Dumitru Oprea
Dumitru Oprea
Ședința Senatului din 7 septembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/17-09-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 07-09-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 7 septembrie 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.8 Dumitru Oprea (PD-L) - declarație politică cu titlul "Finanțarea educației pretimpurii"

Domnul Mircea Dan Geoană:

................................................

Dau cuvântul domnului senator Dumitru Oprea - Grupul parlamentar al PD-L, se pregătește domnul senator Valer Marian - Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Domnul Dumitru Oprea:

Domnule președinte, Dragi colegi, Voi aborda o temă inexistentă pe tapetul educației neamului, prin declarația cu titlul "Finanțarea educației pretimpurii".

Vreau să atrag atenția, de la început, că în România, în prezent, în anul 2009, există un proiect legislativ care solicită finanțarea pentru servicii de îngrijire a copiilor, și nu de educare a lor, totul să se realizeze prin alte structuri decât cele educaționale.

În anul 1989, cei care aveți copii și nepoți sau doar nepoți acum, copiii fiind într-o altă zonă, vă aduc la cunoștință că erau, totuși, 900 de creșe și peste 90.000 de copii erau în aceste creșe.

În anul 2009, în România sunt peste 200 de creșe și cu doar 11.000 de copii, cu aproape 80.000 de copii mai puțin în creșele din România.

Până în 2013 se preconizează a fi în cadrul acestor servicii de îngrijire - rețineți!, îngrijire a copiilor - cam 65.000 de copii sub 3 ani, ceea ce înseamnă doar 10% din numărul total al copiilor de această vârstă din România.

Pentru ei s-a calculat și un cost: între 800 de lei și 1.000 de lei pe lună.

Între timp, specialiștii din psihopedagogie iau exemplul celor de la Universitatea Harvard și au ajuns la concluzia că o componentă-cheie în formarea tinerilor este cea de la 0 la 5 ani.

De la 0 la 5 ani! Orice investiție făcută dincolo de acești 5 ani, pe planul formării matricei gândirii, este aproape nulă.

În România de astăzi doar 3,3% din copiii de până la 3 ani beneficiază de servicii de îngrijire, și spun încă o dată, nu de educație.

În Danemarca procentul este de 83 și sunt servicii de tip educație.

În schimb, în țara noastră mamele sunt plătite, interesant, pentru a-și crește copiii, a-și îngriji copiii până la 2 sau 3 ani, dacă este cazul, copii cu handicap, și primesc, în schimb, cam aceeași sumă pe care o primesc copiii, 800 de lei.

Nici legea creșelor nu este una care să încurajeze educația pretimpurie, pentru că, așa cum am votat-o și noi, am stabilit că doar dacă este o creșă de stat copiii vor primi bani publici, dacă este o creșă făcută cu efort privat, copiii ce merg acolo nu vor primi nici 5 bani.

Deci banul public merge doar într-o singură zonă.

Apreciem că, dacă s-ar finanța educația pretimpurie, prin extinderea gratuității mulți investitori privați ar degreva statul de efortul unor astfel de investiții, mamele ar putea să-și reia activitatea la câteva luni după naștere, iar sumele ce le reveneau lor să fie realocate copiilor, mai ales că sunt sume aproape egale.

De asemenea, s-ar cuveni ca și copiii mamelor care nu au avut venituri înainte de anul în care au dat naștere odraslei să poată beneficia de un astfel de ajutor, ajutor pentru educație.

În această formă, ar opera egalitatea de șanse a tuturor copiilor din România, s-ar încuraja politica demografică și nu am mai ajunge să ne mirăm de ce în anul 2050 România va avea 14 milioane de locuitori.

Mai propunem, în acest sens, ca sumele alocate de părinți pentru orice formă de educație, inclusiv cea pretimpurie, să fie scutite de impozit.

Este ca și o investiție.

Sumele justificate cu documente de la creșe, grădinițe, până la nivel universitar să poată fi scutite de acest impozit, deduse fiind din veniturile impozabile.

De asemenea, până și în statele occidentale operează taxa diferențiată.

În România toți tinerii plătesc aceeași taxă.

Taxele diferențiate să se determine pe baza veniturilor anuale ale familiei.

Am putea trece astfel la îngrijirea mai multor copii, îndeosebi a celor nou-născuți, prin educația pretimpurie, printr-o curriculă care încă nu există în sistemul educațional românesc.

Cred că prin astfel de măsuri România ar intra în categoria țărilor cu cea mai mare deschidere pentru educație, iar dacă am realiza acest lucru, atunci am putea fi mult mai liniștiți că toți copiii României vor avea un viitor mai bun.

Mulțumesc.

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc foarte mult domnului senator pentru aceste contribuții extrem de interesante și sper ca, în pofida ritualului nostru în care fiecare grup parlamentar propune diverse teme interesante, această propunere merită să fie auzită și dezbătută chiar în Parlament.

Oricât de prescurtată ar fi formula, cred că sunt interesante și, dincolo de proveniență, ideile de acest gen trebuie să fie preluate și dezbătute.

Încă o dată, dacă îmi permiteți, cu ton personal, să spun că prezentarea dumneavoastră a fost foarte interesantă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 11:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro