Plen
Ședința Senatului din 20 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/29-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 20-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 20 mai 2009

13. Dezbaterea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2009 privind unele măsuri de îmbunătățire a activității administrației publice (L138/2009) (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 25 mai a.c.)
 
consultă fișa PL nr. L138/2009

Doamna Anca Daniela Boagiu:

................................................

Trecem la punctul 11 din ordinea de zi - Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2009 privind unele măsuri de îmbunătățire a activității administrației publice.

Are cuvântul inițiatorul.

Aveți cuvântul. Microfonul 9.

Domnul Vasile Cristian Roman - vicepreședintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici:

Bună ziua!

Sunt Cristian Roman, vicepreședinte în Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

Agenția Națională a Funcționarilor Publici susține aprobarea prin lege a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2009 în forma propusă de noi.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Asta a fost tot? OK.

Din partea comisiei, domnul senator Belacurencu.

Am fost uimită, deoarece astăzi au fost intervenții foarte lungi.

Domnul Trifon Belacurencu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi, În ședințele din 5 și 12 mai anul curent comisia a analizat proiectul de lege în prezența reprezentantului Guvernului și a hotărât, cu 6 voturi pentru și 3 împotrivă, să adopte un raport de admitere cu două amendamente, cuprinse în anexa nr. 1 la raport, și nouă amendamente respinse, cuprinse în anexa nr. 2 la raport.

Doresc să vă informez că au fost primite avize favorabile de la Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, precum și de la Comisia pentru muncă, familie și protecție socială.

Prin natura reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Proiectul de lege urmează a fi adoptat de Senat în calitate de primă Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Intervenții?

Domnul senator Berca.

Domnul Gabriel Berca:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Nu voi avea o intervenție lungă pe această temă, ea a tot fost dezbătută și în media, și în alte zone publice.

Stimați colegi, Vă vorbesc în calitate de senator PNL, dar și în calitate de om care a lucrat în administrația publică locală.

Cred că prin această Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 37/2009, pe care reprezentantul Guvernului, foarte laconic, a definit-o ca necesară pentru România, nu facem altceva decât să afectăm bunul mers al administrației publice românești, atât locală, cât și centrală.

Sunt specialiști care spun acest lucru.

Dacă noi, în perioada Guvernului Tăriceanu, am mai făcut greșeli din acest punct de vedere, mă așteptam ca o administrație guvernamentală, din acest moment, cu o majoritate de asemenea natură să găsească soluțiile corecte pentru a nu afecta administrația publică locală.

Nu mi se pare corect, stimați colegi, ca până și Casa Corpului Didactic, până și Casele de Studenți din România să fie politizate.

Cred că ne întoarcem într-o perioadă apusă a anilor '60-'70, când proletcultismul își spunea punctul de vedere în administrația românească, în cultură și în tot felul de domenii care afectau viața socială românească.

Cred că în acest moment ar trebui să fim ceva mai atenți.

Mâine-poimâine vom veni noi la guvernare și poate vom face aceleași greșeli, pe aceleași principii pe care noi suntem puși în situația de a le adopta astăzi.

Nu aș vrea să discut mai mult pe această temă, însă sunteți colegi cu mine, știți, mergeți în județele dumneavoastră și vedeți că, în acest moment, administrația publică locală este paralizată din aceste considerente.

Vă dau un singur exemplu.

Ministerul Mediului organizează, în acest moment, selecția dosarelor de proiecte.

Vă spun, stimați colegi, că cei care au depus proiectele nici măcar nu sunt chemați fizic să fie văzuți la față și să susțină un interviu.

În aceste zile, se întâmplă acest lucru la agențiile locale de mediu și la Garda de Mediu.

Cred că era necesar să stabilim care sunt pozițiile prin care Guvernul își numește oamenii în teritoriu.

Este dreptul legitim al oricărui guvern, dar trebuie să fim foarte atenți când mergem, într-un mod de neacceptat, către politizarea acestor instituții.

Vă mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul senator Cseke.

Vă rog. Microfonul 2.

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

S-au spus, într-adevăr, multe despre această ordonanță de urgență și, în afara conținutului acestui act normativ, cred că ceea ce este tot atât de grav este modalitatea prin care Executivul a ajuns să ia această decizie.

Vă amintiți și dumneavoastră, pentru că am discutat și noi în Senat, ca primă Cameră sesizată, o propunere legislativă care a avut foarte multe probleme procedurale, foarte multe probleme, până s-a ajuns la adoptarea acestei propuneri legislative, inclusiv la Camera Deputaților, și cred că nu a fost o surpriză pentru nimeni atunci când, în cadrul controlului de constituționalitate, acea propunere legislativă a fost declarată neconstituțională, sigur, pe probleme procedurale, nu s-a intrat pe fond.

Or, eu nu mă așteptam ca într-o societate democratică, cu un guvern responsabil, când există un control de constituționalitate cu privire la o propunere legislativă cu același obiect, Guvernul să reglementeze, atâta timp cât acea procedură ajunsă la Curtea Constituțională nu este finalizată.

Din păcate, Guvernul n-a mai putut aștepta cele două săptămâni până când Curtea Constituțională a dat acea soluție.

Și din acest punct de vedere, adoptarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2009 este un lucru foarte grav, pentru că încalcă acel principiu de a aștepta instanța sau Curtea Constituțională să se pronunțe asupra actului normativ.

În ceea ce privește acest act normativ, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2009, sigur, știți și dumneavoastră, prin acest act normativ se politizează toate serviciile deconcentrate, 40 la număr, din subordinea a 11 ministere, și la fel de grav este că acea evoluție care a avut loc de-a lungul timpului, de la aprobarea Statutului funcționarului public din 1999, o evoluție de 10 ani a României, a societății românești, în privința creării unui corp de elită al funcționarilor publici, care să fie apolitici, acea tendință, brusc, acum este întreruptă, se sfârșește și ne întoarcem la începutul anilor '90.

Va fi foarte greu de reconstruit ceea ce am început să construim.

Eu nu spun că totul a fost perfect, că nu s-au făcut greșeli, că nu se putea mai bine.

Sigur, se putea mai bine, totuși a fost o evoluție, o tendință a societății românești de a construi ceva, și eu cred că și Guvernul, și clasa politică, indiferent de partidele care formează acea clasă politică, trebuie să înțeleagă că în România în 2009 acesta era obiectivul Executivului sau al Parlamentului, și anume acela de a merge mai departe pe acest drum și de a construi acel corp de elită.

După cum vă spuneam, sunt 40 de servicii deconcentrate, unele consacrate, știute de toată lumea - Direcția de cultură, Direcția de muncă, Direcția de sănătate -, dar întreb și eu: ce avea Guvernul cu Casa de Cultură a Studenților, de exemplu, ce avea Guvernul cu cluburile sportive municipale și orășenești, ce avea Guvernul cu Inspectoratul teritorial pentru calitatea semințelor și materialului săditor? Mi se pare, totuși, că am coborât nivelul foarte mult.

În ceea ce privește comunitatea maghiară, vreau să vă spun că se va schimba și reprezentarea acestei comunități maghiare în administrația publică, ceea ce este la fel de grav.

În anii anteriori a existat o evoluție și din acest punct de vedere, deși în niciun județ din Transilvania, unde comunitatea maghiară trăiește într-un număr mai însemnat, nu s-a ajuns la reprezentarea comunității maghiare la cota numărului de persoane care se declară de această etnie.

Vă dau două exemple:

În județul Harghita avem 85% etnici de naționalitate maghiară și, în anii anteriori, reprezentarea lor în funcții de conducere în administrația publică, în servicii deconcentrate a fost de 55-60%.

Vreau să vă spun că, după această ordonanță, acum suntem la 20% și în continuă scădere.

În județul Covasna avem 74% comunitate maghiară și o reprezentare a acesteia de 45%, până în momentul adoptării acestei ordonanțe, va scădea până la 15-16%, ceea ce este în ziua de astăzi.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Domnule senator, poate mai restrângeți un pic intervenția, vă rog.

Mulțumesc mult.

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Mulțumesc, doamna președinte.

Deci ceea ce este grav și din punctul de vedere al comunității maghiare este că acea tendință de a asigura reprezentarea ei, indiferent de cine este la guvernare, prin actuala ordonanță de urgență este anulată brusc și nu știu când vom mai putea reconstrui ceea ce se pierde.

Din acest punct de vedere, Grupul parlamentar al UDMR

nu poate susține această ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnul senator Necula.

Domnul Marius Gerard Necula:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Am rămas mut de admirație în urma intervenției colegului din Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal și vă anunț, cu respect, că, între timp, mi-am revenit.

În primul rând, acest proiect de lege nu face nimic altceva decât să reinstaureze adevărul.

Ne mințim de atâta timp că promovăm specialiști în funcțiile de conducere din serviciile deconcentrate, când, de fapt, nu facem decât să promovăm oameni obedienți sau posesori de carnete de partid. Și există o luptă acerbă ca, de fiecare dată când se schimbă puterea, să se "schimbe" - puneți între ghilimele - și specialiștii, prin presiuni, amenințări și șantaj politic.

Este pentru prima dată când actualul Guvern și actuala majoritate își asumă această decizie politică, și anume în funcțiile de conducere pentru serviciile deconcentrate să fie oameni care să răspundă și să asculte de decizia politică.

Este momentul în care minciuna a încetat.

Vreau să vă spun că, personal, am propus ca și funcțiile de prefect și subprefect să fie trecute în același rând cu cei care sunt numiți pe criterii politice sau asumate politic, mai bine spus, la nivel local.

Din considerente, dacă vreți, de imagine, această propunere a mea nu a fost acceptată, cu toate că și eu sunt unul dintre prefecții care au fost schimbați și, în momentul în care partidul care m-a susținut a pierdut alegerile, mi-am făcut curat în birou și l-am părăsit.

Haideți să nu ne mai ascundem după deget și să fim onești cu noi înșine.

Vreau să închei, pentru a nu întinde foarte mult această intervenție.

Nu înțeleg - și este o întrebare retorică - de ce trebuie mereu ca membrii PNL și chiar membrii UDMR să fie neapărat șefi pe vecie.

Mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Și eu vă mulțumesc.

Există intervenții din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC? Da.

Vă rog, domnule senator. Microfonul nr. 3.

Domnul Titus Corlățean:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Pe scurt, poziția Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC este clară: vom susține adoptarea proiectului de lege.

N-aș fi intervenit dacă nu aș fi auzit reluat un argument pe care l-am mai auzit săptămânile acestea: necesitatea unei reprezentări în structurile deconcentrate pe criterii etnice.

Vreau să-i răspund colegului senator de la UDMR, care este un bun jurist și un bun orator, în felul următor: va trebui să fim extrem de atenți, să facem distincție între ceea ce înseamnă reprezentarea politică rezultată în mod firesc prin proces democratic, electiv în administrația locală, la nivel politic - consiliu județean, consiliu local, primar, președintele consiliului județean și așa mai departe - și ceea ce înseamnă reprezentarea la nivel de conducere în aparatul birocratic, în administrație.

Fie că vorbim de prefecturi, fie că vorbim de...

Repet, vorbim de funcțiile de conducere care reflectă schimbările politice.

Vine un guvern la putere, pleacă un guvern de acolo, asta este viața.

Până unde ducem aceste schimbări, da, sunt de acord, și aici va trebui să discutăm, la un moment dat, cu luciditate, și să terminăm acest vârtej al schimbărilor, odată ce unii vin, alții pleacă.

Până unde ducem aceste schimbări?

Există o anumită limită, și există o limită europeană, va trebui și noi, în România, la un moment dat, s-o învățăm și s-o respectăm, dar, repet, reprezentarea la nivel de conducere în aceste structuri nu se face pe criterii etnice, ci ține cont de o configurație de ordin politic.

Mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Și eu vă mulțumesc. (Domnul senator Gabriel Berca solicită cuvântul.)

Domnule senator, ați mai luat o dată cuvântul.

Vă anunț că de data viitoare aplic strict regulamentul, cu timpi de dezbatere, cu absolut tot...

Domnul Gabriel Berca:

Cine a hotărât ca printre instituțiile deconcentrate să fie inclusă Casa de Cultură a Studenților?

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Încă nu vă dădusem cuvântul.

Doar vă anunțam că la următoarele ședințe vom aplica strict regulamentul, pentru că se pare că, la un moment dat, colegialitatea și democrația se transformă în devălmășie, ceea ce nu e chiar corect.

Dacă vreți corectitudine, haideți să ne comportăm cu corectitudine!

Microfonul nr. 2. Ultima dată.

Domnul Gabriel Berca:

Voiam doar să pun această întrebare: cine a stabilit că anexa respectivă, componența anexei înseamnă instituții deconcentrate? Aici e o temă de reflecție și ar trebui să întrebați specialiștii.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul senator Günthner.

Domnul Günthner Tiberiu:

Vreau să vă spun că domnul Corlățean are perfectă dreptate și, practic, varianta pe care a prezentat-o dânsul chiar se putea susține, dar Guvernul a adoptat soluția de a organiza un fel de concursuri, un fel de selecție de proiecte, care sunt trucate. Știe toată țara că este o chestiune trucată.

La ora actuală, se desfășoară peste 2.000 de concursuri, selecții de manageri.

Se știe deja, listele cu managerii au fost înaintate, sunt cunoscute peste tot, și nimeni altcineva...

Se prezintă, sigur, se încearcă și de la alte partide, dar așa se întâmplă.

Deci nu au fost numite într-un mod curajos aceste funcții politice.

S-a adoptat o variantă șmecheră, sigur, pe criterii politice, dar noi organizăm totuși concurs...

Concursul este trucat și, sigur, care este exemplul care se dă întregii țări?

Până la urmă, "de la cap se împute totul".

Vorbim de concursuri trucate.

Ce vor face acești directori?

Ce fel de concursuri vor organiza în continuare? Nu știu ce se va pretinde polițiștilor, juriștilor, ce fel de concursuri vor mai fi pentru ocuparea posturilor din învățământ, din justiție, dacă noi dăm acest exemplu cu concursuri trucate.

Nu știu dacă...

Zilele trecute, ascultam în media că au fost arestați șase inspectori de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Constanța pentru că au organizat niște concursuri trucate.

Nu știu cum se raportează autoritățile la aceste peste 2.000 de concursuri care, până la urmă, vor fi modele de urmat pentru întreaga țară.

Iar motivul care se tot menționează aici, că au organizat și alții și că și înainte a fost așa...

Până la urmă, să nu uităm că de 20 de ani țara asta o conduc PSD și PD.

Deci acel un an și jumătate cât au fost PNL cu UDMR...

Hai să fim serioși, nicio lege, nimic nu se putea aproba cu 20%! Tot din cele două partide trebuia obținută susținerea și tot ele dictau, de fapt.

Deci de 20 de ani, schimbările acestea le dictează PSD și PD.

De ce să nu recunoaștem acest lucru?

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Vă rog să finalizați intervenția.

Vă mulțumesc.

Domnul Günthner Tiberiu:

Vă mulțumesc.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Am să-l rog doar pe colegul meu Orest Onofrei, din partea Grupului parlamentar al PD-L, să vă transmită ce aș fi vrut să vă transmit eu, dar, ca să nu mai cobor încă o dată la tribună, o să vă ajute un pic la memorie.

Domnul Orest Onofrei:

Doamna președinte, Stimați colegi, Sigur că atunci când ești la putere vezi lucrurile într-un fel, când ești în opoziție le vezi altfel, și e și normal să fie așa.

Colegul nostru, într-o declarație politică, tocmai chema Guvernul să reglementeze odată aceste schimbări și până unde, până la ce nivel.

Stimați colegi, Eu cred că în acest domeniu am puțină experiență, pentru că am fost șef de serviciu deconcentrat, propus ca mare specialist, schimbat, după patru ani, ca nespecialist.

Am fost și reprezentantul Guvernului în teritoriu, am schimbat șefi ai instituțiilor deconcentrate și chiar m-am sfătuit cu colegul meu cum să procedăm.

Singura diferență este că atunci procedam ilegal, iar acum legal și transparent.

Pe de altă parte, colegul nostru de la UDMR, domnul senator Tiberiu Günthner, ne spunea că PNL nu putea să facă schimbări, pentru că nu putea trece nicio lege, dar schimbările nu s-au făcut după legi, s-au făcut prin presiuni politice.

Diferența este - și eu cred că este un prim pas de bun-simț - ce să se reglementeze și până unde, e vorba de directori și directori adjuncți și e vorba de a fi serioși cu noi înșine.

De fapt, legalizăm, reglementăm o practică de 20 de ani, bună sau rea nu știm, dar o reglementăm, și se întâmplă după lege.

În ceea ce privește problema reprezentării pe criterii etnice, eu cred că, prin propunerea de descentralizare cu care va veni Guvernul în Parlament, foarte multe dintre aceste servicii vor trece în subordinea autorităților județene și locale și, astfel, acele comunități îi vor numi pe mulți dintre acești oameni care în prezent sunt numiți prin lege.

Referitor la examene, un examen pentru funcția publică se dădea exact la fel cum se dă acum examenul pentru un proiect de management.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC mai sunt intervenții?

Domnule senator, v-aș ruga, dacă se poate, să ne uităm un pic la ceas.

Până la ora 13.00 mai sunt câteva minute și mai avem pe ordinea de zi încă 7 legi.

Nu vă cred că intervenția este pe procedură, dar vă dau cuvântul.

Sunteți ultima persoană care intervine.

Domnul Puiu Hașotti:

Dar nici nu am cerut cuvântul pe procedură!

Solicit participarea la dezbateri și vreau, cu această ocazie, să dau și o replică, sub forma unei reflecții, antevorbitorului meu.

Constat, încă o dată, că un proaspăt convertit întotdeauna e mai credincios decât vechii credincioși și mai constat că un fost liberal este mai popular decât foștii socialiști.

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Nemaifiind intervenții, vă propun ca votul pe raport și votul final pe acest proiect de lege, care are caracter de lege organică, să fie date în ședința de luni, 25 mai 2009, când vom vota legile organice.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 22 iulie 2019, 7:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro