Marius Gerard Necula
Marius Gerard Necula
Ședința Senatului din 11 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/21-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 11-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 11 mai 2009

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Marius Gerard Necula

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:

Marius Gerard Necula (PD-L) - declarație politică având ca titlu Descentralizarea - un pericol mortal (declarație politică neprezentată în plen);

Domnul Marius Gerard Necula:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Descentralizarea - un pericol mortal".

Descentralizarea este un termen folosit la comun de toate forțele politice, guvernanți, sindicate, patronate și analiști politici, asumat la unison, dar înțeles altfel de fiecare.

În timp ce, în principiu, descentralizarea este dorită de reprezentanții administrației locale, președinții consiliilor județene ar dori ca descentralizarea să se oprească la nivelul lor, să nu coboare până la nivelul comunităților locale.

La fel cum primarii vorbesc în numele unei majorități a cetățenilor de cele mai multe ori iluzorii, cel mai vajnic primar fiind votat de maximum 30% din totalul populației cu drept de vot, acești reprezentanți doresc descentralizarea ca un surplus de putere și gestionare discreționară de resurse, fără niciun control din partea societății civile.

Somnul descentralizării naște monștri, fiind nenumărate cazuri în care autoritatea locală ia decizii iresponsabile, cu singura acoperire morală a sancțiunii ulterioare, prin vot, a cetățenilor.

Legalitatea poate fi controlată de Instituția Prefectului și corectată prin acțiuni în contenciosul administrativ, dar oportunitatea este de competența strictă a factorului politic-administrativ local.

O decizie poate fi proastă pentru comunitate, dar bună pentru membrii de partid angajați pe funcții de care nu are nimeni nevoie, decât bugetul de partid, care preia 20% din salariu drept "recunoștință".

Astfel, apar anomalii prin care servicii precum Direcția pentru Protecția Copilului, aflată în subordinea Consiliului Județean Galați, de la un număr suficient de 120 de angajați, sub directiva de partid ajunge, în numai un an, la 500 de salariați în 2008, forțând inutil, din punct de vedere al utilității sociale, bugetul local.

Similar, o decizie administrativă stupidă face ca în perioadă de criză Primăria Galați să ia decizia de a susține financiar un program de "împădurire" cu palmieri, în timp ce anunță cu seninătate că nu are suficienți bani pentru a introduce în programul de reabilitare termică măcar un tronson de bloc în anul 2009.

Descentralizarea, în asemenea situații, reprezintă un balast și în niciun caz un factor dezvoltator social, cu atât mai mult în situații de criză cum este cea prin care trecem acum.

În astfel de situații este greu de crezut că descentralizarea poate fi un factor benefic pentru cetățenii care privesc această decizie cu speranța unui nou început în care administrația promite să fie alături de populație, de parcă ar fi împiedicat-o cineva până acum să facă acest lucru.

Un alt factor îngrijorător îl reprezintă lipsa de resurse morale și materiale de la nivelul comunităților locale.

Fără o strategie construită anterior și o mentalitate aplicată către cetățean, descentralizarea riscă să devină o altă acțiune dezamăgitoare care riscă să compromită definitiv orice tentativă reală de reformă în aceste sectoare vitale pentru o funcționare normală și corectă a societății moderne.

Lipsa de criterii, de obligații și de asumare a implicațiilor nu va conduce decât la anularea unei noi șanse de reformă, multiplicând doar tentațiile și actele de corupție de la nivel local.

Actualul "Parteneriat pentru România", format din PD-L și PSD+PC, are obligația de a face descentralizare, în conformitate cu promisiunile electorale, dar și cu angajamentele de reformă față de Uniunea Europeană, dar trebuie să existe o maturitate politică decizională care să etapizeze acest proces, astfel încât să poată fi asimilat de autoritățile locale.

Descentralizarea, ca formă fără fond, este pericolul mortal pentru reforma în administrație, pentru anularea credibilizării unui sistem modern de administrație, o ultimă minciună servită ca panaceu pentru binele general.

Vă mulțumesc.

   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 18 iulie 2019, 21:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro