Mircia Giurgiu
Mircia Giurgiu
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/10-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 30-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.24 Mircia Giurgiu - declarație politică cu titlul "Unii mai egali în drepturi decât ceilalți";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Mircia Giurgiu:

"Unii mai egali în drepturi decât ceilalți"

Activitatea SC Hidroconstrucția SA (fostul Trust de Construcții Hidroenergetice) este axată pe executarea de lucrări în subteran. E vorba de galerii, puțuri, caverne etc. destinate hidrocentralelor. Procesul tehnologic este similar cu cel din industria extractivă prin natura activității de subteran. Salariații au meseriile de miner, artificier, dulgher subteran, mecanic subteran etc.

Se lucrează în diferite roci, în exact aceleași condiții ca și în minerit, cu mențiunea că, uneori, galeriile sunt de secțiuni mai mici, ceea ce pune mai multe probleme tehnologice. Schematic, procesul ciclic începe cu trasarea și forarea găurilor (în frontul aflat, evident, în subteran), amplasarea explozibilului, pușcarea, aerarea frontului, copturire, încărcarea materialului rezultat cu încărcătoare de mină în vagoneți de mină, evacuarea acestuia cu locomotive de mină, executarea de sprijiniri de diferite tipuri în funcție de duritatea și starea rocii, baterea de ancore.

Betonarea se face cu ajutorul unor care de betonare de diferite secțiuni, betonul fiind transportat în subteran cu ajutorul unor vagoneți speciali, având în vedere că lungimea unor galerii depășește 15 km. Toate aceste activități, plus cele conexe, pe care nu le mai detaliem, se execută în subteran, cu infiltrații de apă, condiții precare de iluminat, aeraj și microclimat, pericol de surpări, de expunere la gaze (galerii în execuție au fost clasificate ca mine grizutoase).

Condițiile în care se lucrează au făcut ca aceste activități să fie încadrate în grupa I de muncă în legislația anterioară anului 1990, apoi încadrarea în grupa I a fost confirmată prin Ordinul 50 din 1990 (poziția 1. din Anexa I): "Activitatea desfășurată în subteran - la construcții de tunele, de galerii, precum și de centrale electrice subterane; la exploatările din cariere prin tunele și galerii;"

În Legea nr.19/2000 la art. 20 alin.(1) se prevede : "În sensul prezentei legi, locurile de muncă în condiții speciale sunt cele din unitățile miniere, pentru personalul care își desfășoară activitatea în subteran cel puțin 50% din timpul normal de muncă în luna respectivă" Atragem atenția că se face referire la un tip de unități și nu la o activitate sau meserie așa cum se prevede la celelalte aliniate și articole din Lege și cum considerăm normal! În aplicarea acestui, articol Casa Națională de Pensii a susținut că deoarece Hidroconstrucția nu este "unitate minieră", personalul care lucrează în subteran nu poate fi încadrat în condiții speciale.

Considerăm că este un caz grav de discriminare și inechitate, deoarece nu sunt avute în vedere condițiile efective în care lucrează acești oameni, ci denumirea unei unități. Menționăm că la demersurile noastre privind acest fapt de la Ministerul Muncii a fost chiar sugerată modificarea denumirii societății comerciale. La numeroasele demersuri făcute pe toate căile s-a promis o rezolvare printr-un act care să completeze Legea nr. 19.

În anul 2005, CNPAS emite Avizul nr.42/06.05.2005 pentru încadrarea locurilor de muncă în condiții speciale obținut conform prevederilor HG nr.1025/2003 prin care se avizează încadrarea activității desfășurate în subteran la construcții hidrotehnice de tuneluri, de galerii, precum și de centrale electrice subterane din cadrul Hidroconstrucția, în condiții speciale. Ulterior, în 2006, apare Legea nr.226 prin care se încadrează în condiții speciale locurile de muncă în care se desfășoară un număr de activități prevăzute în Anexa 1, printre care la pct.3 se regăsește și activitatea SC Hidroconstrucția SA. Dar la art. 3 alin.(1) din aceeași lege se prevede că, pentru a beneficia de pensie, asigurații trebuie să realizeze un stagiu minim de cotizare de cel puțin 25 de ani și nu de 20 de ani, așa cum prevede Legea nr.19/2000 pentru cei care lucrează în condiții similare (subteran). Practic, acum există condiții speciale și condiții și mai speciale pentru mineri! Acest fapt a dus la tensiuni deosebite și la probleme foarte mari pentru unii dintre salariații noștri, mai ales că legislația nu se aplică coerent și unitar de la un județ la altul.

Demersurile SC Hidroconstrucția SA privind rezolvarea acestei situații discriminatorii grave au ajuns, firesc, și la Casa Națională de Pensii și alte drepturi de Asigurări Sociale. De aici s-a primit un răspuns prin Adresa cu nr. 4593/21.08.2008, răspuns pe care îl reprezentanții SC Hidroconstrucția SA îl consideră nesatisfăcător din următoarele motive: în adresă se face (din nou) referire la denumirea, tipul unității, încadrarea activității în codul CAEN (!) și nu, așa cum este normal, la condițiile concrete ale locurilor de muncă respective.

Nu putem crede că legiuitorul a avut în vedere la stabilirea condițiilor de pensionare denumirea, tipul sau obiectul de bază de activitate al unității din care provine salariatul și nu condițiile efective în care lucrează acesta, gradul de risc și periculozitate, complexitatea activităților desfășurate de acesta. Considerăm că, în pofida declaraților de afirmare a echității sociale și a egalității de șanse, nu reușim să facem înțeles aspectul că la condiții similare de muncă se cuvin condiții similare de pensionare.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 11:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro