Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 14 octombrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.99/24-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 14-10-2008 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 14 octombrie 2008

51. Prezentarea și dezbaterea Strategiei Naționale de Apărare a Țării și a raportului comun al Comisiilor pentru apărare ale celor două Camere ale Parlamentului cu privire la Strategia Națională de Apărare a Țării.  

 

Doamna Norica Nicolai:

  ................................................

Domnule Calimente, aveți cuvântul pentru a prezenta raportul celor două comisii cu privire la Strategia Națională de Apărarea Țării.

Vă anunț că domnul general Degeratu, din partea Administrației Prezidențiale, ne stă la dispoziție pentru a răspunde eventualelor intervenții ale dumneavoastră.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Mihăiță Calimente:

În conformitate cu competențele ce ne revin, comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a Camerei Deputaților și Senatului au fost sesizate pentru a Consiliul Suprem de Apărare a Țării în anul 2007 în vederea prezentării și aprobării acestuia de către Parlamentul României.

În urma analizei raportului prezentat, comisiile au concluzionat că, în anul 2007, Consiliul Suprem de Apărare a Țării și-a axat eforturile pe continuarea modernizării domeniului securității naționale pentru o mai bună coordonare națională a instituțiilor și asigurarea integrării în funcționare în sistemele de securitate din care România face parte.

Eforturile s-au focalizat asupra structurilor, normelor, relațiilor, misiunilor, instruirii și resurselor sistemului, cu stricta respectare a principiilor democratice, eficienței, transparenței și nonpartizanatului politic.

Pe baza prevederilor Constituției și a legilor în vigoare, atât în cadrul celor 7 ședințe desfășurate în cursul anului 2007, cât și în intervalele dintre acestea, Consiliul Suprem de Apărare a Țării a acționat pentru îndeplinirea obiectivelor cuprinse în strategia de securitate națională cu predilecție asupra transformării și impulsionării procesului de modernizare în domeniile apărării și ordinii publice și al activității de informații, contrainformații și de securitate.

În cadrul ședințelor Consiliului, au fost analizate concepții și strategii, planuri de activitate, rapoarte, informări, proiecte de legi, regulamente și alte acte normative, hotărârile adoptate fiind obligatorii pentru autoritățile administrației publice și instituțiile cu atribuții în domeniul securității naționale. În acest context, în anul 2007, au fost adoptate 174 de hotărâri care au fost îndeplinite sau care sunt în curs de realizare.

Pentru prezentarea în detaliu a activității desfășurate, raportul Consiliului Suprem de Apărare a Țării a fost structurat în 10 capitole care se referă la coordonarea activității instituțiilor sistemului de securitate națională pentru consolidarea statului român în cadrul Alianței Nord-Atlantice, activități de apărare și ordine publică, coordonarea unitară a activității de informații și contrainformații de securitate, activitatea de avizare a proiectelor de acte normative, asigurarea resurselor și infrastructurii necesare apărării, ordinii publice și siguranței naționale, pregătirea economiei și rezervele de mobilizare pentru apărare, protecția informațiilor clasificate naționale, NATO, U.E., precum și a celor care fac obiectul acordurilor internaționale, gestionarea urgențelor civile, asigurarea securității energetice, structura de forțe și de personal în armata României, precum și unele aspecte privind protecția socială a militarilor.

În urma analizei, comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului au avizat favorabil raportul comun privind activitatea desfășurată în Consiliul Suprem de Apărare a Țării în anul 2007 și au hotărât să-l supună spre examinare și aprobare plenului Parlamentului, în conformitate cu prevederile art.65 alin.(2) lit.g) din Constituția României, republicată.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Vă consult dacă doriți să interveniți pe marginea raportului prezentat.

Domnul Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Stimați colegi,

Sigur că încheierea unui mandat este un motiv pentru a trece cu ușurință peste rapoarte, cum ar fi cel al CSAT-ului. Dar, dacă dumneavoastră ați înțeles că CSAT-ul ne-a reprezentat interesele și s-a implicat în problemele majore de apărare și securitate a țării, eu cred că am înțeles un pic greșit.

Bunăoară, acum câteva luni, a existat o interceptare telefonică între un procuror și un terorist. Din interceptarea respectivă reieșea că șeful suprem al CSAT-ului ar putea fi asimilat cu un personaj din acea interceptare. Un distins și un prea priceput senator a adresat o întrebare, pentru a lămuri cazul. Este oare respectivul, profesor parcă, nu? E un cuvânt la modă. Este oare unul și același cu respectivul înalt personaj politic? Nici un răspuns.

Acum câteva săptămâni, a apărut o declarație, de data aceasta, publicată de presă, a respectivului terorist în care personajul politic respectiv este nominalizat, nu mai e nici un dubiu din acest punct de vedere. Oare s-a discutat în CSAT ipoteza ca un superînalt personaj politic să facă parte din acest organism? Și cum contribuie relațiile acestuia cu teroriștii la apărarea țării? Stau și mă întreb.

În al doilea rând, în timpul prestigiosului for NATO desfășurat pe teritoriul României, eu am pus problema în scris, am adresat o scrisoare deschisă în legătură cu temele pe care delegația României urma să le abordeze la summit-ul NATO și dacă această tematică a fost dezbătută și în CSAT, mai bine zis, întrebam ce caută soldații noștri într-un război care se dovedește că ar fi fost început pe baze ireale, să le spunem, ca să nu spunem interesate într-o direcție, contrar adevărului, pe cine reprezintă ei acolo și, în fond, care este până la urmă interesul României acolo.

Scuzați-mă, poate nu am o părere asemănătoare cu a majorității. Dar reprezint o mulțime de cetățeni care au același punct de vedere. Nu mă refer numai la cei NATO-sceptici, să le spunem, dar la foarte mulți oameni care, ca și mine, au zis, da, domnule, e bine să intrăm în NATO, inițial, ulterior văzând că avantajele mai mult nu există. Oameni care, pur și simplu, au fost ignorați nu numai de reprezentanții noștri la NATO, dar în primul rând de CSAT sunt ignorați, și această tematică care interesează pe foarte multă lume și provoacă foarte multe întrebări, inclusiv cu privire la cheltuirea banilor României, și nu s-a ajuns ca aceste întrebări să se pună în cadrul sau după summit-ul NATO.

De aceea, cred că nu știu dacă e bine să trecem așa de ușor peste aceste rapoarte CSAT, indiferent câte probleme mai neortodoxe ni s-ar putea pune.

Vă mulțumesc.

Acum înțeleg de ce intelectualul care se adresează cu "mă" în Parlamentul României a avut atât de mult succes ca ministru de externe! (Se referă la domnul senator Adrian Mihai Cioroianu.)

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai (de la tribună):

Sigur, fără îndoială că strategia de securitate a țării este deosebit de actuală astăzi când atacurile de securitate vulnerabilizează România, dar sunt total asimetrice, pentru că ele vin din fragilitatea competenței și fragilitatea moralei unora care sunt așezați de Constituție și de lege să apere securitatea națională, dar nu mă pot abține să nu dau un răspuns la ceea ce domnul coleg deputat comenta aici, am primit un răspuns la întrebarea mea, din nefericire pentru România mi l-a dat Omar Haissam și nu cine ar fi trebuit să mi-l dea.

Așa că, stimați colegi, instituțiile au și ele oamenii pe care-i merită și păcat, că România și instituțiile sale ar merita mai mult. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc. Am luat act de prezentarea și dezbaterea raportului.

Întrucât nu mai avem nimic la ordinea de zi, declar ședința închisă.

Ședința s-a încheiat la ora 17,00.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 11:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro