Marius Sorin-Ovidiu Bota
Marius Sorin-Ovidiu Bota
Ședința Senatului din 7 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/17-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 07-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 7 septembrie 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.6 Marius Sorin Ovidiu Bota (PSD+PC) - declarație politică având ca titlu "Transporturile - între incompetență și nerealizări"

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

Îi ofer cuvântul domnului senator Marius Sorin Ovidiu Bota - Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Emilian Frâncu - Grupul parlamentar al PNL.

Domnul Marius Sorin Ovidiu Bota:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Declarația mea se intitulează "Transporturile - între incompetență și nerealizări".

Plecând de la Programul de guvernare al actualului Guvern, care-și propunea ca infrastructura de transport să devină un motor economic și în acest an să recupereze gravele întârzieri și nerealizări din domeniu, iată că suntem în situația jenantă, penibilă, în care, la această dată, în 2009, nu a început lucrul pe niciun nou șantier rutier sau feroviar, nu a fost semnat niciun nou contract pentru construcția de autostrăzi, nici pentru modernizarea căii ferate, și nici nu au fost inițiate procedurile pentru contractarea unor noi proiecte în parteneriat public-privat, chiar dacă aceasta ar fi o soluție în aceste vremuri de criză.

Din păcate, cea mai mare nerealizarea în domeniu este aceea a neaccesării fondurilor structurale europene.

Încă la aproape trei ani de la integrare, pe acest domeniu nu suntem acreditați pentru gestionarea acestor fonduri care ne revin ca urmare a aderării - nu sunt puține, aproximativ două miliarde de euro pe an.

Dar ce să facem? Așteptăm ca cei peste 100 de angajați să-și facă datoria și să aducă bani europeni pentru drumuri și pentru calea ferată.

Poate că, dacă în cinci ani de când s-au terminat negocierile cu Uniunea Europeană nu au reușit, vom vedea minunea în următoarele cinci luni.

Nici banii din programele de preaderare nu au o soartă mai bună.

Mă refer, în mod special, la Programul ISPA - Transporturi, program prin care, la finele anului viitor, vom avea toate șansele să asistăm la pierderea câtorva sute de milioane de euro.

Spre exemplu, vreau să subliniez întârzierea în contractarea lucrărilor pentru Autostrada Deva-Orăștie, care a fost amânată din cauza viciilor de procedură.

Inițial, acestea urmau să ducă la atribuirea contractului către clientela politică, dar directorul Direcției Regionalei de Drumuri și Poduri Timișoara nu știe de acest lucru și dezinformează opinia publică, anunțând că banii nu se vor pierde și pe 1 septembrie va avea loc o licitație, anunț făcut duminică seara, 30 august 2009, și difuzat pe postul de radio Europa FM, la știrile de la ora 21.00.

Asemenea incompetență nu se poate vedea în nicio țară din lume, directorul regionalei pe raza căreia urmează a se desfășura lucrările să nu știe că pe site-ul companiei apare că licitația a fost amânată.

Sau acesta minte public, sau, poate, a fost o strategie, o tactică de dezinformare.

Ei bine, vreau să corectez această informație greșită prin această declarație și chiar să cer ministrului de resort să-l demită pe acest mincinos și incompetent director.

Dar ce ne miră că nu se face nimic în acest domeniu, când nici măcar strategia necesară pentru încheierea pactului politic, așa cum a fost convenit la începutul acestei guvernări, nu este gata pentru principalele proiecte, deși în anul 2005, la finele mandatului guvernării 2001-2005, am lansat această strategie negociată cu Uniunea Europeană și trebuia doar actualizată în acest an.

Probabil că este mai bine să facă cine ce vrea, decât să fie urmărit un program de care să ne ținem cu toții.

Nici contractele cu finanțare de la instituțiile financiare internaționale, BEI, BERD și altele, nu au soartă mai bună.

Din păcate, la aceste contracte România va achita o notă de plată cel puțin dublă, din cauza penalizărilor rezultate din neexecutarea în termen și a întârzierilor de plată, întârzieri care, în cazul clientelei politice, nu se regăsesc.

În cazul contractelor acelorași clienți politici, plățile se fac relativ în termen, ba mai mult, se acceptă schimbarea soluțiilor tehnice inițiale pentru umflarea prețului.

În plus, se alocă fonduri importante pentru întreținerea pe vară a acelor tronsoane de drumuri naționale pe care aceștia au contracte - a se vedea șoseaua Cluj-Oradea sau cele din Moldova, spre exemplu.

Ce să mai vorbim despre modul defectuos în care se realizează lucrările și chiar despre tupeul ministrului Radu Berceanu, colegul nostru, de a-l invita pe premierul Emil Boc să inaugureze centura de ocolire a orașului Gherla, în condițiile în care aceasta este impracticabilă și se execută lucrări de reparații!

Țin să menționez că am trimis o adresă către Inspectoratul de Stat în Construcții, prin care solicit cercetarea modului în care au fost executate lucrările la această centură a orașului Gherla, județul Cluj, și dacă puteau fi recepționate, ținând cont de faptul că șoseaua respectivă era surpată.

Aceeași situație, a lipsei de noi lucrări, se regăsește și în infrastructura feroviară, iar întârzierile tehnice și financiare în acest domeniu le depășesc cu mult pe cele din infrastructura rutieră.

Cât despre măsurile de resuscitare a transportului de călători și marfă pe calea ferată, nu cred că putem spune că s-a întâmplat ceva în acest an, dar, cu siguranță, putem menționa faptul că patrimoniul căii ferate a devenit un business imobiliar, iar CFR Marfă este pregătită cu minuțiozitate de a fi adusă în stare de faliment sau de a fi vândută pe bani mărunți, ca o companie care nu mai prezintă mare lucru pe această piață, deși la finele anului 2004

aceasta era pregătită pentru privatizare și statul român putea încasa peste un miliard de euro.

Norocul nostru, al românilor, că a doua descălecare a domnului Berceanu la minister se va încheia foarte curând, indiferent de rezultatul alegerilor prezidențiale.

Practic, premierul trebuia să-l demită a doua zi după gafa de la Gherla, dar, ca un ardelean sadea, acesta întârzie asupra acestei decizii și așteaptă să vadă cum, în noiembrie, Autostrada Transilvania nu va fi gata între Gilău și Turda.

Mult a fost, puțin a rămas până când transporturile vor scăpa de Radu Berceanu, iar noi și maramureșenii ne vom putea vedea visurile cu ochii, așa cum a precizat domnul ministru când a fost trimis prin Maramureș, în această vară, în excursie, în ceea ce privește, desigur, infrastructura rutieră și feroviară din județ.

Cred că prea multe detalii referitoare la nerealizările din acest domeniu al transporturilor nu are sens să le prezint în acest cadru, dar am dorit să subliniez situația gravă în care se află sectorul de transport din România și incompetența care se regăsește în sistemul ministerului și al companiilor de profil.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 18:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro