se exploatează două situații, pe de o parte, nevoia de salarii mai mari ale cadrelor didactice, care trebuie împlinită, iar, pe de altă parte, faptul că s-a făcut această bombă cu efect întârziat care să explodeze exact acum, în preajmă de alegeri, asta deja este o abordare neprincipială.

Închei, prin a vă spune următoarele: creșterea economică și eforturile pe care Guvernul Partidului Național Liberal, împreună cu U.D.M.R., le-a făcut, are ca și obiectiv creșterea de venituri și respectiv pensii pentru toate categoriile de cetățeni și în mod special pentru bugetari.

Noi susținem acest proiect de lege, dar am ținut să precizăm că ceea ce a făcut P.S.D., prin inițiativa sa și modul cum în paralel cu execuția bugetului mergea cu un proiect de lege, nu a fost altceva decât o abordare politicianistă și demagogică.

Evident că această decizie pe care o vom da "pentru" va crea o presiune inflaționistă greu de depășit. Însă veți vedea că se vor face eforturi și vor veni propuneri de la Guvern, pentru ca acest lucru să devină un fapt împlinit, și anume dascălii din România să aibă salarii mai bune, spre decență, astfel încât să le fie recunoscută importanța socială a muncii.

Vă mulțumesc pentru atenție.

(Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului Partidului Democrat-Liberal, domnul Bîrsan.

Domnul Iulian-Gabriel Bîrsan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimați invitați,

De la început, pot să spun că vom susține acest proiect de lege prin care ordonanța va trece prin Parlament. Dar trebuie să facem câteva observații. Să nu uităm că această ordonanță, în forma în care este, am vrut s-o votăm în luna iunie. Cei care s-au opus au fost cei de la Partidului Național Liberal, care au tergiversat în ultima ședință ca să nu intre pe ordinea de zi. Trebuie să mai facem o observație. Este adevărat că Partidul Social Democrat a inițiat această lege. Se pare, însă, că cei din media nu au aflat că astăzi noi votăm Ordonanța nr.15 de modificare a salariilor și nu inițiativa parlamentară a Partidului Social Democrat.

În final, vreau să spunem că vom susține și vom fi alături de cadrele didactice, astfel încât prin creșterea acestor salarii să stabilizăm forța de muncă din învățământ și poate să-i atragem și pe tineri în acest domeniu de activitate.

Vă mulțumesc.

Îmi pare rău că din partea ministerului nu este nimeni la pupitru. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea Partidului România Mare, domnul Paul Magheru.

Domnul Paul Magheru:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Mă bucur să aud că la majoritatea parlamentară sigură de astăzi se va adăuga și votul grupurilor parlamentare ale minorității guvernamentale.

Aș vrea să vă spun ceea ce deja se cunoaște. Prin tradiție și algoritm politic, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport avea în frunte un președinte P.R.M. Aș vrea acum, indiferent, că ia cuvântul din partea altui partid, cel care a făcut demersuri foarte serioase în legătură cu acest lucru a fost profesorul Anghel Stanciu care s-a considerat întotdeauna, înainte de a fi PRM-ist sau PSD-ist, un om al școlii, încât astăzi triumfă, dacă doriți, un demers foarte lung al unui partid al școlii, unde nu putea să lipsească niciun grup parlamentar. Aici nu este vorba de politicianism, nu este vorba de demagogie. Aici este vorba de o reparație strict necesară. Altminteri, rămânem fără ceea ce constituie o retribuție echitabilă decentă a profesorilor.

La fel, a venit Olguța Vasilescu, a venit astăzi și vă prezintă Petru Popeangă, iar eu, ca membru al Partidului România Mare, am susținut întotdeauna, alături de foarte mulți colegi, tot felul de proiecte, tot felul de propuneri legislative, ca să încercăm să cârpocim legea. Iată că de data aceasta s-a făcut dreptate. de data aceasta, profesorii vor avea o salarizare decentă fără acest lucru și este una dintre marile realizări ale Parlamentului României că a avut în vedere o chestiune strict necesară, echitabilă.

Toți vorbim că este investiția cea mai importantă. Cunosc că s-au făcut demersuri până acum la președinții țării, la prim-miniștrii, la miniștrii de finanțe. Iată că, finalmente, bine că s-a impus mintea românului cea din urmă. în afara salarizării corespunzătoare, decente, a salariilor profesorilor, fără alte amendamente de umilire a profesorilor, prin această creștere, deci a salariilor, într-adevăr deschiderea anului școlar, și cea care va urma poimâine, universitar, poate să spune că a pornit sub auspiciile respectului Parlamentului României față de una din categoriile cele mai importante pentru viitorul României.

Vă mulțumesc și sunt sigur de votul unanim al Parlamentului României la acest proiect de lege. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Partidului Conservator, domnul Mircea Costache.

Domnul Costache Mircea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Este regretabil că a fost adusă pe ordinea de zi atât de târziu și în conjuncturi preelectorale o lege de mare importanță pentru viața societății românești. Din cauza asta, și discursurile par întotdeauna conjuncturale, convenționale și minate de elementul esențial al credibilității.

Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că este importantă investiția în infrastructura școlară, căreia i s-a acordat o importanță majoră până în momentul acesta, este importantă investiția în spații de învățământ, în săli de sport, în clădiri, dar cea mai importantă trebuie să fie investiția în resursa umană, pentru a reda demnitatea profesorilor. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Vă mulțumesc.

Investiția în resursa umană este garanția, pe termen lung, a perpetuării valorii în societatea românească.

Reașezarea pe temeiuri corecte a salarizării personalului din învățământ este și o garanție a scăderii gradului de infracționalitate, pentru că numai redând demnitatea profesorilor striviți adesea, ofensați de opulența parveniților perioadei pe care o trăim, nu-și mai îndeplinesc menirea cu care au fost învestiți.

Vă mulțumim și mulțumim tuturor celor care reușesc să treacă de la pasiuni personale, de la semnarea unor pacte pe educație, mai mult sau mai puțin formale, la actul legislativ care se finalizează cu reașezarea, în temeiul legalității și normalității, a unei categorii de cea mai mare importanță pentru redresarea și pentru reintrarea în normalitate a societății românești.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Nu mai sunt înscriși. Da, vă rog. Deci, la dezbateri generale. Scuzați-mă, vă rog.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Domnul Eugen Nicolicea:

O secundă, te rog.

La dezbateri generale, fiecare partid a avut un reprezentant.

Domnul Nicolae Popa:

Este un drept la replică, domnule președinte. Drept la replică, pentru ca distinșii și respectabilii noștri profesori care sunt prezenți astăzi și cărora le purtăm considerație...

Domnul Eugen Nicolicea:

Nu am constatat că vi s-a pronunțat numele și nu aveți dreptul la replică.

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului minorităților naționale.

Domnul Mihai Radan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sunt Radan Mihai și sunt secretarul Comisiei pentru învățământ.

Orice măsură pozitivă, stimați colegi, care duce la un progres social și, mai ales ceea ce s-a accentuat aici, la asigurarea resurselor umane vor afecta pozitiv și minoritățile naționale.

De aceea, vom susține această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci nu am limitat dreptul... ați cerut... Atenție, ați solicitat dreptul la replică și nu aveți dreptul la replică!

Domnul Nicolae Popa:

Deci spuneam ca distinșii noștri profesori să nu fie induși în eroare...

 

Doamna Aurelia Vasile (din bancă):

A vorbit!

Domnul Eugen Nicolicea:

Stați să ne lămurim problema de Regulament. Ați solicitat cuvântul în baza dreptului la replică. Nu aveți dreptul la replică.

Aveți o altă solicitare acum?

Domnul Nicolae Popa:

Spun punctul de vedere al Grupului Partidului Național Liberal despre problema aceasta, pentru că cei de la PD-L au spus că nu au avut ocazia în iunie s-o introducă pe ordinea de zi. Eu știu că și colegii noștri de la PSD au inclus pe ordinea de zi, pentru că noi, Partidul Național Liberal, eram în inferioritate, aveam numai 18% în Parlament și putea să fie aprobată pe ordinea de zi din luna iulie, deci nu are dreptate colegul nostru de la PD-L.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Președintele Comisiei pentru muncă, vă rog.

Domnul Gheorghe Barbu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și doamnelor colegi,

Stimați invitați,

După cum știți, cu această ordonanță au fost sesizate, pe fond, Comisia pentru învățământ și Comisia pentru muncă și protecție socială.

Aș vrea să fac doar o simplă corectură, sau un lucru care nu s-a spus aici. Deputați din cele două comisii, aparținând Grupului PSD și Grupului PD-L, sunt autorii acestui amendament de modificare și creștere a valorii de referință.

Vă mulțumesc.

Și aș vrea să se rețină acest lucru, pentru că nu s-a pronunțat.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Mai există vreo intervenție?

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În primul rând, aș vrea să nu se facă o confuzie, pentru că, aici, un coleg de-al nostru a venit și a spus că există un alt proiect de lege al PSD-ului, cu mărire de 54% și că aceasta este o ordonanță de urgență a Guvernului, care n-are legătură cu proiectul de lege al PSD-ului.

Ca să nu fie niciun fel de confuzie, este vorba de o ordonanță de urgență care a fost amendată în cadrul Comisiei pentru învățământ de la Senat de către colegii noștri de la PSD. Au fost formulate amendamente, a trecut în această formă, amendată de către PSD la Senat și la Camera Deputaților și este, dacă vreți, mai mult o inițiativă sau o lege care a ieșit a PSD-ului decât ceea ce rezulta din ordonanța de Guvern.

Nu mai există un alt proiect de lege, acesta este singurul. Ne batem pentru el începând din luna aprilie. Spun colegii noștri că ar fi fost blocat inclusiv de noi. Vreau să vă aduc aminte câte luări de cuvânt am avut în Parlament pentru a aduce pe ordinea de zi cât mai aproape acest proiect de lege.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Trebuie să încunoștințez pe cei care au comentat că, în faza dezbaterilor generale, fiecare grup parlamentar poate interveni o singură dată, iar durata luării de cuvânt a reprezentantului nu poate depăși cinci minute. Deci, incidentele de procedură ne-au făcut ca să întârziem adoptarea legii, se tot solicită diferite intervenții.

Trecem la dezbaterea proiectului.

Cu privire la titlu, în cadrul articolului unic, este vorba poz. 1-16, inclusiv anexele. Dacă există obiecții sau observații, inclusiv din partea ministerului?

Nu există niciun fel de obiecții. Se consideră adoptate. Rămâne pentru votul final. (Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Da, vă rog.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Dragi invitați,

Cred că este chiar un moment emoționat astăzi, în Parlamentul României.

Vreau să vă mulțumesc sincer pentru modul în care Parlamentul României s-a aplecat spre problemele școlii.

Vreau să mulțumesc și Senatului, care a trecut întâi această lege și vreau să vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru că astăzi, de aici, de la acest microfon, într-adevăr, ați dovedit că școala este o prioritate națională.

Ea așa trebuie să rămână, pentru că nu se poate înălța țara fără școală. Este un act de dreptate pe care-l facem astăzi profesorilor. Nu este un pas foarte mare, dar este o ameliorare și o încercare de a remotiva profesorii.

Sunt convinsă că toți dascălii noștri vor ține seama de calitatea învățământului în mai mare măsură decât până acum, pentru că, în mod categoric, trebuie să întoarcem spre societate ceea ce societatea, astăzi, trimite spre personalul didactic.

Vă mulțumesc încă o dată sincer și sper ca mâine, toți deopotrivă, indiferent din ce grup parlamentar facem parte, să dăm votul pe această lege extrem de importantă pentru școala românească.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PSD și din partea invitaților.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Din partea Partidului Național Liberal.

Având în vedere importanța acestui proiect, fiecare grup va avea câte un vorbitor și, bineînțeles, domnul ministru va avea ultimul cuvânt.

Domnul Relu Fenechiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Mulțumesc și invitaților prezenți aici,

Desigur, cu toții avem emoții atunci când vorbim în fața dascălilor noștri. Se întâmplă asta de la grădiniță, în clasele primare. Să știți că se întâmplă asta și aici, în Parlament.

Acum, în ceea ce privește lacrimile, îmi cer scuze, am mai văzut lacrimi la oamenii politici. Nu de fiecare dată ele curg cu adevărat.

Ceea ce vreau să vă spun, stimați profesori, pentru că nu am fost, nu sunt și nu voi fi niciodată un populist: mă bucur enorm că, în actuala guvernare, se reușește ca salariile dumneavoastră să crească cu un procent motivant. (Se răspunde cu aplauze din partea unor invitați și cu proteste din partea Grupului parlamentar al PSD.)

Mulțumesc pentru aplauze.

Mi-aș fi dorit ca și în guvernările anterioare, oameni care acum au susținut aceste măriri de salarii să le fi susținut când erau miniștri, când erau majoritari la guvernare, dar când, trebuie să recunoască, nu aveau performanța economică necesară pentru a putea cu adevărat să vă mărească aceste salarii.

Eu repet, mă bucur, s-au mărit salariile profesorilor, cu siguranță Parlamentul va vota această mărire, dar rog cu tărie parlamentarii României să aibă responsabilitatea ca legile pe care le vom vota în continuare, să fie făcute în așa fel, încât să nu ne facem de râs față de oamenii aceștia. Că, dacă niște oameni vor mai promite că le dau 20 de mii de euro sau 25 de mii de euro celor care se întorc de la muncă, din străinătate, stimați profesori, vreau să vă spun că totul nu a fost decât o păcăleală.

Vă mulțumesc. (Proteste din partea Grupului parlamentar al PSD. Aplauze din partea asistenței de la balcon.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc, dar scopul luării de cuvânt a fost cu totul altul.

Dacă mai există, din partea celorlalte grupuri, intervenții? Mulțumesc.

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Sunt nu indignat, sunt de-a dreptul umilit eu, ca parlamentar, pentru că domnul Fenechiu, șeful domnului ministru Adomniței, a venit aici și, în mod jalnic, domnule coleg, vă văd și la televizor, să fiți sănătos, dar, de la tribuna Parlamentului, pot să vă dau replică.

Sunteți un politician jalnic. Dumneavoastră ați venit aici să vă legați de o doamnă, colegă de-a noastră, care n-a plâns ca un alt prieten de-al dumneavoastră de atunci, pe care acum îl înjurați, conform tradiției dumneavoastră PNL-iste, care a venit și, plină de emoție, a vorbit despre un proiect pentru care s-a bătut cu noi, chiar, cu cei din partidul nostru, pentru ca să adopte. Și dumneavoastră, pe această doamnă, o asimilați acelei persoane care vi l-a adus pe Stolojan în vârful partidului, vi l-a scos din vârful partidului și v-a adus acolo unde sunteți și trebuie să fiți: în cartea de istorie.

Dragi colegi PSD-iști, prea mult i-am ajutat pe acești oameni, nu merită dacă ne tratează așa. (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PSD.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc. V-aș ruga ca, în luările dumneavoastră de cuvânt, să nu mai generați dreptul la replică.

Vă rog frumos, procedură.

Domnul Marcu Tudor:

Domnule președinte,

Vă solicit să depășim momentul acesta de demagogie ieftină. Am văzut, cei care ați vorbit, v-au văzut profesorii, v-au aplaudat.

Vă fac o propunere, domnule președinte, haideți să facem alegeri parlamentare din trei în trei luni, ca să mărim salariile până la nivel occidental. Problema este dacă ne țin curelele până atunci. Dar, haideți să trecem la punctul următor, pentru că până aici mi-a ajuns demagogia unora dintre noi.

Dacă nu erau alegerile parlamentare acum, domnilor profesori, cu toate că aveți perfectă dreptate, nu cred că vedeați mărirea de salariu.

Haideți să facem, încă o dată, din trei în trei luni alegeri și mărim salariile occidental.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Din partea Partidului Democrat-Liberal, vă rog, domnul Barbu.

Domnul Gheorghe Barbu:

Doamnelor și domnilor,

Cred că se cuvine să facem câteva precizări.

În ultimii patru ani, pe o grilă de ierarhizare a salariilor din România, în mod constant, salariile din învățământ au crescut mai mult decât au crescut la celelalte categorii de bugetari. (Proteste.)

Vreau să spun următorul lucru: acest lucru s-a demarat în anul 2006, iar astăzi, când vorbim de o majorare substanțială, nu se face altceva decât se acordă cadrelor didactice statutul pe care-l merită mai accelerat, mai repede decât poate altor categorii profesionale bugetare și, cu siguranță, toate celelalte, fie că sunt din sănătate, fie că sunt funcționari publici, vor urma să se așeze prin majorări acolo unde le este locul.

De aceea, cred că această lege nu mai trebuie discutată mult, trebuie aprobată și pusă în aplicare, pentru că, peste două zile, intră în vigoare ultima majorare pe acest an.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

O secundă, dacă din partea altor grupuri parlamentare mai există vorbitori? Din partea PRM-ului a vorbit domnul Tudor. Vă rog. Deci, pentru celelalte intervenții la sfârșit.

Domnul Ioan Aurel Rus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Distinsă asistență,

Dascălul este lumânarea care se arde pe sine ca să lumineze pe alții. (Comentarii, murmure în sală.)

Și dacă dumneavoastră oftați când se aude vorba de lumânare, poate că o puteți aprinde de acum, cei care murmurați în sală.

Trebuie să vă gândiți puțin că dascălii v-au luat de mânuță la grădiniță și v-au purtat până ați ajuns pe băncile Parlamentului, numai că ați uitat să fiți recunoscători față de ei de multe ori. (Aplauze.)

Întotdeauna când s-a pus problema salarizării dascălilor s-a votat împotrivă prin comandă politică. De această dată, pentru că se apropie alegerile, sigur că s-a venit cu această ofertă.

Nu uitați, stimați dascăli, ce vi s-a promis în 2004 și ați rămas cu un gust amar. N-ați mai trăit bine după 2004 și ați trăit cum ați putut. Gândiți-vă că majorările de astăzi vă vor lovi la buzunar din ianuarie în colo, pentru că acest Guvern acum face orice ca să mai rețină la putere, dar inflația și creșterea prețurilor va lovi rău de tot pe dumneavoastră și pe întreaga societate românească.

Eu mă bucur, împreună cu Partidul România Mare, că se rezolvă momentan această problemă, dar aș vrea să fiți fericiți și bucuroși de azi înainte; aș vrea, de azi înainte, să nu văd dascăli, profesori universitari cerșind bani pe trotuar că nu au cu ce să cumpere medicamente.

Vrem să vedem: problema pensiilor s-a dus până la dascălul de la catedră? S-a dus până la dascălul care nu are cu ce să intre în farmacie, să nu spun și în alte locuri?

Mă bucur că distinsa doamnă ex-ministru a vorbit atât de frumos de aici. Și mă bucur, mai mult de orice, că rămâne în cursa pentru acest minister, că o altă doamnă care se lăuda că va ajunge s-a pierdut printr-un microbuz.

Mergem mai departe însă și vom spune adevărul: este prea puțin pentru profesori cât se dă astăzi.

Justiția, cel puțin, ar trebui să ridice o statuie fostului ministru Valeriu Stoica, care, atâta vreme cât a fost ministru la justiție, a știut să facă retribuții.

Oare câți dascăli au fost miniștri la învățământ de ce n-au reușit să vină cu astfel de inițiativă?

Spunea colega noastră, Lia Olguța Vasilescu că, în repetate rânduri, a fost scoasă de pe ordinea de zi problema dascălilor.

Astăzi, totuși, se va rezolva prin votul dumneavoastră și vă rog cu toții să fim de acord să dăm un merit prea mic celor care ne-au făcut astăzi să fim aici.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

O chestiune de procedură, doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

De la microfonul Camerei, doresc să-mi exprim nemulțumirea față de colegul nostru de la PNL, deputatul Fenechiu, care, prin atitudinea lui, astăzi a jignit nu doar pe Cati Andronescu, ci toate femeile din Parlament și, în general, femeile din România.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Doamna Andronescu, vă rog.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc.

Eu vreau să vă spun că nu sunt supărată pe domnul Fenechiu, cu o condiție: mâine să voteze această lege. Și vreau să-i spun domnului Fenechiu că știu, de câte ori este nevoie, să fiu "bărbată".

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Fenechiu are dreptul la replică.

Domnul Relu Fenechiu:

Nu este vorba neapărat de un drept la replică, este vorba de scuze.

Dacă doamna Andronescu consideră că am jignit-o, îmi cer scuze public, în fața tuturor. (Aplauze.)

Nu știu dacă nu ar fi cazul să-și mai ceară cineva de aici scuze, dar unii o fac, alții nu.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Domnule ministru, vă rog.

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Aș fi vrut să fiu la fel de fericit ca dumneavoastră într-o asemenea zi.

Aș fi vrut să aveți atâta responsabilitate, încât să aveți răbdare cinci minute ca ministrul să ajungă și să putem discuta așa cum ați promis că sunteți interesați să o faceți, la moțiuni.

Din păcate, ca o clasă de copii mici, v-ați bucurat tare că n-a venit încă domnul profesor și ați votat foarte repede. (Rumoare; Comentarii.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă rog liniște!

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

Când încheiați, continuăm.

Orișicum, vă felicit pentru votul pe care l-ați dat, este cel mai democratic și mai corect lucru care se putea întâmpla, dar iarăși vă grăbiți să vă manifestați înainte de a afla ce am de spus, mai ales cei tineri.

O voce din sală:

Nu ne interesează!

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

Dacă nu vă interesează, puteți să aveți alte opțiuni de făcut.

Aș fi vrut să aveți mai multă responsabilitate și nu doar lacrimi, să cercetați, așa cum ați avut curiozitatea la cele două moțiuni, și ce se întâmplă cu bugetul Ministerului Educației. Pentru că să nu cumva să aveți credința că eu sau vreun predecesor de-al meu puteam să facem mai mult, dar n-am vrut.

Niciodată, creșterile n-au fost limitate de rea-credință sau rea- voință, întotdeauna și nu numai în cazul meu, ci și în cazul celorlalți miniștri, o parte din ei fiind aici, creșterile au fost limitate doar de puterea de a le susține a bugetului României, respectiv a bugetului național.

Îmi vine greu să mă manifest nepopulist în fața unei asemenea adunări, dar vă spun că în nicio țară democratică și sănătoasă, cu economie cel puțin ca a noastră, dacă nu așezată, creșteri de asemenea nivel într-un singur an, când inflația cumulată pe ultimii patru nu atinge nici măcar jumătatea acestui procent, nu sunt sustenabile.

Vă declar public, ca ministru și parlamentar, nu că mă voi lupta cu această atitudine și cu acest vot, ci voi merge la Guvern și la mine la buget să văd de unde putem să facem rost de bani.

Vă mai amintesc o dată că orice leu dat într-un loc, spre exemplu creșteri de salarii la dascăli, înseamnă un leu în minus din alt loc, din același buget al Ministerului Educației. Deci vă reamintesc, în măsura în care nu țineți minte, o parte nici măcar nu știți, că un leu în plus la salarii vine în minus din altă parte tot de la dascăli, părinți, copii, din sistemul de educație și nu din altă parte.

Am rugămintea să reflectați până la ziua de mâine, deși nu știu ce mai puteți descoperi în plus, ca să sprijiniți Ministerul Educației și voi fi foarte atent mâine la luările de cuvânt pe care le veți avea, nu cele cu lacrimi și de fericire și de mulțumire, de unde găsim acel leu ca să-l dăm în plus aici.

O voce din sală:

Din firmele lui Fenechiu!

Domnul Cristian Mihai Adomniței:

Aș prefera minima decență s-o aveți.

Deci sunt total de acord cu dumneavoastră, dar, la final, în afara acestui exercițiu democratic, sunt dezamăgit de faptul că nu ați avut răbdare să dialogați cu ministerul sau cu mine, ca și coleg al vostru, cum noi am avut toată răbdarea și dorința să dialogăm la moțiuni.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Pentru a nu mai da ocazia unor drepturi la replică, în calitate de președinte de ședință, vă invederez, domnule ministru, că ședința a început cu un sfert de oră întârziere. Proiectul de lege era la poz. 5. În calitate de deputat, ar fi trebuit să-mi spuneți și mie care era modalitatea de a amâna proiectul respectiv până veneați dumneavoastră.

În ceea ce privește votul colegilor, vă reamintesc că, conform art. 122, nu s-a dat niciun vot pentru că nu a existat niciun fel de obiecțiune la textele respective și, prin urmare, au fost considerate adoptate. Deci, nimeni nu s-a grăbit să voteze, ci pur și simplu a trecut timpul și dumneavoastră n-ați reușit să ajungeți la timp.

Mai fac o singură precizare. În ceea ce privește anexele, la Anexa nr. 2 există o corecție, și anume coeficientul de multiplicare pentru funcția de profesor definitiv cu vechime de 10-14 ani în învățământ este de 4,374 și nu de 4,734, cum apare în raportul comisiei. Fac această precizare pentru stenogramă.

De asemenea, la aceeași anexă, coeficientul de multiplicare pentru funcția de institutor II, cu grad didactic II și cu vechimea în învățământ de 2-6 ani, este de 3,459 și nu de 3,145, cum apare în raportul comisiei.

La Anexa nr.3, valoarea minimă a coeficientului de multiplicare prevăzut la nr. curent 68 este de 2,325 și nu de 2,235, cum apare în raportul comisiei.

Deci am făcut această precizare pentru stenogramă. Aceasta apare și în raportul suplimentar al comisiei, pentru că în ședința din data de 09.09 s-a luat act de existența acestor erori materiale, la care s-au aprobat corecturile necesare.

Deci legea rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 august 2019, 17:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro