Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 22 decembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 22-12-2008 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 22 decembrie 2008

  1. Evocarea Revoluției române din decembrie 1989.

 

Ședința a început la ora 15,20.

Lucrările au fost conduse de domnul Mircea-Dan Geoană, președintele Senatului, asistat de domnul Gheorghe David, secretar al Senatului, și domnul Valeriu Ștefan Zgonea, secretar al Camerei Deputaților.

Din prezidiu a făcut parte doamna Roberta Alma Anastase, președinta Camerei Deputaților.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Bună ziua!

Prea-Fericirea Voastră,

Domnule prim-ministru desemnat,

Doamnelor și domnilor candidați pentru funcția de ministru,

Domnilor consilieri prezidențiali,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Distinși membri ai corpului diplomatic acreditați la București,

Stimați invitați,

Vă rog să-mi permiteți să declar deschisă ședința comună a Senatului și Camerei Deputaților.

Din totalul de 471 de deputați și senatori, sunt prezenți la lucrările noastre un număr de 449 de senatori și deputați, fiind absenți 22. Suntem, așadar, în cvorumul legal pentru desfășurarea lucrărilor noastre.

În conformitate cu prevederile art.103 alin.(3) din Constituția României, programul și lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună, Parlamentul acordând încrederea Guvernului cu votul majorității senatorilor și deputaților.

Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, întrunite în ședință comună, vă propun următoarea ordine de zi: prezentarea programului și a listei Guvernului, de către domnul Emil Boc, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru, exprimarea punctelor de vedere de către grupurile parlamentare cu privire la programul și lista Guvernului, urmate de răspunsul final al primului-ministru desemnat și, în final, votul de încredere al Parlamentului asupra programului și listei nominale a Guvernului României.

De asemenea, doresc să vă informez că Parlamentul României a fost sesizat de către Președintele României, printr-o scrisoare referitoare la participarea militarilor români la operațiunea din Irak în anul 2009, și, în urma dezbaterii în Biroul permanent și în comisiile de specialitate, vă propunem, după votul de învestitură al Guvernului, să avem și acest al doilea punct pe ordinea noastră de zi.

De asemenea, vreau să vă informez, și doamna președinte Roberta Anastase m-a rugat să vă informez, pe cei din Camera Deputaților, că există o propunere de plen a Camerei Deputaților cu privire la Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului pe perioada vacanței parlamentare.

Vă supun această ordine de zi, cu cele două puncte, aprobării plenului dumneavoastră.

Vă rog.

Domnul Ioan Timiș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor președinți ai corpurilor legiuitoare,

Doamnelor și domnilor deputați,

Dacă admitem că învestitura Guvernului este un șir de acte și de fapte juridice, precum și de proceduri constituționale, pentru a ne afla în prezența unei echipe legitime, unei echipe guvernamentale legitime și legale, îl rog și-l invit, în același timp, pe candidatul pentru funcția de prim-ministru al României, desemnat de Președintele țării, să retragă lista Guvernului și să ceară amânarea dezbaterii asupra învestiturii Guvernului, pe motiv că două dintre cele patru faze ale învestirii constituționale a Guvernului s-au realizat cu încălcarea normelor și procedurilor constituționale.

Astfel, desemnarea primului-ministru s-a făcut fără consultarea partidelor politice din Parlament, reprezentate în Parlament. Aceasta este obligația imperativă a Președintelui, pentru că niciunde în Constituție nu găsiți asociații private, de drept privat să intre în raporturi de drept public, să devină subiecte de drept constituțional. Numai aici, în Constituția României, partidele, ca entități, ca asociații, au onoarea câștigată prin alegeri, prin bătălii electorale, să fie consultate de Președintele statului. Chiar exegeții Președintelui spun că neinvitarea tuturor partidelor parlamentare la desemnarea primului-ministru la consultări este o gravă încălcare a Constituției. dar lipsa acesteia?

A doua: în structura Guvernului ați introdus funcția de vicepremier. Eu nu o găsesc niciunde în Constituție și, iertați-mă, sunt unul dintre membrii Comisiei constituționale. O găsesc, în schimb, în Germania și în Spania, dar acolo este prevăzută în Constituție, sau în legea de organizare a Cabinetului.

În al doilea rând, numai primul-ministru, în cadrul Constituției române, are o poziție ierarhic superioară. În rest, legiuitorul constituțional a stabilit că există relații de egalitate între membrii Cabinetului și nu a dorit să consacre o scară ierarhică interioară.

În aceste condiții, domnule candidat pentru funcția de prim-ministru, aveți trei opțiuni: fie să vă depuneți mandatul, și vă garantez eu că în foarte scurt timp îl veți primi înapoi, fie să cereți, așa cum v-am invitat, retragerea listei Guvernului din Parlament și amânarea dezbaterii, fie n-o să fiți de acord și o să mergeți înainte; n-o să fiți de acord cu ceea ce spun eu. Nu știu ce mă face să cred că veți opta pentru ultima variantă, pentru că aveți o majoritate covârșitoare, cu care puteți transforma oricând România într-o republică prezidențială, semi-prezidențială sau bananieră, puteți transforma Parlamentul într-una, două, trei, 28 de Camere și nu vă veți opri la niște proceduri constituționale, pe care chiar nu le observă oricine.

Dacă nu doriți să respectați Constituția, domnule candidat pentru funcția de prim-ministru, atunci, rog corpurile legiuitoare să scoată de pe ordinea de zi acest punct, pentru că, așa cum am menționat, au fost încălcate grav prevederile și procedurile constituționale.

Vă mulțumesc pentru atenție. (Aplauze în partea dreaptă a sălii.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

Dacă mai există intervenții pe procedură?

Domnul Firczak. Vă rog.

Domnul Gheorghe Firczak:

Doamnă președinte,

Domnule președinte,

Intervenția mea este procedurală, dar, în același timp, vreau să vă amintesc dumneavoastră, tuturor, că astăzi este 22 decembrie, ziua victoriei Revoluției române din decembrie 1989 și, în același timp, vă propun ca, într-un minut, să-i comemorăm pe eroii-martiri, înainte de a intra în fondul lucrările noastre.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

Vă propun un moment de reculegere în onoarea martirilor Revoluției române.

 

(Se păstrează un moment de reculegere.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

Tot pe procedură? Domnul Oltean. Vă rog.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor președinți,

Domnule prim-ministru desemnat,

Domnilor miniștri,

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Evident că încercarea Opoziției de a obstrucționa mersul normal al ședinței de validare a Guvernului este premeditată.

Am în vedere interpretarea greșită sau rău-voitoare a art.103 din Constituția României, care, în opinia mea, a fost respectat ad litteram de către Președintele României.

Citesc pentru cei care nu-l cunosc sau nu l-au citit corect. Articolul 103 se referă la învestitura primului-ministru. "Președintele României desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament".

Din câte știu eu, Președintele României a avut o asemenea discuție la Cotroceni cu reprezentanții tuturor partidelor parlamentare și, în urma unei asemenea discuții, a desemnat candidatul pentru funcția de prim-ministru. Deci, în această privință, nu putem vorbi de existența unei încălcări a normei constituționale.

În ce privește funcția de viceprim-ministru, din câte știu eu, actuala structură a Guvernului cuprinde această funcția de viceprim-ministru, fiind reglementată prin Legea de organizare a Guvernului.

În consecință, stimați colegi, nu există, din punctul meu de vedere, niciun fel de element care să justifice solicitarea făcută de către reprezentantul Partidului Național Liberal, și, ca atare, procedura de validare poate să decurgă în mod constituțional.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

Drept la replică nu există. (Domnul președinte se adresează domnului deputat Ioan Timiș, care se îndreaptă spre tribună, solicitând a i se acorda cuvântul.)

Drept la replică nu există. Ați avut o intervenție pe procedură. (Rumoare, vociferări; aplauze. Domnul deputat Ioan Timiș insistă.)

Nu v-a fost pronunțat numele. Îmi pare rău. De aceea, după aceste intervenții... Văd că mai este o intervenție pe procedură. Domnul deputat Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Prea-Fericirea Voastră,

Domnilor președinți,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni senatori și deputați,

Domnilor viitori miniștri,

Evident că distinsul nostru coleg Timiș a încercat, prin pregătirea de excepție pe care o are, să ne inducă în conștiință o excepție; o excepție care, din păcate, nu este în conformitate cu prevederea regulamentară.

Noi ne aflăm în cadrul prevederilor regulamentare, ale Regulamentului comun al celor două Camere, în care se precizează foarte clar că se convoacă cele două Camere pentru dezbaterea programului și a listei Guvernului și acordarea votului de încredere - art.103 din Constituție.

La ordinea de zi, care este propusă de Birourile permanente, are dreptul să-și spună opinia câte un reprezentant, opinie motivată a fiecărui grup parlamentar.

Nu voi veni cu alte argumente decât cele pe care le-a precizat domnul Oltean. Ele sunt corecte și nu are sens să le repetăm. Venim, însă, în completare și spunem că ordinea de zi, după motivarea cererii de modificare, care se face printr-o singură luare de cuvânt limitată în timp, se supune votului. De aceea, domnule președinte de ședință, vă rog să supuneți la vot aprobarea ordinii de zi și, în cazul în care aceasta nu va fi aprobată, se va reveni la procedurile pe care, probabil, unii dintre distinșii colegi le-ar dori acum, și nu atunci când erau la putere.

Sperăm că ceea ce trebuie să dăm țării - un guvern viabil și profesionist - se va întâmpla astăzi, indiferent de opoziția unor distinși colegi pe care nu aș vrea să-i nominalizez drept cârcotași. Este o încercare, probabil sigur, sortită eșecului.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. (Domnul deputat Ioan Timiș se îndreaptă spre tribună, solicitând a i se acorda cuvântul.)

Nu există drept la replică în acest moment. (Rumoare.)

Conform art.28 din Regulamentul ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, președintele sau un grup parlamentar poate să ceară încheierea dezbaterii unei probleme supuse discuției.

Această cerere de încheiere a dezbaterii se aprobă prin votul a jumătate plus unu dintre cei care sunt prezenți în sală. Președintele de ședință, președintele Senatului, propune încheierea acestei dezbateri și revenirea, după acest vot, la ordinea de zi pe care o avem în atenția dumneavoastră.

Cine este pentru încetarea dezbaterii pe acest subiect?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 22 aprilie 2021, 20:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro